|
|
| Hest river sig løs ved opbinding |
|
|
Ja, jeg har et problem med min kære lille hest. Jeg har ejet ham et års tid efterhånden, og efterhånden fået sat skik på nogle små, irriterende uvaner. Men et problem kan vi åbenbart ikke komme over. Hesten har fundet ud af, at han ved at rykke med hovedet kan rykke sig løs. Jeg vidste ved køb, at han gør det, når han skal læsses i trailer. Sådan lige kaste hovedet/sig bagover, så han slipper for at gå ind. Jeg tænker, problemet kan løses ved at arbejde med ham i rebgrimen, men jeg har ingen trailer, så det har ikke været relevant. Efter lidt tid fandt han så ud af, at han kan gøre det, når man trækker med ham. Problemet er stort set løst nu, vi har bare holdt godt ved og trænet lidt med trense på. Nå, men nu har han så fundet ud af, at han kan rykke sig løs, når han står opbundet ved fodring. De går i løsdrift, og jeg binder dem op, hælder foder op og går så i gang med at fordele hø, halm osv. I løbet af de sidste to uger, har han sprunget fire grimer. Han er bundet i panikkæde, og den slipper selvfølgelig, men grimen springer altså også. Han gjorde det, fordi han blev bange første gang, men nu gør han det bare, fordi han kan, tror jeg. Han lunter i hvert fald roligt ud af løsdriften bagefter. I morges gjorde han det to gange. L....hest! Jeg kunne godt stå og holde ham, mens han spiser, men jeg vil virkelig gerne løse problemet i stedet. Jeg tænker ikke, det går at binde ham i rebgrimen. Jeg tror egentlig, han ville opgive sit foretagende, når han mærker, at den ikke giver efter, men jeg er bange for, at han kommer til skade i nakken. Har I nogle forslag, så han ikke ender som løvemad? (Han kan i det hele taget mange små tricks, men jeg synes, vi har styr på det meste efterhånden. Han er i øvrigt 6 år og sportsaraber)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har du overvejet |
|
|
at lave den "simple løsning" simpelthen at lave et spiltov/boks med låge for enden så han ikke kan lavde ballade under middagen
Jeg har selv haft en "undslipper" - og han stod kun bundet når jeg var tæt nok på til at kunne klaske ham bagpå hvis han lagde an til at sprænge det hele. Hende jeg har nu er mere snedig  - hun binder da bare knuden op  - men løber nu sjældent så langt så det er bare en charmerende ting.........
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Brug en halsrem... |
|
|
... i stedet for grime. Der findes kraftige modeller til kreaturer. Kombineret med et solidt reb og en ditto hage den ikke kan åbne eller rykke i stykker smutter hesten ingen steder. Har brugt dette ved adskillige lejligheder incl. trailerlæsning, altid med samme gode resultat . Det kan se lidt voldsomt ud, men har aldrig set en hest tage skade af det og de lærer lynhurtigt at det ikke betaler sig at forsøge at komme fri .
Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| River sig løs |
|
|
Nu har jeg lige stået med ham i snoren, mens han åd sit foder. Jeg overvejede da at stille mig bagved, så jeg kunne jage ham frem, hvis han forsøgte at trække sig fri. Måske kan jeg kombinere en halsrem med, at jeg står der, indtil han finder ud af, at han ikke kan løbe væk? Jeg skal lave min løsdrift om inden vinter, og en af de ting, vi mangler, er en boks, så det bliver nok lavet i den forbindelse. Men det nager mig, hvis han skal "vinde" den kamp, den kan jeg godt mærke  Tak for jeres bidrag - jeg kan klart bruge det til noget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| løsdrift |
|
|
I min løsdrift står de 4 heste i hver sin "foderbås", lavet ligesom smalle spiltove, der skillevægge imellem , så de kan spise i fred, og de lærer hurtigt og gå i den rigtige bås, vifter med en pisk , hvis de går i den forkerte bås.De er ikke bundet, og lærer også hurtigt og spise deres mad op,ellers er der garanteret en anden, der går ind og spiser resten. Der er et lille foder/sadel hus, med 4 foderlemme, som vi åbner inderfra og smider fodret i krybberne, over båsene er der et halvtag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pas på..... |
|
|
Pas på med blot at erstatte opbindingen med noget der er endnu mere kraftigt. Min gamle hest fik et piskesmæld i nakken ved at lave præcis samme stunt, og ligeledes har en af mine andre heste rykket nakken skæv på den måde. Den med piskesmældet blev aldrig ridehest igen. Jeg plejer at bruge "the safe clip": www.youtube.com/watch?v=uWtvdBzJDNw Den kan bla. købes her: www.contact-saddle.com/shop/the- clip-656p.html#.UZ3Q0cp5Fv8 Husk at køb det anbefalede tov med, som har den rigtige længde, tykkelse og fasthed. Det er GENIALT... og jeg har kun oplevet, at hesten opgiver at rykke bagud før tovene når deres fulde længde. De får altså intet ud af det, og det finder de lynhurtigt ud af. Derudover undgår du skader i nakken, hvis hesten pludselig skulle blive forskrækket og gå i panik...
*** Hilsen Mette *** * Trailerlæsning tilbydes i Nordjylland. Se profil for info *
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345½ |
|
|
Jeg er med Mette i anbefalingen af The Safe Clip. Derud over kan du med fordel flytte punktet han bindes til, meget højere op. Hvis du sætter rebet i i øjenhøjde eller derover (for hesten) så tager du helt magten fra den og den letter blot forbenene fra jorden hvis den virkelig trækker. Det er meget sjældent at der sker skader på denne måde. Din ide med at stille dig bagved er ikke helt ude i skoven. Hvis du stiller dig med en Carrot Stick (eller pisk som vi andre kalder det ) med en plastpose i enden og så ellers skramler godt og presser ham hver gang han trækker tilbage, og stopper øjblikkelig når han går frem, så vare det ikke længe før han dels har lært at det skramler mindre at stå fremme og stille end at trække - og dels har du gjort ham mere tykhudet overfor at blive forskrækket når han er bundet Win win.
Hilsen Jens Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET! "Tænk det du vil, og gør det, du gør."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| blabla |
|
|
Da mine lærte "at stå bundet", trak jeg et tov i longelænge gennem en opbindingskrog og så holdt jeg selv fast i enden mange meter væk evt omme bag en væg eller lign., så hesten ikke så, at det var mig der holdt rebet. Hvis den hiver for hårdt til, så giver tovet efter (eller, du giver efter), frem for at knække, og så er man bare hurtig til at trække den anden vej igen så snart man kan. Det virkede fantastisk. Men hvor meget træning, der lige skal til med en vane, der sidder så godt fast, det ved jeg dælme ikke Ville som Mette være meget nervøs ved at binde sådan en hest, har også set er par trælse nakkeskader, bl.a. en der førte til aflivning
Mvh. Katja Pikeur Epsom stævnejakke, str. 76 (36), farve navy, sælges Part søges til opmærksom dressurhest lidt udenfor Randers SØ Se mere på profil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Safe clip |
|
|
Jeg er godt nok i tvivl om den der safe clip. Hvad sker der, hvis hesten fortsætter med at hive, hvis rebet er helt strakt ud? Det synes jeg ikke, man ser ordentlig på videoen (som i øvrigt er irriterende amerikansk ). Det ser ud til, at rebet så er fast. Bliver situationen så ikke lige så farlig som ved en halsrem? Kunne I fortælle lidt mere om det? For jeg kan sagtens se fidusen ved den ellers. Min hest er bare ret vedholdende - men faktisk også temmelig klog og lærenem. Min frygt ved halsremmen er jo netop også, at den skulle lave skader. Men jeg var lidt i tvivl, for den er jo ikke sammenlignelig med rebgrimen og dens tryk på et meget lille område. Derfor tænkte jeg, at den måske var sikker nok. Jeg er nødt til at binde dem op ved fodring, for min hest er ikke specielt madglad, så han ville lystigt forlade stalden, mens han grovædende veninde ville fortære hele middagen:-) I morgen kommer min veninde på besøg. Så vil jeg prøve det med at stå bagved. Det er rart at være to ved den slags eksperimenter Vi skal også lave lidt almen opdragelsestræning, for han gør det vel også, fordi han ikke umiddelbart respekterer mit lederskab... Den anden hest stresser temmelig meget ved fodring, og det er derfor, min hest har lyst til at gå sin vej, tror jeg. Han er ret påvirkelig af andre hestes stemning, selv om han klart er flokleder. Igen, mange tak for alle jeres gode råd. Jeg skal lige mavefornemmelse mig frem til, hvad jeg skal forsøge mig med.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345½ |
|
|
Ud over The Tie Clip, så er der også Clinton Andersons 'tie ring' - samme princip. Det er meningen at man skal bruge et ret langt tov til at begynde med. Jeg ville vælge et på måske 10 meter eller mere. Hvis den vitterligt render så langt inden den lærer det så smutter rebet bare igennem ringen og hesten er fri... Men du kan ikke forvente at hesten lære det af sig selv. Det er vigtigt at du har trænet den så den er god til at blive ledt i grime først. Dvs. følge med, dreje og bakke uden at du skal hive i træktovet. Hvis ikke den vil følge dig i grimen så kan du heller ikke forvente at den vil stå bundet.
Hilsen Jens Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET! "Tænk det du vil, og gør det, du gør."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123... |
|
|
Uha, de der heste har vi haft mange af på stalden der jeg arbejdet. Du aner ikke hvor mange der sender sine heste i trening uden de kan stå bundet ved en bom. De alle sammen fordi de kan, ikke fordi de er bange. Og så er der bare en måde, på med rebgrime og så binde dem fast i noget snor og en bom der ikke ryger. Bådrep ryger ikke, heller ikke en repgrime. En god karabinhage og så bundet rundt et tre eller noget andet der ikke flytter på sig. Og så må de heller stå der til de lærer at det ikke nytter noget at rykke sig løs bare fordi man kan. Det ser voldsomt ud, men det skader ikke hesten. Det der kan skade dig og hesten er dersom den får fortsette med den uvane den har lagt på sig.
Alltid med en Appaloosa Berta - Shetlænder/Islandshest hoppe 2003. Søger rytter Such-A-Cloud - Appaloosa hingst 2012. Skrivefejl? Ret mig gerne, jeg er nordmand.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| The Safe Clip |
|
|
Jeg ville også prøve The Safe Clip evt. kombineret med en elastikgrime. Jeg havde også en hest, der bare lige så stille gik baglæns i kæderne. Ingen panik overhovedet. Lagde lige så stille pres i grimen indtil den sprang og så gik han roligt ind i sin boks. Ved sikkerhedsgrime nr. 3 var jeg ved at være lidt træt af dyret  Så købte jeg en grime, hvor der var elastik henover næse og nakke (et neoprenovertræk udover, så elastikken ikke niver). Atter prøvede krikken at bakke, men grimen sprang ikke. Derimod, så "hev" elastikken bare mere og mere. Så jo mere pres hesten lagde, jo mere pres lagde grimen. Pludselig gik hesten fremad - elastikken slap øjeblikkeligt sit tag( = belønning). Hesten prøvede at gøre det nogen gange mere. Et par gange, der endte grimen så over halsen/nakken, men hesten var stadig bundet! Dvs. han fik aldrig sin belønning, som han jo havde gjort det til, når han futtede ind i sin boks. Jeg tror, at han forsøgte en håndfuld gange. Uvanen forsvandt helt derefter. Han var dog trænet en del fra jord med pres fra rebgrime og han var helt med på, at pres om nakken betød "fremad". Men elastikgrimen gjorde det automatisk med perfekt timing og øget pres. Yderst nem løsning i mit tilfælde. Elastikgrimer kan købes for 100-200kr.
Venlig hilsen Camilla Optimalsadel Salg af bomløse kvalitetssadler og tilbehør
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| helt sikkert en god ide |
|
|
jeg synes ts at du skal se lidt på "charlies sikkerhedsgrime" udviklet af charlotte Hartvig - det må være det optimale til dig og din hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| opbinding der holder... |
|
|
Er det eneste der duer til en hest, som har tillært sig en sådan uvane... Det er i hvert fald min erfaring - Jeg har nemlig også haft sådan en... 4 grimer på 2dage Men en enkelt gang med ordentlig opbinding, så holdt den op. Den skulle bare lige rejse sig to gange, så havde den indset, at det nye gear ikke knækkede. Men du kan jo lave nogle tiltag for, at det ikke skal blive farligt for hesten: 1) Du skal opbinde hesten, så du kan løsne den igen med det samme, om nødvendigt - pas på med diverse knuder, som kan løsnes i et snuptag - de kan som regel ikke løsnes når hesten har strammet knuden  2) Halsrem er en god ide. 3) Bind hesten i en kort snor - så kan den ikke rigtigt rejse sig på bagbenene og komme til, at trække med al sin vægt. 4) Brug et dynamisk tov til, at binde den i. Med dynamisk mener jeg et tov som giver sig lidt når man trækker i det, lidt ligesom en elastik, modsat et statisk tov som ikke giver sig i længden. Så får hesten ikke så hårdt et smæld når den rejser sig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345½ |
|
|
Alternativt kan man også benytte en oldgamel og meget effektiv måde at træne opbindningen på som ganske enkelt er at finde et sted hvor man man binde et langt træktov i over hesten. Det kan være midt i en bygning med god plads eller under et stort træ med en solid gren. Man skal sørge for at tovet sidder fast nogen meter over hesten og at det ikke er så langt at hesten kan nå en væg eller komme rundt om noget (træstammen f.eks.). Man binder så hesten sådan at tovet ikke kan slappes så meget at den kan få et ben over tovet - og parkere så ellers dyret der... Som ved normal høj opbinding kan den ikke rigtigt lægge kræfter i tovet når det er over dens hovedhøjde og den kan gå alt det rundt den vil uden at komme nogen vegne. Det er en super måde at lære dem både at blive trukket og stå bundet hvis de først har lært at stikke af. Det skal så lige siges at det ikke er i orden at parkere sin hest der hele dagen da den ikke kan ligge sig, men nogle få timer tager de ingen skade af. De fleste heste ved ikke helt hvad de skal stille op med sig selv når der er helt frit omkring dem og derfor står de bare og glor. Det er der selv sagt ikke nogen træning i, så man skal altså vente indtil den har prøvet sine grænser godt og grundigt af i nogen timer. Mht. div. grimer, så vil jeg anbefale at man IKKE bruger noget det kan gå i stykker. Hvis først den kommer fri, så har man også belønnet den.. Men ved at binde hesten højt, så skal der heller ikke mere end en brøkdel af den styrke til som en opbinding til en bom eller "normal" ring kræver.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
åhhh gud hvor jeg kender til det problem!! Sådan en hest ejer jeg nemlig, dette problem har vi dog fået løst! I løbet af 1 uge sprang hun 7 tove og 2-3 grimer, smed sadlen i jorden da jeg ikke nåede a spænde gjorden og så fik jeg NOK!! Hesten havde fundet ud af lige præcis hvordan hun skulle trække for tovet sprang. Nogle gange var det fordi hun blev forskrækket andre gange bare fordi hun kunne. Jeg tog tyren ved hornene og stille hårdt mod hårdt. Jeg satte longen i hende og førte den igennem binderingen og holdte så fast i den. Så havde jeg en hjælper til at spille fodbold omkring og under hende, lege med hunden, smække med dører og i det hele taget bare provokerer hende til det der før havde resulteret i et sprunget tov. Men ved jeg havde hende i longen kunne hun ikke springe tovet og jeg holdte bare igen samtidig med jeg hver gang hun bevægede sig prikkede til hende med en pisk. Da hun fandt ud af det ikke kunne lade sig gøre at springe tovet stod hun HELT stille og har faktisk gjort det siden. Står jeg i en situation hvor der er risiko for hun kan finde på at sprænge tovet(når jeg sadler op uden andre heste i stalden) bruger jeg igen longen. Men ved at holde igen i longen fandt hun i hvert fald ud af, at det ikke hjalp bare at skride fordi hun selv ville. Held og lykke med at få din hest vendt af med problemet! Og tro mig ved hvor stor lysten kan være til at ringe til slagteren! 
Mvh Kathrine Med 3 fantastiske heste!
Dinna (1983) - udlånt Vestergårdens Madame(2001) - ride/konkurrence hest, nu skadesfri! Sorte Sara (2010) - selskabshest, stilles til ... Arents Design
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Løsninger |
|
|
Der er godt nok mange forskellige løsningsmuligheder. Hesten er trænet i at bevæge sig for et let tryk i grimen. Som de fleste arabere er han super følsom og reagerer på meget små signaler. Men altså, han kan også køre sig selv lidt op i tænding, så derfor er jeg ikke helt tryk ved bare at binde ham i noget stærkere. Tænk nu, hvis han går i panik over det og kommer til skade. Selv om det er en helt bevidst handling nu, så kan det jo udvikle sig... En gummigrime kunne måske prøves. Han er i hvert fald rigtig godt til at gå frem, bakke osv. ved let tryk. Lige nu er løsningen blevet, at de får deres foderspande sat i høtraileren på marken, og så spiser de uden at være bundet. Stresshesten slapper helt af over at spise, og min vallak går ikke fra foderet, så jeg beholder den model indtil videre. Men opbinding skal han jo kunne i alle situationer, så trænes skal det alligevel. Måske med en elastikgrime og en safe clip? Sikkerhedsgrimen kan jeg sagtens se ideen i, men min hest ville nok bare forlade sin plads uden vanskeligheder, som det passede ham. Så lige til denne problematik er jeg ikke sikker på, det er den rette løsning. Det kan blive en nødvendighed, hvis han ikke lærer det, så jan ikke kommer til skade.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345½ |
|
|
Min erfaring er at det er fuldstændigt det samme som de børn man møder henne omkring legetøjsafdelingen i Bilka på en dårlig dag... De har fundet ud af at hvis bare de skriger højt nok så giver mor efter og hvis ikke det hjælper så skriger de bare højere. Uanset hvad, så er det noget man skal være forsigtig med så vidt muligt. Hvis det er muligt så er et sted med en eftergivelig bund og langt til fremspring osv. i vægge at foretrække. Men ellers så vil jeg da lige pege på en hjelm til hesten hvis den smider sig. De er egentligt beregnet til trailerkørsel, men jeg tror at det ville virke her også:
Ud over den, så er der selvfølgeligt de alm. gemacher mv. man kan bruge så de ikke træder på sig selv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| opbinding |
|
|
Synes at dette er et tilbagevendende problem for rigtig mange hesteejere( også mig selv). Mange løsninger virker anvendelige og brugbare, dog noget dyre i indkøb-tænker på grimer og speciel opbinding. Tænker at en billig og sikker udgave kunne være opbinding i kabinhager med bukseelastik, hvilket jo vil give efter, så hesten forhåbentlig undgår nakkeskader/piskesmæld. Er dette en løsning? billigt i hvert fald, og kan gentages i det uendelige. Mvh Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mange forslag |
|
|
Jeg vil ikke komme med forslag her - der er mange gode, jeg har prøvet flere af dem på forskellige heste med succes. Jeg vægter MEGET højt at mine heste kan stå bundet, og vil bare give udtryk for igen hvor ærgerligt jeg syntes det er at heste ikke længere må stp i spiltov. Hold op hvor har vores ungheste lært meget godt af at stå natten over i et spiltov i vinterhalvåret i de helt unge år. Idag træner jeg det stadig meget, men nu kræver det langt flere ressourcer og hestene bliver ikke nær så tit bundet op som tidligere. Når så de bliver rideheste skal de pludseligt stå bundet dagligt (ved strigling) og i forskellige situationer (stævner m.m.). Og ældre heste har bare svære ved at lære det, end de der har lært det som helt unge. Jeg håber du finder en løsning, der passer til dig. Selv har jeg aldrig købt de dyre løsninger - alle har lært det med grime, tov, halsrem, kost og/eller tonsvis af ros og godbidder. Pas på med alt hvad der kan give sig - jeg har set adskillelige skader på elastiske ting (der er solgt som brudsikre) sprænge - og lave alvorlige skader på hesten. God fornøjelse.
Mvh. Gitte StaldOlsen.dk GO Filique Findus B - Top of Class - Urprinz Feldholms Doughty Ekens Fanfare - Stegstedgårds McKenzie
Signe Max van't Leeggoed - Euforie van Sluishoek
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|