Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

stikker af
Forfatter: 
Dato:  09-05-2014 06:37

Jeg har det her lille muldyr der på alle måder er sød og elskværdig. Normalt er han noget af det sødeste og mest sociale væsen at have med at gøre.

Desværre har han en tilbøjlighed med at løbe sin vej hvis han ikke kan overskue situationen han er i eller han blive usikker på om man vil ham noget ondt. Jeg tror han tidligere i sit liv har været udsat for et eller andet, for høje stemmer eller høje uventede lyde og det han opfatter som truende adfærd kan tricke hans adfærd. Jeg fik ham for 1½ år siden som 4 års og det er mit indtryk at han ikke havde oplevet ret meget eller er trænet ret meget.

Han er bom stærk og selv om han kun er ca. 100 cm i stang er det næsten umuligt at holde ham. Jo mere en longen/træktov strammer og mere i panik går han og løber væk fra en. Det hælper lidt at holde og give efter hele tiden. Det får ham som regl til at stoppe. pt er han udlånt til nogle søde mennesker med henblik på at de skal overtage ham, men de er begyndt at få problemer med ham. Jeg tror han har fudnet ud af at han kan "tage røven" på dem og derved få lidt sjov i gaden. Hans adfærd kan jo udviklesig til situationer der er til fare for ham selv og sine omgivelser, så der skal gøres et eller andet.

Er der nogle af jer herinde der har nogle gode råd til hvordan jeg/vi kan få ændret denne adfærd, så mit lille søde muldyr vælger at blive hos mig og andre i stedet for at stikke af og gå i panik.

På forhånd tak.

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  09-05-2014 08:12

Han lyder absolut ikke som noget, der forsøger at "tage røven på nogen". Ikke at jeg egentlig tror nogen heste gør sådan.

Jeg tror hans reaktion er ganske oprigtig.

Mange heste reagerer på tryk ved at modarbejd - det er ret normalt. Hvis man tænker over det, giver det jo også udmærket mening. Han reagerer på noget (tryk) der er ubehageligt, og forsøger at komme væk, men trykket bliver bare større => mere ubehag => panik.

Du kan enten lære ham op "fra bunden" med positiv forstærkning (fx klikker), eller du kan lære ham at vige for tryk - med fordel også gennem positiv forstærkning.

Prøv evt. at søge på "positive reinforcement" og "pressure and release" :)

At lære ham at blive hos dig, er mere et problem i Jeres forhold, det er nødvendigvis er indlæringsrelateret. At gøre det rart at være sammen med dig, er vist det bedste råd jeg kan give.

Bissen

2
0
Svar på denne tråd

hvilke omstændigheder
Forfatter: 
Dato:  24-05-2014 10:32

Du skriver, at problemet opstår, når han bliver usikker. Helt konkret; hvilke situationer er det? Har han separationsangst, er det når han ikke rigtig forstår, hvad du forlanger af ham eller noget helt tredie. Det er vigtigt, at "kigge om bag problemet" og først få løst det, der ligger til grund for det. Hvis han har været misforstået/groft behandlet tidligere, kan det sagtens være den usikkerhed, der forårsager hans nuværende reaktion. Så gælder det om for dig eller dem, der har ham nu, at indlære ham nogle heeelt simple signaler (fx; gå frem, stop, sænk hoved) - i trygge omgivelser - og positivt forstærke ham på det, indtil ham er så stærk i dette, at han nærmest selv tilbyder øvelsen. Så går I videre til andre øvelser (fx; bakke, vige, vis mule) og når en øvelse sidder helt i skabet, kan I bede ham om det på andre steder end den trygge fold/stald eller hvor han nu er mest tilpas. Tag aldrig næste skridt før han er helt tryg med det stadie han er på. Det kan være at man tidligere har forlangt noget af ham, som man så ikke har forstået at indlære ham korrekt. Det har så gjort ham usikker og så hellere flygte end risikere hvad det så end var, de udsatte ham for.

Jeg tænker også, at han åbenbart er flyttet fra dig til de andre fornylig, er det rigtigt forstået? Det er i så fald vigtigt at I er enige om de signaler, han får til de responcer, I ønsker. Ved overdragelse af et dyr, især et usikkert dyr, er det vigtigt, at I fortæller/viser hvilke signaler til hvad. Ellers risikerer han at blive endnu mere usikker. Måske er det det, der er sket nu. Selvom folk ikke gør noget forkert, er der alligevel sikkert en forskel. Kan det være det, der har øget adfærden nu? Miljøskift?

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider