Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

øvelser til at sidde lige på hesten
Forfatter: 
Dato:  08-06-2013 19:41

Jeg sidder ikke lige på hesten. Jeg sidder lidt mere på på højre sædeben og jeg har lidt mere vægt i højre bøjle - også når jeg fx laver volter på venstre volte.

Jeg kan ikke mærke at jeg gør det, og synes jeg sidder lige.

Idag var jeg på tur, og min ridebuddy sagde at sadlen lå lidt skævt til højre. Heldigvis siger min hest ikke noget til det, men jeg gad da godt sidde bedre.

Mit bækken blev slået skævt for et par år siden ved et styrt, og det blev rettet over nogle gange, men jeg mistænker at det ikke er helt på plads.

Udover kiropraktor (som jeg nok burde) - har du nogle gode råd/ideer til hvordan jeg kommer til at sidde lige?

Kh Mette

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  09-06-2013 08:57

Der er en bog der hedder: "I balance på hesteryg", den viser nogle øvelser hvordan du både fra jorden og til hest kan lære og sidde mere lige.. Ellers kan du også få undervisning i centreret ridning, der lige netop lægger fokus på det.. ;)

0
0
Svar på denne tråd

undervisning
Forfatter: 
Dato:  09-06-2013 09:50

det er utrolig svært at rette sig selv og det bedste og mest effektive metoder er en underviser der retter dig.

du skal selvfølgelige sørge for at du ikke har en fysisk betinget skade der gør at du sidder skævt, så har du det skal du rettes først.

det er dog vigtigt at du er klar over at du ikke bliver helt lige selv om du bliver rettet, men du har en større frihed i din kop til at kunne rette dig bedre op og dermed kompenserer for dine skævheder.

jette

Stald Møllegården Heste og Ridecenter

Pony Rideskole - Horsemannship kurser for børn og unge

Center for alternativ behandling

bla. KST, Akupunktur, TFT, Massage og Naturopati

Rideterapi og Hippoterapi

0
0
Svar på denne tråd

Skævt bækken...
Forfatter: 
Dato:  09-06-2013 11:23

Jeg har også problemer med at sidde lige. Mit problem stammer så fra stramme sener og forkortede muskler i venstre ben.

Når jeg har ondt, så trækker jeg automatisk venstre ben op og roterer det indad, drejer i bækken og skulder, og drejer venstre hånd ind over mankekammen på hesten.

Men eller når jeg står og hviler på et ben, sidder i bilen eller i sofaen, så begyndte jeg at ligge mærke til at jeg altid sad/stod skævt, og aflastede venstre ben/bækken/sæde.

Og det bliver man ikke en god (dressur-)rytter af at gøre.

Jeg fik fysioterapi uden nogen effekt. Massør hjalp lidt på smerterne. Men det som hjalp mest var kraniosacralterapi.

Den KST jeg brugte arbejdede også med mennesker som fx var halvsidige lammet, og gav mig nogle fif til træning af min dårlige side - for som du selv siger, man kan ikke mærke man sidder skævt.

Problemet er at kroppen har lært, at skævt er korrekt, så det er her du ubevidst vil være, og hvor du slapper af. Dvs at når du skal rette dig op, så kan du ikke "bare" gøre det, fordi du formentligvil føle at du sidder helt forkert.

Forskning har vist, at du skal SE for at din hjerne kan forholde sig til at rette dig korrekt op, og altså modsat af hvad du føler er korrekt.

Så jeg har i ridningen redet mange øvelser op mod et spejl, fordi så kunne jeg korrigerer mig selv til at sidde lige, selvom min hjerne mente jeg var ved at falde af. I starten bare i skridt,for at føle jeg ikke var ved at falde af, senere både i trav og galop.

Der ud over har det hjulpet mig at tænke meget over hvordan hesten bevæger sig under mig, og nu kan jeg mærke hvis hesten ikke går korrekt, så er det fordi jeg sidder skævt, og jeg kan så rette op på det, uden nødvendigvis at have et spejl at kigge i.

Problemet med at være skæv rytter er, at du på sigt skader din hest ved at belaste den skævt. Så det er ikke bare et lille problem, men bør rettes for hestens skyld.

mvh charlotte

0
0
Svar på denne tråd

bum bum..
Forfatter: 
Dato:  09-06-2013 17:08

jeg har også for en del år siden fået slået bækkenet og højre hofte skævt efter et voldsomt spark. jeg har gået til kiropraktor og fys samt massage(det gør jeg stadig).

jeg har desuden skæv ryg og musklerne på den ene side af ryg søjlen er meget mere udviklet end på den anden side af den grund.

jeg har defor også tildens til at side skævt.

jeg starter helst rideturen med en god skridt tur op af vejen der er det nemt for min at holde hesten lige og skal jeg holde hesten lige i skulder og krop kræver det at jeg sider lige. og så kan jeg nemt tage det med på banen/hallen,

starter jeg på ridebanen har jeg meget svære ved at få holdt hesten lige og så kommer jeg til at side skævt.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-06-2013 08:28

Jeg vil også anbefale cranio sakral terapi - både til dig og hest! Og derefter centreret ridning! Begge dele gør underværker.

Jeg tænker hesten skal have en omgang også da dine skævheder jo går lige ned i dyret.

Min hoppe har et skævt brystben og har fået kiropraktor og øvelser til at rette på det, men det der hjalp helt mirakuløst var at få 2 gange Cranio sakralterapi. Vi skal muligvis have hende ud igen.

Men damen har aldrig brudt sig noget videre om de der øvelser hvor man med reflekser får hesten til at løfte ryggen - nu gør hun dem helt uden konfliktadfærd og langt bedre, og det så jo ud som om hun bare stod og nulrede hesten. Jeg har stor respekt for den form for behandling. Hesten forandrede sig simpelthen mellem hendes hænder, og så er det superdejligt - har selv prøvet.

En blanding af kiropraktik og CST var vejen frm for vores dame, måske det også kan hjælpe dig.

Venligst Maluna

Lys, billig 2værelses andel på Nørrebro sælges klik her

1
0
Svar på denne tråd

Jeg gør det samme
Forfatter: 
Dato:  13-06-2013 07:36

Jeg gør det samme, men dog ikke så sadlen sidder skævt, det er meget-meget lidt og de fleste ser det slet ikke. Men jeg har en yderst sensitiv hyp, så hun mærker det med det samme, nu er jeg opmærksom på problemet og prøver at træde lidt mere ned i venstre stigebøjle og komme lidt mere over på venstre sædeben og selvom det føles lidt "unaturligt" i min hjerne, kan jeg mærke det på heste, så jeg bruger faktisk min hest lidt som "gyrometer" og siger til mig selv, at min hjerne har vænnet sig så meget til det, at det skal føles unaturligt, før end de tbliver rigtigt igen!

En anden ting jeg har gavn af nogle gange, når jeg rider, og det skal man altså ikke gøre når man rider med andre, det er at lukke øjnene og lade kroppen fornemme hesten, du ku evt. få en til at tage dig i longe, hvis du ikke er tryg ved, og ja man skal ikke gøre det hele tiden, en halv volte etc. og så igen:o)

Prøv det:o) Søs

0
0
Svar på denne tråd

Et skævt sæde
Forfatter: 
Dato:  13-06-2013 21:05

kan have mange årsager.

Det er ikke altid rytteren, det er galt med.

Det kan også være hesten, som har en skæv hofte, ikke lige rette i begge bagbens aktion, er spændt i den ene side af rygmusklen, og dermed lidt lavere i den ene side af ryggen.

For rytterens vedkommende, kan det være en dårlig opstilling.

I de fleste tilfælde en fremover lænet overkrop. Et passivt sæde, og ikke let fremad drivende sæde.

I øvrigt har en del ryttere svært ved at mærke om de trykker på det ene eller andet sædeben.

Løsningen er, at man løfter det modsatte sædeben. Det giver en bedre fornemmelse.

Og så lige den med, at nogle faktisk ikke har lige lange ben.2-3 cm forskel er set. Hvis man har lige bøjler, vil man komme til at side skævt, for at få lige meget vægt i bøjlerne.

mvh

0
0
Svar på denne tråd

tak :)
Forfatter: 
Dato:  22-06-2013 21:46

tusinde tak for jeres beskeder. jeg har øvet mig på at lukke øjene osv, men det der har hjulpet allermest er at jeg hele tiden fokuserer på venstre ben, venstre sædeben og trykke det ned i bøjle/sadel.

Det har hjulpet en masse på min ligeud riding, men jeg føler at jeg sidder helt skævt :) så nu starter jeg til kiropraktor selv, så må hesten få en tur bagefter :)

Det har været et lærerigt forår for mig :) er ved at komme af med alle mine dårlige vaner gennem 20 års ridning. De kan åbenbart ikke ses fra jorden, da ingen nævner det :)

Så sidde lige, mere eftergivne arme, bøjlerne længere ind på trædepuden for bedre balance, meget mindre signaler for samme effekt.

Det er skide svært at ændre gamle indgroede vaner, men hesten kan lide det. Gad vide hvad det næste jeg opdager jeg gør forkert er :)

4
0
Svar på denne tråd

Rytterfokus
Forfatter: 
Dato:  13-07-2013 22:07

Jeg ved ikke om du har set det, men der er startet noget helt ny op, der hedder Rytterfokus, for ryttere med netop dette problem - du kan læse mere om det på facebook.com/rytterfokus :-)

Held og lykke med din ridning nu hvor du begynder i behandling

0
0
Svar på denne tråd

Sidde lige på hesten
Forfatter: 
Dato:  09-08-2013 23:13

Ridning uden sadel kan varmt anbefales!! ;)

"Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden."

Citat: Bent Branderup

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider