Hej,
Det er godt, at du ved, at du ikke må ride hingsten de næste "mange" år, men du skal også lige sikre dig, at ejerne af hesten er klar over det, så de ikke står og forventer en masse om et halvt eller helt år - bare for en sikkerheds skyld.
Og lige nu og her skal den lille knægt lære at opføre sig godt, så alting bliver lettere senere. Jeg har følgende forslag:
Gå ture med ham. Først små ture, senere længere og længere. Han kan vænne sig til trafik, legende børn, larm fra byggepladser, landbrugsmaskiner, gå forbi folde med køer og heste og en masse andet, han vil have godt af at blive vænnet til som ung. På disse gåture får du masser af mulighed for at lære ham at blive let at trække med, lydig og rolig.
Lær ham at stå bundet. Lær ham alt om at stå pænt ved benløft, så det er nemt at være smed ved ham. Væn ham til at blive rørt i munden, så tandeftersyn ikke bliver et problem. Væn ham til vand og at blive vasket. Start forsigtigt.
Han kan også sagtens lære at gå i trailer, gå hen over presenninger, vippebræt, op på podium, mellem forhindringer og kegler (forlæns og baglæns), gennem vand og en hel masse andet, som vil gøre ham cool.
Jo mere han kan lære som lille, des lettere er han at omgås senere.
Om et års tid kan du vænne ham til gjord, sadelunderlag, bid i munden (uden tøjler eller liner) og den slags, så det falder naturligt for ham at få den slags på, når han bliver ældre.
Senere kan du starte på longering - husk meget lidt ad gangen og lær ham det rigtigt fra starten. Tag evt. et longeringskursus eller et kursus i Anatomis Rigtig Ridning, hvis du gerne vil gøre det rigtigt.
Han vil så også kunne longeres over bomme og cavalettis, hvilket giver dig lidt sjovere ting at træne med ham. Lidt løsspringning i 3-års alderen kan han sikkert synes er sjovt.
Derefter kunne du begynde med decideret dressurtræning fra jorden, hvis du er til den slags - f.eks. akademisk, som jeg jo selv er stor tilhænger af. Det er en god måde for hesten at lære at bruge sig rigtigt under rytter senere hen. Det opbygger styrke og smidighed samt forståelse for rytterens hjælper, så det ikke er helt sort snak for ham, når der kommer rytter på.
M.h.t. betaling for alt dette tvivler jeg på, at du kan få ret meget "i timen", når man tænker på, hvad man giver for 1-3 måneders tilridning hos ikke-uddannede ryttere, og hvor mange timer, du kan bruge på hesten de næste mange år for at opnå det, de fleste synes er det samme, selv om jeg nok vil mene, der er stor forskel.... Så der har jeg ikke noget bud. Måske kunne du i stedet få en god byttehandel ud af det - foder eller måske sommergræs til din hest, hvis du har én.
God arbejdslyst.
MVH
Jette