Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Børn til stævne
Forfatter: 
Dato:  06-10-2013 16:59

Min søn, på 8, vil super gerne ride et stævne her om en lille månedes tid.

Jeg er kommet frem til at det vist hedder LD1, det han skal ride.

Men jeg har ikke den fjerneste anelse om hvad det betyder, hvad præcis han skal, hvordan vi bør træne når vi rider uden hans lærer og hvad et stævne egentligt går ud på.

Jeg har på rideforbundets side fundet et link med hvad der ligner en slags seddel til dommeren, kan man bruge den til at træne efter?

Kan det passe han skal trave hele tiden og at han "kun" har 3-3.30 minutter til at gennemføre?

Han ridder en pony, og som tillægsspørgsmåk; alt det med kat 1,2 og 3, er det højde på pony eller noget andet?

Alle gode råd og tips vil blive taget imod med kyshånd :)

Han har kun reddet siden starten af august, men 2-3 gange ugentligt og hver mandag er det enetimer... :)

0
0
Svar på denne tråd

ind i den fantastiske stævneverden...
Forfatter: 
Dato:  06-10-2013 18:47

Hej Mette.

Hvis din søn skal starte LD1, så er det dette program, han skal ride: www.rideforbund.dk/Ridesport/ Discipliner/Dressur/~/media/ rideforbund/Ridesport/Discipliner/ Dressur/Dressurprogrammer/ 2013%20uden%20logo/LD%20-%201.ashx

Det lyder lidt som om, at det med stævner også er nyt for dig, så bare en indførelse i at læse programmet (som når dommeren har bedømt ridtet udleveres og kaldes en kritik):

Tallet yderst til venstre refererer selvfølgelig til øvelsernes rækkefølge eller nr. Bogstaverne ved siden af viser hvor øvelsen starter og evt. slutter. Fed skrift markerer, at dette er det vigtigste i øvelsen. Den næste rubrik beskriver hvilke parametre, øvelsen - udover at den 'tegnes' korrekt - bedømmes efter. Så skriver dommeren point fra 0-10 (evt. koificient, men det bruges først langt senere) og slutteligt en evt. kommentar til øvelsens udførelse.

Du har ret i, at det meste af programmet foregår i trav. Dog skal han ride ind i skridt, samt lave en overgang fra trav til skridt ved K og skridte op ad midterlinjen til slut. Alle øvelser i trav må rides i letridning. Og du har også ret i, at ponyer har 3½ minut til at gennemføre - det er mere end rigeligt og tiden plejer aldrig at være et problem!

Som der står øverst i programmet, lægges der vægt på en afslappet og lydig pony og mindre på, hvor præcist øvelserne er redet. Det er f.eks. vigtigere, at man forbereder en cirkelvolte eller en vendning stille og roligt og evt. drejer lidt sent frem for i panik at trække hårdt i den ene tøjle. Derfor er det optimalt at træne disse øvelser i den daglige ridning, og særligt at træne den linjeføring (den rækkefølge eller dele af programmet) som forekomme i det program, man skal ride til et stævne. Så bliver man som rytter ikke overrasket over f.eks. hvor hurtigt øvelserne ligger efter hinanden. Gentagelse, gentagelse, gentagelse er nok den bedste stævnetræning.

Til gengæld synes jeg, at du skal gøre din søn den tjeneste, at tale med ham om, hvad målet med dette stævne er. Der skrives nemlig i programmet, at ponyen skal "have givet korrekt efter på biddet, og den skal arbejde i en utvungen holdning med næseryggen lidt foran det lodrette plan" - den skal altså gå til biddet. De fleste ryttere, jeg kender, har ikke efter et par måneder lært at ride en hest eller pony korrekt til biddet, og derfor kan man opleve at blive lavt bedømt. Og det er jo synd, hvis ens stævnekarriere starter med en dårlig oplevelse. Hvis det var mit barn, så ville jeg (udover at jeg selv ville vente med at lade ham/hende starte) gøre op med barnet omkring at dette stævne ikke på nogen måde handlede om resultatet men om selve det at skulle til stævne; at skulle tidligt op, flette heste, håndtere nervøsitet, kunne huske banen, lytte til træneren i en stresset situation osv. At få en god tur - ikke at vinde. For ellers frygter jeg, at din søn bliver skuffet og ked.

Tillægssvar: Ja, kat. 1, 2 og 3 svarer til ponyens størrelse. Nu er det lang tid siden jeg har redet pony, med tror det idag hedder: kat 3: >130 kat. 2: 131-140, kat. 3: 141-148 (149 med sko).

God ridelyst!

Aim for the moon - and if you miss it,

grab a star!

Lektiehjælp/privatlærer tilbydes -

København/Nordsjælland.

3
0
Svar på denne tråd

blabla
Forfatter: 
Dato:  06-10-2013 19:23

Har du ikke mulighed for at få en ridelærer eller en pige i stalden/vennekredsen, der har prøvet dressurstævner før, til lige at hjælpe jer med at ride programmet igennem en gang eller to?

Det kan være svært, også som voksen, at lære at "læse" programmer. De bliver skrevet på en lidt speciel måde. Nu er det et simpelt program, men jeg vil tro at det er meget godt, at du som mor har set programmet redet igennem korrekt, så du ikke misforstår noget i programmet.

I det hele taget kan det være en god idé at alliere sig med en af de store piger i stalden, en anden mere erfaren ponymor eller lign. og få styr på det praktiske. Du skal selvfølgelig læse DRFs fællesreglement og dressurreglement (der er vist også kommet etiske retningslinier til), men det kan altså godt være svært at overskue de praktiske ting alligevel. Der er RIGTIGT mange regler og det kan være svært at sortere de ting, der er relevante for dig, ud. Men her finder du bl.a. svaret på dit spørgsmål ang. ponykategorier. Reglementerne ligger på rideforbund.dk

Mht. at starte og få succesoplevelser - det har selv nybegyndere brug for - så kan det være en rigtig god idé at kontakte lokale rideskoler og høre, om de har "elevstævner", hvor din søn kan være med. Det er ikke alle rideskoler, der vil tillade dette, og det er klart nemmest hvis det er et sted, hvor i har tilknytning til i forvejen. Fx hvis din søn rider på rideskolehold eller går til privatundervisning et sted, der også har elevundervisning. Til disse stævner er dommerne oftest mildere, og det er nu engang lidt nemmere at begå sig blandt andre nybegyndere.

Mht. tiden, så har jeg ALDRIG oplevet det blive håndhævet. Men det er nok også fordi, det ikke rigtigt er et problem at nå rundt på banen. Ponyen skal altså gå temmeligt langsomt for ikke at nå rundt Den skal jo udføre øvelserne i rækkefølge og må altså helst ikke holde pause undervejs - selvom mange ponyer nok godt kunne tænke sig en pause hist og her

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-10-2013 19:44

Det er ikke et stort stævne, tror jeg.

Det er på vores rideskole, indtil videre er der kun tilmeldt én anden udover Magnus.

Ejeren af vores pony fortalte mig om stævnet og fortalte at alle får roset og bedømmelser, så min opfattelse er lidt at det er en form for elevstævne.

Jeg har en aftale med vores ridelærer at fra vi kommer fra ferie og til stævnet er det programmet vi øver.

Jeg fik rådet af hende at lave små lapper med bogstaverne og ligge dem i korrekt orden på gulvet og lade Magnus gå/løbe programmet igennem for bedre at lære og huske det.

Jeg har talt med Magnus om at det jo ikke er sikkert man vinder men at det også er ligemeget når han ikke har redet længere tid. Det skal nok komme, siger han selv.

2
0
Svar på denne tråd

blabla
Forfatter: 
Dato:  06-10-2013 19:51

Det lyder da som det helt rigtige stævne i har fundet så

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider