Hej Mette.
Hvis din søn skal starte LD1, så er det dette program, han skal ride: www.rideforbund.dk/Ridesport/ Discipliner/Dressur/~/media/ rideforbund/Ridesport/Discipliner/ Dressur/Dressurprogrammer/ 2013%20uden%20logo/LD%20-%201.ashx
Det lyder lidt som om, at det med stævner også er nyt for dig, så bare en indførelse i at læse programmet (som når dommeren har bedømt ridtet udleveres og kaldes en kritik):
Tallet yderst til venstre refererer selvfølgelig til øvelsernes rækkefølge eller nr. Bogstaverne ved siden af viser hvor øvelsen starter og evt. slutter. Fed skrift markerer, at dette er det vigtigste i øvelsen. Den næste rubrik beskriver hvilke parametre, øvelsen - udover at den 'tegnes' korrekt - bedømmes efter. Så skriver dommeren point fra 0-10 (evt. koificient, men det bruges først langt senere) og slutteligt en evt. kommentar til øvelsens udførelse.
Du har ret i, at det meste af programmet foregår i trav. Dog skal han ride ind i skridt, samt lave en overgang fra trav til skridt ved K og skridte op ad midterlinjen til slut. Alle øvelser i trav må rides i letridning. Og du har også ret i, at ponyer har 3½ minut til at gennemføre - det er mere end rigeligt og tiden plejer aldrig at være et problem!
Som der står øverst i programmet, lægges der vægt på en afslappet og lydig pony og mindre på, hvor præcist øvelserne er redet. Det er f.eks. vigtigere, at man forbereder en cirkelvolte eller en vendning stille og roligt og evt. drejer lidt sent frem for i panik at trække hårdt i den ene tøjle. Derfor er det optimalt at træne disse øvelser i den daglige ridning, og særligt at træne den linjeføring (den rækkefølge eller dele af programmet) som forekomme i det program, man skal ride til et stævne. Så bliver man som rytter ikke overrasket over f.eks. hvor hurtigt øvelserne ligger efter hinanden. Gentagelse, gentagelse, gentagelse er nok den bedste stævnetræning.
Til gengæld synes jeg, at du skal gøre din søn den tjeneste, at tale med ham om, hvad målet med dette stævne er. Der skrives nemlig i programmet, at ponyen skal "have givet korrekt efter på biddet, og den skal arbejde i en utvungen holdning med næseryggen lidt foran det lodrette plan" - den skal altså gå til biddet. De fleste ryttere, jeg kender, har ikke efter et par måneder lært at ride en hest eller pony korrekt til biddet, og derfor kan man opleve at blive lavt bedømt. Og det er jo synd, hvis ens stævnekarriere starter med en dårlig oplevelse. Hvis det var mit barn, så ville jeg (udover at jeg selv ville vente med at lade ham/hende starte) gøre op med barnet omkring at dette stævne ikke på nogen måde handlede om resultatet men om selve det at skulle til stævne; at skulle tidligt op, flette heste, håndtere nervøsitet, kunne huske banen, lytte til træneren i en stresset situation osv. At få en god tur - ikke at vinde. For ellers frygter jeg, at din søn bliver skuffet og ked.
Tillægssvar: Ja, kat. 1, 2 og 3 svarer til ponyens størrelse. Nu er det lang tid siden jeg har redet pony, med tror det idag hedder: kat 3: >130 kat. 2: 131-140, kat. 3: 141-148 (149 med sko).
God ridelyst!