Jeg kan tilslutte mig, at du skal sørge for, at hesten ikke er alt for sulten når du træner.
Jeg er også enig i, at du kan prøve med andre former for belønninger - fx. kløen.
MEN når det er sagt, så er godbidder så utroligt effektive, at jeg rigtig nødigt ville undvære dem. Faktisk synes jeg, at de grådige heste er de bedste, fordi de gør alt for foder.
Jeg lærer dem at styre sig ved at træne dem bag en låge eller lignende i starte. Hvis hesten kan stikke hovedet ud af boksen, så er boksen det ideelle sted at starte.
Beløn hesten for noget, der er uforeneligt med at møve dig. Det kan være at træde tilbage eller at flytte hovedet væk fra dig. Hver gang den gør dette - godbid (og helst med et markørsignal som klik forinden) - og hvis den møver så træder du bare ud af dens område. '
Når den holder op med at prøve at få noget fra dig, så kan du træde frem og igen få den til noget, der er uforeneligt med at møve.
Når du føler dig klar, så skal du selvfølgelig udenfor boksen. Her skal din første træning gå på, at du kan flytte hesten væk fra dig, før du kan komme videre med nogen sjovere øvelser. Og så må hesten aldrig få held til at få godbidder i utide.
Så kan du styre hesten og udnytte dens grådighed til din fordel.