Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Genoptræning af hest med skæv muskulatur
Forfatter: 
Dato:  30-04-2013 22:48

Hej HN

jeg står med en hoppe der er skæv i muskulaturen, hun har ikke dårlig ryg, men støtter for meget på højre side, og er skæv ved bringe pga. dette.

Hvordan kan jeg genoptræne hende og rette det op, hvis dette er muligt på egen hånd?
P.t longere jeg hende i ca. 10-20 minutter i skridt og trav og 1-2 volter gallop. og efter endt longering bliver hun strækket ud i benene, hals og nakke.
Hun er ikke halt, ikke ondt i ryggen, men"bare" skæv i muskulatur og muskelfattig.
folden er med terræn, så hun går op og ned på folden.

Nogle med erfaring inden for dette og evt. nogle gode råd?

''Et billede siger mere end 1000 ord''

0
0
Svar på denne tråd

skæv muskulatur
Forfatter: 
Dato:  01-05-2013 07:08

Hej.

Ja, det har jeg.

Min islænderhoppe ville gerne nærmest trække sig frem med venstre for.

Jeg havde Kiropraktor Rikke A. til at checke og rette hende og fik så genoptræningsplan.

Den gik på små rideture, hvor hun blev holdt i kontrolleret tempo, så ikke hun fik lov at "trække" med den stærke side, og korte ture så ikke hun blev træt i den "passive" side, for når hesten (eller mennesket for den sags skyld) bliver træt, så vil den bruge sig, som den hele tiden har gjort, altså forkert.

Så 10 minutter skridt ligeud, 15 minutter, 20 minutter osv. 3-4 gange ugentlig, derudover kontrollerede bomøvelser i 10 minutter et par gange ugentlig.

Bemærk genoptræningen ved ligeud ridning, ingen volter, ingen ridning op ad bakker osv.

Mens hesten stadig har varme muskler, så gulerodsøvelser osv. som afslutning.

Og vigtigt, stop før hesten bliver træt i den svage side, hellere for lidt end for meget.

0
0
Svar på denne tråd

Genoptræning
Forfatter: 
Dato:  01-05-2013 09:23

Hej,

Longering kan være et genialt værktøj til genoptræning, hvis man er meget, meget dygtig til at sørge for, at hesten bruger sig lige godt til begge sider, bøjer sig lige godt, at bagbenenes spor følger forbenenes, ryggen svinger opad o.s.v. MEN hvis man ikke er 200% sikker, risikerer man at overse noget, så hesten alligevel bare bliver styrket i sit forkerte bevægelsesmønster. Sørg for at få hjælp til longeringen, akkurat som du ville sørge for hjælp til ridningen, hvis du f.eks. skulle starte på en ny disciplin.

Og ellers vil jeg give Rosenholm ret i, at man skal holde hesten indenfor "komfortzonen", så dens muskler ikke bliver udmattede og falder tilbage i det gamle mønster. Roligt tempo, ligeudridning med fokus på at få hesten til at bevæge sig ens i begge sider. Få gerne en anden rytter eller gående med dig ud, som kan se, om hesten går skævt eller virker skæv i kroppen, så du kan korrigere det løbende.

Voltearbejde og sidebevægelser er også rigtigt gode til at give hesten styrke i sin svage side, da man let kan sammenligne, hvor let eller svært den har ved tingene på hver sin volte/i hver sin bøjning. Træn de svære øvelser lidt mere end de lette, men igen - pas godt på ikke at overdrive! Når det begynder at blive næsten lige let i begge sider, er man ved at være fremme ved målet :-)

Vær desuden opmærksom på, at hesten kan blive skæv i muskulaturen på grund af en skæv sadel eller en skævt siddende rytter. Vær sikker på, at din sadel er i orden og at du ikke selv sidder skævt eller lægger vægten skævt. Prøv at stille dig i ligevægt på 2 badevægte og se, om viserne står helt ens - det gør de faktisk sjældent. De fleste ryttere er skæve i større eller mindre grad. Det stiller store krav til rytteren under ridning at sidde HELT lige og i ligevægt.

En skæv hest kan desuden gøre sadelpuderne skæve med tiden, så uanset hvad er det en rigtig god ide at få sadlen checket for skævheder...

Held og lykke med genoptræningen!

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

1
0
Svar på denne tråd

Skæv hest
Forfatter: 
Dato:  17-05-2013 20:12

Sådan en har jeg også. Skæv thoraxslynge efter styrt. Hun faldt meget til højre, havde svært ved venstregalop, væltede i højregalop, uren i trav. Derudover for svage sener i alle ben og alt for store biceps, med tendens til pasagtig skridt med en underlig rullen-over-skuldrene-gang.

Diagnosticeret af Rikke A og træningsplan lagt.

Absolut ingen longering, fordi jeg ikke ville kunne se/mærke og dermed ikke kunne kontrollere bevægelsen.

Ingen trav i de første måneder, så al træning foregik i skridt og galop. Skridt skulle foregå meget kontrolleret med pisk på højre skulder for at tappe hende ind på plads når nødvendigt. Det var nødvendigt for hvert skridt i den første måned. Korte træningssessioner for ikke at trætte staklen.

Galopanspring især mod venstre.

Sidebevægelser. Især travers mod venstre og versade mod højre.

Derudover skridt og galop i kuperet terræn. Stadig meget kontrolleret.

Sadlen blev skiftet ud med min gamle bomløse, fordi sådan en er sværere at sidde skævt i, da det er en meget akavet følelse i sådan en, i forhold til en bomsadel. Det kræver dog en del tilvænning for rytteren.

Det hjalp også mig gevaldigt at klippe manen af... Uden hår alle vegne kunne skævheden ses meget tydeligt og det kunne ses når hun bevægede sig korrekt.

Rikke har set hende et par gange i forløbet, og jeg har haft Christina Holmbæck som øjne på jorden undervejs, dog ikke i vinter.

Rikke A så hende i sidste uge, og var ganske tilfreds. Pony hænger stadig lidt til højre, men under bedring. Hun er rimelig lige i resten af kroppen og senerne er stærkere for hver gang. Og hun vil først se pony igen om et års tid, så det skal nok gå.

Det sidste halve år har jeg redet normalt, travet og trænet sidebevægelser og figurer, sprunget og været i skoven. Alt sammen i bomsadlen og det er nok der det er gået lidt galt i vores genoptræning. Havde jeg redet i den bomløse bare 3 dage om ugen, havde jeg nok fået bugt med skævheden helt.

Træningen herfra hedder kortere skridtlængde og bedre afspænding af hals og nakke.

Rikke

"The aim of the art is not only to ride a well conformed animal, but to get the very best out of those that have been less gifted by nature..."

(Ludwig Hünersdorf)

0
0
Svar på denne tråd

Ligeudretning
Forfatter: 
Dato:  19-05-2013 11:08

Prøv evt at se de her videoer. Det kunne være at der var noget du kunne bruge. :)

academicartofriding.com/free-online- course/

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider