Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Spat og slidgigt - ridning?
Forfatter: 
Dato:  28-10-2013 19:35

Hej alle sammen

Da jeg altid har fået kyndig vejledning og gode råd med på vejen herinde, vil jeg atter spørge jer til råds.

Sagen er den at min mor og jeg har Fox, en dejlig dreng på 14 år som vi faktisk fik gratis men som jeg har passet i et par år. Efter vi overtog ham ville vi have ham i røntgen for jeg havde mistanke om spat samt han brækkede en flig af koden på venstre bagben for to år siden og den ville vi tjekke op på.

Røntgenbillederne viste at han havde lukket spat på venstre bagben, spat i udbrud på højre bagben og slidgigt i koden på venstre forben.

Jeg har haft ham redet op, men hvor han blev halt til tider på forbenet, samt han snubler engang i mellem.

Bagbenene har han aldrig været halt på (udover skaden) men han kan nogen gange miste et ben.

Dyrlægen sagde at det er godt at holde spatheste i gang, og det har jeg også kunne læse mig til men det er vel knap så godt at holde slidgigten i gang?

Da jeg aldrig har haft en spathest før (som oven i købet har slidgigt) vil jeg spørge jer hvordan man kan ride ham? Og om det overhovedet er en god idé?

Han kan til tider virke lidt generet lige når vi har startet trav op, som om det strammer måske. Dog har han kun redet tur det sidste halve år og skridt i ridehallen.

Fox ELSKER at blive brugt, han stråler af selvtillid når han kommer ud af hallen og er meget øvelselsstærk.

Hvad ville i gøre?

- Josefine, Miré & Fox Trot

Horses are not our whole lives, but they make our lives whole

0
0
Svar på denne tråd

Spat = slidgigt i hasen
Forfatter: 
Dato:  28-10-2013 21:40

Spat er det samme som slidgigt i hasen.

Når man har slidgigt er det godt at holde sig i gang, så man bliver ved med at have gode muskler og sener, der kan støtte leddene. Bevægelse sætter også gang i produktionen af ledvæske, som smører leddene og nedsætter smerterne.

Når slidgigten stadig er let eller modrat har man flest smerter, når man skal i gang efter at have siddet eller ligget stille. Når man så er kommet i gang er der ikke længere nogen smerter - andet end hvis man får vredet leddene helt ud i yderstillinger.

Hvis man så er i gang for længe og overanstrenger sig, kan man igen få ondt i leddene.

Sådan er det også med hestene.

Det betyder at du skal mærke godt efter, hvordan din hest har det. Han kan have brug for længere tids opvarmning end tidligere og skal måske have lov at lunte rundt og selv bestemme tempoet i de første par runder. Hvis han så virker frisk og har lyst til at arbejde, så tror jeg ikke, at han har ondt nogen steder.

Du skal selvfølgelig være opmærksom på, at han kan få ondt, hvis han arbejder i for lang tid ad gangen. Det kan du sikkert mærke på ham, og på den måde finde ud af, hvor hans grænse ligger.

Ofte kan man også mærke, at de har mere ondt dagen efter, hvis man har ladet dem lave for meget. Hvis du er opmærksom på det, kan du også bruge det som rettesnor for, hvor meget du skal lade ham lave.

Hvis slidgigten bliver rigtig slem, så gør det ondt uanset om man laver noget eller ikke - og så skal man til at tænke på aflivning.

Kh NinaSt

6
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-10-2013 02:00

NinaSt har skrevet et rigtigt godt svar

Jeg vil bare lige komme med min erfaring med heste der har sådan nogle skavanker;
For det første har hestene det godt med varme til benene hvis de i perioder står stille. Altså hvis hesten står i boks om vinteren, er det godt hvis boksen har en tør varm bund, og man kan evt. suplere op med staldbandage hvis det bliver rigtigt koldt, eller hesten bare virker bedst tilpas med det.

For det andet er hesten oftest den dygtigste til at opvarme sig selv. Sådan at man trækker hesten i skridt de første 5-10 min. før man sætter sig op.
Når man så er klar til at ride en anden gangart, lader man hesten bestemme hvilken. Nogle heste har det bedst med at ride trav, hvorimod andre heste har det bedst med galop. (eller andre gangarter, der er jo mange )

Jeg tænker ihvertfald personligt, at det vigtigste i en opvarmning, ikke er gangarten men hvor løsgjort og taktfast hesten går. Og ja hvor glad hesten er selvfølgelig!

:-) MVH; Alis og Katten :-)

0
0
Svar på denne tråd

Den er svær
Forfatter: 
Dato:  29-10-2013 12:05

Det er lidt svært at råde dig - uden at se hesten gå.

Ud fra din beskrivelse - så er det sandsynligt at hestens problem på forbenet er afstedkommet af at den aflaster sine bagben -og nok særligt det højre bagben.

Haltheder på bagben er svære at se for det utrænede øje, men jeg hæfter mig ved, at du siger den 'mister' et ben i ny og næ -> det indikerer halthed i en eller anden grad.

Hvis din dyrlæge og du selv er enige om, at hesten stadig er egnet til let ridning, så handler det om at få den varmet godt op - få givet nogle tilskud til led - evt. deciderede ledbehandlinger og så ellers begynde at affinde dig med, at det er en tilstand, der vil forværres over tid og du skal derfor beslutte allerede nu, hvornår nok er nok. Og når vi er ude i potentielt 3 ben - så skal du være meget opmærksom på tegn på, at hesten ikke har samme gålyst eller om dens muskelsætning begynder at blive asymmetrisk - for det er ikke sikkert at du vil få helt klassiske halthedssymptomer at støtte dig til.

Det kan være en fordel at varme op i skridt og i galop - det er mindre belastende end trav. Du skal så nok lige 'spille filmen' for hhv. en højre og venstregalop i hovedet, så du vælger at starte til den side, hvor hhv. højre bag og venstre for, ikke tager slæbet.

Hvis hesten ellers går villigt og virker glad - så indikerer det jo også at den kan fortsætte lidt endnu.

MH Nana

0
0
Svar på denne tråd

tak for råd
Forfatter: 
Dato:  29-10-2013 19:55

Tak for alle jeres råd. Så blev jeg lige lidt klogere på det.

Jeg vil ikke mene at han er halt på bagbenene til trods for at han til tider taber et ben. Dyrlægen har heller ej kunne se noget, så det er vel positivt. Hans muskler er symmetriske da han får jævnligt massage, også positivt

Fox har aldrig virket til at have ondt, han er en rigtig gadedreng med en masse energi og krumspring. I dag red jeg lidt skridt på ham, lidt trav og han ville SÅ gerne mere, så han fik lige et par galoprunder hvor han ikke var til at bremse og der kom et changement af sig selv.

Jeg må se hvor meget han kan holde til og så give ham glukosamin og MSM i håb om at det kan hjælpe lidt. Her til vinter vil jeg købe BOT til hans tre dårlige ben :-)

Endnu en gang tak for råd, så håber jeg Foxemanden kan komme ud og ride lidt igen, som han jo ELSKER!

- Josefine, Miré & Fox Trot

Horses are not our whole lives, but they make our lives whole

0
0
Svar på denne tråd

ts....
Forfatter: 
Dato:  01-11-2013 22:24

Du har allerede fået rigtige gode råd og lyder til, at du lytter oprigtig til din hest.

Mht. BOT til de tre dårlige ben, så skal du også huske det fjerde ben, da det er det ben som tager "slæbet" dvs. de dårlige ben skal hesten nok prøve at skåne, mens det raske ben bliver det ben som tager belastingen når andre ben skånes, så mit råd vil være BOT til alle fire ben...

0
0
Svar på denne tråd

Ældre hest og skavanker.
Forfatter: 
Dato:  02-11-2013 12:22

Hej.

jeg har selv en ældre hest. Han har BOT produkter på! I dit tilfælde kunne du bruge hase-BOT og stald-gamacher-BOT.

Rent fodringsmæssigt give Corta-vet i en periode og fortsætte på corta-flex HA derefter " for ever". Du kan få produkterne i England, fragten er lille og det fås hurtigt 2-3 dage. Google ordet corta flex!

lang opvarmning og lad den ALDRIG stå stille i perioder, så skal det sku nok gå!

PS: jeg har ingen aktier hos BOT eller hos dem der producerer Corta- produkterne ;-)

Helle Nielsen

Carpe diem

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-11-2013 22:45
Min hoppe har også slidgigt, hun er 21, hun har haft det nogle år nu, lige efter hun havde været i røntgen, var jeg meget usikker på hvad jeg nu kunne byde hende mht ridning, så vi skridtede bare.
Kunne mærke hun gerne ville mere, snakkede med min søde smed, som sagde lyt til din hest, den skal nok fortælle dig når det gør ondt.
Der er dage hvor vi kun skridter, andre dage rider vi alle tre gangarter. Jeg kan tydeligt mærke at galop ikke er så hårdt for hende som trav er, og hun bliver løsgjort og varm efter et par runder i galop.

Jeg rider en del ture, men rider også i hallen, i hallen dog kun på hovslaget og store cirkelvolter, ved mindre volter og lign fortæller hun mig det ikke er rart.
Jeg rider hende næsten hver dag, de dage jeg ikke rider går vi tur, hun er på fold dagligt, står ikke med bandager eller noget i boksen. Hun får cortavet og hyben.

Så mine råd må være, som andre også har nævnt, lyt til din hest, hold den igang, giv gerne et tilskud som cortaflex, Cortavet eller et af de mange andre produkter der findes.
Udover det er en god smed vigtig, mim hoppe har i gået med ringsko en længere periode, men går nu med alm sko.

Hilsen Conni

- ejer af verdens 2 dejligste heste - Leika hesten & My Precious

- Tjek min dejlige heste ud på: Min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider