|
|
| Frusteret over min hest |
|
|
Jeg er virkelig kommet til et punkt i min træning hvor jeg virkelig er frustreret over min hest! Jeg købt den billigt for 1½ år siden, da jeg ledte efter en ny springhest jeg kunne træne op og få et makkerskab med. Det har da os gået rigtig godt det første års tid, men her de sidste 6 måneder er det begyndt at gå skævt. Da jeg købt den fik jeg af vide, at den først rigtig var begyndt at blive redet som 6 års, og den var importeret fra Litauen af. Så de kunne ikke garantere for hvordan den er blevet behandlet dernede. De fortalte os at det gik rigtig godt i starten med træningen af den, men så skete der nogen ting og den blev bange for at få rytter på! Og når den endelig fik rytter på, så løb den af H Til... Påtrods af dette gik jeg igang med træningen af den, og skridt for skridt blev den bedre. Og vi begyndte stille og roligt at tag til spring træning med den, hvor den gjorde det godt og bekræftede det jeg håbede. At den var et naturtalent. Vi begyndte at starte springstævner efter 1 års tid, og det gik meget godt i starten og vi har nået at debuter i LC spring på distrikts plan. Og ligesiden er det desværre gået ned af bakke. Hun begyndte at falde tilbage i sporet med at hun løber. Og hun er desværre meget voldsom når hun løber, og er svær at stoppe igen. Jeg aner ikke mit levende råd, hvad jeg skal gøre efterhånden? Jeg føler at hvert træk jeg tag, gør at hun rykker længere tilbage. Og sådan har det stået på de sidste 6 måneder. Jeg er nået til det punkt at hvis den rette person dukker op så vil jeg sælge hende, for hun skal ikke ud til enhver. Jeg føler at jeg må af hende før end jeg brænder helt død i det, jeg vil så gerne mere med min træning og jeg have troet at vi kunne gøre det sammen. Men den tro har jeg desværre mistet.
"Alt at vinde ! intet at tabe.."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skadede heste.... |
|
|
Min oplevelse med skadede heste, fysisk eller psykisk, er, at HVIS man vælger at købe en sådan hest, så bør man som rytter ikke have ambitioner på hestens vejne, uanset hvor talentfuld den er ! Sådan en hest køber man for at glædes over det at træne en skadet hest. Og NÅR, fordi det kun meget sjældent bliver aldrig, at hesten falder tilbage enten i den fysiske skade eller den psykiske skade, så starter man forfra, og nyder samværet med hesten. Og er man heldig går "genoptræningen" hurtigere end første gang, fordi hesten har fået tillid og tiltro til rytteren tilbage. Jeg har selv haft og blevet tilbudt flere skadede heste - fysisk og/eller psykisk skadede heste. Hovedparten har jeg sagt nej til, fordi mine ridemæssigt ambitioner ikke harmonerer med en skadet hest, og dens behov. Generelt må man sige, at når man køber billige heste med talent, så har de ofte været igennem ret så mange "den kan jeg da lige rette op på ejere", og jo flere "skæve forløb" hesten kommer igennem, jo mere bliver skaden en grundlagt del af hesten - enten ved at de fysisk ikke kan klare mere, eller psykisk i en presset situation vælger den gamle velkendte metode til at slippe pres på. Så med den måde du beskriver dine ridemæssigt ønsker på, kombineret med at hesten har været en hel del igennem, ja så ville jeg anbefale dig at sælge - men udvælge køber til at være en, som køber en billig psykisk skadet hest, måske fysisk skadet, men som vil bruge hesten på et lavt nok niveau, at hesten kan være med til det. Og ellers ville jeg få hesten aflivet, da den jo tydeligvis ikke trives med at være en billig projekthest, men desværre for den åbenbart har talentet til at blive solgt igen og igen. mvh Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lithauen |
|
|
Æv æv æv. Det er da bare så ærgerligt:-(( Du har jo løbet en risiko ved at den kommer fra Litauen ( har snart hørt om mange med dårlige erfaringer med heste fra østlandene ). Du har købt den billigt. Jeg siger hermed ikke at en dyr hest nødvendigvis er så meget bedre meeeeenn......... Jeg syntes bestemt du skal tage en hestekyndig med på træning, for den har et problem når den løber sådan som du fortæller. Jeg tænker den flygter fra noget meget grimt, og så bliver den svær at træne da det er et naturligt instink for den. Den har jo nok oplevet noget grimt i Lithauen!!! Så køber du den og den har det rigtig godt hos dig, men en dag udsætter du den for en situation som minder den om de grimme tider i Lithauen ( bevares man kan være utrolig heldig at erhverve sig en hest derfra som er OK, ).Ikke at du ikke rider den godt nok slet slet ikke. Det kan være at den har været presset over evne og med grimme tiltag, i springningen.I Lithauen. Når du så vil springe lidt højere fordi det går godt, så knækker filmen. Og den flygter fordi den godt kan huske hvad der sker når den skal springe lidt højere. Det kan jo være dens krop ikke kan springe højere og så er den blevet tvunget til det i Lithauen.
Mie Bastian/perfect/pamina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rerere |
|
|
Min største frygt er os at den bliver solgt igen og igen. Hvis jeg have plads til det, så ville beholde hende som min hygge hest, og måske lave et par føl på hende. Jeg holder jo bare så sindsyggt meget af den hest, for jeg kan jo os se alle de positive ting den har gennemgået. fra at være uridelig til ligepludselig at blive en ganske udenmærket lille ridehest. Jeg kan dog ikke gøre det store ved mine ridemæssige ambiationer, og jeg ved godt at jeg må se min tid med hende som en vigtig læreperiode for mig, da jeg aldrig har haft sådan en hest før. Men uanset hvad der har været sket, har hun altid opsøgt mig igen. Gerne med hængende hoved og smaskende og tyggende (og nej jeg har ikke praktiseret sådan noget som join op med hende, Da jeg mener det vil skade hende mere psykisk)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træning |
|
|
Jeg får reglmæssigt undervisning i både dressur og spring på hende. Og de 2 undervisere jeg har, har jeg valgt ud fra at jeg ved at de er gode til heste med specielle behov. Hesten er hentet her til Dk for 4 år siden, dvs den har stået 2 år her i Dk før end jeg købt den. JEg kan ikke pejede på noget specifikt hvor filmen knækker? Det er alt efter dagen og vejen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg fik en gang... |
|
|
Jeg fik en gang en tysk springheste på prøve - den var super talentfuld i spring, men var blevet presset til uridelighed, og løb løbsk når den så en springbane. Havde været en del steder i DK, hvor den var forsøgt at blive "rettet op på". Jeg skulle bruge den til let dressur og distance, så mente det kunne være en god mulighed for hesten og jeg. Og billig var den. Samt at jeg jo ikke ville springe på den, så mon ikke jeg kunne samarbejde med den i dressur og på skovtur ? Jeg endte med at sende den retur efter 2 måneder, da dens løben løbsk viste sig hver gang den blev utryg. Dvs den løb løbsk på skridtture i skoven, ved volteridning i ridehus, hvis nogle kom ind i ridehuset ect. Dage med blæsevejr var slemme, hvis den ikke fik mad af den som plejede at give den foder osv. Jeg havde dressurtræner og en kiropraktor inde over, og begges holdning var, at denne her hest havde ting med i bagagen, som gjorde den ikke burde rides. At hver fremmed/utryg ting ville få den til at falde tilbage i vante gænge. Og da mine ambitioner trods alt var lidt klubstævner, samt distancestævner - ja så var det ikke en hest for mine ambitioner, ej heller fair overfor hesten. Han endte som "serum-hest", hvor rutinerne var helt fast, og hvor han ikke blev udsat for nye utrygge oplevelser. Så historien er mere for at fortælle, at nogle gange er det hverken hestens eller rytterens "skyld", ej heller at rytteren ikke gør sit yderste for at få tingene til at fungerer. Mvh Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dddddddddddd |
|
|
Jeg kommer med den klassiske: Er du sikker på hesten ikke har ondt nogle steder? Det kan jo være skjult, fx KS - og så vil hesten jo reagere. Jeg ville nok starte med tjekning af hesten. Udover lyder hesten speciel. Vil du ikke selv have hesten mere, så skal du aflive den - det er min mening. Jeg har selv lige aflivet en hest med lig i lasten - han skulle absolut ikke videre. Jeg måtte tage en MASSE forbehold ridemæssigt selvom jeg er konkurrencerytter. Men de 6 år jeg ejede Cashew var jeg ikke konkurrencerytter for jeg ville matce hans krav, han var mit kæreste eje nemlig. Da han desværre blev ved med at blive skadet igen og igen og igen. TIl sidst stod med seneskader blev han aflivet. Men gør op med dig selv hvad du vil ambitionsmæssigt. Et absolut sidste kald kunne være Susan Kjærgaard.
You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg vil give både Morgan og Sandra ret. Dén hest har simpelthen for mange lig i lasten. Et naturtalent, ender oftest sådan. Altså med for meget pres på !! Fordi den KAN jo !!! Det er også set i forhold til dressurheste. Og de knækker psykisk ned på det. Hvis du ikke kan beholde den - både p.g.a. dine ambitioner, som jeg godt forstår, og fordi den er opstaldet ude til en dyr leje - SÅ vil jeg aflive den. Det er ikke fair for hesten at sælge den videre, og det vil den blive igen og igen og igen. Netop fordi den er et "naturtalent" - dog med lig i lasten. Karen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hesten |
|
|
Hesten er ren i røntgen i alle led og kanter. Og den har fået kiropraktor behandlinger og fysioterapeut, samt sadlen er blevet tilpasset, hver gang den har forandret sig lidt.
Måske er aflivning en idé, men jeg har det os sådan at hvis nogen vil have den som hygge hest. Så skal den hav mulighed for det. Dog på vise betingelser selvfølgelig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Enhver vil kunne se et "jeg-kan-frelse-den-hest-emne" i den. Netop fordi den er et naturtalent. Men hvor mange skal forsøge ??? Hyggehest bliver den aldrig, netop fordi alle tror de kan "redde" den. Og vil forsøge igen og igen og igen, når de ser dens evner !!! Som så bare ikke slår til p.g.a. psykiske problemer for den. Jeg vil stadig mene, at den lille hest er bedre tjent med at forlade denne verden - HVIS du ikke bare kan beholde den !! Dig har den jo vist tillid til !!! Kan du ikke det - uanset røntgen o.s.v. - så tag afsked !!!! Karen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En mulighed |
|
|
Jeg vil så ud fra erfaringer komme med en mulig øjenåbner i retning af et håb. jeg har stået med et nøjagtigt ens forløb som det du her beskriver, jeg studerede alle muligheder og var også det meste anatomi igennem for selv at finde muligheder ud over aflivning. Under min søgen stifter jeg lægelige bekendtskaber, og den ene af dem slynger en dag ud i farten... Nu viser røntgen og skanning jo ikke alt! Led efter en som kan termografere din hest, der finder du dit svar! Manden havde ret. En muskel på indersiden af baglåret i den bagerste del af muskelen sad en ret stor reaktion, det udløser varme og dermed kan det findes men ej ses på billeder osv. Hoppe fik ro og hvile en måned. Da hun blev termograferet igen var det aftagende, nu skulle grunden så findes til denne form for fibersprængning... Vi kom via udlukkelsesmetoden og jævnlige grafier frem til at hoppes måde at strække bagparten i springeningen var årsagen til de kroniske fibersprængninger. Ved at ændre træningen, og accepterer at hun ikke kunne springe alt, begyndte hun at fungere meget positivt. Efterfølgende fik hun føl og ro, hun fungere i dag dog med forbehold på rideteknik, og så er der oven i det hele kommet et par lækre føller ud af hende  Anja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har hun fået |
|
|
Som flere nævner så er der stort set altid en fysisk årsag til at de reageret. Udover det der er nævnt så: har hun tjekket sit underliv? - både for infektion, slaphed så hun tager luft ind og evt cyster? hvordan med tænder? - skjulte/løse ulvetænder. Tænker at netop det at hun kommer hen til dig og søger trøst/nærhed giver mig tanken hen på noget der er ubehageligt i øjeblikket/av i kroppen og som hun ikke forbinder med dig men med "noget" Jeg red faktisk en skøn arbejdsom talentfuld hoppe på et tidspunkt - det gik godt et stykke tid til vi nået et bestemt punkt (hun havde reageret før...) - så fik hun nogle "flugt/bukke" flip - sådan ala en løve der sprang på røven af hende. det var helt tydeligt ikke mig hun reagerede på men noget der påvirkede hende udefra som hun ikke kunne placere - det viste sig at hun havde KS i mild grad - dyrlægen mente ikke det var noget der havde betydning for ridningen - men det mente hun jo så 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hesteproblemer |
|
|
Hvor meget er du villig til at satse nu?? Hvis den er checket med kiro/fys og du har en kompetent træner som du skriver, med erfaring i heste med problemer, syntes jeg du skal tænke på om ikke det er det bedste for hesten at sige farvel, hvor ondt det end gør. Hun putter hovedet til dig, tygger og smasker som om den vil sige der er noget galt."Jeg vil bare være din ven:-)" Så ER der noget galt, den siger "Hjælp mig", kan du det?? Det er kun hesten der ved hvilke lig der ligger i dens last. Du kan ikke garantere at den forbliver hyggehest ( er den egnet til det?), folk kan bilde dig ind at de vil den åh så godt. Så snart den er kommet hjem til dens nye hjem, springer de på ryggen af den. Med mindre du kender nogen 100% pålidelige hestekendere der vil have hende og kan give hende det liv hun har brug for. Jeg kan godt forstå det er svært, men hun har haft det godt hos dig, og det hjalp ikke nok:-))
Mie Bastian/perfect/pamina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kunne den |
|
|
have brug for en mental pause? Den har jo egentlig nået en del på 2 år, mens du har haft den.... Fra at være uridelig med ukendt fortid til at springe på distriktplan.... Så den har jo gennemgået en stor psykisk og fysisk udvikling og måske den trænger til at få en udviklingspause? Det er KUN en tanke jeg deler, ikke nødvendigvis en løsning... Men det ville da i min verden være værd at prøve at lave noget andet i en måned eller to - Kun ride for hyggens og konsitionens skyld og kun vedligeholde de ting den med sikkerhed kan....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fysisk... |
|
|
Hejsa Jeg har nu læst de forskellige indlæg og min erfaring siger mig at uanset hvilken bagage hesten har med psykisk, så kan det altså sagtens vendes med den rigtige træning og håndtering af hesten, har selv sådan en hyps, som nu er det flinkeste og rareste:-) Når det er sagt, så tænker jeg to ting når du beskriver din hest og dens reaktioner. Først og fremmest KS og det kan sagtens overses på røntgen, i visse tilfælde ses det kun på scanning, der er mange grader af KS. Mht KS, så afhængig af hvilken grad det er, så er det noget man både kan ride sig til og ride sig fra? Så med den rigtige træning/hjælp kan hesten altså godt fortsætte en karriere som ridehest også spring. Min anden tanke er om det er en hoppe eller vallak? For er det en hoppe så kan den have problemer med livmoderen/cyster/store æg/kraftige brunster, der i perioder gør dem uridelige. Så en grudig undersøgelse af hesten vil nok være påkrævet og finder de ikke noget, kan det være du skal kigge efter andre undervisere til at hjælpe dig. Min personlige erfaring siger mig, at "alm. undervisere" og "alm. beridere" ofte kommer til kort med sådanne heste, så kig efter de bedste af de bedste, dem som har resultater i sporten, både selv og med elever:-) Det var hvad jeg kan bidrage med, håber det måske kan kaste lidt lys over dine problemer og håber du finder en løsning for det er jo ikke rart eller holdbart for hverken dig eller din hest:-) Kh. Søs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helt enig med |
|
|
Søs !  Og 1,5 år er ingenting med en traumatiseret hest. Du må forvente en del tilbagesættelser, førend den er "af-traumatiseret" og kan fungere som den er skabt til. Har du ikke tiden/lysten, så lad en anden fortsætte dit arbejde, men behold ejerskabet ! På den måde kan du følge med fra sidelinien og guide/korrigere den nye ekvipage, da du jo ved bedst hvad den kan og ikke kan. Dernæst .. Hvor gammel er den ? Har den fået føl i Lithaun ? Jeg har selv købt heste derfra, alle med psykiske problemer, og med tid og tålmodighed er alle (og det er virkelig ALLE) blevet gode rideheste, men det kræver at man er villig til at bruge de penge der kræves, for at få den tjekket helt igennem for eventuelle fysiske ting, så du med sikkerhed kan sige at det er psykisk (røntgen, scanning - også livmoderen!, termografi mm.) Hvis du virkelig mener at den ikke kan blive normal, så er det fordi der ligger andet end det psykiske til grund for det. Så er det bare med at finde årsagen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|