Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Fast/gammeldags chambon
Forfatter: 
Dato:  30-05-2014 15:11

Ang. den faste/gammeldags chambon.

Billede

Når hesten tager hovedet op, vil det stramme om nakken og hive op i mundvigen.

Jeg har to spørgsmål til det.

• Giver det ikke modstridende/blandede signaler? Den beder hesten om at sænke hovedet, men samtidig om at tage det op/sænke farten.

• Lærer den ikke bare hesten at gå imod bidet/gøre det den har lært(tage hovedet ned), når man så rider og tager i tøjlen, fordi den i den her faste chambon har lært, at pres i mundvigen betyder at tage hovedet ned. Eller har den lært i den her chambon at pres i mundvigen OG pres på nakken betyder at tage hovedet ned - og derfor har den ikke associeret kun det ene eller det andet med at tage hovedet ned?

Sagde Emilie

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-06-2014 23:48

Umiddelbart burde en chambon ikke give modstridende signaler. Den trækker op i biddet, op mod nakkestykket, hvorimod en anholdning i tøjlen virker i en vinkel på ca. 45 grader i forhold til nakkestykket. Altså er det to forskellige signaler. Det ene går opad, det andet går bagud.

En chambon virker ved at trække lige op i mundvigene på hesten, uden at virke på laderne og tungen, samtidig med at den trykker på nakken, når hesten tager hovedet op. Når den sænker hovedet lettes trykket.

Normalt når man tager i tøjlen, virker biddet i laderne og på tungen, så dér ligger trykket et andet sted i hestens mund, plus at det går i en anden retning.

Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd

Forklaring
Forfatter: 
Dato:  04-06-2014 14:13

Hej,

Jeg vil prøve at gøre det kort:

- Når biddet presses op mod mundvigene, opfordrer det hesten til at bevæge kæberne (og tungen) en smule. Når hesten bevæger kæberne og tungen, løsnes muskulaturerne omkring kæbeled, underhals og helt ned til brystbenet, da tungebenet via muskler er direkte forbundet med brystbenet. Når hesten løsner disse muskler, som normalt vil være spændt ved for høj hovedføring, vil hesten kunne lade hoved og hals falde afslappet ned, og der er basis for, at den vil kunne løfte sin brystkasse.

- Chambonen virker mod nakken, fordi det er det eneste mulige holdepunkt for remmen/snoren, da alle andre holdepunkter virker tilbage mod hestens krop og derfor trækker hestens næse bagud, når munden påvirkes. Virkningen mod nakken vil selvfølgelig hjælpe hesten til at forstå den sænkende virkning, og denne "hjælp" bruges bl.a. også af os, der arbejder med hesten fra jorden i en kapsun, til at få hesten til at forstå, at den skal lade hoved og hals falde afslappet mod jorden.

Jeg synes, at det er et godt værktøj, hvis man har brug for hjælp til at få hesten til at søge frem og ned (med eftertryk på frem). Husk dog, at det anbefales ikke at bruge den i galop, da hestens hovede skal have lov til at bevæge sig op og ned i galopbevægelsen.

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd

Alle hjælpetøjler
Forfatter: 
Dato:  18-06-2014 13:01

gør jo NOGET ved hesten, fordi de forsøger at presse hesten ind i en holdning, der ikke er skabt ud fra den måde, den bevæger sig på - men ud fra, hvordan man synes, at den skal vende.
Altså... Hvis man har lært at en hest skal rides bagfra, handler arbejdet om at få bagpart og overlinje til at vende og arbejde rigtigt, og så kommer det andet af sig selv.
Hvor hvis man bruger en hjælpetøjle, så forsøger man at "hjælpe" overlinjen til at vende rigtigt, uden nødvendigvis at have bagparten med (man skal passe på, hvad man påstår - men jeg har stadig til gode at se en hest med hjælpetøjle, der både vender og arbejder korrekt bagfra, selv om nogle arbejder bedre end andre).

Men netop fordi formen ikke er resultat af funktionen, men man forsøger at skabe funktion som resultat af form, kan der selvfølgelig være nogle uheldige og nok ofte forskellige bivirkninger ved at bruge alle hjælpetøjler - nogle får hesten til at gå bag biddet og gå mere snævert, end tøjlen egentlig giver plads til, andre får hesten til at "gå på biddet", og chambon'en kan - som du er inde på - godt lære hesten, at løsningen på alting er at tage hovedet frem og ned og så ellers ræse afsted på forparten, hvilket jo også er ret uheldigt.

Jeg synes dog - at hvis ellers man kan styre hestens tempo i longen - så er chambon'en den hjælpetøjle, der virker bedst og giver færrest problemer på sigt. Så kan man ikke klare sig uden, var det nok også dén, jeg ville bruge.

1
0
Svar på denne tråd

Jeg bruger
Forfatter: 
Dato:  19-06-2014 15:29

udelukkede den faste chambon, hvis jeg skal bruge indspænding i longen.. Det er den jeg synes gver de rigtige signaler nemlig at hesten skal frem og ned, og gerne lidt frem med mulen også.

Jeg kan godt lide, at så snart hesten går ned og frem, ja så "slipper" den, så man ikke få en hest der hænger på indspændingen, hvilket jeg synes man ser ved fx. indspændingstøjler.

Er det samling jeg skal træne fremfor ned og lang, så foretrækker jeg dobbeltlongen (køreliner) da jeg så kan lave halve parader osv. som jeg ville gøre hvis jeg sad på hesten

1
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider