Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hest der bare løber efter springet
Forfatter: 
Dato:  21-10-2013 22:53

Hej..:-)

Jeg har en 9 års Belgisk varmblod på 167.

Når vi springer er han begyndt at slå med hovedet, når jeg sætter an i galop, så jeg ikke kan sidde ned, men bliver nød til at stå op i sadlen. Og når vi er kommet over springet, så spurter han bare afsted, der er ingen kontakt. Jeg bliver tit nød til at ride 2 omgange i ridehuset for at få ham ned i skridt.. Af hjælpemidler bruger jeg fortøj med martingal og 3-rings bid...

Har i nogle råd til at få ham stoppet hurtigt efter springet?

På forhånd tak:)

0
1
Svar på denne tråd

jeg synes
Forfatter: 
Dato:  21-10-2013 23:17

Det lyder som om han ikke har grundridningen på plads - husk spring er dressur, med forhindringer i vejen :P Så jeg foreslår at du går tilbage til dressuren og får styrket hans galop og lydighed her, inden du prøver at springe ham. En dygtig dressur-underviser er GULD værd! Når I har styr på dressuren (med detter mener jeg, at han skal lave gode overgange til og fra alle gangarter, kunne kortes ind og øges lidt i (som minimum) i skridt og trav og være stabilt til biddet i alle gangarter), så begynder du at ride over én bom! Når han kan dette i alle gangarter med ryggen oppe og mens han er afslappet, så er det to - fordelt rundt omkring på banen - først når han kan klare 3-4 travbomme, ville jeg sætte et kryds op... Begynder han at være ustyrlig, så går man så langt tilbage i træningen som der er behov for og prøver igen...

Det er tidskrævende og efter min mening kræver det en dygtig dressurrytter for at man kan springe godt :)

Desværre ingen quick-fix fra mig, og en god sund hest tager tid at bygge op, men så holder den for det meste også længere ;) Held og lykke med træningen :)

Sagde Johanna

5
0
Svar på denne tråd

det er sent
Forfatter: 
Dato:  21-10-2013 23:20

jeg mener naturligvis at han som minimum skal kunne kortes og øges lidt i trav og GALOP - jeg bør virkelig ikke skrive sådan noget når det er sengetid :P

Sagde Johanna

Lad temperamentet blive derhjemme, når du tager i stalden, du har ikke brug for det dér - siger jeg også til mig selv!

0
0
Svar på denne tråd

Hej, tak for svar
Forfatter: 
Dato:  22-10-2013 08:13

Hej, tak for dit svar.

Han kan sin dressur 100% og der reagere han også på alle signaler. Jeg har en rigtig dygtig underviser, som jeg får undervisning af 1-2 gange om ugen.

Over bomme osv kan han godt tages ned igen, men det er lige så snart de bliver lidt høje, altså 1 meter og over...:-)

0
0
Svar på denne tråd

det var godt
Forfatter: 
Dato:  22-10-2013 22:11

Jamen, så tænker jeg at det kan være at han simpelthen ikke har udviklet styrken endnu til at holde sig selv i balance efter så langt et svævningsmoment? Til lidt samme problem brugte en veninde (som nu er beriderelev) meget cavaletti-træning - fordi det øger hestens bevidsthed om sin krop, hurtigheden i benene og balancen :) og så naturligvis kombinationer, så hesten bliver nød til at have fokus efter et spring, hen på den næste :) Jeg er ikke springrytter, men tænker, at det var noget jeg trænede meget da jeg sprang på min (havde et grimt fald i december og mistede lysten), men med det kom hesten og jeg fra slet ikke at springe og op og kunne ride en LD-LC bane derhjemme på ca. 10 måneder :)

Sagde Johanna

Lad temperamentet blive derhjemme, når du tager i stalden, du har ikke brug for det dér - siger jeg også til mig selv!

0
0
Svar på denne tråd

Løber efter springende
Forfatter: 
Dato:  22-10-2013 22:23

Hej.

Jeg ville få ham undersøgt af en prof. Fys. En som udelukkende lever af at behandle heste med fys problemer. Han løber måske væk fordi det gør ondt når han lander, han er måske en af de super ærlige heste som hopper selvom det gør ondt.

Jeg kan anbefale 2 på Sjælland, men ved ikke hvor i landet du bor? Pris for 1 behandling ca 1.700 kr, er alle pengene værd.

held og lykke :-)

0
0
Svar på denne tråd

Hej igen
Forfatter: 
Dato:  23-10-2013 09:16

Hej..

Han er blevet undersægt at Linus på Sjælland som er prof. Keopraktor. Han har ikke ondt nogen steder, han er også gået igennem handelsundersøgelsen osv. Han blev tjekket her for 1 måned siden.

Og okay, prøver noget cavaletti træning:)

0
0
Svar på denne tråd

Prøve at
Forfatter: 
Dato:  23-10-2013 09:27

Hej,

Du kan prøve at træne hesten ved at starte med små spring, efter springet pareres hesten, klappes/roses og rides roligt frem igen. Når det fungerer godt, sættes springene op. Du skal naturligvis ikke forvente, at den kan pareres lige efter springet, men bare så det falder naturligt. Når det også lykkes ved de lidt højere spring, fortsætter du på dem over 1 m. Pas på ikke at blive for voldsom i dine parader, hesten skal kunne rides ind i dem, selv om de første nok ikke bliver for kønne .

Efter nogen tid på denne måde, vil hesten ikke forvente, at den skal fortsætte efter springet. Så kan du langsomt og forsigtigt begynde at ride den videre. Her er det så vigtigt, at du ikke jagter den videre, hvis den selv bremser op, for så bliver den selvfølgelig forvirret. Du skal bare hver anden gang lade være med at give signal til parade og selv holde din egen rytme videre i galoppen. Efter nogen tid på denne måde vil din hest forhåbentlig begynde at lytte til dig, om den får lov til det ene eller det andet. Hvis den begynder at "tage selv" igen, kan du give den lidt paradetræning igen for at minde den om, at du ikke altid vil ride videre.

God fornøjelse!

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

8
0
Svar på denne tråd

hest der løber
Forfatter: 
Dato:  30-10-2013 15:04

Tjek at din sadel passer. Når du lander efter et spring har du maximal belastning av sadel og ryg. Er der noget som ikke fungerer helt som det skal, så er det her hesten sætter speederen ind.

Skift dit bid ud med et som er lettere for hesten at forholde sig til. Et treringsbid er utrolig ubehageligt for hesten. Når hesten løber og du trækker i tøjlen, så roterer biddet og løftes i munden, det løftes og lukker sammen omkring de forreste jeksler. Detter gør ondt og hesten løber endnu mere. Prøv at bytte dit bid ud med feks en pelham, som korrekt monteret vil være et stærkt bid, men et bid, som vil gøre mindre skade. Hvis du skal undgå at pelhamen skal rotere i munden og løftes ligesom 3-ringsbidet så er det vigigt at kæden et spændt og ligger ind til kæben. Kan hesten ikke lide kæden, så kan du tape den for at gøre den mildere, men den skal altid være der.

0
0
Svar på denne tråd

Glemte lige...
Forfatter: 
Dato:  05-11-2013 11:17

Hej igen,

Jeg glemte lige en øvelse, der er supergod til heste, der har travlt efter springet. Man stiller en række spring på midterlinien i et ridehus - springene skal stå i zig-zag set fra oven, sådan at de hver for sig kan tages på en diagonal. Start med meget små spring.

Man rider derefter - først i trav, senere i galop - over det første spring i rækken, laver en 10-meter volte, så man vender mod det næste i rækken, igen en 10-meter volte, denne gang til den modsatte side, over næste spring o.s.v. til hele rækken er sprunget.

TIPS:

Rid nogle par meter lige ud, før du vender, for ellers rammer du ikke næste spring rigtigt. Prøv evt. at "gå banen" først, så du er helt sikker på, hvornår du skal vende for at få den rette kurs.

Forvent ikke, at det er let de første par gennemridninger. Faktisk kan du godt risikere at komme hele vejen skråt igennem nogle gange , så derfor er det smart at starte i langsomt tempo over små spring, så hesten har en chance for at finde ud af, hvad du vil.

Så snart hesten begynder at fange ideen, vil du mærke, hvordan den selv bremser op og vender rundt på bagparten for at komme videre over næste spring. Det er en totalt fed fornemmelse. Når du kommer så vidt, kan du sætte springene op.

Det er en rigtigt god metode og desuden en god træning til små vendinger i omspringninger!

Når hesten er blevet 100% opmærksom, kan du variere med nogle gange at ride hele diagonalen og andre gange lave de små volter, så hesten lærer at lytte til dig.

Metoden må absoluti ikke overdrives, det det er virkelig hårdt for hesten!!!

God arbejdslyst!

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

1
0
Svar på denne tråd

Løberi
Forfatter: 
Dato:  05-11-2013 16:08

Det er en super god metode Jette nævner, den har jeg selv haft glæde af.
En anden metode, som jeg ville lægge før, er at placere cavallettis, i forskellige højder, på buet spor (20 meter volte). På den måde får du styr på skulderen og det er en god måde at få den halve parade på plads. Den kan også laves som en 8-tals model, hvor du over midten skifter diagonalen.

Start i trav, og arbejd videre i galop. Især 8-tals modellen synes jeg er god til at træne galoppen i. Hesten er "tvunget" til at vente på dig, du får styr på skulderen og de halve parader. :-)

\\ Pernille

0
0
Svar på denne tråd

Hest der bare løber efter springet
Forfatter: 
Dato:  14-11-2013 21:47

Lyder nøjagtig som det vi oplevede med vores DV. Det viste sig, at hun var låst i ryggen og det derved gjorde ondt når hun satte af og landede, det nåede så langt, før vi fattede mistanke om at noget var galt, at hun begyndte at stoppe, men først gjorde hun som din, derefter ville hun ikke sætte stort af men helst helt ind og krybe og til sidst stoppede hun. Men efter et besøg af en kiorpraktor så var den fixed men hun skulle lige lære at det ikke gjorde ondt mere ;)

If she's amazing, she won't be easy. If she's easy, she won't be amazing. If she's worth it, you won't give up. If you give up, you're not worthy.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider