|
|
| Slår med hovedet, har fundet ud af... |
|
|
..... at det nu bare er noget man kan....  Jeg er i vilrede, og spørger nu her, IKKE for at blive hakket ned, trampet på eller lign. Men for at få GODE råd/hjælp i en god tone, hvis ikke det er din hensigt, så gå ud af min tråd igen  Min hoppe bliver 4 her til juni, hun har haft det med at slå med hovedet i dressur på banen, når der er tøjle kontakt, også uden videre kontakt til munden. Dog IKKE for helt løse tøjler. Vi har haft gjort det, at når hun slår med hovedet, så har jeg bare haft redet FREM FREM FREM, men nu er det gået forvidt. Idag ville jeg egentlig blot skridte og løsgøre efter gårsdagens tur til stranden, så alt jeg forlangede var efter at have skridtet for løse tøjler var, at hun gik for en let kontakt, så lange tøjler som muligt, og frem og ned, rundes til begge sider, forskellige simple øvelser i skridt. Men hun lavede ikke andet end at te´sig nærmest. Hun fandt ud af at hvis hun slog hovedet op, satte i trav så kunne jeg intet gøre, for når jeg så tog i tøjlen for at ville stoppe hende, så slog hun hovedet endnu højere op. Når hun slår med hovedet, skal det siges at hun går så højt at hun er SÅ tæt på at ramme mig i hovedet, nærmest uanset hvor jeg er placeret. Hun er efterhånden ved at være så gammel nu, at vi skal videre med ridningen, som rigtig ungheste-ridning, frem og ned, forskellige tempoer osv. Hun går lige nu på et 3-delt messing bid fra HS, det bid med "rullen" på midterstykket. Hun blev tilredet med et 3-delt muffe, også messing. Jeg er IKKE tilhænger af diverse hjælpemidler, MEN kunne en evt. glidetøjle være en idé for en periode? korrekt brug af denne er jeg udstyret med, pga. tidligere heste jeg har redet. Når hun longeres med indspændingstøjler, så er der intet problem med hovedet, hun går hvor hun skal, når hun går rigtigt fremad. Hun lader ej heller til at have ondt i ryggen, viser ikke tegn på ømhed eller lign. Håber på en konstruktiv tråd, med gode råd/hjælp. 
Med Venlig Hilsen EVa Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3 D.21/1-2002 til D.14/2-2012 <3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3 Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
| Forfatter:  |
Charlotte ♥4muler♥ |
| Dato:  |
24-05-2013 13:26 |
|
Hej. Kig efter årsagen i stedet for at behandle symptomerne med feks glidetøjler. Mange heste bliver urolige på tredelte bid, jeg har selv en. Der er en dyrlæge der har specialiceret sig i at finde det rigtige bid til heste. Hun måler munden, ganen og finder derefter et bid der passer. Det er ikke et sjældent problem du beskriver og det er i mange tilfælde pga bidet er for uroligt, for tykt eller for stort. Jeg sætter et link ind om lidt. Vh Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Link... |
Charlotte ♥4muler♥ |
24-05-2013 13:34 |
|
Der er for nyligt blevet lavet 3 eller 4 videoer her på HN, hvor dyrlægen viser og fortæller om bid og tilridning. Du kan finde videoerne under Nyheder. www.heste-nettet.dk/nyheder/9903/ #mediaoverlay Her er et link til hendes hjemmeside , hvor man kan tilmelde sig og få adgang til videoer hvor hun viser hvordan hun måler hestens mund og giver gode råd. http://www.hestemund.dk/ Jeg er ret sikker på det kan hjælpe dig og din hest at få et andet bid udfra det du beskriver. Jeg har ikke selv haft dyrlægen ude men har fået nogle aha oplevelser af at se hendes videoer. Vh Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tænder eller spændinger |
|
|
Jeg vil tro du står med en hest der skal have ordnet tænder eller som har nogle spændinger der skal fjernes før du kommer problemet til livs. det du gør ved at forsøge at træne dig ud af problemerne er at give både dig og hesten dårlige oplevelser. så kontakt du en tandlæge og få ordnet tænder, så er jeg sikker på at du er kommet et godt stykke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234566 |
|
|
Tak for svarene indtil videre  Tænder er tjekket for kort tid siden, i forbindelse med anden undersøgelse, der var intet at komme efter. Hun skal ikke have ordnet tænderne før om ca.6 måneder.. Hun har dessuden stadig tand-kapper til at sidde som man skal passe på, da de nye, blivende tænder, ligger nedenunder... Og for at nævne det, så er der ikke noget at mærke på hende omkring ryggen.. Det med biddet, kunne evt. være en mulighed, at det ligger "for levende" i hendes mund.. MEN hvilke bid ligger mere stille i munden? Ville være fint, hvis det var et bid man kunne starte stævner med også, på sigt altså.. Mht. spændinger... Kan man undersøge, se, eller andet - for om der evt. skulle være sådan nogen? kan man tjekke det? For så derefter, at få én til at løsne op for disse? Video'erne dem kigger jeg lige 
Med Venlig Hilsen EVa Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3 D.21/1-2002 til D.14/2-2012 <3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3 Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dddddddd |
|
|
Det her lyder nok voldsomt - men jeg jeg simpelthen du har fået kodet nogle total forkerte signaler ind i din hest. Først; Skif til et blidt bid. Dvs et todelt, tyndt et - evt et fulltjek eller muffebid. Tage næsebåndet af hesten, i hvert fald det nederste og lad det andet sidde løst på hestens næse. Så starter du med at lave nogle rundinger på en volte. Hver gang hesten slår med hovedet - så holder du presset i hestens mund. Dvs du slipper ikke på tøjlen førhen hesten har taget hovedet ned og slapper af igen, så slipper du på tøjlen og roser hesten. Jeg tror - det der er sket for dig - er at du har taget i tøjlen, hesten har taget hovedet op for dig og så har du sluppet hver gang igen fordi du måske har været bange for at den knalder dig i hovedte eller af ren vane for ikke at være "ond" mod hesten. Men, jeg tror - at du lige præcist har lært hesten at man behøver ikke at gå fremad for schnkelrne begynder man ikke at lytte til (den skal du også have installeret om) samt tøjlen betyder ikke rigtig noget andet end bøvl i biddet. Så du har indlært at hver gang hestens næse stikker i vejret får den ros (eftergivenhed) Så jeg ville simpelthen prøve at holde lidt presset i tøjlen indtil hun lægger sig ned foran og så kan du slippe og rose hende. Det samme med schnklerne du lægger presset på schnkelen og når hun ikke reagere første gang så tager du enten pisk med og understøtter schnklen og trykket eller laver et ponyspark til den går fremad og holder presset til du får en reaktion. Slip en smule i tøjlen imens så du ikke ikke sidder og holder igen i tøjlen samtidig med du sidder og giver schnkel. Dvs to modstrittende signaler samtidig - dvs stop og fremad. Jeg har selv haft en hest i træning som gjorde som din, den havde simpelthen lært at tage hovedet op og så simpelthen bare gå i mod hånden og derved fik den ros fordi ejeren altid slap tøjlen når den gjorde det. Jeg lærte den meget hurtigt - at jeg holdte simpelthen presset når den gjorde det med at hive hovedet helt op og når den så sænkede hovedet så slap jeg den i indvendige side og roste den. Det fattede den hurtigt. Idag er den en alm. velgående dressurhest som går stabilt og let på hånden. Skriv evt en PB så kan jeg se om jeg kan hjælpe dig noget mere. Selvom det er nemmere hvis jeg selvfølgelig står med hesten 
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ? McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123467788 |
|
|
Sandra, Jeg tror faktisk du har helt ret, omendt det lyder lidt hårdt. Men jeg tror faktisk det er sagens kerne.. Jeg skifter med det samme til et andet bid, 2-delt muffe bliver det nok, og så må jeg prøve som du har beskrevet. Jeg vil prøve nu her til eftermiddag, hvad du her har beskrevet, så må jeg se hvordan hun så reagerer. Tak for din besked  Kan være jeg sender dig en PB senere.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ddddddddd |
|
|
Hvis du har mulighed for at optage noget film af dagens træning hvor du afprøver det og sende til mig senere ville det være rigtig godt, så kan jeg nok hjælpe dig lidt bedre over nettet med at få løst problemet  Dette er selvfølgelig forudsat at hesten intet ellers fejler i fx munden, ryg eller sådan.
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ? McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxxxxxxxx |
|
|
Jeg ved ikke om det er det svar du leder efter, men har luret på dine to videoer du har lagt ind. Hvis det er den slags slåen med hovedet, så er mit umiddelbare bud at hesten reagere sådan fordi der både drives på den ( fx. for at holde fremme i trav ) og tages i tøjlen for at få hovedet ned, to modstridende signaler, gå frem og stop på en gang. Og derfra kan problemet med fremmaddrift ev.t også komme ind i billedet. Hesten ligner heller ikke en, der er særligt komformtabel i en ramme den går i i traven ( altså en for kort ramme i forhold til muskler den har ) fx og ser ud til og slå fra hvis den kommer ud af balance, der pilles lidt i tøjlen e.l Kan selvfølgelig også være det har noget og gøre med forkert bid e.l - overstående var dog hvad jeg umiddelbart så ud fra de to videoer.
Nu meget eget ponydyr Opstaldning tilbydes i Odense S Græs springbane, ridebane, mindre ridehus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567i9 |
|
|
Tak for Jeres svar her i tråden..  I de to videoer der ligger herinde, er ikke sådan hun slår med hovedet, der vil jeg mene at hun egentlig bare slår fra, hvilket jeg ikke fortænker hende noget i. Hun knalder virkelig hovedet i luften/vejret, så hun næsten rammer mig med nakken/baghovedet af hende selv. Jeg er nået til den konklusion, at jeg ikke selv magter det, og behøver hjælp, såfremt alt viser sig at være iorden på hende.. Om jeg finder en dygtig rytter, eller sender hende ud i ridning, der hvor jeg har hende fra, vides ikke endnu. Indtil da, får hun nok fri/pasuse med lettere longering.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kzlæjcflædkjf |
|
|
For mig lyder det som om at hesten har hold i nakken. Min unghest havde hold i nakken da den kom hjem fra tilridnig. Den slog meget med hovedet. Nakken er rettet to gange af dyrlæge og kiropraktor Anders Kragh fra Viborg. Og nu slår den ikke længere med hovedet... .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| 1246789 |
|
|
Som jeg har skrevet længere oppe, så skal jeg have hjælp, såfremt hun er iorden alle steder  Buhl, hvorfor skal jeg dog bide den i øret??? Hvis det bare var for at skrive det, synes jeg da det var en underlig kommentar.... ved ikke om det bare er mig..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fordi du kan |
|
|
i lige præcis den situation, på det tidspunkt det sker, og den forstår hvad det betyder, så det virker. OG hvis ellers du finder ud af hvorfor/om den fejler noget og kan rette op på det, så er det to uafhængige ting: Den ene har med hestens velbefindende at gøre (og at du ikke forlanger for meget af den), og den anden har med din sikkerhed at gøre. I min optik kommer det sidste først, uden at udelukke det første.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sikkerhed |
|
|
Ja, okay så forstå jeg. Men den med at snitte ørene, give et klap oppe på nakkestykket er også forsøgt, men gør kun det hele værre... Hun er en hoppe med EGNE meninger, om alle ting - generelt, men hun er også sød. Hvis alt er iorden på hende, så får jeg en rytter til at tage hende i en periode.. Og så kan selv derfra, MED undervisning. Der bliver ikke forlangt noget af hende, som jeg ved, hun ikke kan magte/overskue, dvs. hun bliver ikke stillet for en umulig opgave, hun er stadig ung og skal lære. Men skal tilgengæld også vide hvad der er forkert.... Og ang. min sikkerhed, så synes jeg også at dén kommer først. Jeg føler bestemt ikke at jeg kan magte opgave, hvis det kun er et rideligt/træningsproblem... Så hellere få hjælp..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
Charlotte ♥4muler♥ |
24-05-2013 21:14 |
|
Jeg synes virkelig du skulle se de videoer jeg linkede til. De varer kun 10 min. Vh Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Det er en fin balancegang Buhl, for det er nu engang rart med en hest der viser noget ikke er optimalt... Så at straffe den for at vise noget er skidt, er dælme dårlig pædagogik i min optik.. Men igen, der er jo altid en grænse for hvornår det bliver "for farligt" for rytteren, det Eva beskriver, ville jeg ikke betegne som farligt og legaliserer ikke at påføre hesten smerte.. Eva, var det eventuelt en mulighed at ride hende på banen med kapsun eller lign, for at se om hun stadig gør det? Tænker det er en nem måde at lokalisere problemet...
* Mine drenge bor i paradiset hos http://www.teamholmer.dk * Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian  "Man skal ikke gå ned på udstyr"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeanette |
|
|
Jeg har desværre ikke så jeg kan ride hende uden bid.. Min hackamore jeg havde til afveksling, til den gamle hest, har jeg desværre solgt for længe siden.. Har dog overvejet en sådan løsning, for at se om det er dér problemet er, altså i munden, eller om hun bare stadig vil gøre det. Tror ikke jeg har mod på at sætte mig på hende kun med grime....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ved godt det er en |
|
|
balancegang, men jeg ved også hvor meget kraft der er i den bevægelse, både teoretisk og af egen erfaring, der er både brækkede nakker og hjernerystelser i farvandet - det er ikke så sandsynligt, men det er halvkedeligt for dem der alligevel bliver til den usandsynlige statistik. Den skal ikke straffes for at vise der er noget galt - den skal straffes for at være til fare. Den kender formodentlig ikke selv til forskellen, og det er så vores ansvar at være tilstrækkeligt opmærksomme.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 23456869 |
|
|
Jeg har fået lov til at prøve en bidøs trense, om det lige biver imorgen jeg prøver den, ved jeg ikke.. Og så er der en anden, der gerne vil prøve sætte sig op, men lige pt. er jeg selv mest tilhænger af, at en anden får lov til at ride hende i en periode, hvis alt viser sig at være ok.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har haft to |
|
|
i træning og gjorde som Sandra: Stod imod, indtil de gav efter og slap "den rigtige vej" nedfrem. Den ene var så voldsom at vi var en på ryggen og en på jorden med snor i en kapsun i 3 uger, hver ridetime.....den anden klarede jeg selv. Begge var undersøgt og iorden mht alt og gik på bid der passede..... De videoer jeg har set af din, ligner det også noget modstridende signaler og det skal på plads allerførst.
Lipizzanere til salg: * Rolig,barok type,vallak f.2009,ryttervant,157 cm * Lipizzaner/DSP-hoppe,7 år,155 cm,tilredet Begge er trafiksikre og turfornuftige.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pippelip |
|
|
Bare lige et pip til følgende, som du skriver flere gange: "Og så er der en anden, der gerne vil prøve sætte sig op, men lige pt. er jeg selv mest tilhænger af, at en anden får lov til at ride hende i en periode, hvis alt viser sig at være ok." Du kan desværre ALDRIG vide om alt er ok - så pas på med at falde i den fælde Det er selvfølgelig godt at få tjekket hesten igennem, og jeg synes også det er fint at få en anden til at ride den. Du bliver bare nødt til altid at have i baghovedet, at der kan være noget galt - du kan aldrig tjekke for alt! Så uanset hvor rart det ville være, så må det aldrig blive en hovedpude at "alt er tjekket - hun fejler ikke noget". Det er præcis det, der tit er så frygtelig frustrerende ved den slags problemer... Når det er sagt, så vil jeg bare ønske jer held og lykke med at få løst problemerne 
- Cat - BBH Basisinstruktør
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123... |
|
|
Min hoppe gør noget lignende, dog kun med andre ryttere end mig. Hun gør det kun dersom den der sidder på ber hende om noget mere end at skritte rundt på løse tøjler. Så kaster hun med hovedet så højt hun kan. Hun er tjekket for smerter i ryg og nakke, sadlen passer og munden er i orden. Alt passer. Og hun gør det kun med fremmede ryttere, aldrig med mig. Hvertfald ikke mere. Hun gør det fordi hun kan. Fordi hun vil se om hun kan skræmme rytteren fra at be hende arbejde. Hun synes det er mye hyggeligere at lalle rundt og ikke lave en skid. Og da det mest er unge ryttere, så bliver de bange og lar hende slippe for at arbejde og så får hun jo belønning. Så mon ikke hun bare har lært at når hun gør sådan med hovedet, så slipper hun for at arbejde?
Alltid med en Appaloosa Berta - Shetlænder/Islandshest hoppe 2003. Søger rytter Such-A-Cloud - Appaloosa hingst 2012. Skrivefejl? Ret mig gerne, jeg er nordmand.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Prøv et Myler med tungefrihed, det er super stabilt og føles på en måde som et udelt for hesten. Det giver roligere hoved. Det kunne måske være 04 eller 06. Trykket på tungen kan genere.
...sagde Charlotte! -husk alle har ret til at have en mening - og give udtryk for den. Inkarneret tinker- og golden retrieverfan!! >Tinka 9 år, Tortelini 4 år, Touch 2 år - Taziki 8 år <Chico 8 år & Catus 0 år>
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Brug hjælpetøjle!!!! |
|
|
Eva, du må virkelig, virkelig love, at du ikke sætter dig (eller andre) på ryggen af hende uden martingal eller glidetøjle. Det er simpelthen SÅ farligt, og det kan ende helt fatalt, hvis hun får nikket dig en skalle ved at kaste hovedet bagover. Til skræk og advarsel, så læs Marias historie. Man mener, det med stor sandsynlighed er sådan, hendes tragiske ulykke skete, og endda selvom hun havde hjelm på. ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ article1978033.ece Jeg tror ikke på, din hest har problemer i ryggen - da hun går fint og afslappet for løs tøjle. Jeg tror heller ikke, biddet som sådan er problemet - da hun går fint i longe med indspænding. Jeg tror derimod, som Sandra, at det er signalforvirring. Jeg ville nok forsøge med et meget stabilt bid, gerne med ophæng og todelt eller med stabile led, som eks. Myler. Selv er jeg meget til de anatomisk formede bid og/eller bid med en jævn, lille tungefrihed. Sæt evt. bidskiver på. Fordelen ved sådan et stabilt bid, der ligger jævnt og behageligt i munden, og som giver støtte på siden af mundvigen, er, at signalerne bliver tydelige og præcise, og derfor nemmere for hesten at forstå. Dernæst ville jeg, med hjælp fra martingal eller glidetøjle, gøre som beskrevet med at holde presset når hun slår op med hovedet. Vælger du glidetøjle, skal den selvfølgelig være så løs, at den kun strammes idet hun løfter hovedet. Martingal er muligvis nemmere for dig at styre. Hun skal opleve, at det ikke kan svare sig at slå med hovedet, og at det mest behagelige er, at gå frem med sænket hoved og hals. Hun skal belønnes (presset fra tøjle og hjælpetøjle forsvinder) når hun har den ønskede adfærd. Hun må under ingen omstændigheder belønnes for at slå med hovedet, og derfor er hjælpetøjlen god, da presset kommer promte så snart hun løfter hovedet, og det forsvinder igen promte så snart hovedet sænkes. Det er meget præcise og tydelige signaler, som din hest vil have nemmere ved at forstå, fremfor en hånd/tøjle, der måske af og til bliver forsinket i at tage og slippe presset. Jeg tror, det er en rigtig god idé at få noget hjælp til hende, men du skal selv sætte dig ind i problemet og træningen af hende, så du undgår at ende i samme rille når du får hende tilbage. Sørg for at få noget undervisning af en person, som har fokus på adfærd, signaler og forstærkning (pres/slip pres).
Nu med indianerhesten Hidalgo! ***
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345680 |
|
|
Ditte, tak for din besked her i tråden. Har fået en god lang snak med min underviser idag, og han kender én dygtig rytter der kan, vil og tør sætte sig op. Han er blød, men også konsekvent. Når hun igen skal have rytter på, bliver det MED martingalen på, hvor selve martingalen bliver så kort at hun ikke kan tage hovedet SÅ højt, dem der sidder på tøjlen.. Jeg er sikker på hun IKKE har ondt, for på tur og lign. er der INTET, på tur kan jeg også sagtens samle hende - frem og ned, uden problemer, samt stoppe for let press i munden. Hun har bare fundet ud af at hun KAN slå med hovedet i sandkassen, og IKKE synes det dér dressur er sjovt, tur er meget mere hyggeligt. A-speranza har HELE vejen igennem været SÅ nem. Går lige i trailer, alene op - Går på tur som en gammel garvet hest, er sød som dagen er lang, hun sagde intet til rytter første gang, osv. osv. jeg kan blive ved med at remse op, på et tidspunkt må jeg jo skulle møde en "mur", og det er så nu, og jeg skal have hjælp 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lyder bekendt |
|
|
Hej, Det lyder meget bekendt! Min nu 5 års hest havde samme problem sidste år, hun kastede helt voldsomt med hovedet, at jeg måtte opgive at ride på hende, prøvede faktisk med en glidetøjle, men det reagerede hun kun meget negativt på og jeg måtte til sidst bare sætte hende ind i boksen. I ren frustation tog jeg kontakt til min clayount, som kunne fortælle mig at hun havde en tand oppe i højre overmund, som sad og generede. Jeg tænkte at hun lige havde gået ordnet tænder måneden forinden, så kunne ikke forstå hvis det skulle være tænderne, men jeg prøvede så dagen efter at ligge et hackamore på hende, for så kunne jeg få bekræftet om det nu også var tænderne, og der slog hun overhovedet ikke med hovedet, jeg ringede så til dyrlægen og bestilte tid til tandeftersyn. Og det vidste sig faktisk efter dyrlægen havde kigget hende i munden 3 gange, at der sad en tandkrog i højre overmund, som gik op i ganen, og det var derfor hun reagerede sådan. Der har intet været siden. så vil sige at selvom du lige har fået tjekket tænder, kan der sagens side noget, det er jo en unghest og der sker utrolig meget med deres tænder. Husk på hesten vil ikke bare er dum og ikke vil høre efter, der er somregel altid noget som gør ondt og genere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456789 |
KiraHSN |
26-05-2013 22:12 |
|
Har kun laste dit første indlæg og meget hurtigt skimmet resten af tråden... Så det er kun ud fra dette jeg svarer..
Jeg har haft en hoppe med en lignende problemstilling, altså voldsomt sensibel på banen, men ganske fornuftig på tur og i andet miljø.. Hun var også ret meget følsom for lys, lyd, berøring osv i ren almindelighed. Jeg fik hende flere gange tjekke af forskellige behandlere inkl dyrlæger, fik i samråd med dyrlæge skiftet udstyr, træningsmetoder, ordnet tænder, kiropraktik, massage osv indtil jeg til sidst fik hende røntgenfotograferet fra ende til anden og det viste sig at hun havde facetledsartrose i mellem 5-6 og 7-8 halshvirvel i en sådan grad at hvirvlerne faktisk var vokset så meget sammen at der ikke var plads til et stykke papir i mellem dem.. Ingen havde skudt på denne diagnose, men havde forventet at der måske var en lille bitte mulighed for et problem i lænderyggen grundet hendes meget kraftige overbygning.. Det jeg egentlig vil frem til er at du skal lytte til din hest og stole på dit instinkt, det er dig der kender hesten bedst.. Jeg stolene på min mavefornemmelse og min hest og valgte at ignorere de mange (sikkert velmenende) råd om at sælge, sende i ridning osv osv altsammen begrundet i at hesten var svær osv
Selina Sød, sej & solid... Rosie, Apache & Thilda - I himlen er I gemt, men i hjertet aldrig glemt..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det jeg |
KiraHSN |
26-05-2013 22:22 |
|
Prøvede at skrive før min telefon sparkede, var at du skal stole på at din hest prøver at fortælle dig at noget generer hende hvad enten det er fysisk, psykisk, af udstyrsmæssig eller træningsmæssig karakter.. Det er, efter hvad jeg har set, læst, hørt og lært gennem tiderne yderst yderst sjældent at hesten lærer at opføre sig sådan "fordi den kan"..
Alt det bedste til dig og din hest..
Kira
Selina Sød, sej & solid... Rosie, Apache & Thilda - I himlen er I gemt, men i hjertet aldrig glemt..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| altid i mod |
|
|
Jeg har ikke fået læst alle folks svar, for fik lidt ondt i maven. Mit bedste bud som full time heste træner og underviser vil være: DU må endelig IKKE sætte dig op med martingal eller glidetøjle på! Jeg er enig i at din hest forsøger at fortælle dig at den ikke kan gå med modstridende signaler. Den kan ikke gå frem ad, mens den er holdt inde i en ramme, hvor den endnu slet ikke kan være. Du risikerer at den hest eksploderer og bliver totalt uridelig, hvis du forsøger at tvinge dens krop ind i noget den slet ikke kan kapere. Hvor er du bare HELDIG at du har en hest der siger fra, og viser dig hvad du har brug for at lære. Og hvor er det dejligt at du er klar over det og spørger til råds. Bare husk på at du vil få en masse forskellige svar.. Men Følg din mavefornemmelse, og tænk at det fede forhold mellem dig og din hest, også skal kunne eksistere bagefter.. Der findes ikke bløde, veltilpasse, rare let ridelige heste som er blevet redet på tvang og tvangsmidler 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tiedemans tøjle |
|
|
Synes der er kommet mange gode svar. Jeg vil dog lige gøre opmærksom på en ikke så udbredt tøjle, som ikke indvirker via rytteren. Den hedder en tiedemans tøjle, og den sidder som martingal fra gjorden og op, og spændes om halsen på hesten. Derudover går den gennem biddet og fastmonteres en speciel tøjle i ringe derpå. Du kan som rytter ride helt normalt, tøjlen indvirker først når hesten slår op med hovedet. Så lægges der pres nedefra. Fordelen frem for martingal er at din tøjlekontakt ikke forstyrres, og fordelen frem for glidetøjle er, at tøjlen selv "giver efter", når hesten går ned igen. Alternativt kan du vælge en fast chambon - lidt samme princip i forhold til indvirken. Den er også fantastisk i longen frem for indspænding, hvor hesten kun lærer at "dykke" for at undgå pres i munden. På den måde vil du styrke hesten, så den kan honorere at gå i holdning med rytter - og du undgår at få et slag i hovedet. Dette er de to eneste hjælpetøjler jeg nogensinde vil bruge igen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Tungeben? |
|
|
Hej Uden at have nærlæst alle indlæggene så skal du få checket tungebenet. vi har lige være igennem et længere forløb med en 5års pony hoppe som på rigtig mange måder lyder som det du har været igennem. voldsom reaktion hjemme - men tolerant og ok på tur. Den havde "tungebenshovedknoglebetændelse" en MEGET smertefuld tilstand - så forsøg dig for alt i verden ikke med hjælpetøjler, andre modigere og stærkere ryttere etc. hvis du har din hest kær. Få tungebenet checket. En sådan reaktion som du beskriver er IKKE tillært -det er en reaktion på noget der gør ondt/er voldsomt ubehageligt. pøj pøj med det Stine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ulvetænder? |
|
|
Hej.
Ved ikke om andre er kommet med samme ide, har ikke lige fået læst hele tråden!
Min egen hest på 7 er også begyndt at slå/ kaste med hovedet når jeg rider ham. Nogle gange så slemt så han faktisk stejler. Jeg har fået kigget ham i munden og kan se, at han ikke har fået fjernet sine ulvetænder/tand. Og dette er jeg ret overbevist om er årsagen, da jeg tror at han skubber bidet op foran tanden, og når jeg så leger med tøjlen, skubber bidet mod tanden/tænderne, som gør ondt.
Derfor tænker jeg om dette også kan være tilfældet med din hest? Din hest er jo lige i alderen til, at få fjernet ulvetænder!
Hilsen Sarah
vejen der ikke starter i hjertet ender blindt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lyt til din hest |
|
|
Tror som flere andre, at der er noget galt med din hest, og det er det hun fortæller dig. Jeg havde en treårs hoppe, som også var noget så sød at tilride, hun kunne bare det hele, bare man lige viste hende, hvad hun skulle. Pludselig begyndte hun at tvære på biddet, kaste med hovedet, bide sig fast i biddet osv. det var meget ubehageligt, og videre kom vi da heller ikke. Tænder var også checket og raspet. Min veninde stak så hænderne længere op i munden på hende end jeg turde, og sagde så, at du kan godt ringe til dyrlægen nu. Der er noget skarpt. Det viste sig, at der var 1½ tandkap som sad fast i den ene side, var løs i den anden, og de sad og dinglede, så det har gjort ondt hver gang jeg gjorde det mindste med biddet. Desværre havde hun fået et bid traume, og hver gang hun blvet stresset kaster hun rundt med hovedet. Det har bevirket at jeg ikke fik den stævne hest ud af det som jeg havde drømt om. Hun er også ridet bidløst som forsøg, men det kommer alligevel. Belært af erfaring fik min vallak tandplejer hver halve år, og der var også så meget at jeg på et tidspunkt måtte have fuld rasp og korrigering på ham med 3 måneders mellemrum, medens han gik gennem tandskift. Og der var rigtig meget at komme efter. Jeg havde selv hånden oppe for at mærke. Hestene kommer også jævnligt til kiropraktor.
Hollywood Cheri Pine født d. 12 august, 2012 Quarter Horse Mare
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Samme her |
|
|
Jeg har været samme tur igennem; sød og rar unghest, virkelig nem at tilrede, ikke taget et skridt forkert, begynder at slå med hovedet, det bliver værre og værre. Hesten er tjekket og fejler ingenting, har ikke ondt nogen steder, så jeg rider videre og kæmper med den, indtil hesten til sidst siger så kraftigt fra, at den hverken vil gå frem eller tilbage og truer med hvordan den skal smide mig af. Hesten kommer i proff ridning, får en ordentlig omgang, alle siger den bare er fræk eller det er indlært, indtil den dygtige berider heldigvis forholdsvist hurtigt siger - din hest kan umuligt være så dum, der er noget galt. Og tænkt sig, selvom den var tjekket i hoved af mås af dyrlæge, kiropraktor og massør, så var der skam noget galt, og jeg lister bare op: infektion i halsen som skabte for meget slim når hovedet kom på plads, rest af ulvetand som gjorde vandvittigt ondt. Det var i første omgang, i anden omgang: anden sadel på trods af at den forhenværende var tilpasset og burde passe (hesten slog altid hovedet op når jeg tog sadlen af), slidgigt i et led i halsen, meget tætsiddende torntappe. I tredje omgang: et stort hul imellem to tænder som også gjorde meget ondt. Det har hesten alt sammen været redet med i et år! Så er der måske ikke noget til, at den ikke bryder sig om ridning mere? Ligesom AlliQ bliver min hest heller aldrig den samme igen. Det er snart et år siden, at det sidste blev fundet, og jeg er så småt ved at have en tilregnelig hest nu. Jeg måtte opgive helt i vinters, fordi tilliden gensidigt var væk. Den har vi arbejdet på, og det gør opgaverne lettere. Men der skal intet til, så slår hun med hovedet eller bliver vild. Så al tanke om konkurrenceridning er for længst opgivet. Ridning foregår efterhånden stabilt for en blid tøjlekontakt (som næsten virker ens til begge sider nu) og under kontrollerede forhold. Hun kan så småt klare lidt uro i ridehuset, men allerbedst er hun når vi bare er os selv. Så jeg opgiver snarest muligt at have hest opstaldet og får den hjem i baghaven i stedet, hvor jeg kan kontrollere alle forhold med bortset fra vejret. Jeg vil hellere droppe ridning på regnvejrsdage end at springe af hesten fordi den er nervøs. Selvfølgelig afhænger meget af hestens temperament, og jeg tror at min nok skal blive god igen. Men det bliver aldrig den samme rolig, mega cool og hamrende stabile hest, det tror jeg ikke på. Måske har jeg også for mange lig i lasten til det. Så få hesten tjekket af en anden! Tag røntgenbilleder, få en anden, og en tredje dyrlæge på - for der er helt sikkert noget galt. Den finder IKKE på det for sjov - og dem der siger, at det bare er et spørgsmål om opdragelse, at den synes det er sjovt eller har fundet ud af, at den kan, for sådan var det med deres hest - de har bare ikke fundet ud af, hvad der var galt (psykisk såvel som fysisk), og har blot præsenteret hesten for et værre alternativ (f.eks. glidetøjler) så den holdt op med adfærden. Jeg håber for hestens skyld at du træffer det rette valg. Held og lykke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345½ |
|
|
Der er rigtigt mange indlæg snart så jeg undskylder at jeg måske gentager hvis det sker... Få tjekket hesten igennem for alt. Dyrlæge, tandplejer, kiropraktor. Hvis der ikke er noget at finde så er det adfærd og undvigemanøvre. Meget simpelt ikke? Jeg er ikke tilhænger af div. hjælpetøjler osv. men lige her kan det gå hen at blive farligt at tage kampen fra sadlen så jeg ville måske overveje at longere i et sæt faste indspændingstøjler for at få hesten "gasset af" inden jeg satte mig op uden indspænding. På den måde har den kun sig selv at kæmpe imod i longen og det kan nogen gange være det der skal til for at den finder ud af at det egentligt bare er det nemmeste. Når du så kommer på er det vigtigt at du nu er 100% konsekvent fremover. Der kan i det første lange stykke tid ikke være tale om at ride med lange tøjler eller lade stå til og se gennem fingre. Sørg for at holde ordentligt fat med tommel og pegefinger, brug evt. et par gode skridsikre handsker så det er umuligt for den at rykke tøjlen fra dig. Dine hænder skal være lige så stærke som indspændingstøjlerne når den kaster med hovedet! Men rid ellers med den allerstørste opmærksomhed på din tøjleføring. Giv efter og vær blød i tøjlen når det går fint, men vær som en stålbjælke når den slår med hovedet. Undgå at rykke igen/tilbage når den slår, men vær en "mur". Sørg for at dit næsebånd er spændt korrekt. Jeg ser ingen grund til at du ændre bid hvis den ellers accceptere det når den får det i munden og bare står med det. Nogen gange kan tredelte bid være noget de står og roder rundt med i munden uden ophør. Her kan et todelt være bedre, men ellers ikke nødvendigvis. Næsebåndet skal ikke være for stramt. Sæt tre damefingre på højkant over næsebenet under næseremmen så kæben kan glide op og ned på korrekt vis. Et stramt næsebånd kan give store problemer hvis kæben ikke kan falde ned når hesten sænker hovedet. Mange heste vil forsøge at undgå smerten ved et stramt næsebånd ved at sætte hovedet op i vandret.
Hilsen Jens Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET! "Tænk det du vil, og gør det, du gør."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|