Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Anden hest , seperations angst
Forfatter: 
Dato:  19-02-2013 08:40

I stalden hvor jeg står, står en hoppe som ikke tåler at jeg tager min hest fra. Hun suser igennem hegn, flipper ud i boksen så snart min hoppe ikke er i nærheden!

Jeg kan ikke tage min hest og gå en tur, ride, lege eller andet!

Jeg er lidt irriteret ( på den gode måde) for af hensyn passer jeg på hvad jeg gør, for synes det er synd for hesten( den der lider), plus jeg ikke har lyst til altid at tage flokken ind når jeg skal noget med min hest!

Har snakket med ejer, og hun er opmærksom på det ! Hvad gør man?? Hvilken træning kan vi bruge??

Vi skal jo have en løsning på det her!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det skal indlæres
Forfatter: 
Dato:  19-02-2013 09:35

Træning og stabile, gode staldforhold

Det forsvinder ikke af sig selv, så der skal trænes med hesten. Første skridt er, at man sørger for, at hesten ALDRIG er alene på tidspunkter, hvor man ikke har helt kontrol over, hvor længe.

 

Når det er opnået (kræver som regel grundig snak med staldejer, og en velvillig staldejer, evt. staldskifte) så skal træningen gå i gang.

 

Lær hesten at forlade flokken

Trin 1 er, at hesten lærer at blive trukket væk fra de andre heste. Det er meget simpelt. Træk den så langt væk, at den begynder at reagere. Træk den tilbage igen. Gentag indtil den ikke længere reagerer. Så skal den længere væk (eller blive væk i længere tid, hvis den fx. kan gå helt ind i stalden) og tilbage igen INDEN den flipper ud. Den skal lære at være alene flere steder; I boksen, i ridehuset osv.

 

Under træning må hesten KUN være alene, når det er planlagt

Det svære er at få ejeren til at forstå, at hvis problemet skal løses, så må man IKKE ride hesten alene eller andet, der hidser den op, imens man arbejder med problemet. Det kan være nødvendigt at sadle op i ridehuset for at undgå at hesten står alene i stalden osv.

 

Lær hesten at blive forladt af flokken

NÅr hesten efterhånden kan være alene når den tages væk fra flokken, så skal den lære at blive forladt. Det kræver en hjælper og en anden hest. Dvs. at DU skal være hjælperen. Ejeren skal selv holde hendes hest i nogenlunde ro, imens du trækker væk med din. MEN du må kun trække så langt væk, at hesten er rimeligt rolig stadig. Du skal komme tilbage inden den flipper helt ud, og måske kan du ikke engang komme ud af syne i starten. Gentag til den anden er ligeglad, og så skal I udvide afstand og tid GRADVIST.

 

Imens i træner dette må hesten ikke uforvarende udsættes for, at andre heste går fra den. Er man den sidste tilbage i ridehuset må kan følge med ud (og kan så trække tilbage til ridehuset, når hesten kan adskilles fra andre).

 

Værn om den opnåede tillid og tryghed

Det er en ret simpel fremgangsmåde. Den virker, men det svære er, at man er nødt til at have styr på, at hesten IKKE kommer til at være mere alene end den kan klare undervejs. Ellers nedbryder man den tillid, man lige har skabt og risikerer at gøre angsten endnu værre.



Kvalificeret hjælp til problemheste og ryttere,

som er blevet bange for deres hest

 

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

Nu med ny hjemmeside

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mange tak Tina
Forfatter: 
Dato:  19-02-2013 12:34

Jeg er jo kæmpe fan af dig , dejligt du gad svare!

Jeg prøver at foreslå det til hestens ejer og ser hvad hun siger :-)

mange tak for svar! :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mange tak!
Forfatter: 
Dato:  19-02-2013 12:36

Tak for dine pæne ord, gør mig virkelig glad!

 

Jeg har også skrevet om det samme på min hjemmeside i dag: http://hesteforstand.dk/?p=798 - men der står nogenlunde det samme :-)



Kvalificeret hjælp til problemheste og ryttere,

som er blevet bange for deres hest

 

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

Nu med ny hjemmeside

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider