Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Jordtræning med lidt trækkende hest
Forfatter: 
Dato:  24-04-2014 19:38
Hej allesammen jeg skal til at træne Horsemanship med min part får at få et godt bånd til ham men mit problem er bare at når jeg træner ham så trækker han ret meget også begynder ham med at galopere på stedet og lige pludselig at sparke og jeg har ikke en anelse hvorfor han ikke gider at være i trækketov og grime uden han skal blive sur... også år man så har sluppet ham og man lige så stille går hen til ham sparker han igen ud efter en nogle der har nogle gode øvelser med det?:-)
0
0
Svar på denne tråd

ret ryggen
Forfatter: 
Dato:  24-04-2014 23:41

*Du skal passe på med, at du ikke er nærmest undskyldende over at du er hos hesten, forstået på den måde, at du skal vise vejen.

Når du vil trække med hesten, så ret ryggen op, hovedet højt og sig "skridt" og så går vi altså makker. Ikke nogt med "undskyld, mon du har lyst og tid til at gå med mig".

Hesten føler sig mest tryg i sin flok, så derfor skal du være en god nok erstatning for flokken, til at den ønsker at være alene sammen med dig, i stedet for med sin flok og det er du IKKE hvis du går lidt usikker rundt med hængende skuldre og usikker på hvad hesten nu finder på.

Når du går hen imod hesten med din grim og træktov, så skal du mene at nu skal vi to altså være sammen. Hvis hesten finder på at sparke ud efter dig, så jag den væk fra dig med et højt "føj" og et sving med grimen, så den fatter, at det her er altså ikke i orden.

Dit succeskriterie for den dag, skal udelukkende være at kunne gå rank hen til hesten, give den grime og træktov på, om det så skal tage 60 minutter. Når du har gjort det. Så giv hesten en belønning, ros med stemmen og evt. en haps, hvis det er en hest der ikke bliver "dum" af godbid.

Tag grimen af og vend dig om og gå fra hesten FØR den forlader dig. Du bestemmer hvornår i er sammen og hvornår du siger tak for i dag, hesten skal ikke forlade dig, men omvendt.

Har set rigtig mange situationer hvor hestene slippes så snart de kommer ind på folden og straks spurter afsted med bukkespring osv. Rigtig farligt og usmart i forhold til respekt imellem hest og rytter.

Det er bitte små dumme ting man får gjort forkert i samspillet, som gør en kæmpe forskel i, om hesten synes man er sikker nok at være alene sammen med, eller ej.

1
0
Svar på denne tråd

lllllllllll
Forfatter: 
Dato:  26-04-2014 23:07

Din parthest lyder møg respektløs og uhøflig, på grænsen til det farlige (du skriver ikke om den faktisk sparker efter dig)Men den må ikke opføre sig sådan!!

Opfører den sig også sådan over for ejeren?

Det er så utrolig vanskeligt at rådgive om sådan en hest, når man ikke har mødt den men jeg vil sige, hvis du er i tvivl om hvad du skal gøre, skal du først blive enig med ejer om hvordan det skal gribes an, så I arbejder i samme retning.

Min tanke er at der skal arbejdes helt grundlæggende med lederskab og respekt og det kan være utrolig svært at læse sig til og jeg rådgiver altid til at man får underviser på, da det i høj grad er et spørgsmål om timing og at flytte sine egne grænser for hvad man vil finde sig i fra hestens side. Der har man ofte brug for andre øjne.

0
0
Svar på denne tråd

Jordtræning med lidt trækkende hest
Forfatter: 
Dato:  27-04-2014 18:38
Det er en rideskole hest så den gør det stort set også med de andre. Men jeg Synde bare at det er møg irriterende at den ligge pludselig, så sparker den og den sparker også id efter en så det er lidt svært at komme til at træne med ham.. Klemme
0
0
Svar på denne tråd

lllllllllllll
Forfatter: 
Dato:  28-04-2014 21:19

Pyh det er jeg ked af at høre, det gør det unægtelig noget vanskeligere at rådgive om for som med al opdragelse af hest skal alt og alle være konsekvente i omgangen med hesten for at opnå et tåleligt resultat.

Hvad siger den person der har det daglige ansvar for hestene om den opførsel? Kan han/hun evt hjælpe med at indføre en opdragelsesstrategi? Jeg synes da bestemt, at det er en opgave for stedets proffer når den sparker, ellers ville jeg droppe at have part på den hest og hellere gemme frustrationerne og finde en velopdragen hest.

Det kan være en hjælp at finde nogle gode bøger om at tage lederskab over hesten og så blive enig med sig selv om hvilken metode man synes er god, men med sparkende heste kan man nemt komme til at optrappe adfærden, når man begynder at ligge pres på i form af regler for god og høflig opførsel, hvis man ikke har helt styr på hvad man laver. Så nu er jeg igen tilbage til at du skulle få lidt hjælp i virkelighedens verden hvis du forstår hvad jeg mener.

1
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-04-2014 00:43

Jeg er meget enig med Rosenholm og Klemme.

Jeg vil tilføje at når vi snakker rideskoleheste/ponyer så er det oftes miljøbetinget at de opfører sig sådan. Men jeg synes du skal passe godt på dig selv og få en erfaren voksen hjælp til at få det løst. Husk at have et langt tov på hesten og ikke et kort alm træktov hvis du trækker den.

Vh Charlotte

Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider