Sådan en har jeg også. Skæv thoraxslynge efter styrt. Hun faldt meget til højre, havde svært ved venstregalop, væltede i højregalop, uren i trav. Derudover for svage sener i alle ben og alt for store biceps, med tendens til pasagtig skridt med en underlig rullen-over-skuldrene-gang.
Diagnosticeret af Rikke A og træningsplan lagt.
Absolut ingen longering, fordi jeg ikke ville kunne se/mærke og dermed ikke kunne kontrollere bevægelsen.
Ingen trav i de første måneder, så al træning foregik i skridt og galop. Skridt skulle foregå meget kontrolleret med pisk på højre skulder for at tappe hende ind på plads når nødvendigt. Det var nødvendigt for hvert skridt i den første måned. Korte træningssessioner for ikke at trætte staklen.
Galopanspring især mod venstre.
Sidebevægelser. Især travers mod venstre og versade mod højre.
Derudover skridt og galop i kuperet terræn. Stadig meget kontrolleret.
Sadlen blev skiftet ud med min gamle bomløse, fordi sådan en er sværere at sidde skævt i, da det er en meget akavet følelse i sådan en, i forhold til en bomsadel. Det kræver dog en del tilvænning for rytteren.
Det hjalp også mig gevaldigt at klippe manen af... Uden hår alle vegne kunne skævheden ses meget tydeligt og det kunne ses når hun bevægede sig korrekt.
Rikke har set hende et par gange i forløbet, og jeg har haft Christina Holmbæck som øjne på jorden undervejs, dog ikke i vinter.
Rikke A så hende i sidste uge, og var ganske tilfreds. Pony hænger stadig lidt til højre, men under bedring. Hun er rimelig lige i resten af kroppen og senerne er stærkere for hver gang. Og hun vil først se pony igen om et års tid, så det skal nok gå.
Det sidste halve år har jeg redet normalt, travet og trænet sidebevægelser og figurer, sprunget og været i skoven. Alt sammen i bomsadlen og det er nok der det er gået lidt galt i vores genoptræning. Havde jeg redet i den bomløse bare 3 dage om ugen, havde jeg nok fået bugt med skævheden helt.
Træningen herfra hedder kortere skridtlængde og bedre afspænding af hals og nakke.
Rikke