Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

øvelser til menneskesky hest
Forfatter: 
Dato:  13-01-2014 10:32

Hej :)

Jeg har købt en dejlig islænder på 7 år som aldrig rigtig har været i hænder, han er utrolig bange for mennesker, jeg har haft ham i ca 2.5 måneder, han er helt sikkert blevet meget meget mere tryg ved mig, men han er stadig bange for andre mennesker og han er heller ikke helt tryg ved mig. Jeg har lavet join up med ham, hvilket lykkedes og han blev da også lidt roligere ved mig efterfølgende. Jeg har trænet mange heste også heste der var bange for mennesker, men har aldrig oplevet en som bliver ved med at være utryg så længe. Jeg omgåes ham meget også uden det handler om ham, de står ved løsdriften og spiser mens jeg ordner løsdriften og roder op og tuller rundt. Jeg går små ture med ham , tager ham ud og lader ham græsse og så laver vi lidt berørings øvelser på banen og "kongens efterfølgere" over bomme og plastik.

Altså vi er kommet langt ham og jeg, men kunne godt tænke mig og få lidt inspiration til øvelser til spdan en menneskesky hest.

på forhånd tak :)

Venlig Hilsen Leandra :)

0
0
Svar på denne tråd

Ikke øvelser, men...
Forfatter: 
Dato:  14-01-2014 11:24

Hej,

Jeg har selv prøvet at købe en menneskesky hest, så jeg ved lidt om, hvor meget der skal til, før den "sidder i din lomme" :-)

Først og fremmest synes jeg, at du skal tænke mindre i metoder og øvelser og mere på, hvilken hest, du vil have i fremtiden. Vil du have en hest, der til enhver tid er lydig, så er HMS og en masse øvelser jo vældig fint at bruge. Vil du have en hest, der er HELT tryg ved mennesker - også andre end dig - så kan det være, at der skal andet til.

HMS kan - set med mine øjne - fastholde en sky hest i, at mennesker er lidt farlige, for den bliver bedt om at gå væk, holde afstand, gøre hvad der bliver bedt om o.s.v., men det inviterer ikke hesten så meget til at give helt slip på sin frygt, som sådan en hest har brug for.

Først og fremmest er det tid, der skal til. Tid, ro og gode oplevelser. Det skal jo helst være sådan, at din hest ikke bliver skræmt af at blive håndteret af andre mennesker, der ikke bruger samme metoder som dig, eller af uvante situationer. Derfor tror jeg, at du bare skal bruge en masse tid med din hest i hverdagssituationer og efterhånden variere med uvante ting, og især bruge en masse tid på bare at være sammen med hesten, røre ved den, hvor den synes det er rart, kigge på den og belønne den for at komme hen og hilse på o.s.v.

Nu er islændere jo nogle hårdføre heste, og det viser sig ofte også ved, at de gemmer godt på deres problemer. Derfor kan det måske tage lidt længere tid at komme ind gennem "skallen" på sådan en. Men det skal nok lykkes, hvis du bare er tålmodig nok. Pludselig en dag opdager du, at din hest er fuldstændig tryg og tilpas :-)

God fornøjelse!

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

3
0
Svar på denne tråd

nusse nusse nusse
Forfatter: 
Dato:  25-01-2014 17:24

Jeg er enig med Jette omkring join up, jeg synes ikke det er velegnet til en sky hest.

Først og fremmest skal hesten have tid, 2½ måned er faktisk ikke lang tid, når man tænker på at den både skal vænne sig til et nyt sted og nye mennesker.

Det gælder om at blive hestens bedste ven. Klø den der hvor den godt kan lide det, strigl og nus den... hver dag. Lidt men tit! Væn den til at blive rørt overalt. Læn dig op af den, hæng ind over den osv. så den bliver helt tryg ved din fysiske nærhed. Først når man har den nærhed med hesten ville jeg forlange mere af den fx. gå ture m.m.

Nogle heste vil altid være lidt sky, hvis det ligger i deres personlighed.

Digital håndbog for hestejere på hobbyheste.dk

0
0
Svar på denne tråd

Forudsigelig hverdag
Forfatter: 
Dato:  26-01-2014 03:54

Det vigtigste for at gøre en hest tryg er en forudsigelig hverdag, hvor der sker nogenlunde de samme ting som igår og nogenlunde på samme måde.

Og de ting, som sker, skal selvfølgelig ikke være direkte ubehagelige for hesten - så skaber det nok ikke tryghed. Men det handler ikke om, at hesten får lov at gøre, lige hvad den vil og kan få alle de godbider, den ønsker sig. Snarere om at de (rimelige) krav, der stilles til den, bliver præsenteret på nogenlunde samme måde som igår, og at det, som var rigtig af hesten at gøre igår, også er rigtigt at gøre idag.

På den måde får den en oplevelse af, at den har en vis grad af inflydelse på, hvad der foregår. Fx: Hvis den stopper op, når der bliver trukket bagud i tovet, så får den 'fred' i den forstand, at så er der ikke længere nogen, der trækker i tovet.

Hvis jeg skulle anbefale 'et koncept' ville det være lette øvelser med klikkertræning. I klikkertræning er det helt og aldeles hesten, der beslutter om det, den kan opnå, er godt nok til at den vil anstrenge sig med at løse øvelsen. Og det giver hesten følelsen af, at den har kontrol over situationen.

Efterhånden vil hesten også opleve, at den i en vis udstrækning selv kontrollere uddelingen af godbidder, fx 'hvis jeg sætter mulen på den bold, når jeg får tilbuddet, kan jeg få et klik og en godbid'. Eller 'hvis jeg løfter et ben, når jeg bliver bedt om det, kan jeg få et klik og en godbid'.

Træning med negativ forstærkning kan give hesten samme oplevelse at kontrol. Fx: 'jeg kan få det ubehaglige prikkeri på mit ben til at forsvinde, hvis jeg løfter benet' eller 'jeg kan få det ubehagelig træk i grimen til at forsvinde, hvis jeg stopper op og står stille'.

Når den så er rigtig tryg ved de daglige, forudsigelige rutiner, kan man begynde at udvide og variere kravene - fx at lade andre håndtere hesten. I første omgang i kort tid og helst i første omgang i situationer, hvor den nye person gør tingene nogenlunde på samme måde som hesten er vant til.

Efterhånden med større variationer og flere forskellige krav.

Kh NinaSt

0
0
Svar på denne tråd

ljksalkfdjskdfdsl
Forfatter: 
Dato:  26-01-2014 14:33

hej :) tak for råd :) dejligt at i vil komme med jeres input :)

Jeg strigler og hygger om ham hver dag, og jeg går hen til ham og kæler ham kort ned af halsen og så går jeg fra ham inden han kan nå at synes det er for meget og vil gå. Så oplever jeg han bliver lidt overrasket særlig de første gange jeg gjorde det. Jeg klør ham også på et sted hvor han synes det er rigtig rart og så går jeg to skridt fra ham, og står og så flytter han sig med og så bliver han kløet og sådan bliver jeg ved lidt tid hver dag. Og ja som jeg vist har skrevet så går jeg også bare rundt ved stalden når de spiser hø og det hjælper rigtig meget at jeg viser ham at jeg ikke gør noget ondt ved ham altså han kan sagtens stå i fred og spise. ( jeg har aldrig gjort han ondt men det er vel det han frygter når han altid flygter)

Men det hjælper da alt sammen med som en af jer skriver så er det nok bare mig der skal give det meget længere tid. Altså de første gange jeg havde ham i hænder, kunne jeg knap trække vejret uden han var ved at falde bag over af skræk og jeg har en "dårlig" vane med at klappe hesten ( ikke hårdt selvfølgelig) på halsen og når jeg kom til at gøre det for at rose ham løb han fra mig af frygt. Men jeg lærte selvfølgelig hurtigt at jeg nok ikke i hans øjne roste ham hehe. men det kan jeg sagtens nu jeg kan klappe ham uden han synes det er ubehageligt og jeg kan strigle ham over hele kroppen hvor jeg har ham i løs snor så han altid kan fjerne sig. Så vi er kommet et godt stykke særligt nu hvor jeg virkelig tænker over det.

Men han er meget nervøs stadig og lave sådan nogen i ved voldsomme bevægelser og ryk i tovet hvis ja jeg nyser eller hoster eller så noget som han ikke lige er forberedt på, og andre tidspunkter reagere han ikke på det. Men ja det er lidt svært synes jeg den ene dag synes jeg bare han er rolig og vi er kommet rigtig langt og så kan jeg går op i stalden dagen efter og gøre præcis de samme ting og så er han bare et nerve vrag.

Flere råd modtages stadig hehe :)

Venlig Hilsen Leandra :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider