Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

"Grådig pony"
Forfatter: 
Dato:  27-06-2013 11:26

Jeg er så heldig at have mødt en noget så sød pony som jeg har fået lov til at træne med fra jorden. Han er super lærenem og reagere utroligt godt for pres. MEN så snart der er mad involdveret bliver han lidt voldsomt, det eneste han fokusere på er at han skal have det mad. Indimellem kan man blive helt bekymret for hvornår ens hånd ryger, for jo længere tid der går før han gør det "rigtige" og får sin belønning jo voldsommer bliver han og jo voldsommer han bliver jo sværre får han ved at finde løsningen der giver belønning.

Er der nogen som har nogle gode fifs til hvordan man han lære ham at være lidt mildere? Eller skal man bare helt undlade mad i træningen?

Glæder mig til at høre fra jer.

0
0
Svar på denne tråd

Personligt....
Forfatter: 
Dato:  27-06-2013 12:06

Personligt træner jeg mine vallakker uden godbidder, selvom studier viser at de lærer hurtigere med mad involveret.

Mit valg bunder i flere grunde:

1: den ene vallak er ligeglad med mad/godbidder. Er typen som hellere vil nusse end at spise sit foder i krybben.

2: den anden vallak er total madfikseret, og slår knuder på sig selv for at få en lille godbid. Han er så stor en pleaser at han går i gang med alverdens forsøg, for at få mere ud af mig, dvs jeg synes det er synd at kører ham op og få ham til at lave fejl på den måde.

3: de er begge to supernemme at træne med ros/stemme

4: jeg er skarpere i min timing med stemmen, end med at få fnulret en godbid frem i rette øjeblik.

Mine to har fx lært at blive sendt op i trailer, stå ved skammel, blive klippet ect kun med stemme/ros, og har ikke virket specielt langsomme til.

heldigvis er jeg så også skarp til at time ros, og meget konsekvent i min omgang med dem.

mvh charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Et par fif
Forfatter: 
Dato:  27-06-2013 13:46

Hej,

Jeg ville for det første undersøge, om hesten virkelig ER sulten, når du skal træne den. Min egen bliver meget stresset, hvis maven er tom før træning (der er halm ad libitum på folden (jordfold), der fodres til middag o.s.v., men alligevel kan hun være temmelig "slunken" i maven om eftermiddagen, når jeg kommer). Derfor gør jeg ofte det, at jeg giver hende ½-1 kg hø at gumle på, mens jeg lige ordner stald, gør klar, strigler m.m. Det tager stressen, så hun er nem at arbejde med.

Og med sådan en hest ville jeg nok droppe at træne med godbidder, i en periode i hvert fald, og så bruge noget andet godt som belønning. Det kan være at blive gnubbet et godt sted, rost eller simpelthen få fri med det samme, når noget svært lykkes.

Prøv desuden at træne den væk fra den opførsel, så den ikke ender med at blive farlig, hvis man har lyst til at give den f.eks. en gulerod. Luk hånden om godbidden og sig nej, hver gang den prøver at tage den selv (og pas godt på!!!). Vent, til den slapper af igen, og giv den så guleroden og ros den. Det er en af måderne du kan arbejde med problemet.

God arbejdslyst!

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd

Bag en væg
Forfatter: 
Dato:  27-06-2013 14:05

Jeg kan tilslutte mig, at du skal sørge for, at hesten ikke er alt for sulten når du træner.

Jeg er også enig i, at du kan prøve med andre former for belønninger - fx. kløen.

MEN når det er sagt, så er godbidder så utroligt effektive, at jeg rigtig nødigt ville undvære dem. Faktisk synes jeg, at de grådige heste er de bedste, fordi de gør alt for foder.

Jeg lærer dem at styre sig ved at træne dem bag en låge eller lignende i starte. Hvis hesten kan stikke hovedet ud af boksen, så er boksen det ideelle sted at starte.

Beløn hesten for noget, der er uforeneligt med at møve dig. Det kan være at træde tilbage eller at flytte hovedet væk fra dig. Hver gang den gør dette - godbid (og helst med et markørsignal som klik forinden) - og hvis den møver så træder du bare ud af dens område. '

Når den holder op med at prøve at få noget fra dig, så kan du træde frem og igen få den til noget, der er uforeneligt med at møve.

Når du føler dig klar, så skal du selvfølgelig udenfor boksen. Her skal din første træning gå på, at du kan flytte hesten væk fra dig, før du kan komme videre med nogen sjovere øvelser. Og så må hesten aldrig få held til at få godbidder i utide.

Så kan du styre hesten og udnytte dens grådighed til din fordel.

Kvalificeret hjælp til problemheste

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

2
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider