Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Nye bid til ungheste.....?
Forfatter: 
Dato:  08-10-2013 13:06

Som alle andre er jeg lidt i vildlede med, hvad der kunne være gode bid til mine to ungheste, som snart ikke er "unge" længere.

Jeg har mulighed for at leje bid i et HS test center.

Pinot blev tilredet på et alm 2delt stål muffebid, som han gik godt på de første 1.5 år. For 1/2 år siden syntes min underviser, at jeg skulle gå over på et alm 2delt bid, dvs uden muffe, men bare ringe.

og jeg havde så et ældre helt alm 2 delt Hs bid i aurigan liggende, som han kunne få på.

Det hjalp faktisk til at han kom lidt mere op/frem og blev lidt hurtigere i signalerne. Han skummer fint med læbestift på det, bedre end på stål.

Det er et ældre hs bid og jeg er i gang med at kigge på et nyt, men hold da op der er kommet i mange nye variationer ?

Han går som sagt fint på sit 2delte - så hvad kan I foreslå, hvis jeg ville prøve lidt forskelligt uden at gå væk fra 2delt ?

Caspian er så helt anderledes end Pinot - meget følsom i munden. Han går også med et tungt og forholdsvis smalt 2 delt stål muffebid. Han er nærmest ved at ligge stalden ned af tydeligt ubehag, hvis jeg giver ham et 3 delt i munden. Han skal have ro, men samtidig er han også klar til at komme væk fra støttehjælpen som er i et muffebid.

Hvad kunne I foreslå af 2delt bid på ham ? Og er der nogen fordel i at give ham et aurigan bid, da han i forvejen skummer pænt til rigeligt på et stålbid.

Jeg kan se, at hs biddene fåes i alt mellem ultrasoft, dynamic osv, og jeg må indrømme jeg bare bliver lettere forvirret af valgmulighederne. Og godt nok vil jeg gerne leje og prøve mig frem - men der er ingen grund til fx at putte et auriganerbid i munden, hvis det primært er til heste som gerne må suge/skumme mere, eller ultrasoft i munden på Pinot, hvis det kun er til ultrasarte heste.

på forhånd tak for forslag og råd.

mvh charlotte

PS og jeps jeg ved at det er hånden og ridningen der gør hesten, og at et bid aldrig er stærkere end hånd ect, men jeg oplevet at der er forskel på effekt af fx muffebid ifht alm bid.

0
0
Svar på denne tråd

Mange muligheder
Forfatter: 
Dato:  08-10-2013 13:28

Hej,

Ja, man kan blive helt rundtosset af alle de muligheder der findes nu! Jeg har læst bogen "Bag om biddet" og blev meget klogere på mange ting men ikke mindre forvirret, for hvad skal man prøve, hvad dur til hesten, hvad kan hesten lide o.s.v....

Jeg kom frem til at forsøge med at skifte mit ellers højt skattede KK Ultra tredelte bid ud. Det har jeg brugt, siden hesten var 5 år og indtil da ikke havde trivedes med noget som helst. Muffebid, todelte, tredelte, forskellige tykkelser, forskellige størrelser. Intet duede til damen (hun viser heldigvis tydligt, hvad hun mener), indtil hun fik sit KK-bid og faldt til ro.

Ved at rode hjemme i skuffen fandt jeg et gammelt underlagsbid til kandar. Todelt, tyndt, almindeligt stålbid. Jatak sagde hesten, og nu rider vi med det og er glade og tilfredse!! Og her gik jeg og troede, at det ikke blev bedre end mit KK-bid.... Så nogle gange skal man kaste sig ud i noget, andre gange holde sig til det, der duer.

Brug din mavefornemmelse og spørg gode rådgivere til råds - det er vist det bedste jeg kan råde dig til :-)

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd

Nye bid til ungheste
Forfatter: 
Dato:  08-10-2013 13:49

Hej,

Prøv at se på dette her :)

www.macsequine.com.au/horse/pee-wee- horse-bit-peewee-bit-buy-horse-bit- online-horse-bit-manufacturers/

Perfekt til ung heste og heste med følsom/urolig mund

If she's amazing, she won't be easy. If she's easy, she won't be amazing. If she's worth it, you won't give up. If you give up, you're not worthy.

0
0
Svar på denne tråd

Mavefornemmelsen
Forfatter: 
Dato:  08-10-2013 15:17

Tak Jette for at huske mig på mavefornemmelsen - jeg tror nemlig du kunne have ret så meget ret ( som sædvanligt ). :-)

Pinot er ikke "problembarnet" i det her, og vil formentlig nærmest aksepterer hvad som helst jeg proppede i munden på ham.

Caspian får jeg nærmest "ticks" af at tænke på, at skifte bid på. Men i stedet for at gøre det til "maks kompliceret" og "dyrt må da være bedst", så kunne det godt være jeg skulle starte fra den ende med mavefornemmelsen - nemlig noget tyndt 2 delt i alm stål, for jeg tror ikke han har så meget plads i munden, er meget smal for en stor hest at være. Og jeg tør ej heller putte al for meget "uroligt" i munden på ham heller, dvs diverse 3 delte, forskelligt metal ect.

Pee ween ser rolig ud, men jeg oplever ham ikke som SÅ stort et problem, at jeg vil begynde med alt for meget nyt - men vil have det i baghovedet, hvis jeg ender i problemer.

Kan godt se ideen i en udelt stang, men er nok præget af den gamle tankegang, at et stangbid hældte man på en hård i munden hest - og der er vi slet ikke - heldigvis.

Men tak for råd og links - andre må meget gerne komme med andre råd også :-)

mvh charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Andres erfaringer...
Forfatter: 
Dato:  08-10-2013 16:01

Mon man overhovedet kan lære af andres erfaringer - eller er man nødt til selv at gøre dem? :)

Jævnligt har jeg skiftet mine bid ud med det der lige var oppe i tiden. Jeg vil jo det bedste for mine heste.

Hver eneste gang er jeg pænt gået tilbage til basis: 2-delt muffebid eller 2-delt med løse ringe

HS laver TURNADO (ganske alm. 2-delt bid) - det har jeg til alle hestene og det fungerer. Man kan få det både i stål og aurigan.

Med venlig hilsen

Anja

0
0
Svar på denne tråd

Jeps....
Forfatter: 
Dato:  08-10-2013 16:18

Var lige inde og se på turnado, og kan se de jo ligefrem er billige i stål - så kunne man jo starte med det :-)

mvh charlotte - som fra sin gamle heste har et hav af æblebid, 3 delt med kugle, plade osv....suk den nye har bare en smallere mund, så det kan jeg ikke teste efter.

0
0
Svar på denne tråd

Ikke nemt at skrifte bid
Forfatter: 
Dato:  08-10-2013 16:23

Hej Charlotte:)

Udfra hvad du skriver, ville jeg ikke skifte bid på pinot. Når nu du lyder til, at være tilfreds med virkningen. Og ellers ville jeg købe et bid magen til, bare i nyere design.

På Caspian ville jeg få tandlægen ud og måle hans mund og på den måde, være sikker på, hvor meget plads han har i munden og der udfra vælge bid. Et alternativ er, at du i rideudstyrs butikker kan købe en ting til, at måle str på hestens mund.

Du skriver, at han har en lille mund, derfor er det vigtigt, hvis du skifter til tre-delt, at ledet i midten er så lille det er muligt, således at det ikke genere ham i ganen. Ligeledes, at det forbliver smalt, da han højst sansynlig ikke har plads til et tykkere.

Ligeledes, når han nu er så følsom, ville jeg prøve et anatomisk formet bid. Kan også fås i to-delt.

På denne side under hvert bid, står virkningen, måske det kunne hjælpe :)www.horze.dk/Sprenger-Bid/bits- sprenger,da_DK,sc.html

Og ellers som en har skrevet bogen "bag om biddet" er ikke et dårligt køb.

Med hensyn til materialet, er det jo meget forskelligt hvad man kan lide, og hvad man synes sin hest går bedst på. Nogen gange er det bare det billige bid der fungere bedst.

Har selv lige været igennem junglen med min egen unghest, hun har en lille mund, som også er ultra følsom.

Efter at have fået målt og talt en ekstra gang med tandlægen, er vi endt ud med et let to-delt muffebid der er på tykkelse med en lillefinger til 200-300 kr. Hun fortalte også, at når de havde tabt de tænder de nu skulle, ville kæben udvide sig.

Nogle heste har bare brug for roen der også er i et muffebid:)

Grunden til skummen, kan F. eks. være at hesten ikke har nok tungefrihed til, at synke eller et for stramt næsebånd.

Let spyt er fint, men danner hesten mere, er det en god ide at tænker over hvorfor:)

Håber du kunne bruge noget af det - som i er inde på, har mavefornemmelsen også en stor rolle:)

Kan du ikke evt. få nogle stykker med hjem? :)

Hilsen

Laura

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa...
Forfatter: 
Dato:  08-10-2013 20:33

Hejsa Laura - jeg tror du har fat i en hel masse rigtigt mht begge heste.

Pinot tror jeg, at jeg skal finde et nyt bid i samme stil som det gamle - jeg vil primært skifte fordi det er gammel og let slidt, og aurigan kan jo lige pludselig få kanter som generer.

Caspian er tydelig smal i munden, skal kun have et 12.5 cm bid, selvom han er en stor dreng på 172 cm i stang. Jeg lurer på om han ikke har så meget plads i munden, da han som sagt går helt agurk i mund, bare han på staldgangen får et tredelt bid i munden. Han er også en meget sart plante i det hele taget, så han er nok lidt mere pyller. Han får ordnet tænder ca 3/4 år, fordi jeg kunne forstille mig ham gå besærk hvis der sidder en tandkappe e.l. Og genere.

Pinot skummer med læbestift efter lidt ridning,mens Caspian skummer med læbestift lige fra han får biddet i munden på staldgangen.

For 1 måned begyndte han lige pludselig at skumme voldsomt, hvor det dryppede - her fandt dyrlægen bremselarver i hans tunge !!! Adr. Men det er så behandlet, så nu øger han kun i skum, hvis han spænder op under ridning - så han signaler tydeligt på gener/spændinger.

Derfor "tør" jeg heller ikke rigtig at forsøge mig med 3delt, når han nu er så sart.

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Mylereller Bombers
Forfatter: 
Dato:  08-10-2013 21:27
Jeg mener, Myler bid er sådan cirka de bedste bid i verden. De fås i mange faconer og modeller. Nogle af dem med lige voldsom nok tungefrihed. Ingen generende led, men stadig effekten fra todelt. Tynde, fylder ikke i hestens mund. Fås med mange nuancer af porte, tungefrihed og er formet anatomisk efter hestens mund.
0
0
Svar på denne tråd

Dynamic
Forfatter: 
Dato:  08-10-2013 22:31

Hvis vi snakker HS, ville jeg nok overveje et todelt Dynamic... Anatomisk formet og todelt. Evt. med muffe/D-ring til Caspian, for ekstra ro og støtte.

Ellers ville jeg også overveje at se på mylers bid. Måske er Caspian sådan en der vil trives med tungefrihed...? Ellers fås de jo også uden.

- Cat -

BBH Basisinstruktør

0
0
Svar på denne tråd

Bidjagt...
Forfatter: 
Dato:  09-10-2013 09:39

Min datters nye pony har været lidt af en prøvelse i sin mund. Han fik ordnet tænder så snart vi købte ham, men han udviklede alligevel en træls vane med at hive hovedet ned. Da han ellers er en totalt pleaser og altid prøver at gøre sit bedste måtte det jo være noget der generede ham.

Han har en lillebitte mund og jeg lånte mig frem til tredelte bid - ingen forbedring, nærmest tværtimod. Biddet blev spændt højere og lavere, næsebånd blev skiftet. Intet hjalp.

Så tænkte jeg, at han måske ikke brød sig om bevægelse i sin lille mund og efter at have læst om tape herinde, tapede jeg midterstykket i hans todelte bid sammen og vupti. Nu har vi en pony der ikke trækker hovedet ned og nu udvikler de sig igen. Jeg brugte bare almindelig mantape og det fungerer fint, men leder på nettet efter Sealtex, der skulle være beregnet til formålet. Tænker også der findes bid, der virker som det sammentapede todelte (for det bliver jo ikke helt som en stang, bare mindre bevægeligt), men har endnu ikke luret hvilket (og fundet det i 9,5). Man må sikkert heller ikke starte med tape på bidet. Desværre.

Men det var da et billigt forsøg, hvis du vil se om din hest trives bedre med et roligere bid :)

Går det, så går det og går det ikke, så går det nok.

0
0
Svar på denne tråd

Mettebo....
Forfatter: 
Dato:  09-10-2013 10:12

... Sealtex fåes i de fleste rideudstyrsforretninger - men jeg er ikke så begejstret for det. Eller rettere: hestene er ikke :)

Vi taper altid kørebiddene, og hestene foretrækker tydeligt at de er tapede med god, gammeldags Leucosilk, som fåes på apoteket.

Sealtex giver overdrevent meget skummen og "flytten rundt" på biddet.

Charlotte: Jeg tror at Jette har ganske ret: forlad dig på din mavefornemmelse ;)

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd

Myler bid
Forfatter: 
Dato:  09-10-2013 12:15

Jeg er blevet meget begejstret for Myler-bid. MB01 har det mindste midterstykke, og minder derfor mest om et 2-delt bid.

Jeg bruger dem med D-ringe, de ligger mest stille.

Begge heste, jeg har skiftet til Myler går væsentligt bedre end på andre bid. Den ene har før i tiden været meget vanskelig med bid, og har haft stor tendens til at trække hovedet ned hele tiden. Tendensen er ikke HELT væk, men det er blevet bedre.

Prøv at kontakte Zoe fra Contact Saddle, hun rådgiver venligt og kompetent om Myler bid (og sælger dem, selvfølgelig......).

Jeg har i øvrigt et MB01 i 13,5 cm. til salg hvis det skulle være.... Hvis det passer hesten, må du gerne afprøve det.

Kvalificeret hjælp til problemheste

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

0
0
Svar på denne tråd

Lidt input
Forfatter: 
Dato:  09-10-2013 12:59

Jeg har også rodet rundt i bidjunglen, og kan da lige dele mine erfaringer.

Tyndt og to-delt har virket rigtig godt for mange heste jeg har redet. Turnado biddet er faktisk rigtig fint, men fås kun ned til 16 mm i tykkelse, hvilket for mine ponyer er for tykt. Man kan så vælge modellen som underlagsbid, men så er der måske noget med ringene og stævner.

Et andet HS alternativ er det todelte RS dynamic. Det fås i 14 mm, hvilket for nogle heste bedre kan accepteres.

Myler har fungeret rigtig godt på flere heste, men min nuværende meget sarte ultra lille mund hoppe, er slet ikke tilfreds. Med d-ringe er det rigtig slemt, lidt bedre med mufferinge, men langt fra optimalt.

Til hende overvejer jeg et tyndt todelt eller et udelt muffe eller baucher. Har endnu ikke testet baucher bid, men hørt meget positivt om det, så måske bliver det næste forsøg.

Mvh

Mette

Skøn hestevenlig opstaldning i Kolding

www.lille-hovgaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

mylady
Forfatter: 
Dato:  10-10-2013 11:47

det der står om bidringe er at de ikke må have en diameter på over 7cm (mener jeg) jeg har intet hørt om man ikke må starte med underlagsbid, og har da også selv startet med et...

0
0
Svar på denne tråd

Bidringe
Forfatter: 
Dato:  10-10-2013 15:22

Jeg har ikke selv nogle erfaringer vedr. bidringe, da jeg er stået af stævneræset for mange år siden, men har hørt flere sige, at det bid måtte de ikke ride med. Måske reglerne er lempet, hvilket jo kun er godt.

Mvh

Mette

Skøn hestevenlig opstaldning i Kolding

www.lille-hovgaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tak for alle svar
Forfatter: 
Dato:  10-10-2013 16:44

Tak for alle svar :-)

Jeg går i gang med Caspian, som skal have 12.5 mm bid, og så starter jeg med helt alm 2 delt og tager den derfra.

mvh Charlotte

1
0
Svar på denne tråd

Der findes andet end Sprenger...
Forfatter: 
Dato:  12-10-2013 21:06

Jeg synes det er en skam, at Sprenger har sat sig så ekstremt tungt på det danske marked, at de fleste ryttere slet ikke tænker over alle de super gode alternativer, der findes derude!

Jeg er, som andre, også ganske begejstret for Myler. Jeg synes det er super, man kan få stabile trensebid med tungefrihed til de heste, der ikke bryder sig om pres på tungen. De er anatomiske og fylder minimalt i hestens mund. Jeg har et MB33 (stor tungefrihed) str. 5" (12,7) til salg, som du gerne må låne og prøve, hvis du har lyst.

Derudover har jeg været meget glad for mit Neue Schule bid, jeg havde et i modellen Starter, som er tredelt og anatomisk. Vil du have todelt, så har de en model, der hedder Demi Anky. Biddene er tynde og lavet af en kobberlegering a'la aurigan - de kalder det bare Salox.

Sidst, men ikke mindst, så har jeg nu opdaget biddene fra JP Korsteel, og nu rider jeg ikke med andet. De er også anatomisk buede som Dynamic, bare lidt mere buede. De er forholdsvis tynde og fås i mange udformninger - fra alm. med løse ringe, full cheek, baucher, muffe, to- og tredelte, og de fås i stål, sweet iron og cyprium (også en kobberlegering). Jeg køber dem i England, og de er billige - lidt over 20 pund ca.

Jeg har også kigget lidt på et todelt "Dynamic wannabe" af mærket Busse. Har dog kun set det på nettet (tysk e-bay), men det koster kun ca. halvdelen af et HS, og udformningen ser fornuftig ud.

Nu med den skønne dressurganger

* Dakar - Knudsgaard *

1
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider