Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Foder og træning
Forfatter: 
Dato:  24-11-2013 20:43

Hej

Måske dette er et dumt spørgsmål eller i en forkert kategori.

Men hvad er bedst, at fodre før man træner og venter min. 1 time eller at fodre efter træning?

Jeg har prøvet at google lidt på det, og det eneste jeg kan finde noget om er reglerne for træning efter fodring.. så nu er jeg simpelthen nød til at hører nogens mening på hvad der er bedst.

0
0
Svar på denne tråd

hghhhhhh
Forfatter: 
Dato:  24-11-2013 21:52

Jeg foretrækker at hesten får hø/wrap inden træning så mavesyre ikke klumper rundt inde i maven på hesten.

Men at hesten efter træning får krybbefoder.

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

2
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-11-2013 09:32

De skal have noget i maven inden træning, men selvfølgelig ikke 1 kg kraftfoder og så afsted... Hø, wrap, lucerne er super inden træning, mine egne får 200 gram af deres foder (lucerneholdigt foder) inden træning og resten (500) efter træning... Det fungerer for dem :)

*Mine drenge bor i paradiset hos http://www.teamholmer.dk*

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

"Man skal ikke gå ned på udstyr"

1
0
Svar på denne tråd

Fodre efter
Forfatter: 
Dato:  25-11-2013 09:51

Hej,

Hvis du mener kraftfoder såsom havre, müsli, pillefoder o.lign., så er det bedst at fodre efter træning, hvis ikke det er muligt at fodre længe inden træningen. Det har noget at gøre med hestens blodsukker, der ved fodring en time før træning medfører, at lige når hesten har mest brug for blodsukkeret, er det allerlavest (når der fodres med stivelses- eller sukkerholdigt foder).

Derfor er fodring med stråfoder (hø, wrap, lucerne) inden ridning bedre, da det frigiver energi langsommere og danner flydelåg på mavesyren, så hesten ikke har mavesyren til at skvulpe op på det sarte (hvide) område i mavesækken.

Ved stævner med tidlig stævnestart anbefales det f.eks. at undlade fodring inden ridning.

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

3
0
Svar på denne tråd

Tænker...
Forfatter: 
Dato:  25-11-2013 18:32

Tænke på dig selv, kan du træne efter du har spist et stort måltid mad??

Jeg kan ikke, jeg træner ofte 3-4 timer i træk, og det er hårde timer som bike og boks, jeg har det bedst med et lille måltid, feks en ostemad, kage , youghurt osv.

Jeg kan godt finde på at lade mulen spise lidt af sin ration inden ridning, men det er oftest roepiller hun får, da det ligger øverst i krybben ;-)

Mavesyren ligger ikke og skvulper rundt nede i maven, men hvis man er sulten føles det ubehageligt :-)

Venlig hilsen Gitte

0
1
Svar på denne tråd

Mavesyren
Forfatter: 
Dato:  26-11-2013 08:26

Hej igen,

Den med mavesyren og stråfoder inden ridning har jeg fra et foredrag om mavesår hos heste med dyrlæge Nanna Luthersson. Og jeg kan mærke forskel på min egen hest. Så den er god nok :-)

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

4
0
Svar på denne tråd

ælmfd._ZDmfv
Forfatter: 
Dato:  26-11-2013 09:36

Ja det er rigtigt godt til mavesyren at der kommer lidt strå ned inden træning. Min får lov til at stå og gumle ca 1 kg wrap mens han bliver striglet også får han et lille måltid foder efter træning.

.

0
0
Svar på denne tråd

Grovfoder før træning - og efter
Forfatter: 
Dato:  26-11-2013 11:16

Enig med flere af de tidligere skribenter: Heste skal helst have noget i maven, der kan danne et flydelag, som hindrer at mavesyren svulper op i den del af maven, der ikke tåler syrepåvirkningen.

Heste producerer normalt mavesyre hele tiden - til forskel fra mennesker, der normalt kun procurer mavesyre, når de spiser. I naturen spiser heste også næsten alle døgnets timer og er derfor ikke i risiko for at få skader af mavesyren.

Det er ikke specielt godt for heste at spise nogle få store måltider om dagen. De skal helst have mange små måltider og helst i form af adgang til grovfoder nogenlunde hele tiden. Og hvis det er nødvendigt at give kraftfoder for at holde huld på hesten, så skal det helst fordeles over mange måltider.

Jeg ville altid sørge for at min hest havde haft adgang til grovfoder inden ridning - og igen efter ridning.

Større mængder kraftfoder ville jeg generelt undgå - om muligt - og hvis det var nødvendigt, så ville jeg ikke give det hele lige før ridning, men måske lidt af det, så det på den måde blev delt lidt ud over flere fodringer.

Kh NinaSt

1
0
Svar på denne tråd

Tusind tak
Forfatter: 
Dato:  27-11-2013 07:38

Det er dejligt at læse jeres svar. Jeg er enig med jer i at de skal have lidt i maven også have foder kraftfoder efter ridningen :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider