Jeg har også problemer med at sidde lige. Mit problem stammer så fra stramme sener og forkortede muskler i venstre ben.
Når jeg har ondt, så trækker jeg automatisk venstre ben op og roterer det indad, drejer i bækken og skulder, og drejer venstre hånd ind over mankekammen på hesten.
Men eller når jeg står og hviler på et ben, sidder i bilen eller i sofaen, så begyndte jeg at ligge mærke til at jeg altid sad/stod skævt, og aflastede venstre ben/bækken/sæde.
Og det bliver man ikke en god (dressur-)rytter af at gøre.
Jeg fik fysioterapi uden nogen effekt. Massør hjalp lidt på smerterne. Men det som hjalp mest var kraniosacralterapi.
Den KST jeg brugte arbejdede også med mennesker som fx var halvsidige lammet, og gav mig nogle fif til træning af min dårlige side - for som du selv siger, man kan ikke mærke man sidder skævt.
Problemet er at kroppen har lært, at skævt er korrekt, så det er her du ubevidst vil være, og hvor du slapper af. Dvs at når du skal rette dig op, så kan du ikke "bare" gøre det, fordi du formentligvil føle at du sidder helt forkert.
Forskning har vist, at du skal SE for at din hjerne kan forholde sig til at rette dig korrekt op, og altså modsat af hvad du føler er korrekt.
Så jeg har i ridningen redet mange øvelser op mod et spejl, fordi så kunne jeg korrigerer mig selv til at sidde lige, selvom min hjerne mente jeg var ved at falde af. I starten bare i skridt,for at føle jeg ikke var ved at falde af, senere både i trav og galop.
Der ud over har det hjulpet mig at tænke meget over hvordan hesten bevæger sig under mig, og nu kan jeg mærke hvis hesten ikke går korrekt, så er det fordi jeg sidder skævt, og jeg kan så rette op på det, uden nødvendigvis at have et spejl at kigge i.
Problemet med at være skæv rytter er, at du på sigt skader din hest ved at belaste den skævt. Så det er ikke bare et lille problem, men bør rettes for hestens skyld.
mvh charlotte