|
|
| Grov dansk træner... |
|
|
Dette er blevet delt på et par facebook sider også, så mange af jer har sikkert allerede set det. Men lægger det herind også, er chokeret over denne danske træner. Hvordan kan folk stå at kigge på dette ? Hun har tilsyneladende mange tilhængere som synes hendes metoder er gode. Og hun holder kurser i DK som er meget populære  www.ruv.is/frett/yfirdyralaeknir- gagnrynir-tamningaadferd
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Okay, kigger lige den. Kunne nemlig ikke finde en herinde  Det undrede mig meget 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| "Hestehviskeren" |
|
|
Hmmm, minder lidt om det man ser i filmen "Hestehviskeren" med Robert Redford, bortset fra at i filmen er der mere tale om "en sidste udvej", hvorimod at det hos denne træner vist er tale om en helt "traditionel" tilridningsmetode. Hun sider jo netop og "praler" med at hun skal tilride 10 heste på en uge i den video, hun har lagt inde på sin hjemmeside. Fattede ikke en meter af det islandske indslag . Men det bliver næppe vist, fordi man beundrer hende ....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| xxx... |
|
|
Forhåbentlig er hun blevet meldt for mishandling. Direkte svinske metoder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| en anden holding |
|
|
 Jeg er meget uenig med ovenstående personers kommentarer om mishandling. Jeg forstår heller ikke hverken speakers eller "ekspertens udsagn" pga sproget. Vi ser kun et lille klip af en trænings session, og må GÆTTE os til hvad der er foregået FØR og hvad resultatet er bagefter ... Måske var hesten agressiv,og uden for alm. håndterings normer, måske ligefrem farlig at omgåes...Det ved vi ikke.  Det at lægge en hest ned kan være en rigtig god måde at skabe en base for læring, tillid og lederskab. Jeg ser på videoindslaget en kompetent træner, der har styr på teknikken, som ikke er hverken grov eller unødig voldsom i metoden at få hesten ned.Jeg ser også belønning så snart hesten er nede, afslapning og pres væk. Jeg ser på de tilskuer ,der overværer episoden at ingen af dem udviser tegn på mishag eller foragt.. Jeg finder det meget uheldig i disse facebook- og elektronisk tider, at man ukritisk farer frem på denne måde som eksempelvis her. En lille fjer kan nemt blive til 10 høns, og så er det blevet meget populært at kritisere uhæmmet uden at skele til egen etik, viden og personlig erfaring. Jeg er bange for at denne adfærd blot er med til at grave dybe grøfter mellem hestefolk uden det på nogen måde kan gavne udviklingen af godt hesteliv.
Trakehner opdræt sælges, 5 års vallak e Heartbreaker (hohenstein søn) 4 års hoppe , mørkgråskimmel e Heartbreaker, begge er rtg godkendt uden anmærkninger, begge tilredet og særdeles ridbare.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Passificering |
|
|
At lægge en hest ned og fastholde den er ikke træning. Det er passificering og metoden hedder flooding - oversvømmelse. En hest bliver passificeret eller tillært hjælpeløs, når den fastholdes eller jagtes uden, at kamp eller flugt lykkes eller hjælper. Til sidst giver den op og er blevet hjælpeløs - ikke tryg. Den hjælpeløse hest VIRKER rolig og tryg, men det er den ikke. Men den tør ikke protestere. Det er uetisk og groft at træne sådan. Egentlig er det også ulovligt, da man ikke må udsætte dyr for unødvendig smerte og lidelse. Det er aldeles ikke kompetent hestetræning, det tangerer mishandling og gør kun hestens problem større.
Kvalificeret hjælp til problemheste Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift... |
|
|
Mamoon: Der bliver sagt at den sorte islænder på klippet løb rundt med benet bundet op i 45 minutter. Men man behøver vel ikke have set det med egne øjne for at tro på det, eftersom den puster og damper som en gal da den ligger ned. I andre træningsvideoer, laver hun det samme nummer. Der hopper hesten bare ikke rundt i 45 minutter, da de heste er længere i deres "uddannelse" og derfor ikke protestere når hun binder deres ben op eller sammen. (De skal åbentbart finde sig i begge dele) Og det er samme metode som Monty Roberts, Join-up, som er blevet brugt på vilde heste. Men ser ingen grund til at bruge dem på heste som allerede er tamme. Med mindre man ønsker at knække dem psykisk. Men måske er det hendes henisgt, da hun starter med at sige at problem heste kan ordnes på 5-10 minutter  Og svært at lade være med at grine når hun i en anden video siger: jeg giver altis hestene et valg, eller snakker om samarbejde og respekt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyremishandling |
|
|
Synes det er dyremishandling burde straks stoppe man kan se hesten synes det er dypt ubehageligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er pinligt |
|
|
Tina MJ, dejligt at høre fra én der også arbejder proff. i hesteverdenen. Jeg er islænderrytter og jeg synes det er skrækkeligt, hvad der foregår på den video, og jeg synes det er direkte pinligt for DI og for os i islænderverdenen , at de ikke melder en holdning ud. Jeg håber denne metode bliver forbudt på lige fod med Rollkur.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| trænings metode |
|
|
Denne trænings måde er noget af det mest ulækre overgreb, jeg overhovedet kan forestille mig!! En hest er et jaget dyr ude i naturen og dette svarer til dødsangst - og dens flugt redskab er bundet op!! Dette er en utæmmet hest som aldrig har været i hænder!! Det svarer til tortur. Ligemeget hvad slags hest det er, er det et overgreb uden sammenligning. Mamoon, du synes det er en fantastisk måde.... farlige heste findes ikke. Det er noget mennesknee gør dem til. Jeg kan se i din profil at du er dressur dommer. Det er ikke betryggende. Jeg har det helt dårligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
| Forfatter:  |
Charlotte ♥4muler♥ |
| Dato:  |
13-11-2013 20:15 |
|
@mammom : hesten har bundet benet op i 45 min. Synes du der er fair at behandle en hest på den måde??? Hun holder clinics med denne metode, hvordan knækker du en hest. Og ved du hvad, målet helliger ikke midlet. Træneren har tydeligvis set for meget hestehviskerfilm. Og nej man lægger da ikke en hest ned. Det er noget rovdyr gør, derfor er det psykisk mishandling ja faktisk mener jeg ligesom vibe1 at det er en form for tortur. Hun griner oven i købet af den stakkels hest  Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg prøvede |
|
|
Hej, Jeg prøvede virkelig at se på denne video med friske øjne, for måske var der noget nyt at lære, men uha, hvor blev jeg skuffet og ked af at se, hvordan et tilsyneladende hestevenligt menneske kan kalde denne metode for "træning". For mig at se, handler det om underkastelse. Ganske vist opnået uden at banke hesten med en pisk eller et reb, men det er virkelig - som også Tina MJ skriver - flooding, indtil hesten giver op og finder sig i alt, hvad mennesket finder på. Sørgeligt. Og ikke værdigt, at mennesker i det 21. århundrede, med alle de muligheder vi har for at opsøge viden om f.eks. hestes indlæring, kan finde sådan en behandling af heste formålstjenlig. MVH Jette
Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det! Men jeg synes også, at... Rigtige piger rider military!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mishandling |
|
|
Jeg var godt klar over, at jeg ville forarge HN læsere ved at gå imod strømmen i udsagn over hvor forkert og forkastelig det var, at hesten blev lagt ned ...... Min begrundelse for at skrive, var ikke så meget det der foregik på videoen, men mere de reaktioner herfra HN og andre medier efterfølgende. Det er faktum , at man udtaler sig ud fra et kort klip, en del af en helhed, som vi ikke kender til.....Det er det jeg reagere på. Nogle HN debattører er sikkert meget kompetente i håndtering og uddannnelse af heste, men jeg betvivler det gælder de personer som udtaler sig primitivt og truende. Jeg vil modsat andre HN læsere IKKE GØRE mig til dommer over, hvad der er ret og vrang udfra en video sekvens taget ud af en helhed som jeg ikke kender.Det er sagens kerne. Det at lægge en hest ned er træning og der er flere måder at gøre det på.Den på video viste måde er IKKE en måde jeg gør det på, eller som jeg vil gøre brug af. Jeg går ikke ind for mishandling af heste.Hvorvidt flooding er et overgreb mod heste ??, ja , men faktum er at vi har fjernet hestene fra deres naturlige levevis,-de instinkter de har til at overleve i naturen med er utilstrækkelige i vores verden. Vi bruger hestene som aktører i vores fritidsliv, ( sport og hygge )og skal tilgengæld tilbyde hestene et godt liv.Hertil er vi nok alle enige... Det som nogle definere som overgreb og mishandling kan andre opfatte som acceptable handlinger til at få hesten tillært færdigheder eller ændre adfærd ( ex at binde en hest, klippe den, køre trailer.)Jeg er selv tilhænger at lære hesten hensigtmæssig adfærd og stimulere dens indlærings evne, hvor den er tryg og veltilpas.Både for at højne sikkerhed,og fornøjelsen ved ikke voldelig adfærd fra begge parter.
Trakehner opdræt sælges, 5 års vallak e Heartbreaker (hohenstein søn) 4 års hoppe , mørkgråskimmel e Heartbreaker, begge er rtg godkendt uden anmærkninger, begge tilredet og særdeles ridbare.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træningsmetode |
|
|
Til mamoon. Jeg kan godt høre det lyder anklagende men hvad kan få dig til at tro at heste ikke mere har instinkter? Flugt, angst, selvforsvar osv. Du skriver i første indlæg, at du ikke har sat dig ind i hvad der foregår. Alligevel synes du overordnet, at det er helt i orden det du ser. Man kan få det oversat via Google og det er islandsk tv avis der viser klippet, så der er nok ikke liiiiiige manipoleret med det. Selvom du kun ved lidt eller meget lidt om det der foregår, så er din holdning overordnet at det er helt i orden. Hesten er vild, har ikke været i hænder så dette er flooding i den aller mest ulækre udgave. En over-dyrlæge udtaler det er dyremishandling. Du synes det ligner en kompetent træner med styr på det. Det er jo ingen sag at nedlægge en hest på denne måde. Hvad fint er der i det? Jeg er MEGET rystet over, at nogen synes dette. Min mission med dette er at prøve at få folk til at tænke på heste på en mere nyanceret måde. Og feks ikke synes dette er i orden, fordi heste er farlige. Heste er som udgangspunkt ikke farlige.Det er pressede heste som bliver farlige, fordi de har instinkter. Jeg har mødt denne person som optræder i videoen og jeg ved at hun presser hestene helt ud til kanten med pisk og andre hårdhændede ting. Og så bliver heste på kant. Alt dette kan man undgå, hvis man ikke når ud til den kant. Derfor skal folk bare sætte sig mere ind i hvad heste indeholder. Undskyld jeg igen lyder anklagende, men netop der hvor folk har indflydelse(dommere osv), er det vigtigt de ikke er fortalere eller ignorente overfor sådanne rådne metoder, som slet slet ikke er nødvendige- fordi der er massevis af andre måder at gøre det på. Ingen hest er man nødt til at gøre dette ved. Det er jo lige præcis det, der er så fantastisk ved disse medier at vi kan få pisket en stemning op imod disse metoder. Du skrev at hesten var rolig til slut og fik belønning af den flinke træner- og der nu var etableret et fint lederskab. Hesten har hoppet rundt på 3 ben i 45 min.... den er totalt udmattet. Man kan sammenligne det med at stille to boksere op foran hinanden, den ene med hænderne bundet på ryggen. UNdskyld mig- det er en ulige kamp. Skulle det være nødvendigt at 'vinde' tillid på denne måde!!JEG ER DYBT RYSTET over nogen har denne holdning til heste. Det er jo næsten ikke til at holde ud. Det er en kamp for liv og død i dens krybdyr hjerne, hvor instinktet siger at hvis den falder bliver den spist af rovdyr. Jeg ved også godt, det ikke er motiverende for ændring af holdning at man beskyldes for at have en forkert holdning. Og at det måske graver grøfterne endnu dybere ved at man beskyldes for at have en forkert holdning. Men dette er så langt ude ad proportioner, og dette kan overhovedet ikke grad bøjes. Jeg har arbejdet på Island og oplevet islændinges holdning til heste. Og når DE reagerer på dette så er der noget der er gået helt over gevind. Vi er ansvarlige for at heste behandles ordentligt. Hestene er 200% afhængig af den holdning vi har. Hvis vi acceptere denne slags er alt jo ude ad kontrol. Fordi de 'bare' er nogle aktører i vores fritidsliv, betyder det ikke, at vi ikke behøver sætte os ind i hvad de er for nogle skabninger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svar til vibes |
|
|
I bund og grund tror jeg faktisk at VI begge to vil vores heste det bedste. Og hvis du læser mit første indlæg så anbefaler jeg ikke den viste metode !...Jeg påpeger at træneren bruger metoden uden unødig vold og er hurtig til at lette presset, når hesten lægger sig. Når træneren bruger denne metoder, så synes jeg I skal spørge hende selv , ; hvorfor denne metode bruges? og hør hvad hun har at sige,+ hvad formålet er og hvorfor hun gør som hun gør.Hvad får hun ud af at lægge hesten ned, er der andre måder at gøre det på, fordi HN ´+ andre oplever det som dyrermishandling. Mit indlæg er ikke for eller imod, men et indspark mod det kors tog, der selvretfærdigt tromler derudaf og som du selv skriver; at piske en stemning op. Det er meget skadeligt for enhver debat herinde, og det bliver nemt formeget " de onde og vi gode". måske vedkomne træner har lyst til at forklare sig. HN har dog allerede afgivet dommen (lynch stemning), og netop her går al udvikling tabt og vi er gang med grøfte graveri. Det er blot mit budskab.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træning? |
|
|
En god argumentation/forklaring for det man mener, synes jeg afgør om en debat er god eller dårlig. Jeg vil betragte mig selv som forklarende, hvorfor jeg mener, som jeg gør. Jeg har igenneem div. uddannelser og arbejde til dagligt med heste(incl. vanskelige heste), sat mig ind i mange ting ang. heste. I den sammenhæng har jeg mødt vedkommende person og haft en lang snak med hende om hendes metoder, fordi hun var meget grænseoverskridende(læs TÆSKEDE) flere heste det pågældende sted. Hendes argumentaion er at heste er farlige og hun vil lette livet for den ved at rette ind.... De heste jeg så hende udøve vold på, var i min verden hverken farlige, vilde eller på anden måde utilpassede!! Hun fortalte hun havde lært disse metoder, fordi hun var ved at være bange for heste og heste var farlige, og i hendes verden fandtes der åbenbart ikke andre metoder. Hun var meget svær at trænge igennem til. Og forstod ikke at det var hende selv som gjorde hestene farlige. Og fordi hun er konkurrence rytter og har vundet medaljer, så har hendes ord stor magt, fordi folk tror at det hun gør, er rigtigt. Folk tror filterløst på folk de synes 'er noget'. Jeg skrev efterfølgende en lang mail til hende, hvad jeg menete om heste træning og at jeg synetes hun havde talt over sig ved at reklamere på hendes hjemmeside med heste venlige metoder. Hun svarede mig naturligvis ikke. Hun har haft RIG mulighed for at komme og forklare sig til alle de medier som er inde over nu- . Hestene har ingen mulighed for at forsvare sig. DERFOR slår jeg ud med arme og ben og håber jeg får pisket en stemning op. Heldigvis ved jeg at amerikanske, tyske og svenske blade, Hestens Værn, Eponatv osv har gang i noget om ,fordi dette er helt ude af dimension. Du anbefaler ikke metoden, men du synes det ser i orden ud. Det lyder jo ikke særlig velovervejet. Du oponerer bare imod os som sagligt kæmper for en sag, hvor den svage(hesten) risikerer at tabe, hvis vi ikke gør noget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
| Forfatter:  |
Charlotte ♥4muler♥ |
| Dato:  |
15-11-2013 19:22 |
|
Helt enig vibes. @Mammon du skriver at vedkomne træner måske har lyst til at forklare sig: øh det er en clinic og der forklarer hun jo sin træning.... Det virker ikke som om du har undersøgt hvad det drejer sig om, så måske du skulle se på de videoer som der er linket til. Og nej det er ikke træning at lægge en hest ned efter at den har tæsket rundt med benet bundet op i 45 min. Hvis du synes det er træning så forklar hvad DU mener der kommer ud af det??? Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxx... |
|
|
Jeg behøver ikke, at skrive 7 A4 sider, for at forklare/argumentere nævnte indlæg. Kort og godt = dyremishandling. Det kan enhver jo se.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lige præcis Tina MJ |
|
|
Du formulerer det SÅ godt Tina MJ! Præcis hvad jeg tænker- kunne bare ikke sætte ord på som dig
Hilsen Dagmar To dejlige springheste til salg: 6 års halvblods hoppe efter Carson Ask og 3 års vallak efter Champion For Pleasure/Corratus/xx Forhandler af Regulator Complete......
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mange tak :-) |
|
|
Hej Dagmar Tak skal du have . Mvh. Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| På dansk. |
|
|
Her har i hende på dansk  http://vimeo.com/42571595 Jeg er tildels enig med hende omkring presset og slip presset. MEN er ikke okay den måde hun gør tingene og ligger hesten helt ned. Ja jeg kunne ikke se det helt for syntes det er syndt for hesten  SNØFT...
//Hatter. >o< Hellere såres af sandheden end glædes af løgnen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Misbrug af negativ forstærkning |
|
|
Da jeg læste Andrew McLeans bog "The truth about horses" (det var inden den blev oversat) og begyndte at træne systematisk ud fra indlæringsteorien fandt jeg ud af, hvor stærke værktøjer, jeg havde fået. Jeg kan huske, at jeg talte med en veninde om, at jeg fik en fornemmelse af, at jeg ville kunne tvinge hesten til næsten hvad som helst - og langt hen ad vejen ville den oven i købet nærmest tro, at den selv havde valgt at gøre, det som jeg ønskede. Træning med negativ forstærkning går jo ud på, at man skal time sin eftergivenhed så den falder lige netop der, hvor hesten gør lidt af det man ønsker - eller tænker på at gøre det. Og det vil få hesten til selv at vælge at gøre mere at det samme, fordi det fik presset til at forsvinde. Og det princip ser det ud til at hun har fanget og bruger. Jeg talte så videre med min veninde om, at det krævede en god etik at vurdere, hvad det er rimeligt at "tvinge" hesten til ved brug af negativ forstærkning, og det er lige netop her træneren i videon ovenfor fejler - efter min mening. Og det er nok også forklaringen på, at hun af nogen anses for at være en god træner, for hvis man ikke stiller etiske krav til sin træner, jamen så kan hun jo håndværket. Hvis man synes det er i orden at lægge en hest ned for at tæmme den, så er det jo fint at det bliver gjort af en træner, der kan indlære det i stedet for at kaste hesten i jorden med voldsom fysisk tvang. Til slut må jeg hellere understrege, at jeg ikke synes, at det er i orden at lægge heste ned for at tæmme dem!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mere end negativ forstærkning |
|
|
Jeg her helt enig med Nina i, at negativ forstærkning er en yderst effektiv metode, og at man under dække af at bruge en hestevenlig metode, kan komme til at misbruge den. McLeans bog er læringsteknisk korrekt, men i praksis bruger han selv teknikken alt for hårdt for min smag. Og så skriver han fx., at heste med trailerproblemer ikke er bange, men bare responderer for dårligt på kommandoerne, fordi man ikke har indlært dem effektivt (hårdt) nok. Det er jeg HELT uenig i. Jeg bruger naturligvis selv negativ forstærkning (jeg tror ikke, nogen kan træne en hest uden) - men jeg passer meget på ikke at være for hård og bruger tid på tilvænning til skræmmende ting (fx. trailer) i processen. Men denne her træner - hun holder sig ikke til negativ forstærkning. Når man bruger negativ forstærkning lægger man jo kun pres på, når man vil opnå noget helt konkret, og så fjerner man presset, når man har opnået det. Hun binder benene op på denne hest og holder den nede, når hun har fået lagt den af en helt anden årsag. Hun vil passificere den, så hesten opgiver at kæmpe imod hende. Det har ikke noget med negativ forstærkning at gøre. For hun fjerner jo først presset, når hesten holder op med at respondere og ligger helt stille. Når man bruger negativ forstærkning vil man alene have et respons på sin pres, ikke en permanent tilstand af frygt og handlingslammelse. Men det er, hvad hende her vil opnå. Og opnår. Hvad den type trænere helt synes at glemme er, at passificering ikke lærer hesten noget som helst. Den vil alene lade være med at forsøge at slippe ud af skræmmende situationer, men dens evne til at lære i fremtiden MINDSKES pga. hestens indre stress - men så kan man selvfølgelig bare lægge endnu mere pres på, og prøve at passificere endnu mere. Konsekvensen er indre stress, som giver adfærdsproblemer og måske eksplosiv adfærd, hvis hesten bliver så bange eller presset, at den er nødt til at flygte eller kæmpe. Så kan det blive virkelig farligt, når ophobet stress omsider slipper ud. Kvinden ser jo absolut ikke ud til at være bange, men når man er nødt til at gøre sådan med en hest, så må det jo enten udspringe fra frygt eller fra et virkelig uklædeligt magtbegær. Det KAN jo godt være, at hendes kunder er så bange, at de synes at denne træning er i orden. Men hesten synes det garanteret ikke. Og det er i øvrigt meget udansk at behandle heste på denne måde. Der er utvivlsomt masser af grovheder i dansk hestetræning, men at lægge hesten ned er meget amerikansk, og ikke noget vi har praktiseret i Europa i mange hundrede år. Islænderverdenen er jo lidt speciel, og jeg skal ikke kunne sige, hvilke metoder man bruger, men jeg har dog ikke set eller hørt, at det skulle være normalt at lægge hestene ned på denne måde. Uanset hvad, så skader det hesten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rigtig godt Tina MJ |
|
|
Godt skrevet Tina. Nu har jeg overværet rideundervisning ved denne træner, og også diskuteret med hende, da jeg ikke mener hun tænker på meget andet end magt over hesten. Og jeg kan oplyse at hun gør meget ud af et fortælle sine kunder hvor farlige heste er, og at det der for er helt ok at behandle dem sådan... Jeg var målløs over hendes tilgang og især at folk slet ikke stiller spørgsmål, bare mener når hun siger det, så er det ok, hun vinder jo medaljer! Desværre kiggede forsamlingen bare mærkeligt på mig, over jeg tillod mig at stille spørgsmål, og efterfølgende har jeg hørt de bare mente jeg kom for at være på tværs, og egentlig kom jeg da jeg havde hørt hun skulle være hestevenlig, men det var jo så bestemt ikke min opfattelse, og så bliver man da nød til at spørge ind!
Træning og undervisning: Arbejde fra jorden, agility, samlet ridning for løs tøjle og trailerlæsning, altid på hestens præmisser Palomino hoppe mf sælges Bedækning v araberpony tilbydes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øv hvor trist |
|
|
Det er ganske enkelt helt usmageligt det som denne kvinde foretager sig, det har intet med tilridning at gøre og hvornår er heste blevet farlige for mennesker? det tror jeg kun de bliver, hvis de bliver udsat for mishandling, også er det nok mere på grund af frygt! Jeg kan se, at der flere steder på HN, bliver skrevet om denne person og at der har været rettet henvendelse til DI og det ser åbenbart ud til, at der ikke sker så meget på den front, så burde sagen sendes videre til DRF, som DI er en underafdeling af. Med det arbejde som DRF ligger i at uddanne officials til diverse discipliner, som bl.a. tager udgangspunkt i, at hestene ikke bliver udsat for beviste eller ubeviste former for mishandling, så bør denne "træningsmetode" som den omtalte person udfører, absolut være noget som skal forelægges for DRF. MVH Merete
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Prelute |
|
|
Ja, jeg har også hør forklaringen om hestes farlighed talrige gange. Det er jo også temmelig sejt, at bekæmpe noget så dødsens farligt som en pony som man selv har sørget for at presse så meget, at den i det hele taget begyndte at se farlig ud...... Jeg oplever sjovt nok helt modsat, at jo blidere man er overfor heste, desto mindre farlige bliver de. Selvfølgelig skal de kende til grænser, men heste er basalt set utroligt fredelige. Når de bliver voldsomme er det næsten altid fordi, de er blevet presset ud i en situation, de ikke kunne klare. Igennem efterhånden en del år som adfærdsbehandler har jeg, så vidt jeg husker, oplevet én eneste hest, der var blevet farlig som følge af ubetænksom brug af godbidder. Alle de resterende er blevet farlige af hård behandling eller af dårlig trivsel. Og så har de fleste af dem ikke været så farlige endda......
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
prelute: Kan godt huske dengang man ikke stillede spørgsmålstegn ved noget ens træner sagde. Forstår godt du ikke kunne holde mund. Håber aldrig jeg kommer til at høre hende undervise !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja det er sjovt |
|
|
Som "farlige" heste bliver nemme, hvis man håndterer dem fornuftigt. Jeg har også selv gjort i disse "farlige problemheste" i en del år, og det er sjældent jeg oplever de er farlige, når man behandler dem med respekt og værdighed, og samarbejder i stedet for modarbejder. Jeg ville ønske flere ville sætte spørgsmålstegn ved træning/undervisning, eller spørge ind til hvorfor det skal være sådan, som træner/underviser forlanger, da det ville starte en god debat om hestevelfærd. At alle så stadig ikke mener det samme, det er ok, men en debat på området og forklaringer fra træner/underviser det ville hjælpe. Og det skal så ikke bare være med ordene, fordi det har vi altid gjort!
Træning og undervisning: Arbejde fra jorden, agility, samlet ridning for løs tøjle og trailerlæsning, altid på hestens præmisser Palomino hoppe mf sælges Bedækning v araberpony tilbydes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rystet over træningsmetoden.... |
|
|
Jeg er rystet over at min lokale islænderklub støtter denne "træner" og tilbyder clinic med hende. det ryster mig faktisk i en grad så de ikke fremover får MINE kontingentkroner. En forening, der ikke frasorterer en type som Iben, har jeg ikke behov for at støtte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| godt du siger fra |
|
|
og gid endnu flerer vil gøre det, da hun desværre stadig har masser af elever der forguder hende!
Med alt det fokus der efter hånden er på heste-velfærd, så undres jeg over hvordan undervisere der bruger disse metoder, kan være så populærer. Men desværre må vi nok se i øjnene at der stadig er mange der kun ser "den dumme hest, der bare skal sættes på plads", og ikke deres mangel på kunnen, og måden de formidler budskabet til hesten!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kun mennesker vil dominere |
|
|
Heste kan sætte sig op imod os, fordi de gerne vil være fri fra os. Men de vil ALDRIG dominere os. Det er en fuldstændig absurd tanke. Hvad skulle de dog bruge den magt til - udover at komme væk fra os? Heste ønsker næsten altid at komme væk fra os af en af følgende grunde: Vi bruger for stort ubehag i træningen Vi træner hesten for hårdt Hesten har fysiske problemer, der gør at træningen er for ubehagelig for den Hesten er bundet til flokken, og ønsker mest af alt at være sammen med de andre heste Der findes ikke nogen beretninger og jeg har heller ingen personlige erfaringer med heste, der ønskede på nogen som helst måde at koste rundt med nogen mennesker. Alle heste, der har befriet sig for mennesket er helt ligeglade med dem bagefter.
Det er en menneskeliggørelse af hestene at sige, at de vil dominere os. Og husk det nu: Heste er venlige, fredelige, samarbejdsvillige og føjelige. Men de kæmper gerne imod os, hver eneste gang vi er ubehagelige imod dem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tina M J |
|
|
Tina har helt ret i. Heste vil ikke dominere os. Det har de ingen glæde af. De har slet ikke brug for det. Tam heste som vi holder,er kun afhængie af os for at få mad. Men kun fordi vi har begrænset dem. Tænk hvis vi fik bundet det ene ben op. Trukket rundt til vi faldt. Prøv at forestille jer hvordan det er. JA det er ikke rart vel. At vælte hesten på den måde. Det knækker dem mentalt. Vi er forpligtet til at behandle dem ordenligt. Fordi vi ved bedere.Eller vi burde vide bedre. Menesker der træner på den måde, burde ikke have lov til at have med dyr at gøre. Mads
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Puha svinere |
|
|
Jeg bliver så ked af at se sådan noget svineri. Jeg har oplevet en hest "give op" en gang i mit liv og jeg ønsker det aldrig igen, at se en hest slukket i øjnene og med resignation, mens den tydeligvis lå og havde opgivet, er noget der stadig plager mig! Det værste er at det er min egen hest, heldigvis ikke på grund af sådan nogle klamme træningsmetoder, men fordi han væltede på staldgangen, under en undersøgelse for hovbyld (dyrlægen ramte åbenbart plet) han skred og hang i grimen og kunne ikke komme op eller helt ned, der gav han op. Da han blev løst lagde han hovedet ned med et dybt suk og var slukket i øjnene, dyrlægen sagde "det der er en hest der har opgivet og er parat til at dø" han måtte give den chok for at få den op igen, og det var virkelig skrapt. Hesten var slukket i flere dage efter, men er heldigvis uden men idag.(han fik ingen skader i kroppen, trods alt, så jeg tilskriver "slukketheden" oplevelsen) Men at nogen vil træne for at fremprovokere samme slukkethed får jeg kvalme over! Tænk at man fratager et levende væsen livsgnisten, for det er det jeg synes hun gør. fy for sa*an skriver jeg bare, og jeg bander yderst sjældent!
Med venlig hilsen Karen Negle laves af proffesionel veluddannet negletekniker i Randers bla. Dk mester og worldcup vinder i nailart 2010 www.negle-nu.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak, Karen |
|
|
Hvor er det godt, du kommer med den beskrivelse. Det er nemlig de færreste, der har set en hest, der virkelig har givet op - men det er stærke sager og må berøre enhver med et hjerte i kroppen. Godt at høre, at din hest er kommet sig helt over den uheldige oplevelse. Man kunne helt konsekvent udskifte ordene "tillid" og "overgive sig" i vidoen med "givet op". Så bliver skønmaleriet, som hun prøver at fremstille, til en meget mere sand historie.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|