Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

1. stævne - spørgsmål til LD1+2
Forfatter: 
Dato:  30-04-2013 08:42

Jeg skal starte mit første stævne om 14 dage i en alder af 24 år :/

Jeg har meldt mig til LD1+LD2 på min haflinger som egentlig er ponyhøjde, men grundet min alder skal jeg jo starte hesteklasser (har jeg lært...)

Men jeg har spørgsmål og kan ikke rigtig finde svar nogle steder...

1. Må jeg have spore på?

2. Skal jeg købe sådan en nummerholder når det er et D-stævne?

3. Skal jeg have pas med på hesten?

4. Andet jeg skal huske udover medlemsbevis?

5. Skal jeg have bandager på?

6. Stopper man ikke mere ved X og hilser ved ind- og udgang?

7. Hvis jeg vælger at ride programmet i nedsidning, skal jeg så også sidde ned ved skråt igennem eller skal den tages i letridning når det er "arbejdstrav"?

8. Når jeg er forbi X på vej ud, slipper jeg så bare tøjlerne og rider ud langs hovslaget eller skal han stadig gå samlet men for lidt løsere tøjler?

Ja undskyld de dumme spørgsmål, men de fylder rigtig meget i mit hoved :)

0
0
Svar på denne tråd

Lidt svar
Forfatter: 
Dato:  30-04-2013 09:00

Allerførst, så er der ingen der siger, at man skal vide alt, blot fordi man ikke længere er teenager :)

Der er faktisk mange ryttere, som først starter på "stævnekarrieren" når de er voksne - og for visse teenagere ville det sikkert være klogest at vente lidt ;)

Du ville gøre dig selv en stor tjeneste ved at kigge lidt i reglementerne på www.rideforbund.dk - du skal ikke nødvendigvis pløje dem alle igennem fra ende til anden, men tag et kig på indholdsfortegnelsen, så kan du hurtigt danne dig et overblik over, hvilke afsnit det kan være smart at nærlæse :)

De regler, som er gældende for alle discipliner er beskrevet i "fælles bestemmelser", mens de ekstra regler som kun gælder for en enkelt disciplin er beskrevet i disciplin-afsnit.

Du skal altså have fat i "fælles bestemmelser" og "dressur" :)

1. Må jeg have spore på?

Ja, det må du godt, men du behøver det ikke. Vær dog opmærksom på, at hvis du har sporer på, må du ikke have en pisk med.

Alle skal bære stævnenummer synligt på hestens venstre side - medmindre det fremgår af propositionerne, at det ikke er nødvendigt.

Jeg vil dog råde dig til at ofre de 20 kr. på et stævnenummer og bare sætte det på hver gang du skal starte - så er du fri for at bøvle med at huske, om det nu også er nødvendigt ;)

Ja, ALTID. Du må ikke køre nogen steder hen med hesten uden at have dens pas med. Ved de små stævner er det ikke altid, sekretariatet gider at tjekke vaccinationerne - men hvis de vil se dem, så skal du kunne fremvise dem.

Jeg er ikke lige med på, hvad du mener? Er det en "pakkeliste" du er ude efter?

Næh, det må du selv om. Jeg bruger det aldrig - gider ikke bøvle med det. Andre kunne aldrig drømme om at tage afsted uden.

Ikke i de "små" programmer. Det kommer senere, når I er klar til lidt sværere klasser.

7. Hvis jeg vælger at ride programmet i nedsidning, skal jeg så også sidde ned ved skråt igennem eller skal den tages i letridning når det er "arbejdstrav"?

Læs teksten øverst på dit program. Det kaldes Fordringer, og her står, hvad dommeren gerne vil se, og hvad der lægges vægt på. Der står også at det i alle travøvelser er valgfrit om man gør det ene eller det andet ;)

8. Når jeg er forbi X på vej ud, slipper jeg så bare tøjlerne og rider ud langs hovslaget eller skal han stadig gå samlet men for lidt løsere tøjler?

Du forlænger blot tøjlerne, du må aldrig slippe dem.

Rigtig god fornøjelse med dit første stævne - og hvis du får "sommerfugle i maven", så husk, at vi gør det for sjovs skyld

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar---
Forfatter: 
Dato:  30-04-2013 09:00

1. Må jeg have spore på? Du skal enten have pisk eller spore.

2. Skal jeg købe sådan en nummerholder når det er et D-stævne? Nej skulle ikke være nødvebdigt, men læs lige propositionerne, der står om klubben vil have det på. Du kan også bare skrive på et rundt stykke pap.

3. Skal jeg have pas med på hesten? Ja det skal du, da vaccinationer jo også står der i.

4. Andet jeg skal huske udover medlemsbevis? Tja alt efter hvor langt i skal køre... madpakke til hest og rytter ;-)

5. Skal jeg have bandager på? Det må du selv om. Min personlige indstilling. En pæn hest bliver ikke pænere med bandager,- Tværtimod !

6. Stopper man ikke mere ved X og hilser ved ind- og udgang? Nej ikke før LB. Tror det starter i de klasser.

7. Hvis jeg vælger at ride programmet i nedsidning, skal jeg så også sidde ned ved skråt igennem eller skal den tages i letridning når det er "arbejdstrav"? Du sidder ned.

8. Når jeg er forbi X på vej ud, slipper jeg så bare tøjlerne og rider ud langs hovslaget eller skal han stadig gå samlet men for lidt løsere tøjler? Helt løse tøjler.

God fornøjelse !

...100% Oldenborg ... 100% hest...

0
0
Svar på denne tråd

ddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  30-04-2013 11:45

1. Må jeg have spore på?

- Ja enten spore eller pisk i LD og/eller LC klasserne.

- Gør det. Man kan risikere at de vil have stævnenr på dig og det er disk. grund hvis du så ikke har. Så gør dig en tjenste og køb et og altid sæt det på når du skal ud. Så er du mest sikker.

- Ja. Skal du også hvis hesten transporteres i trailer. Ved D stævner er det ikke sikkert de vil kigge i passet, men altid lade det følge hesten.

- Alt dit udstyr. Lav en liste om hvad du skal huske at have med og sæt kryds når du ligger det ud i traileren/bilen.

- Bestemmer du helt selv.

- Nej, først fra LB slutter man med parade. Først fra LA starter og slutter nu du med parader.

7. Hvis jeg vælger at ride programmet i nedsidning, skal jeg så også sidde ned ved skråt igennem eller skal den tages i letridning når

det er "arbejdstrav"?

- I LD er det bedst hvis du enten sidder ned eller laver letridning hele programmet igennem. Men du må gerne skifte mellem det i hver øvelse i LD. Læs på kritikken, der står hvad dommeren vil se.

- Ja, du slipper tøjlerne efter X og klapper hesten og ser glad ud og så det forbi. Skridter ud for lange tøjler.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

Kat II stabil allround pony til salg. Kontakt for INFO!!

0
0
Svar på denne tråd

Nummer
Forfatter: 
Dato:  01-05-2013 08:55

Jo du skal have stævne nummer på ! Jeg kan ikke huske hvornår det var fra, men det er blevet indført, også til D stævner at man skal have nr. på!

De andre spørgsmål har du fået svar på :-)

God fornøjelse

Hilsen Maria

Nu med Enghavens Fiona <3

" Det er så svært at sige farvel,

så svært at gå sin vej

Men alle mine tanker vil altid følge dig"

Til min elskede sjæleven Day-Light

R.I.P

&

Min sorte skønhed Ridder

0
0
Svar på denne tråd

Det er ikke helt rigtigt at
Forfatter: 
Dato:  01-05-2013 15:33

du skal ride med sporer.

I reglementet står der:

Det er obligatorisk at ride med sporer - dog med efterstående undtagelser.

Det er valgfrit at ride med sporer i følgende tilfælde: -- I programmerne LD1, LD2, LC1, LC2, LC3. Rytteren må ikke ride med pisk, såfremt der bæres sporer. I disse programmer er det tilladt at ride uden både sporer og pisk.

God fornøjelse med din stævne debut..

Jeanette Strands :-)

0
0
Svar på denne tråd

dddddddddd
Forfatter: 
Dato:  01-05-2013 20:38

Maria: Det er op til klubben ved D stævner om de vil have stævnenr på deres startende eller ej ;) Men det skal fremgå af prop. hvis man IKKE skal have stævnenr på ;)

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

Kat II stabil allround pony til salg. Kontakt for INFO!!

0
0
Svar på denne tråd

Stævne nr.
Forfatter: 
Dato:  02-05-2013 08:04

Jeg fik afvide af en TD'er til et stævne (noget der blev snakket om i sekrateriatet) at der nu var et krav om til både D og C stævner at man skulle ha stævne nr. på.

Så jeg gør det lige meget hvad. Gider ikke at blive disset.

Hilsen Maria

Nu med Enghavens Fiona <3

" Det er så svært at sige farvel,

så svært at gå sin vej

Men alle mine tanker vil altid følge dig"

Til min elskede sjæleven Day-Light

R.I.P

&

Min sorte skønhed Ridder

0
0
Svar på denne tråd

til sidst
Forfatter: 
Dato:  02-05-2013 21:49

når du rider forbi x løsnes tøjlerne betydeligt og hesten roses og du ser glad ud, du fortsætter ad midten helt op til dommeren inden du vender og rider ud ;)

pøj pøj :)

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Nyt: horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

Ungheste sælges, 1, 2, 3 og 4 års drenge

0
0
Svar på denne tråd

Held og lykke og 2 gode råd ;D
Forfatter: 
Dato:  05-05-2013 13:17
heej for det første Held og lykke :D

men nogen gode råd rid med spore og væn dig til og ride med det udelukkende;)
det andet er når klassen ikke er højre så lad være med og putte bandager på medmindre hesten skal gå med det for og undgå skræmmer pga sko og lig + husk på i de klasser i det "nemme" dressur LD/LC/LB er det ikke vigtig at hestens gang er så pæn og man bruger jo bandager til og gøre gangen og bevægelserne mere tydelig MEDMINDRE der er fysiske grunde til og ride med bandager. ;D
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider