Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

military - træning
Forfatter: 
Dato:  19-11-2013 12:08

Hej..

Lige pt. går jeg desværre sygemeldt med et skadet knæ. Men jeg har siddet og kigget lidt på klip på youtube, kigget billeder med både Katja og Vicky og deres super heste fra når de har været langs til militarystævner. Det har givet mig en idé om at jeg prøve en CNC70 eller 80 bare for at komme igang med det og prøve det. Jeg har været på terrænbanen en enkelt gang på Sønderskov i Åbenrå og hesten springer alt jeg styrer den på.

Men nu til mit spørgsmål, hvordan får jeg hestens kondition bedst bygget op?? For den har nok ingen kondition, når jeg er klar til at komme igang igen.. Og hvor lang tid vil det tage sådan ca.??

Jeg har nogen gode lange strækninger til intervaltræning som kan bruges..

Og rider normalt undervisning 2 gange i ugen (en dressur- og en springtime).

Sagde Berit:)

Den lykkelige ejer af den plette pony Winnetou :D

en vallak skal du fortælle
en hingst skal du spørge

en hoppe skal du diskutere.

0
0
Svar på denne tråd

Konditræning
Forfatter: 
Dato:  19-11-2013 13:36

Hej,

Til de lavere klasser kræves almindelig god ridekondition, d.v.s. dressur- og springtræning kombineret med nogle gode, aktive rideture i terrænet med bakker, lange galopper og den slags. Så er du godt på vej.

Hvis du vil give din hest lidt mere overskud, er intervaltræning en god måde at gøre det på. Start på et niveau, som din hest kan klare uden problemer. Mit forslag er:

2 eller 2½ minut galop, 3 minutter skridt, 2 eller 2½ minut galop, 3 minutter skridt, 2 eller 2½ minut galop, trav af og skridt af. Lad være med at trave af, hvis hesten er meget forpustet, så nøjes du med at skridte af.

Skridt af, indtil hestens åndedræt og puls er helt normalt igen (trav er bedst til at få mælkesyren ud af musklerne, skridt er bedst til at få puls og åndedræt i ro, så der må du vurdere, hvad der er passende). Sørg for god opvarmning inden start. Tempo: Ved de første træninger roligt men ikke dressurbanetempo. Sørg for gode bundforhold til træningen. Ingen skrappe vendinger, helst ligeud eller med store sving.

Derefter 3-4 "hviledage" med fridag, dressur, springning eller andet. Også gerne terræntur med f.eks. klatring eller en lille spurt.

Intervaltræning igen. Hvis hesten har vist overskud efter seneste træning, lægges yderligere 30 sekunder til galoptiderne. Fortsæt på denne måde. Når dine galoptider er på 5 minutter uden at hesten viser tegn på voldsom træthed (dertil skulle du helst aldrig nå), sætter du tiderne ned igen og sætter tempoet lidt i vejret. Følg samme strategi igen. Sæt træningen i stå, hvis hesten virker særligt stiv eller uoplagt - så kunne der være en skade på vej.

Træningen gavner din fornemmelse af tempo (mål distancen og din tid - så kan du regne dit tempo ud i meter per sekund, hvilket er det du skal kunne vurdere under konkurrence) og desuden din evne til at stå i let sæde, så du bliver lettere at slæbe rundt på for hesten :-)

Rigtig god fornøjelse!

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

1
1
Svar på denne tråd

Konditionstrænig
Forfatter: 
Dato:  19-11-2013 21:05

Til de klasser du gerne vil ride er alm. dressur/springheste kondion fint. I CNC70 er distancen ikke særlig lang så hesten behøver ikke den store kondion. Jeg oplever oftest at det er rytteren der ikke har kondion til at stå i let sæde de max 2000 meter en sådan klasse er.

Med en intervaltræning med intervaller på 3-5 minutter stykket er din hest klar til 1*, så det er måske lige i overkanten. Nogle varierede skovture op og ned ad bakke er super fine.

Du er velkommen til at spørge hvis du har flere spørgsmål.

Mvh Dallmann

www.dh-eventing.dk

3
0
Svar på denne tråd

hephey
Forfatter: 
Dato:  20-11-2013 09:48

i de lavre klasser er en normal dressur og spring kondition fin... desuden nogle gode lange skridtture op og ned af bakke

når det er sagt så har min hest har haft gavn af intervaltræning

jeg benytter de første 3 linier af intervaltræningsprogrammet her

www.hippios.dk/ distancetr%C3%A6ning.htm

og sørger for den sidste træning, inden stævnet, er i det tempo der skal rides til stævnet

Carina Overgaard... Militaryrytter

Change the voices, in your head
Make them like you, instead

www.bricksite.com/ fredericiahesteklip

0
0
Svar på denne tråd

kondition
Forfatter: 
Dato:  22-11-2013 07:29

Tak for jeres svar :) Jeg vil hellere have hesten har for meget kondi end for lidt ;) Især hvis det er til et dagsstævne.

Jeg har nogle strækninger på 2-4 km der kan laves intervaltræning på, når jeg kommer igang igen :) Og mht. bakker har jeg digerne jeg kan ride op og ned af :)

Tit når jeg har redet på de strækninger i stille galop, har jeg altid stået i let sæde, for at øve min balance (er springrytter), men viste ikke at det også gav kondition ;)

Dog har min søde lile hest ikke den kondition pt som den ellers har haft, og kommer nok ikke rigtig igang før det tidlige forår :/ Da mit korsbånd er revet over :(

Så i første omgang kommer jeg nok ud i lidt genoptræning.. Den bliver longeret 3 gange om ugen i 20 min. og løsprunget en gang hver 14. dag, bare for den ikke går helt i stå :)

Sagde Berit:)

Den lykkelige ejer af den plette pony Winnetou :D

en vallak skal du fortælle
en hingst skal du spørge

en hoppe skal du diskutere.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider