Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Overdreven afføring under ridning
Forfatter: 
Dato:  20-04-2014 00:27

Ikke den mest indbydende overskrift i know ;)

Sagen er den, at min hest skider konstant, når vi rider i hal eller på bane. Ikke mange pærer men den slipper konstant et par stykker den første halve time. Den har ellers normalafføring i stald, på fold, på tur. Nogen erfaringer?

Han er gennemtjekket af dyrlæge, og har inden jeg købte den gået en lang periode med for smal sadel, og en totalt låst ryg og været rigtig ked af at gå til ridning og nogle grumme tandspidser

Alt dette har jeg fået rettet og han er af dyrlæge konstateret 100% ok, og hans ridemæssige problemer er mellem ørene (de første mange måneder var han ekstremt sur på min schenkel og brugte det meste af tiden på, at sparke ud og stå og kaste ørene)

Han pisker stadig meget med halen når han rider, og han bliver på ingen måde presset ud i svære ting. Det der har betydet mest for mig, er at han får sin rideglæde igen, hvilket virkelig går den rette vej.

Han har meget afvekslende dage med tur, bomtræning, let dressur, fri en dag ugentligt, hvor vi bare går en tur mm.

Han er tjekket for ALT (mavesår, sædstrengsfibrose, orm mm)

Han står på box-straw, har wrap ad libitum i boksen i slowfeedernet, bliver fodret med havens lucerne samt vitaminer og linustar, får fredags-mash, og har halm på folden.

Hans afføring er normal og fin, ingen tegn på han mangler noget.

Tænker om der er noget jeg kan gøre?

0
1
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-04-2014 02:47

Det er fuldstændigt normalt at der kommer gang i tarmene, når hesten bevæger sig (gælder også for os andre).

Hvis ikke den spæner meget omkring på folden, men mest står og spiser og tøffer lidt omkring, vil der ske en mekanisk påvirkning af tarmene når den påbegynder en træningssession, og så skider den altså.

Hvis ikke det er stressrelateret og dermed smattet aff. så må du nok affinde dig med det. Hvis det generer dig meget, kan du evt. starte med at gå rundt med hesten i frisk skridt, eller longere den en smule inden ridning så den får 'klattet af' inden du sætter dig op.

1
0
Svar på denne tråd

Tillært adfærd
Forfatter: 
Dato:  20-04-2014 18:58

Min hoppe har også gjort det. Gerne 4-5 gange på en lektion. Altid kun på banen stort set aldrig på tur.

Da hun så kom i ridning hos min underviser stoppede hun med det, men så snart jeg satte mig op gjorde hun det igen.

Vi (min underviser og jeg) har tolket at det er en slags tillært adfærd for at få pause.

Hun får liv at stå stille imens hun gør det.

Hun har ligesom din haft en del rygproblemer pga et brud på en ryghvirvel.

Efter jeg fik hende hjem for 3 uger siden er adfærden blevet mindre og mindre. Nu gøder hun ikke engang hver gang jeg rider.

Jeg valgte bare at ignorere hende og hun fik først lov at stoppe op når hun var helt klar til at komme af med det. I starten kunne hun stoppe 10 gange og lægge an til at skide uden der komme noget. Så blev hun pænt bedt om at gå frem. Når der så endelig kom noget fik hun lov at stå stille.

Ved ikke om du kan bruge min historie til noget :-)

Vh Maria

Med smukke Harmonie

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-04-2014 20:43

Jeg ville bruge noget tid på at få hesten til at føle sig godt tilpas i ridehuset, for det lyder som om den har lidt stress.

Vh Charlotte

Heste lyver aldrig

1
0
Svar på denne tråd

Stresset
Forfatter: 
Dato:  20-04-2014 21:17

Min gør også, og han er bestemt ikke stresset, ej heller har han reageret på schenkler eller andet. Rider vi en afslappet hyggetur eller mere dressur"agtigt" gør ingen forskel (heller ikke om der er sadel på eller ej, eller endda bid eller ej) han skal bare sk*de 3-10 gange mens vi rider.

Dog er der tydelig forskel på om vi rider aktivt (her er det op til 10 gange) eller vi tuller rundt i skridt (3-4 gange), så jeg tror hans tarme bare er mere letpåvirkelige.

Og ja jeg har præcis tal på, for jeg skal af og samle op bagefter :D

Med venlig hilsen

Karen

Negle laves af proffesionel veluddannet negletekniker i Randers

bla. Dk mester og worldcup vinder i nailart 2010

www.negle-nu.dk

0
0
Svar på denne tråd

Heste...
Forfatter: 
Dato:  20-04-2014 21:21

...med stress viser den adfærd.

Mette (Fjolle)

Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

1
0
Svar på denne tråd

Heste med stress
Forfatter: 
Dato:  21-04-2014 10:02

Mette: Det kan godt være heste med stress viser den adfærd, men hvis hesten iøvrigt ikke viser nogen andre tegn på stress så er det meget kategorisk skrevet. Jeg er enig i at ts hest lyder som om der er andre ting der spiller ind, men den måde jeg læser dit indlæg på er at du mener alle heste, der har den adfærd har stress. Det er jeg absolut ikke enig i.

Jeg har en hest der hviler i sig selv, en mere ustresset unghest finder du ikke nogen steder, jeg rider meget afslappet, for tiden har vi redet uden sadel i knap 14 dage, lange ture ud i skoven for helt løse tøjler. Ellers tuller vi rundt på ridebane uden de vilde øvelser, fordi vi synes ridning er hyggeligt og ikke fordi vi ellers træner andet end at han skal bære sig korrekt!

Han skider i øvrigt også hvis vi trækker en længere tur, samme antal gange.

Så er han betegnet som stresset, tja så skal vi aflive alle danmarks heste med stress, for så kan de jo ikke holde til at være hos os :D

Med venlig hilsen

Karen

Negle laves af proffesionel veluddannet negletekniker i Randers

bla. Dk mester og worldcup vinder i nailart 2010

www.negle-nu.dk

0
0
Svar på denne tråd

Forskel på heste
Forfatter: 
Dato:  21-04-2014 10:19

Der er forskel på heste.

Min den sorte skal altid gøde 2-3 gange de første 20 min på banen/tur.

Den brune gøder altid på staldgangen før han sadles op, men næsten aldrig under selve ridtet.

For mine heste er der ingen gevinst ved at gøde under ridtet, da de aldrig får lov til at holde pause pga gødning.

Så for mig passer teorien med, at den meget afslappede sorte, lige får lidt motion af tarmene, som sætter gang i systemet.

Den brune er bare praktisk ved at tømme sig før arbejdet.

mvh Charlotte

2
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  21-04-2014 19:31

Du har aldrig løbet en tur efter at have spist? ;D

Hvor meget er din hest på fold? For hvis du tager ham direkte ind fra boks og evt. et måltid, så er det meget logisk (Y)

Bissen

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider