Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Er hun for ung.
Forfatter: 
Dato:  21-04-2003 09:48
Jeg har været ude og kigge islænder, og tror nu at jeg har fundet den helt rigtige, men mit spørgsmål er om hun er for ung?
Hun er 6 år og har været tilredet i 1 år, hun går til daglig med børn, og da jeg prøvede hende på bane var jeg helt tryg ved hende, men det er hovedsagligt tur jeg skal bruge hende til. Hun er nervefast og har middelvilje.
Men grunden til jeg spørger er, at jeg har haft et stryrt for nogle år siden og har siden været ret nervøs, jeg har redet meget siden, men er stadig en forsigtig rytter.
Så derfor vil jeg gerne høre lidt fra nogen med erfaring på dette område.
Hilsen Kenny.
0
0
Svar på denne tråd

Nej....
Forfatter: 
Dato:  21-04-2003 10:35
Alder er intet mod et godt temperament. Hvis du selv søgte job, og de sagde du var perfekt til jobbet, men at de ikke ville ansætte dig pga at du enten var 3 år for ung eller gammel, så ville du sikkert synes det var ret fjollet........

Hun er jo ikke noget barn længere (3-4 års), så hun er sikkert en rigtig fornuftig hest, når du allerede har været ude at ride på hende.
0
0
Svar på denne tråd

Prøv at ride tur
Forfatter: 
Dato:  21-04-2003 13:39
Som overskriften siger, synes jeg du skal prøve at ride den på tur, gerne et par gange først. Et par af de heste jeg har/har haft har været søde og rare, næsten dovne på bane og hjemme idet hele taget. Når de så kommer i naturen er det en hel anden snak.

De to islændere vi har i tilridning ligenu er to modsætninger. Den ene virker lidt sky overfor alting og har lidt krudt bagi, den anden er den sødeste lille nussehest, og opfører sig eksemplarisk. I naturen er billedet helt anderledes. Den sky er totalt nervefast og er meget opmærksom på at passe på rytteren, den anden er sin egen og tænker kun på sig selv og omgivelserne.

Desuden siger man tit (på Island) at man først skal regne med at have en stabil ridehest i 7-8 års alderen. Ikke sagt at den ikke er stabil nu, man må bare ikke tage det for givet. Derfor vil jeg mene at du skal give dig mere tid, og få lov at ride den et par gange mere...

Held og lykke, det er så dejligt at få ny hest.

0
0
Svar på denne tråd

Til sammenligning:
Forfatter: 
Dato:  21-04-2003 19:33
Jeg købte en 3½-4-års hoppe først i marts, fik at vide hun var trafiksikker og begyndte allerede med små ture ca. 2-3 uger efter købet - ALENE i starten endda. Det gik fint og vi bevægede os længere væk fra stalden og til mere trafikkerede områder og det gik fint.

Så alderen har vist ikke meget at sige? Jeg tror mere det afhænger af, hvor tillidsfuld og tryg hesten er.

Maria

PS. Jeg kan ride hende med løse tøjler, som når vi skridter af, overalt (stort set)!
0
0
Svar på denne tråd

For ung
Forfatter: 
Dato:  21-04-2003 22:11

Jeg synes at hun er for ung.

Du bør måske lede efter en hest der har prøvet noget mere. At den er rolig på "hjemmebane" kan du ikke bruge til at vurdere temperamentet. Du skal evt. få en prøvetid på 1 eller 2 uger hjemme, så skal du se løjer ;-). Så er det formentlig en helt anden hest.

I disse dage har jeg min normalt superfornuftige 6-års med på et tredages kursus. Hun er aldeles ikke fornuftig på kursusstedet. Hun er den dimentrale modsætning derude i byen. Hun sidder næsten på skødet af mig og samtidigt VIl hun være sammen med de andre heste.

Jeg kan ikke engang sadle hende op uden at der står en ved hende og holder hende beskæftiget.

Hjemme er hun from som et lam.

Hvis du har tænkt dig at ride alene i skoven derhjemme, så prøv hende alene på tur inden du beslutter dig - som et minimum.

Jeg kender også en anden som købte den mest rolige 7-års hest. Hesten havde bare aldrig været hjemmefra, så det første halve år gik med træning fra jorden, samt opdragelse. Hun turde heller ikke ride hesten ud alene da den flippede over det (stejl + buk). Jeg måtte ride den ud i 3 uger førend hun var fornuftig nok til ejeren.

Jeg synes at du skulle lede efter en hest der er 7-12 år, som har været "med i byen" nogle gange.

Held og lykke med det :-)

Og husk at det er nemmere at videresælge en islænder som er for kedelig end en der er for vild. Førstnævnte er der ALTID købere til og de holder prisen.

KatrineH
Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot
;D

Springmateriel købes
0
0
Svar på denne tråd

Mange tak
Forfatter: 
Dato:  23-04-2003 00:19
for de gode svar, jeg må jo prøve at se om hun må komme på prøve eller få et lidt bedre indtryk af hende.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider