Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hurtigere optræning af muskler?
Forfatter: 
Dato:  02-12-2013 17:00

Hej allesammen :)

Jeg har en frisk ung islandsk hoppe som i længere tid har haft noget med at knæskalden sætter sig fast og dyrelægen siger at det eneste der kan "kurer det" er mere muskelmasse. Jeg har gået mange gode lange ture med hende og hendes ben er blevet meget bedre hun kan gå og løbe normalt nu, men når jeg løfter i hendes ben gør knæskalden det stadig :( Så jeg håbede på om der var nogen der kunne fortælle mig om der evt. var nogle kosttilskud der kunne hjælpe eller en omlægning af foder. Lige nu bliver hun nemlig fodret primært med gulerødder og islænder-müslig og får lakseolie til at hjælpe ledet. Jeg håber der er nogen der har et godt råd :)

0
0
Svar på denne tråd

muskler
Forfatter: 
Dato:  02-12-2013 21:56

Muskelmasse opbygning er for heste lige som for mennesker, det kommer kun gennem træning og atter træning

Når vi skal have muskler og kondi på vores heste lyder opskriften på skridt, meget og længe. Særligt bakket terræn giver rigtig meget, hvis du har mulighed for at gå i dybt sand er det også en god mulighed.

Rent foder mæssigt kan du ikke gøre meget andet end sikre dig at hun har adgang til proteiner, mineraler og aminosyre som hun skal bruge til muskelopbygningen. Men kun træning kan give musklerne og det tager tid, igen det er lige som med os andre, vaskebrættet kommer desværre ikke ved med en energidrik og en enkelt tur i fitnees centret det ville ellers være rart.

Held og lykke med det

0
0
Svar på denne tråd

Udfordringer
Forfatter: 
Dato:  03-12-2013 11:38

Hej,

Prøv at øge udfordringerne, når du motionerer hende. Lad hende træde over bomme forlæns og baglæns, gå sidelæns, forlæns og baglæns slalom, kravle over diger og op og ned ad bakker, lav strækøvelser o.s.v. Alt sammen for at øge bevægelighed og styrke ved yderbelastninger. Det er i stil med det program man får efter en knæoperation.

God arbejdslyst!

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd

knæproblemer
Forfatter: 
Dato:  22-12-2013 22:44

Hej

Som en anden nævnte er der kun træning som effektiv sætter muskler på kroppen.

Der er dog et par ting du skal tage hensyn til når du træner en knæ-hest.

Sålænge din hest stadigvæk har relativ hyppige låsninger og evt også knæskalsluxationer (dvs når knæskallen smutter ud til siden og benet knækker væk under hesten), skal du ikke træne din hest for meget på små volter og undgå sidebevægelser. Træn hesten ligeud, dog gerne bomtræning. Undgå at bakke med din hest.

Begge problemer opstår typisk hos unge islænder pga manglende stabilitet i knæleddet. Har dette dog stået på igennem længere tid, kan hesten have spændt op i ryggen og dermed måske være blevet lidt låst. Arbejder ryggen ikke optimalt, kan du glemme alt om at sætte muskler på bagparten. Så er du i tvivl om ryggen arbejder optimalt, så opsøg en terapeut du har tillid til og få den gennemgået.

Musklerne som stabiliserer og styrer knæet skal også virke optimalt. Det er muskler som styrer knæskallen, sætter den fast og får den til at slippe igen. Hvis den muskel og dens partner har problemer, kan det være årsagen.

Engang imellem oplever vi også at hesten kan have en god låsning i lænden som påvirker den nerve som bla. styrer knæet. Dog er det typisk hos voksne heste der pludselig får problemer, at det er årsagen.

Så hvis din hest ikke er blevet undersøgt af en hestefys eller lign. endnu, kan det være en rigtig god ide.

Der findes en del gode øvelser du kan lave, hvis der ikke ligger noget andet bag ved knæproblemerne.

Fx stiller du forbenene på hesten på en skumgummimadras. Giv så din hest nogle små skub, så den skal afbalancere sig selv. Denne øvelse for aktiveret de såkaldte proprioceptorer, som er altaafgørende for en god stabilitet. Når den er blevet god til det, stiller du den bare med alle 4 på madrassen.

Få fat i en semiblød børste, ca som de børster man bruger til at fjerne appelsinhud, ... dem man tit kan købe for en 10ér i butikkerne.

Før du arbejder med din hest, børster du knæerne grundigt i ca 30 sekunder +/-, nogle gode cirklende bevægelser. Prøv det på din eget håndled :) også denne øvelse aktiverer proprioceptorene. Det kaldes for børsteterapi og er forbavsende enkelt dog effektiv.

Gåture, gåture og nogle flere gåture. Men husk at komme op i marchtempo, så bagparten arbejder :)

Når din hest er blevet stabilt i sine knæ når den går ligeud, så kan du begynde at longere. Her er det bare med at give den nogle udfordringer. Læg fx et par skumgummimadrasser som den skal arbejde hen over. Eller få fat i en tæpperest på fx 3x3 meter og put noget halm under tæppet og longer din hest hen over det. Det giver kroppen noget at tænke over. Det er mere intelligent muskeltræning, dvs kroppen skal tænke over sine bevægelser. Det gør træningen meget mere effektiv.

Det kræver arbejde at få knæskalslåsninger til at forsvinde, specielt her om vinteren når foldene ikke opfordre til meget motion. Men langt de fleste får vi fint styr på.

bedste hilsner Lene

Volden starter, hvor viden stopper

3
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider