Det vigtigste for at gøre en hest tryg er en forudsigelig hverdag, hvor der sker nogenlunde de samme ting som igår og nogenlunde på samme måde.
Og de ting, som sker, skal selvfølgelig ikke være direkte ubehagelige for hesten - så skaber det nok ikke tryghed. Men det handler ikke om, at hesten får lov at gøre, lige hvad den vil og kan få alle de godbider, den ønsker sig. Snarere om at de (rimelige) krav, der stilles til den, bliver præsenteret på nogenlunde samme måde som igår, og at det, som var rigtig af hesten at gøre igår, også er rigtigt at gøre idag.
På den måde får den en oplevelse af, at den har en vis grad af inflydelse på, hvad der foregår. Fx: Hvis den stopper op, når der bliver trukket bagud i tovet, så får den 'fred' i den forstand, at så er der ikke længere nogen, der trækker i tovet.
Hvis jeg skulle anbefale 'et koncept' ville det være lette øvelser med klikkertræning. I klikkertræning er det helt og aldeles hesten, der beslutter om det, den kan opnå, er godt nok til at den vil anstrenge sig med at løse øvelsen. Og det giver hesten følelsen af, at den har kontrol over situationen.
Efterhånden vil hesten også opleve, at den i en vis udstrækning selv kontrollere uddelingen af godbidder, fx 'hvis jeg sætter mulen på den bold, når jeg får tilbuddet, kan jeg få et klik og en godbid'. Eller 'hvis jeg løfter et ben, når jeg bliver bedt om det, kan jeg få et klik og en godbid'.
Træning med negativ forstærkning kan give hesten samme oplevelse at kontrol. Fx: 'jeg kan få det ubehaglige prikkeri på mit ben til at forsvinde, hvis jeg løfter benet' eller 'jeg kan få det ubehagelig træk i grimen til at forsvinde, hvis jeg stopper op og står stille'.
Når den så er rigtig tryg ved de daglige, forudsigelige rutiner, kan man begynde at udvide og variere kravene - fx at lade andre håndtere hesten. I første omgang i kort tid og helst i første omgang i situationer, hvor den nye person gør tingene nogenlunde på samme måde som hesten er vant til.
Efterhånden med større variationer og flere forskellige krav.