Mine to plage er blevet trænet lettere sporadisk, og mere når det lige passede ind tidsmæssigt. Det vil sige at om vinteren har de primært fået lov til at gå og være plage, om sommeren er de blevet "trænet".
Det vigtigste for mig er, at de er "vel opdraget", dvs at de kan trækkes med, stå stille og bakke. At de kan stå stille ved smed, og i det hele taget ved håndtering i stald og på fold.
Som små 1-2 års kan de ikke koncentrerer sig så længe af gangen, så det er mest alm håndtering der trænes, dvs at gå til/fra fold, vente og vende ved leddet - ikke noget med at hidse sig op og ræse afsted. En lille tur med en 1 års på måske 5 min. Strigling i kæder på staldgangen måske 10 min.
Som 2 års er jeg begyndt at vænne dem til trailer, og haft dem ude og gå tur i skoven med en erfaren hest et par gange i løbet af sommeren. Begyndt at løsspringe et par gange.
Vænnes til håndklæde på ryggen med en elastikgjord på.
Da jeg ikke skal til skue, endnu ikke hverken trense, bid eller sadel.
Som 3 års begynde at kører dem i ridehal, vænne dem til longering et par gange om måneden, løsspring et par gange om måneden. Vænne dem til trense, bid og sadel.
Den ene blev gjort ryttervant i skridt som 3 års, den anden var slet ikke klar hverken fysisk eller psykisk.
Som 4 års sendes de i tilridning i april måned, og så har vi sommeren til at ride ture i skoven og let dressur, 2-3 gange om ugen.
Jeg har ikke trænet meget med mine ungheste, andet end at de skal være nemme og rare for alle at håndterer i hverdagen.
Og de er blevet nogle gode rideheste, som er nemme for alle at håndterer, både smede, dyrlæger og opstaldningsteder.
mvh Charlotte