Hej,
Allerførst er det efter min mening for tidligt at springe på en hest, som kun lige er knapt 4. Det kan jo være, at den p.g.a. sin unge alder simpelthen ikke er moden til opgaven, hverken fysisk eller mentalt.
Men sådan rent teknisk: Din hest har vist vænnet sig til, at den letteste måde at løse opgaven med at komme over et spring er at "trampe om" lige foran springet, uanset hvad du har lagt foran springet. Jeg kan ikke helt forstå ud af din beskrivelse, om hesten i de tilfælde kommer over springet uden nedrivning, eller om den ofte river ned.
Hvis den i de fleste tilfælde kan komme over uden nedrivning, ja så har den jo lært sig selv, at det er sådan det skal gøres, og så er det op til dig at lære den noget andet, hvilket godt kan være noget af en opgave!
Hvis den derimod ofte slår sig, kan den komme til at forbinde springningen med, at det gør ondt (hvilket bestemt ikke er hensigttsmæssigt), men den kan måske ikke finde ud af, hvad der skal til for at ændre på dette.
Først og fremmest ville jeg aldrig springe cavalettis med sådan en hest, da risikoen for at falde er større end ved bomme, der kan falde ned.
Dernæst ville jeg løsspringe hesten med et lille kryds først og dernæst et lidt større spring. Tilpas afstanden, så det kommer til at passe til netop din hests galopspring mellem de to spring. Det kan være, at afstanden skal være temmelig kort, før den lærer at nøjes med et enkelt galopspring. Derefter kan man langsomt (altså over flere træninger) øge afstanden, indtil hesten finder ud af at sætte af et bedre sted. Husk, at jo mindre springene er, des kortere skal afstanden være, for at det passer. Sørg for at få hjælp af nogen, der har forstand på dette, da forkerte afstande fuldstændig kan tage springlysten fra en hest!! Det, som det her handler om, er at give hesten en ny vane, og det tager tid og kræver særlige hensyn. Hvis du giver løsspringning 1 gang ugentligt en chance i nogle måneder, får din hest også tid til at modne yderligere, både kropsligt, mentalt og ridemæssigt.
Når hesten i løsspringning er ved at fatte vitsen, kan man omsætte det til springning under rytter.
Måske kunne et "lokomotiv" også hjælpe på fremdriften det sidste stykke mod springet og dermed hjælpe med at fjerne det sidste "tramp". Med lokomotiv mener jeg en 100 % stabil førerhest, som du kan ride efter - selvfølgelig ikke lige op i halen, da selv den mest stabile hest kan fejle, men det kan måske få din hest til at tænke mere frem og over end bremse og trampe om.
Og sørg for at få noget kvalificeret undervisning, som kan hjælpe jer begge videre.
Hvis du får gang i de gode vaner hos din hest, kunne jeg godt anbefale dig til efteråret at tage med på nogle lette jagter i gode jagtfelter (hvor der er styr på sagerne), for der får din hest i hvert fald lært at følge med og springe mere flydende.
God arbejdslyst og pas godt på din unge hest!
MVH
Jette