Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Aktivt/passivt stræk i ryggen
Forfatter: 
Dato:  26-04-2014 17:12

Hej kære ænder.

Jeg har har haft nogle lange skridt ture ud i det blå på min unghest og da jeg opdagede min sadel ikke passede er det foregået på bar hesteryg.

I den periode har jeg jo så virkelig kunnet mærke hestens muskler under mig. Jeg har ikke redet uden sadel siden jeg var 14 år (er 37 og har holdt pause med ridning i ca. 20 år) og er endnu ikke habil rytter idet min krop ikke er hvad den har været. Jeg fik først min hest tilredet sidste sommer (han bliver 5 lige om lidt) så jeg har måske ikke haft lysten til at afprøve om bar ryg var noget, før jeg nu blev "tvunget".

Ud over det er helt fantastisk at mærke han reagerer meget bedre på mine signaler, er jeg jo (bla pga snak om biomekanik her på hn, tak) blevet super opmærksom på at godt nok skal vi ikke være decideret dressurekvipage, men korrekt skal han bære sig.

Derfor har jeg brugt meget energi på at mærke efter når jeg rider ham, og jeg kan jo tydeligt mærker stor forskel på om han arbejder nede med hovedet eller går med det oppe, når det er uden sadel (med sadel var det mest i trav det kunne føles).

Det jeg vil frem til er om jeg ville kunne mærke om det blot var et passivt stræk i ryggen, eller om det er et aktivt? Kan man mærke forskel?

Jeg oplever nemlig ofte at han lægger sig ned foran og så bliver han mere sofa-agtig at sidde på :D Men har bemærket at han trods helt løse tøjler, nogle få gange (ofte, men ikke kun op ad bakke) vælger at lægge sig bag lod, uden jeg er helt sikker på at det er meget bag lod (der er ikke så forfærdelig mange spejle i vores skov :)

Min plan er jo at jeg vil have ham til at blive den her sofa-hest, for øj det føles godt :D Men jeg skal bare være sikker på at det er det "rigtige" jeg fornemmer, hvis det giver mening :)

I øvrigt er det vildt sjovt at opleve et ridt uden sadel, når man har læst meget på Hn, jeg er blevet super opmærksom på hans signaler, jeg kan mærke den mindste spænding og kan nu pludselig nikke genkendende til følelsen af at hesten sætter vægten bagud på bagbenene, det er så i situationer hvor han overvejer om han skal smutte :D men han er super god til at trods "flugtreaktion", tilbyder han selv at gå frem ad igen, måske lidt dansende, men uden pres og kun for stemmen.

Med venlig hilsen

Karen

Negle laves af proffesionel veluddannet negletekniker i Randers

bla. Dk mester og worldcup vinder i nailart 2010

www.negle-nu.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider