Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Min sære hoppe...
Forfatter: 
Dato:  08-03-2014 08:07

Jeg har en knap 6 år gammel fjordhoppe, som jeg har haft, siden hun var 2½ år gammel.

I perioder er hun voldsomt forpustet uden anstrengelse. Det kan være rigeligt, at jeg trækker hende fra traileren ind i stalden - eller fra stalden ind i ridehuset.

Forpustet forstået på den måde, at næseborene udvides voldsomt og vejret trækkes helt nede fra bugen. Hun ligner en hest, der måske har galopperet i 10 min - i frisk tempo - men reelt har hun intet foretaget sig, som kunne få pulsen op. Hun har ingen mislyde i vejrtrækningen - og der er ingen hoste.

Af sind er hun nysgerrig, ekstrem ridelig, selvgående og hviler for det meste meget i sig selv. Selvtilliden fejler sjældent noget, og hun glor stort set aldrig. Til gengæld har hun ticks - og kan være meget voldsom, når det tager hende.

Ticks'ene består for det meste i, at hun gentagne gange rejser sig. Hendes balance er god og hun kan desværre stejle meget højt. (Jeg er 1.67 - og hun kan nå op i skulderhøjde). Hun har været sådan, siden vi fik hende hjem. Stejleadfærden har taget af med årene og viser sig efterhånden sjældent - men hun er stadig meget voldsom, når det sker. :(

Hun er sådan en hest, som rigtigt gerne vil arbejde og være i hånd. I modsætning til min gamle hest, så har hun altid været meget glad for menneskelig kontakt - og opsøger os gerne selv, hvis hun har muligheden. Hendes stejleadfærd viser sig ofte, når hun bliver redet ud (evt. bare skridtet af udenfor). Den forekommer stort set aldrig under pres (dvs. i dressuren).

Jeg har flere gange fået luftvejene på hende undersøgt, bl.a. med kamera og blodprøve. Dyrlægerne kan intet finde på hende. Problemerne med forpustet-heden kommer og går, der er intet særligt mønster i det, bortset fra, at vejrets skiften tilsyneladende indvirker på det. (Måske, der er ikke rigtigt noget mønster).

Hun har, i al den tid, jeg har haft hende, gået i løsdrift med min gamle hoppe, som er allergi-hest. Dvs. at hun lever, som var hun allergisk - af hensyn til den gamle.

Dyrlægerne har ikke længere noget bud på, hvad der kan være galt. Stress er det næppe, selv om det ville være oplagt. Det var Ansagers sidste bud.

Hjertet har de alene lyttet på uden at finde noget bekymrende. Hun er linjeavlet - MF og FMF er samme hingst.

Måske I har nogle bud på, hvorfor hun bliver så forpustet?

Hendes ticks tackler jeg ved så vidt muligt at holde presset, skælde voldsomt ud og rose, så snart hun går frem. Jeg kan desværre ikke smække til hende, da hun bukker som ind i helvede - og jeg er ingen rodeorytter (hun har dog aldrig smidt sin rytter af - men det skal hun heller ikke opleve, at hun kan).

Mht. den besværede vejrtrækning, så rider jeg hende ganske let de dage, hvor den forekommer. Jeg tager herudover udpræget hensyn til, hvis hun virker uoplagt (da hun ellers er så ridelig). Hun går typisk villigt frem, selv om hun er forpustet.

Mette (Fjolle)

Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
0
Svar på denne tråd

dddddddd
Forfatter: 
Dato:  08-03-2014 11:25

Er hun hævet i ganaschen?

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd

Hun...
Forfatter: 
Dato:  09-03-2014 07:32

...er ikke hævet, nej - og har generelt en fin sammensætning mellem hals og hoved (dvs. tilstrækkelig plads) om end halsen kunne være lidt længere. Herunder er hun 3 år gammel.

Billede

Mette (Fjolle)

Det Gule Helvede

0
0
Svar på denne tråd

dddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  09-03-2014 17:36

Måske det kan være noget allergi af en art. Du kan evt prøve til at starte med at ride med et næsenet?

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd

Forpustet.
Forfatter: 
Dato:  09-03-2014 17:37

Jeg har en islænderhoppe, der gør nøjagtig det samme. Det går og kommer også, og jeg synes, at det bliver værre, når vejret skifter...

Dyrlægerne kan ikke forklare, hvad det skyldes. Deres bedste bud er, at hun er overvægtig, og så har hun nu fået konstateret EMS. Det skal siges, at hun er blevet ekstra overvægtig på grund af vejrtrækningen, da hun ikke har lyst til at bevæge sig, når hun er forpustet. Ellers er hun normalt en meget fremadgående hest.

Jeg vil også rigtig gerne have en forklaring. Hun lever et allergivenligt liv og hendes lunger ser i øvrigt fine ud.

Vh. Mette

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  09-03-2014 19:09

...vi har tænkt i allergi, men pollen er først begyndt at komme nu her. Det kommer og går jo også. Jeg kan ikke finde et mønster. :/ Hun står på spåner/træpiller og fodres udelukkende på wrap samt Horselux Easy.

Overvægtig er hun ikke. Hun er oftest i meget fin foderstand, da den gamle er meget trivelig - og eftersom de går sammen, får hun kun ekstra igennem krybbefoderet.

Jeg har "desværre" mange erfaringer med allergiheste, da de to andre har haft det. Den gamle er allergisk overfor støv og svampesporer. Min store varmblod havde kronisk bronchitis. Jeg havde held med at holde begge to symptomfri.

Af samme grund synes jeg, at den gamle burde vise det, hvis der var noget galt med opstaldningen, foder eller stråfoder? Hun er jo rimelig sart ellers... :/

Mette (Fjolle)

Det Gule Helvede

0
0
Svar på denne tråd

samme sted
Forfatter: 
Dato:  10-03-2014 22:37

Hvis de alle er og har stået i samme stald, og alle har udviklet allergi, så ville jeg tænke i staldmiljø. Skimmelsvamp mm.

0
0
Svar på denne tråd

bare en tanke
Forfatter: 
Dato:  10-03-2014 23:59

har du evt overvejet at prøve noget homopatisk medicin ?

Så prøv evt at snak med Lise bang hansen

www.alternativdyrlaege.dk/ kontakt.html

0
0
Svar på denne tråd

Rosenholm...
Forfatter: 
Dato:  11-03-2014 06:03

Den gamle, som nu er knap 20 år gammel, udviklede sin allergi i en stald, som hun stod i for over 10 år siden (hvorefter hun blev flyttet efter dyrlægens anbefaling). Allergien viser sig sjældent og hun er faktisk symptomfri.

Den store blev købt med diagnosen. Hun stod til aflivning dengang, og jeg håbede, at jeg måske kunne hjælpe hende udover hendes luftvejsproblemer (hvilket også lykkes, men det var så også det eneste problem, jeg rigtigt fik løst).

Den unge har siden købet stået i løsdrift på træpiller/spåner, fået wrap og støvfrit foder.

Kunne ellers have været nemt, hvis det havde været årsagen - men så havde jeg nok også tænkt tanken selv. ;)

Mette (Fjolle)

Det Gule Helvede

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-03-2014 09:45

jeg tænker noget helt andet - hvordan er hjertelyden på den når den er forpustet?

har du prøvet at tage puls, når den pludselig bliver forpustet?

nogle heste lever med en lille hjertefejl, der kan manifestere sig som pludselige anfald af forpustethed. Denne hjertefejl vil ikke kunne ses i hvile, men kun under arbejde, så det kunne være en god ide at tjekke hjertet igen.

0
0
Svar på denne tråd

Hjertefejl.
Forfatter: 
Dato:  11-03-2014 09:55

Jeg har jo som ovenfor nævnt en hest med samme symptomer - bortset fra, at min bliver meget uvillig, de dage hun har åndedrætsbesvær.

Ved du, hvad den form for hjertefejl hedder. Jeg kunne godt tænke mig at læse lidt om det.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil også anbefale
Forfatter: 
Dato:  11-03-2014 21:39

Lise Bang Hansen (se link i indlæg fra Anja n).

0
0
Svar på denne tråd

Hjertet...
Forfatter: 
Dato:  14-03-2014 20:28

...er ikke undersøgt nærmere end ved at lytte til det. Man kan efter sigende lave en arbejdsprøvning på løbebånd med overvågning af hjertet. Det vil dog formentlig være for omfattende (og ikke mindst dyrt).

Når hun er forpustet, starter det i stilstand. Hun kan stå helt stille - og stadig være kraftigt forpustet. :/

Pulsen har vi talt om at måle. Jeg har et pulsur til distance, så det er egentlig bare at lægge det på (tage pulsen kan jeg desværre ikke selv).

Der har i øvrigt ikke været noget i nogle dage nu.

Mette (Fjolle)

Det Gule Helvede

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-03-2014 21:11

Jeg ville prøve at skifte underlaget til halm evt læ det oven på spånerne. Du kan ryste det op uden hestene er inde, så det ikke støver.

Nu ved jeg ikke om din løsdrift er direkte oven på jorden eller er der støbt gulv.

Træpiller og spåner kan have svampesporer hvis de ligger direkte på jorden, det er jo træ.

Hvis de får hø burde du prøve noget andet. Min første hest fik allergi pga dårligt hø fra et opstaldningssted, det er mange år siden, men hun kunne ikke stå i boks efterfølgene.

Vh Charlotte

Heste lyver aldrig

0
1
Svar på denne tråd

Charlotte...
Forfatter: 
Dato:  15-03-2014 17:14

Man sætter ikke allergiheste på halm. Sorry to say, men det er en rigtig, rigtig dårlig idé. Hestene får wrap, da den gamle netop har allergi og kun tåler udvandet hø af høj kvalitet.

Bunden i løsdriften er af SF-sten. Der trænger ikke fugt op nedefra. Strøelsen er en kombination af spåner og træpiller.

Mette (Fjolle)

Det Gule Helvede

1
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  15-03-2014 23:41

Er hesten ikke "bare" seperationsangst når den rejser sig når i vil væk fra stedet?

Udover det så har jeg intet bud på vejrtrækningen. Jeg syntes også min kan trække vejret pænt sjovt ind imellem, nærmest krampe ved maven og puste samtidig - og hun er altså kun blevet trukket ind fra fold.

Tænkte at det kunne skyldes at hun er flyttet til et sted hvor folden er en stor bakke, hvorfor hun lettere bliver forpustet. Men det kan jo ikke blive ved - også burde maven ikke ligne en der kramper, mere en der hiver efter vejret.

Så jeg har opgivet og finde en logisk årsag. Hun er ikke sløv, ikke sur, ikke mut, fungere fint og har fin energi. Så længe hun har det, gør jeg ikke mere i det.

Nu meget eget ponydyr

0
0
Svar på denne tråd

Spåner
Forfatter: 
Dato:  16-03-2014 09:13

Jeg er selv allergiker og synes at spåner og træpiller begge har en del støv, som jeg ikke kan tåle.

Den strøelse jeg synes har mindst støv er tørv og hør.

Hilsen Mette

0
0
Svar på denne tråd

Foderet
Forfatter: 
Dato:  16-03-2014 11:38

Hej, Hvor meget horselux får hun og tilfører du andet i krybben derudover? Lucerne feks? Adgang til nogen former for græs pt?

0
0
Svar på denne tråd

hm alergi tror jeg ikke!!!
Forfatter: 
Dato:  17-03-2014 09:40

Hej

jeg tror bestemt ikke det er alergi!!! evt kunne vejrtræningen være noget begynde Kold (kronisklungebetændelse)

Men noget andet jeg har tænkt på var at det kunne være noget smerte lign symptom. en krampe et sted- der gør at hun får ondt og derfor trækker vejret underligt...

ja det bedste er at skrive ned alt hvad i laver og har lavet hver dag og hvad der er sket op til vejrtræknings problemet- for på den måde at se om der er nogen som helst form for mønster i det.

prøv dette i et par uger( 1 mdr og så gennemgå det minutiøst. spørg evt dyrelægen om det KOLD- ved ihvertfald at det nedsætter lungefunktionen.

er der blevet testet i lungerne- vand i lungerne osv. tror ikke at hendes stejlen har noget med vejrtrækningen at gøre- er nok som der skrives før, en reaktion på at komme ud i naturen og væk fra det vandte... håber det hjælper lidt.

***Find Your Cowboy Inside***

0
0
Svar på denne tråd

Seperationsangst...
Forfatter: 
Dato:  18-03-2014 16:45

...tror jeg ikke rigtig på, eftersom hun ofte har vist adfærden, selv om min gamle hoppe går lige foran eller bag hende. Nu tænker jeg i konfliktadfærden (hvad stejletendensen vel reelt er), hendes besværede vejrtrækning viser sig typisk, når hun ellers ikke er ophidset.

Hun er en meget speciel hest med et meget, meget specielt sind. Det er ikke usædvanligt, at hun går fra den ene yderlighed til den anden. Hun reagerer normalt intelligent - også når hun skaber sig skråt. :/

Hun får Horselux Easy, mineralkiks fra Salvana, wrap - og græs fra folden. Kiksene bruger jeg som belønning ved læsning, opstigning m.v.

Hun er testet for infektionstal m.v. ved blodprøve - og ved undersøgelsen i luftvejene er hun tjekket for slim m.v.

Mette (Fjolle)

Det Gule Helvede

0
0
Svar på denne tråd

Tilføre salt
Forfatter: 
Dato:  21-03-2014 10:52

Dette bliver nok det mærkeligste råd du får; Tilfør 1spsk fodersalt i foderet morgen og aften. Det skal fordeles på minimum to måltider, gerne flere. Prøv at se om der ikke er en forandring inden for 1-2uger, måske kortere. Bid desuden mærke i om der er også er forandringer imod bedre bevægelighed.

Det skyldes sandsynligvis ubalance mellem elektrolytterne.

Husk selvfølgelig fri adgang til masser af vand ;)

0
0
Svar på denne tråd

Gjjjknbh
Forfatter: 
Dato:  22-03-2014 20:46

Lyder nok mærkeligt.. Men vi har en avlshoppe der gør det når hun fryser..

VH Anja

Bedækning ved DSP bronze hingst. (Til salg)

10 for Opførsel i stald

9 for Ridelighed af fremmedrytter

8 for Trav

www.staldanto.dk

0
0
Svar på denne tråd

mine overvejelser
Forfatter: 
Dato:  03-04-2014 15:59

Jeg tænker smerter i reproduktionsorganerne? Hvis man har set en hoppe have sammentrækninger i livmoderen f.eks. efter en foling, så kan de godt blive mega "forpustede" af det.

Er der nogen sammenhæng med hendes brunster?

Salg af 1.-klasses trakehnere

Se www.Dyrhave.com for info

Fotografering af heste, equipager og dyr. 300 kr+kørsel

skriv PB for info

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider