Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

udstyr på - hvornår?
Forfatter: 
Dato:  13-12-2013 17:25

Hej HN :)

Vil gerne spørge alle med erfaring om hvornår i mener det er forsvarligt at begynde at træne en hest i at gå med sadel og trense, rent aldersmæssigt?

Håber på nogle svar :)

Ponyrytter for altid <3

Ejer verdens lækreste pinto ;)

En rigtig pony har pletter !

Nu også med lækker Trakehner hingst <3

0
0
Svar på denne tråd

Ca som 2 års
Forfatter: 
Dato:  13-12-2013 19:42

Jeg tilvænnede min den ene da hun var 2 1/5 år. Og så gjorde jeg det bare i hendes tempo :-)

min anden hest blev også vænnet til det der, fordi hun skulle til kåring som 3 års.

Men en se på din hest - er den klar rent psykisk?

0
0
Svar på denne tråd

Udstyr...
Forfatter: 
Dato:  13-12-2013 20:50

Trense som to års da det er et krav til dyreskuer, og i forbindelse med klargøring til skue eller show kan det komme på tale med longegjord, ligeledes gamacher og klokker i forbindelse med evt løsspringning.

Sadel som tre års ;)

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

Ungheste sælges

Se min præs

0
0
Svar på denne tråd

tak :)
Forfatter: 
Dato:  13-12-2013 22:47
Tak for jeres svar begge to :) rart at hører hvad andre gør da jeg selv lige har købt en plag :)

Ponyrytter for altid <3

Ejer verdens lækreste pinto ;)

En rigtig pony har pletter !

Nu også med lækker Trakehner hingst <3

0
0
Svar på denne tråd

123...
Forfatter: 
Dato:  29-12-2013 01:07

Jeg har en plag på nu 1.5 år. Han er ved at skulle tilkøres, så han har haft på sele og været med som håndhest med sele på. Til sommeren så tenker jeg at smide sadelen på ryggen af ham og trække ham rundt med den på. Ikke noget med vægt i, men bare den er der om man kan gå rundt med den.

Trense kommer ikke på før end han er 4-5 år gammel. Jeg kan simpelthen ikke se nogen god grund til at smide metal ind i munnen på en ung hest.

Alltid med en

Appaloosa

Berta - Shetlænder/Islandshest hoppe 2003. Søger rytter

Such-A-Cloud - Appaloosa hingst 2012.

Skrivefejl? Ret mig gerne, jeg er nordmand.

0
1
Svar på denne tråd

Tilvænning
Forfatter: 
Dato:  29-12-2013 09:11

Mine føllebøller fik lagt et håndklæde over ryggen første gang da de var 3 dage gamle - og så fik de regndækken vinteren over på som 1½ års, på når kom ud og af om natten - så vænnede de sig til at man kom noget på dem - dækkengjorde og så videre.

Hinsgten blev tilvænnet trense i løbet af foråret som 2 års - fordi det påkrævet til skuer at hingste skal have trense på. Hoppen først i forbindelse med tilridning som 3 års.

Begge fik ordnet tænder 4 uger inden start på trense træning.

Nightfall

0
0
Svar på denne tråd

Mine plage....
Forfatter: 
Dato:  29-12-2013 09:47

Mine to plage er blevet trænet lettere sporadisk, og mere når det lige passede ind tidsmæssigt. Det vil sige at om vinteren har de primært fået lov til at gå og være plage, om sommeren er de blevet "trænet".

Det vigtigste for mig er, at de er "vel opdraget", dvs at de kan trækkes med, stå stille og bakke. At de kan stå stille ved smed, og i det hele taget ved håndtering i stald og på fold.

Som små 1-2 års kan de ikke koncentrerer sig så længe af gangen, så det er mest alm håndtering der trænes, dvs at gå til/fra fold, vente og vende ved leddet - ikke noget med at hidse sig op og ræse afsted. En lille tur med en 1 års på måske 5 min. Strigling i kæder på staldgangen måske 10 min.

Som 2 års er jeg begyndt at vænne dem til trailer, og haft dem ude og gå tur i skoven med en erfaren hest et par gange i løbet af sommeren. Begyndt at løsspringe et par gange.

Vænnes til håndklæde på ryggen med en elastikgjord på.

Da jeg ikke skal til skue, endnu ikke hverken trense, bid eller sadel.

Som 3 års begynde at kører dem i ridehal, vænne dem til longering et par gange om måneden, løsspring et par gange om måneden. Vænne dem til trense, bid og sadel.

Den ene blev gjort ryttervant i skridt som 3 års, den anden var slet ikke klar hverken fysisk eller psykisk.

Som 4 års sendes de i tilridning i april måned, og så har vi sommeren til at ride ture i skoven og let dressur, 2-3 gange om ugen.

Jeg har ikke trænet meget med mine ungheste, andet end at de skal være nemme og rare for alle at håndterer i hverdagen.

Og de er blevet nogle gode rideheste, som er nemme for alle at håndterer, både smede, dyrlæger og opstaldningsteder.

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

glade plage
Forfatter: 
Dato:  02-01-2014 20:22

Jeg kan godt lide at introducere føl og plage til alt muligt fordi de er meget sådan, lalala det hele er sjovt og jeg vil så gerne være med. til det hele agtige.

Jeg har pt en hoppe plag. Hun bliver 2 til april.

Jeg har lagt en sadel på for sjov og trukket hende rundt med hende.
Haft, som en anden beskriver, et håndklæde på hende med en elastik gjord.

Jeg har lagt et dækken på hende selv om hun ikke går med et, bare for at vænne hende til ting der kommer på kroppen og følger hende rundt.

Min hoppeplag synes bare det hele er en fest og ikke noget med at hoppe rundt.

Jeg vil dog ikke longere og den slags med sadel endnu, det kan vente synes jeg til hun skal helt tilrides.

Hun skal også tilkøres lidt for sjov om lidt, så hun har også fået seletøj på men ikke bid da jeg ikke har planer om at ride hende med bid før omkring de 5-6 år.

Jeg synes at det er sjovt at have hest og i min verden skal de ikke bare gå.. hvad andre gør er fint for dem det virker bare ikke for mig.. Men for mig er hest meget mere end ridning. Så min plag er med på små skovture som håndhest og vi går lange ture og leger på banen og øver tricks.. Ikke tit måske 1-2 gange om ugen.

Det er ikke sådan at jeg overtræner min hest, jeg mærker selvfølgelig efter hvornår det er nok. Men jeg tror at hun nyder det vi laver, for hun kommer altid løbende hen til mig og følger mig som en lille hund.

Det er ikke vigtigt for mig at komme på ryggen af min pige men jeg glæder mig da til dagen. Men hun skal ikke rides til før hun er fysisk klar til. Selvfølgelig kan der også være noget psykisk i det men det er min erfaring at når de er med til alt som mine er så er de bare klar i en tidlig alder men jeg vil nu ikke ride til før omkring de 4.
Men jeg vil gerne sætte mig op i ny og næ når de ser ud til at kunne bære det fysisk (normalvis omkring de 3)

1
0
Svar på denne tråd

Dækken
Forfatter: 
Dato:  03-01-2014 13:40

I forbindelse med føl og plagfremvisning/skue vasker jeg altid dem i rent vand med en svamp og så får de et fleece tæppe på, så lige på det punkt starter vi tidligt ;)

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

Ungheste sælges

Se min præs

0
0
Svar på denne tråd

Tidlig tilvænning
Forfatter: 
Dato:  04-01-2014 11:26

Min fik lagt en sadel på i 20 sek. for sjov da han var 5 mdr gammel, det synes han var helt fint, og ville helst bide i den, for at smage hvad det var..

Han fik så køre sele på som lige knap 2 års, trense på i foråret da han fyldte 2, og rigtig sadel ved ca 2,5 års alderen..

Holly Dolly

Hvil i fred Melando 20. maj 1994 - 14. april 2010

Du er elsket og savnet

Med gulddyret Stenholmsgårds Vitus! <3 :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider