Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Bukker i anspring!
Forfatter: 
Dato:  18-02-2013 18:26

Hej allesammen!

 

Jeg har en fantastisk hyp på 3 (bliver 4 til maj), og hun har efterhånden været redet i næsten et år, dog med voksepauser indimellem..

i sommers kunne hun rides i alle gangarter uden problemer, dog ikke stabil til bidet..

I oktober fik hun ny sadel, der gled frem på skulderen, og hun blev ked af at gå.. Derfor fik hun fri et par måneder og startede op i starten af januar med en sadel der passede hende perfekt.. Hun gik fantastisk hele januar, og nåede lige at få den farlige tanke at jeg har verdens bedste unghest.. Lidt for tidligt!

 

Jeg købte så en ny sadel, Bates som den anden, men en isabell werth.. Dejlig sadel med dybt sæde og den ligger fint med hende.. MEN så brød helvedet løs! Min dejlige, velopdragne hest begyndte at bukke helt vildt med mig:( Så jeg er nu gået tilbage til den gamle sadel, selvom jeg foretrækker den nye, for tænker at noget må være galt.. For hvorfor skulle hun ellers begynde at bukke få dage efter ny sadel?

 

så status er nu at hun går med den gamle sadel, som hun har gået perfekt med den sidste månede.. Men hun vil stadig bukke! Jeg kan ride hende nok frem i trav til at hun ikke gør det, men vil jeg lave et anspring til galop, så gør hun det stadig.. Det er blevet bedre, men det er stadig irriterende..

 

hvordan håndteret i en hest der vil bukke i anspring?

 

på forhånd tak :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift...
Forfatter: 
Dato:  18-02-2013 18:34

gjorde min meget dengang han skulle lære anspring..

da din allerede har lært det, tænker jeg at det måske kan være noget balance, spændinger eller ren og skær fis og balade fordi det er sjov ..

 

men, ville klart få hesten tjekket af en kiropraktor inden jeg fortsatte med nogle ander tanker omrking hvad det kan være :)

 

gør hun det i nogle andre situationer ?

bliver hun ved med at bukke, eller er det kun i anspringet ?

 

tænker du kunne prøve at ride den noget mere frem inden anspringet, og se om den stadig gør det, det kunne tænkes at du måske rider for meget tilbage/får samlet op, og det derfor bliver for svært for hende at lave anspringet..

 


. Nadja & Max Nobel .

"vi er ikke alle lige dygtige, men vi er alle lige vigtige"

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  19-02-2013 16:10

Mange tak for dit svar:)

 

Jeg tror at den nye sadel jeg havde købt gjorde ondt på hende eller irriterede, og at det er derfor hun begyndte.. Derfor tror jeg ikke at hun har ondt efter at jeg er skiftet tilbage til den gamle sadel, men at det bare er en ide hun nu har fået..

 

Hun kan godt finde på at være småsur lige når vi begynder med at trave, men ikke så meget at der kommer buk..

det er kun i anspringet hun bukker. Når først hun er i galop er der ingenting, heller ikke selvom jeg driver hende meget frem..

 

Tror godt at du kan have ret i at jeg samlet hende for meget, men hun har aldrig været typen man kunne løbe i gang.. Men måske skal jeg gå tilbage til mere ungheste ridning igen hvor der generelt set er mere tempo på..

det er bare svært når man lige havde vænnet sig til at ride "rigtigt" og så skal gå flere skridt tilbage:(

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mine to...
Forfatter: 
Dato:  19-02-2013 19:11

Mine to ungheste er lidt indebrændte her om vinteren, når frosten er i jorden - så kan de står og lege lidt, men ikke spæne rundt.

og det kan man godt mærke i ridningen.

 

Jeg sørger for at de mindst en gang om ugen, får lov til at løbe og bukke af i ridehuset - og det skal jeg love for at de gør.

 

Skulle jeg have sat mig op en dag, og kan mærke at i dag er der spillopper i luften, ja så kan jeg finde på at hoppe af og longerer. Eller vælge kun at trave den dag.

Og det virker glimrende på mine.

 

mine ungheste er heller ikke sådanne man skal løbei gang, men kommer jeg til at krølle dem for meget sammen, og miste fremaddrift, så kan jeg også få et lille buk / voldsomt anspring, og jeg tror det er pga balanceproblemer.

 

Men jeg kan så fornemme på din sidste sætning, at du er begyndt at ride mere samlet, og synes det er træls at ride dem lange løse ungheste agtige. Det tror jeg udemærket kan være dit problem, at du har fået redet for meget mælkesyre i hesten og mister fremaddrift, og så begynder du at få lidt tvære og småirritable ungheste.

Husk at sådan en ung hest du har ikke skal rides særlig tit eller meget, og selv om du skal træne halve parader o.l., så skal du hele tiden huske at lade dem få lov til at strække sig.

Konstant sammentrukken muskelarbejde giver kun ømhed, og opbygger ikke muskler. Hvor i mod det arbejde hvor du hele tiden veksler mellem at samle og strække ud giver gode muskler og tilfredse heste.

 

min berider har en god fingerpeg til ridning af unge heste, de skal altid være glade ! Hvis de er tilfredse, så kan du ride alt træning i dem, presse dem osv, men de skal altid opleve at det er nemt for dem det de bliver budt. Og det er derfor det tager den tid det tager at bygge en unghest op.

 

mvh charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift ..
Forfatter: 
Dato:  21-02-2013 20:56
Mener nu ikke at du skal gå skridt tilbage, blot give lidt mere plads både fortil og i gangen ved hjælp af en smule drift .. derefter kan du så ride frem og tilbage i tempo igen .

Det handler blot om at sørge for den bedst mulige balance i anspringet .. :-)

. Nadja & Max Nobel .

"vi er ikke alle lige dygtige, men vi er alle lige vigtige"

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vokseværk?
Forfatter: 
Dato:  11-03-2013 22:38

Det kan jo også være at hesten har fået vokseværk, og det tilfældigvis er begyndt omtrent samtidig som du har byttet sadel. Hvordan reagerer hun når du feks. Bruger rundstrigle/ massagebørste over ryggen eller lænden? Min har nylig haft et anfald af vokseværk - det viste sig i starten ved at han ikke ville galoppere, derefter at han ikke ville træde ind under sig, og var uvillig til at gå frem. 2 omgane med massage løste det problem, ogg både hesten og jeg er glade igen :)


Mvh Britt


The more you practice, the luckier you get....

0
0
Svar på denne tråd
 
 skulderaktion
Forfatter: 
Dato:  20-03-2013 12:25

Det kan også skyldes at hesten har større skulderaktion i galop og derved rammer kanten af sadlen når den springer an i galop og giver et buk fordi det er irriterende at ramme skulderen mod noget. Prøv evt. at mærke efter om skulderen bliver klemt i anspringet...


Flexisadler

http://lusitano.mono.net

Salg af fleksible og semifleksible sadler og traditionelt spansk og portugisisk rideudstyr - det meste håndlavet og på mål.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Opdatering
Forfatter: 
Dato:  20-03-2013 13:09

Nu må jeg hellere lige give jer en opdatering:)

 

Som sagt, begyndte hesten at bukke efter ny sadel og jeg skiftede derfor tilbage.. Hun er nu fuldstændigt holdt op med at bukke og sætter gladeligt i galop:) Ved ikke om det kun var sadlen der var er problem, men tænker selv at det godt kunne være en blanding af ny sadel og vokseværk..

Men tak for alle jeres råd:)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider