Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

opspringnings problem!!
Forfatter: 
Dato:  25-03-2013 10:15

Hey alle

Nu har jeg forsøgt at få svar på det andre steder, feks på dressage in harmony (classisk forum) og har fået et par ting der måske ku hjælpe men også en masse @!#$ om at det er livsfarlig det jeg gør.....

hvordan det kan være livsfarligt det jeg gør når jeg prøver at afhjælpe et potientiet problem der kan blive livsfarligt...det må guderne vide.

men tænkte at springrytterne herinde måske havde noget arfaring på området.

Min 3 (snart 4 årige) dreng er jeg begyndt at små springe lidt på en gang imellem (1 gang om mdr, nogen gange 2 pr mdr) på små spring fra 2 kavalettis oven på hinanden - max højde på 50- 60 cm,

Han ELSKER det og har ingen problemer med at springe det.

problemet er hans måde at springe opspringet på da han når han laver de kendte 3 galop andspring hen til springet og det passer HVER gang..ja så tar han lige et halvt galop andspring mere før han sætter af hvilket resultere i at han kommer enten helt op i springet sådan 10 cm fra før han sætter af (på selve springene ltså de rigtige spring m opstander osv) på kavalettisne gør han det samme!

Vi har prøvet at afhjælpe det med at sætte en kavalettis forn springet, men det er han kold overfor og gør det = han sætter forbenet ned mellem kavalettis og spring før han sætter af.....

så prøvede vi m 2 kavalettis oven på hinanden foran springe så gjorde han det ikke, men så gentar processen med helt op i springet sig igen.

på kavalettis,..tja dem gider han stort set ikke han gider ikke engang at springe over dem medmindre at der min er 2 oven på hnanden og så er det knap lige at han gider sætte af, men istedet sætter af med forbene og når de er landet på den nden side så træker han bagbene til sig, enten i trav eller bare lige over den nederste kavalettis = den øverste selv falder ned!!

uanset bestemte jeg mig meget hurtigt for at han skal lære at lade vær og lære at sætte rigtig af = sprinnge over, istdet for at halv springe halvt trave over dem.

Vores næste forsøg går ud på at sætte enten kavalettis op eller et mindre spring i et galop andsprings afstan fra det rigtige spring og s håber vi lidt på at ku pille hans vane af ham, da han så er (forhåbentligt) nød til at springe kavalettisne først og lande og sætte af med det samme.

ellers har jeg tænkt på om a´tempospring ku afhjælpe probemet..for springe det kan han godt og han vil også godt, han river bare tit ned pga det opsprings punkt er så skide uhyggeligt tæt på springet så det vil jeg meget meget gerne ha ændret på hvis det kan lade sig gøre. for det er ikke sundt for hans psyke hele tiden at fejle pga det.

Jeg håber virkeligt at nogen kan hjælpe :)

på forhånd tak :)

Royal Fay´t bedre pirathest findes ikke XD

www.allbreedpedigree.com/royal+fayt

"den som ikke lytter, lære heller ikke."

0
0
Svar på denne tråd

223455
Forfatter: 
Dato:  25-03-2013 14:59

Det lyder som om I har startet dens indspringning helt forkert..

Bom, a tempo og masser af træning på helt små spring..

det er ikke hesten der fejler, men rytteren! Tag evt til en spring underviser der ved hvordan unge heste skal indspringes korrekt.

Mvh. Lykke

http://staldgrangaarden.dk

Hundepension på amager!

Tjek http://www.noahognaja.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svær beskrivelse
Forfatter: 
Dato:  25-03-2013 15:13

Hej,

Allerførst er det efter min mening for tidligt at springe på en hest, som kun lige er knapt 4. Det kan jo være, at den p.g.a. sin unge alder simpelthen ikke er moden til opgaven, hverken fysisk eller mentalt.

Men sådan rent teknisk: Din hest har vist vænnet sig til, at den letteste måde at løse opgaven med at komme over et spring er at "trampe om" lige foran springet, uanset hvad du har lagt foran springet. Jeg kan ikke helt forstå ud af din beskrivelse, om hesten i de tilfælde kommer over springet uden nedrivning, eller om den ofte river ned.

Hvis den i de fleste tilfælde kan komme over uden nedrivning, ja så har den jo lært sig selv, at det er sådan det skal gøres, og så er det op til dig at lære den noget andet, hvilket godt kan være noget af en opgave!

Hvis den derimod ofte slår sig, kan den komme til at forbinde springningen med, at det gør ondt (hvilket bestemt ikke er hensigttsmæssigt), men den kan måske ikke finde ud af, hvad der skal til for at ændre på dette.

Først og fremmest ville jeg aldrig springe cavalettis med sådan en hest, da risikoen for at falde er større end ved bomme, der kan falde ned.

Dernæst ville jeg løsspringe hesten med et lille kryds først og dernæst et lidt større spring. Tilpas afstanden, så det kommer til at passe til netop din hests galopspring mellem de to spring. Det kan være, at afstanden skal være temmelig kort, før den lærer at nøjes med et enkelt galopspring. Derefter kan man langsomt (altså over flere træninger) øge afstanden, indtil hesten finder ud af at sætte af et bedre sted. Husk, at jo mindre springene er, des kortere skal afstanden være, for at det passer. Sørg for at få hjælp af nogen, der har forstand på dette, da forkerte afstande fuldstændig kan tage springlysten fra en hest!! Det, som det her handler om, er at give hesten en ny vane, og det tager tid og kræver særlige hensyn. Hvis du giver løsspringning 1 gang ugentligt en chance i nogle måneder, får din hest også tid til at modne yderligere, både kropsligt, mentalt og ridemæssigt.

Når hesten i løsspringning er ved at fatte vitsen, kan man omsætte det til springning under rytter.

Måske kunne et "lokomotiv" også hjælpe på fremdriften det sidste stykke mod springet og dermed hjælpe med at fjerne det sidste "tramp". Med lokomotiv mener jeg en 100 % stabil førerhest, som du kan ride efter - selvfølgelig ikke lige op i halen, da selv den mest stabile hest kan fejle, men det kan måske få din hest til at tænke mere frem og over end bremse og trampe om.

Og sørg for at få noget kvalificeret undervisning, som kan hjælpe jer begge videre.

Hvis du får gang i de gode vaner hos din hest, kunne jeg godt anbefale dig til efteråret at tage med på nogle lette jagter i gode jagtfelter (hvor der er styr på sagerne), for der får din hest i hvert fald lært at følge med og springe mere flydende.

God arbejdslyst og pas godt på din unge hest!

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd

springning
Forfatter: 
Dato:  25-03-2013 22:48
Hejsa, super godt at du tænker dig om og forsøger at få belyst af nye øjne,hvordan problemet eventuelt kunne løses:-)
Jeg kan godt forstå du er "træt" af dit spring problem :-ukompliceret indspringning af ungheste, er en vigtig del af uddannelse til en stabil, glad og alsidig ridehest.

Derfor er jeg enig i, at man er bedst tjent med at få kvalificeret hjælp, hvis der opstår et problem som det du beskriver.
Det er lidt svært at bedømme dit problem, måske skal man se jer springe for at kunne give et kvalificeret bud, på hvad der præcis går galt.

Men jeg kan da sige hvad jeg selv gør med mine ungheste, jeg bruger meget og grundigt løsspringning, som en metode til at gi hesten lidt rutine og selvtillid.
Og under rytter har jeg god erfaring med, i den første tid, kun at trav hoppe små krys og lette kombinations spring, for at øve både min og hestens afstandsbedømmelse, samt indøve de halve parader og "gearskifte/temposkift i mellem springene.
Først når hesten springer sikkert og med god kontrod under løsspringning, over 1 meter eller mere. Samt kan trav hoppe 50 cm under rytter med ok afstand og lydighed for min hjælp, ville jeg bevæge mig ud i at springe i galop under rytter og i at rette på den i opsparings fasen.
Kort sagt, lader jeg så vidt muligt ungheste finde sin helt egen balance og "springstil" uden rytter først, og siden med rytter i trav og eventuelt i rummelig galop over små natur forhindringer "trukket" over efter en erfaren hest/rytter.
Gode sjove oplevelser og ukomplicerede " opgaver" uden for meget ubehag, er det Aller vigtigste i min "bog" om indspringning.ø:-)
God arbejdsllyst med træningen, springning på en glad og selvsikker/tillidsfuld hest er noget af de fedeste:-)

En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

"Buger" forever Blå Brava

0
0
Svar på denne tråd

springning
Forfatter: 
Dato:  26-03-2013 06:00

Nu er det godt nok nogle år siden jeg var med til at træne heste til springning, men noget kan jeg da huske.

for det første så sprang vi aldrig siddende på hesten før den var tæt på 5år

vi brugt lang tid i inspringning/løsdpringningen og samtidig red vi en del dressur og en hel masse ganske alm. grundridning

så ud fra det du beskriver vil jeg som andre også skriver, hoppe af hesten, lade den finde sig selv og sin teknik i løsspringningen, samt få en springtræner ud der kan guide dig til at give hesten de bedste præmisser.

i mine øjne har mange heste mulighed for at udvikle sig til fantastiske springheste, men træningen eller mangle på samme er af en sådan kvalitet at mange bliver droppet.

Stald Møllegården Heste og Ridecenter

Pony Rideskole - Horsemannship kurser for børn og unge

Center for alternativ behandling

bla. KST, Akupunktur, TFT, Massage og Naturopati

Rideterapi og Hippoterapi

0
0
Svar på denne tråd

mange tak for svarene :)
Forfatter: 
Dato:  26-03-2013 16:55

Okay

mange tak for alle de gode forslag :)

tror vi dropper springningen et lille stykke tid m rytter så.

det lyder til at være noge gode forslag som jeg lige vil skrive ned til når min anden hest engang skal til og igang om et pr år.

Mange tak for svarene :)

MVH Mig

Royal Fay´t bedre pirathest findes ikke XD

www.allbreedpedigree.com/royal+fayt

"den som ikke lytter, lære heller ikke."

0
0
Svar på denne tråd

løsspringning
Forfatter: 
Dato:  29-03-2013 18:04
Det lyder som om dens teknik ikke er så god.
Jeg vil også foreslå at vente med at springe med rytter og i stedet løsspringe den, så er der ingen forstyrrende rytter er ovenpå til at "forvirre og blande sig". Forstå mig ret :)

En 4 års kan efter min mening sagtens klare at løsspringe 3-4 gange om måneden på nuværende tidspunkt.
Den skal jo ikke springe højt, måske MAX 1m når den har fået styr på sine ben og teknikken. Ikke som start selvfølgelig. Men på et tidspunkt skulle den gerne op og springe 1m, da der skal lidt højde på for at få et ordentligt afsæt, spring, svæv og landing.
Ligeledes løsspringer man jo heller ikke i særlig lang tid. Måske 10-15min inkl skridtpauser når man sætter springene op/ned.
Som en anden foreslår så fungere det rigtig fint med et kryds og derefter et lidt større. En oxer springer heste tit meget bedre over end en lodret. Sæt afstanden til enten 1 eller 2 galopspring.
Løsspringningen er godt for hesten da den lærer teknik og ikke mindst at tænke sig om og løse opgaven.
Min egen hest blev meget bedre efter jeg begyndte at løsspringe den.

Vigtigst af alt er at du har en til at hjælpe dig så hesten får en god oplevelse.

Karina

med trakehneren

A´Nan H

"Der vil ikke være noget paradis,

hvis min hest ikke kommer mig i møde"

Ofelia, min smukke engel, jeg savner dig..

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-04-2013 20:29

Bare et lille input..

At springe på den nu, burde ikke være for tidligt alders mæssigt. Men det er svært at sige når ikke man har set den.

man må jo ride stævner fra ca. Nu af på dem der er 4 i år.

Jeg tror 100% det handler om at du ikke rider rigtigt hen til springet, med nok sug på tøjlen.

Den bedste hjælp får du at en kvalificeret springtræner.

det bedste råd til alle problemer, er at få undervisning. Og jeg synes ikke det kan undværes, hvis man er amatør med en ung hest.

- Thea

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider