Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Muskelopbyggende løs/longearbejde?
Forfatter: 
Dato:  27-06-2014 13:46

Hej H-N'er, :)

Jeg står foran at skulle begynde at træne/tilride min hest, og har fundet mig en rigtig sød hjælper, så vi kan få lidt struktur på. :)

I dag arbejde vi med hende før første gang i longen, og eftersom at hesten ikke er i træning vil jeg gerne arbejde en del på at få opbygget muskler ved både løs- og longearbejde.

Så jeg vil gerne høre om nogle har nogle idéer til forskellige former for jordarbejde, der kan opbygge muskelgrupperne? :) Jeg tænker selv i arbejde med bomme, sidebevægelser og selvfølgelig arbejde med fremdrift og korrekt brug af ryggen, men man kan altid blive klogere og jeg mangler lidt idéer for at kunne lave en varieret træningsplan. :)

Jeg har nogle billeder af Tess i longen i dag, og jeg vil være meget taknemmelig, hvis nogle vil give en bud på, hvordan, hun bærer sig og hvad jeg bør have fokus på med de forskellige muskelgrupper. Det er første gang i longen og hun er ikke vant til det + hun spændte lidt op, men helt forfærdeligt ser det da vist ikke ud. :)

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Hvis jeg må være så fræk, vil jeg gerne forespørge at eventuelle svar gives af folk, der har reel erfaring/viden om emnet - jeg bliver så forfærdelig forvirret når jeg får 117 forskelilige teorier serveret af folk, der alligevel ikke har noget fagligt at bygge det på...

Men ellers siger jeg mange tak for alle input.. er selvfølgelig interesseret i at træne hende så anatomisk rigtigt som muligt, og det behøver ikke at gå hurtigt - det skal bare gøre rigtigt, hun skulle jo gerne holde i mange år. :)

What do you see when your eyes are closed?

1
1
Svar på denne tråd

Bomme på jorden
Forfatter: 
Dato:  27-06-2014 19:40

Til min som er skæv skal jeg lave mange overgange og gerne træne lidt bomme hver gang, nogle gange med stor afstand andre gange med kortere afstand. Til min dog primært lang afstand da den også har haft svært ved at finde ud af at strække sig :)

Og så meget ligeud som jeg orker, dvs løbe med hesten på langsiderne.

håber du kunne bruge disse input selvom det ikke er helt samme problem :)

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

Ungheste sælges

Se min præs

1
0
Svar på denne tråd

Ingen ekspert
Forfatter: 
Dato:  28-06-2014 12:00

Jeg er ikke ekspert, men har lige køb unghest og skal igang med samme øvelse som dig. Dog er min tilredet og været redet let i et par måneder.

Nu har jeg kun haft ham siden i søndags, så pt. bliver han bare klappet og nusset.

Dog er jeg begyndt at trække ture med ham. Så han får set en masse og får gået en masse. Det tænker jeg at kombinere med longearbejde både løs og i snor. Derudover skal han lære at gå over bomme, løsspringe små lave spring (han er 5 år) osv. Derudover skal han jo så også rides ganske let. Til en start meget let banetræning både i ridning og longen, kombineret med en masse lange træk eller skridtture. Nok særligt trækture, ind til han bliver lidt mere styrbar.

Derudover går han på en kæmpe fold, hvor han skal gå en masse og frit kan løbe og bruge sin krop.

Glæder mig til at følge tråden og selv få en masse gode inputs og idéer til det videre arbejde med min hest. Håber dog at du kunne bruge lidt af mine tanker omkring emnet.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  28-06-2014 14:01

Vil ihvertfald anbefale at du bliver stående på nogenlunde samme plet, så hun først får lært at følge en volte, på billederne ses det at der er "gået" med hende lidt rundt på banen... I starten er det nemmere for dem at forholde sig til én volte, denne kan så udvides som hun har styr på longearbejdet og du kan udvide til at gå med ned ad langsiderne og derved undgå alt for megen voltearbejde :)

Dernæst en masse overgange.. Temposkift

Det vigtigeste er at hun forstår der roses når hun søger frem og ned, og det er rarest at svinge igennem i en lang og fri holdning i alle tempi... Hold dig til skridt indtil hun mestrer roen, temposkift og parade, samt at hun runde sig og ikke skyder skulderen ud af volten.... Bomme kan du sagtens introducere i skridt fasen, bare en enkelt til at starte med...

Hav fokus konstant på dit eget kropssprog, afslappet og sikker fremtoning.....

Så kan jeg kun anbefale en masse gåture op og ned af bakker som afveksling, igen med fokus på stemmesignalerne, som du kan tage med dig op på ryggen...

Håber det kunne bruges...

*Følg drengene på FB: Her *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

1
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-07-2014 13:38

Tak for tippene. :)

Jeanette: Jeg har ellers altid fået at vide, at når hesten skal lære at longeres, så er det bedst at "gå" lidt med den for at drive på. Hvis ikke, jeg følger bare lidt med indtil, hun har fanget pointen, så forstår hun endnu ikke helt, at hun skal gå frem. Men det er meget lidt, vi (jeg og hende, der hjælper, som går med Tess på billederne), går rundt, og det er kun lige ind til, hun selv finder fremdriften. :) Tak for svaret. :D

What do you see when your eyes are closed?

0
0
Svar på denne tråd

jordarbejde
Forfatter: 
Dato:  01-07-2014 13:47

Er du interesseret i anatomisk korrekt arbejde skulle du kaste et kig på denne side: http://www.scienceofmotion.com

Her er en lille forsmag på hvad man kan opnå fra jorden :)

www.youtube.com/ watch?v=75QtkSiaHYs&app=desktop

1
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-07-2014 17:35

Seføli, hvis det er helt i starten og hun ikke forstår frem signalet endnu, må man gerne gå lidt med hende

*Følg drengene på FB: Her *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider