Jeg har lige haft Pernille bendix, som er importør af myler bid her i dk, ud for at måle bid-str og afprøve myler bid til mine to ungheste.
Str mæssigt havde jeg luret rigtig hvad de skulle have, men Pernille tjekkede også mund, lader og gane på hestene, og her blev den ene vurderet til at have for skarpe lader og lav gane til at et tungefrihedsbid ville være relevant for den.
Den anden er en sensitiv herre med en lille mund, og giver tydeligt udtryk for hvad han kan lide at have af bid. Har ind til nu redet med et 2 delt muffebid på ham, det eneste han ikke ser ud som om han kaster op over at få i munden.
Pernille vurderede at hans mund, lader og ganer fint kunne bærer et tungefrihedsbid. Vi tjekkede bidene af på ham i ridning, og Caspian viste tydeligt hvad han ville have - og det var IKKE et bid med tungefrihed. Til gengæld fungerede han rigtig fint på et level 1 bid MB02.
Så kunne du få hende ud - eller evt Christina saætum fra hestens mund - hun kan også tjekke hestens mund ud, og kan have bid med man kan prøve.
mvh Charlotte