|
|
| HJÆLP! PÅ FORHÅND TAK!! |
|
|
Vi laver projekt, og mangler nogle menniger! HJÆLP OS!! Den islandske ridekultur og den britiske ridekultur kan sammenlignes, men hvor er grænsen, og hvordan kan der blive skabt ro og respekt mellem dem? Hilsen Ida og Laura
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| uddybning |
| Forfatter:  |
Emily21 |
| Dato:  |
04-02-2013 14:04 |
|
Vil i ikke uddybe hvad i mener med Britisk ridekultur? Og mener i at der er konflikt mellem de to ridekulturer? Eller hvad mener i med at få skabt ro og respekt mellem dem? Tilsidst hvad mener i med grænsen...? Mener i forskelle? Vil meget gerne hjælpe, men er i tvivl om hvad i spørger om... Venlig hilsen Emily
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar til Emily |
|
|
Den britiske ridekultur er den kultur som vi ser i dag mellem "stor heste" ryttere. Ja, vi er en masse konflikter mellem de to ridekulturer, "stor heste" rytterne kigger ned på Islænder rytterne, de ser ikke dem som noget særligt. Hvordan tror du der kan komme ro og respekt mellem dem. Ja, hvor meget kan man samligne forskellene? Håber du forstår det nu:-) Hilsen Laura
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Omvendt |
|
|
Hej jeg synes nu det er omvendt at det er islænderfolk der ser ned på os "stor" ryttere på trods af at jeg rider araber på 146 og bare skovture og hyggeridning. her på vejen er der 4 islænder steder,de holder dem for sig selv og vil ikke ride sammen med os stor ryttere selvom jeg har været meget imøde kommende og i mine øjne er en hest en hest uanset størrelse. jeg har indtil videre kun haft negative oplevelser fra islænder folk som nærmest sætter deres race op på en peristaltik,har kun en veninde der rider islænder og har samme mening som mig og vi rider også sammen og har det hyggeligt og det kunne vimose have her på vejen hvis de ellers ville ride sammen med os andre,det er min oplevelse,men det er jo som med ridningen at der er 100 forskellige måder og meninger om de forskellige discipliner og det er nok også tilfældet her.....tror der er gået lidt mode i islænder og her i Nordsjælland hvor jeg bor er det islænderparadis da alle har islænder her....flere steder hvor islænder er opstaldet vil de simpelthen ikke have andre racer ind så de ødelægger det måske også lidt for dem selv at vi andre får den opfattelse af dem....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxxx |
Emily21 |
04-02-2013 20:23 |
|
Ja tak det hjalp  Jeg har redet islænder i mange år og min opfattelse er at den største fejl fra begge sider er at der er en stor forforståelse af hvordan de "andre" er. I stedet for at man taler sammen og finder ud af hvordan tingende i virkeligheden hænger sammen. Min opfattelse er at "stor - heste" ryttere har en forud indtaget holdning om at mange islænder ryttere er useriøse ryttere der hverken kender til dressur eller springning. De drøner bare rundt på de der små pelsdyr. omvendt så er der en holdning fra islænder ryttere om at "stor - heste" ryttere altid går op i om udstyret matcher, at hesten er korrekt "klippet" med man og hale og at de står i boks det meste af tiden. Dette er bare nogle eksempler jeg har samlet op hist og pist, når jeg har snakket med forskellige ryttere. Jeg tror at for begges vedkommende er der noget rigtigt og forkert og man kan på ingen måde sige at sådan er det og putte de to grupper ned i hver deres kasse. Jeg har som sagt redet islænder i mange år, men det er faktisk mest fordi jeg faldt for deres fantastiske ekstra gangart, tølt. Jeg ved at jeg kommer til at have mange forskellige heste, når jeg får penge og pladsen og at jeg vil behandle mine heste på præcis sammen måde, for en hest er en hest uanset størrelse og race. Men for at vende tilbage til jeres spørgsmål om hvordan man kan få skabt ro og respekt, så tror jeg kun det kan ske med åbenhed fra begge parter og at lysten til at finde ud af hvordan de "andre" gør/er. Med det mener jeg at begge parte faktisk sætter sig ind i hvad det f.eks. vil sige at ride konkurrence på henholdsvis islænder og store heste. Men skal jeg være helt realistisk så tror jeg desværre aldrig det vil ske...der vil altid være udstikkere  Venlig hilsen Emily
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Erfaringer |
|
|
Hej, Jeg anser mig selv for at være meget fordomsfri i hesteverdenen. Jeg har efterhånden også prøvet snart sagt alt. Kørt travheste, redet konkurrence i military, distanceridning, traditionel dressur, springning, prøvet voltigering, snuset til western, kørsel med jumbe, tilredet unghest, træning af hingst til specialracernes materialprøve, haft hest på rideskole, i løsdrift, redet millionvis af km i terræn og skov under alle forhold, skolet mig om til klassisk dressur o.s.v. MEN jeg har endnu aldrig redet islænder, beklager, så decideret insider-viden på det område ligger jeg ikke inde med . Til gengæld har jeg mødt islænderryttere mange gange, både i skoven, stalden og i ridehuset, og de fleste gange har indtrykket desværre været lige knapt så godt som jeg kunne ønske . Jeg synes f.eks. det er rædselsfuldt at ride hen ad en dejlig skovvej eller skovsti og møde en flok islænderryttere, for jeg har indtil nu ALDRIG oplevet nogen form for hensyntagen fra deres side. Der mosles forbi i hurtig tølt og så må man ellers tage tilflugt mellem træerne i siden af vejen/stien for ikke at blive redet ned. Heldigvis har jeg redet på ret fredelige heste, hvor reaktionen har været til at håndtere! I langt de fleste ridebøger OG i ridemærkerne lærer man ellers at tage op i skridt og skridte forbi andre "trafikanter", det være sig andre ryttere, gående o.s.v. Det virker desværre bare som om det er en del af opdragelsen til islænderrytter, der er smuttet. Ligeledes konceptet "at skridte af" har jeg set "glemt" adskillige gange, hvor ryttere kommer hjem efter 45-60 minutters hård skovtur (= fuldstændig gennemsvedt hest), springe af og trække de sidste 20 meter i skridt og så sætte hesten ind, så den kan stå og dampe af inde i en iskold lade med gennemtræk. Ikke charmerende, synes jeg. Selvfølgelig findes der masser af søde, hensyntagende islandsryttere, men jeg har endnu til gode at møde dem, og det er en skam. Jeg vil naturligvis blive rigtigt glad, den dag det lykkes mig at møde sådan en  MVH Jette
Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det! Men jeg synes også, at... Rigtige piger rider military!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| farligt emne |
|
|
Jeg er islænder rytter, jeg har 4 mugler og elsker dem! jeg rider ikke stævner men hvem ved jeg kan jo nå det endnu. jeg har altid været skovturs rytter og elsker naturen. jeg faldt af en dansk varmblod i min unge år, slog mig ret slemt og kom aldrig op på en stor hest igen, vandt tilliden tilbage ved at ride på en islænder som var roligheden selv. mine islændere lever i luksus, ude hele året med græs wrap og dejlig putte halm, de bliver redet hver i sær 2-3 gange om ugen bliver skridtet min. 15 min før jeg sætter i trav/tølt, vi tager altid hensyn til andre heste, mennesker, cykler og biler! Træner dagligt dressur da det er godt for deres smidighed samt lydighed, hvilket man også bruger til stævner! man ser gerne islænderen går frem i raskt tempo og ikke går og slasker. Jeg hjælper til i hverdagen på stutteri bakkeholm, hvor de går meget op i hestenes velfærd, tager på div. kurser og sørger for hestene "rides korrekt" før i tiden var det hovedet op og ryggen ned, og der er stadigvæk mange af de "gamle" islændere ryttere der gør dette, men lige dér tror jeg islænder verden heldigvis har fået noget med sig fra alle storheste rytterene at hesten skal samles, gå i holdning og løsgøres! Min konklution er at det er sket rivende stor udvikling fra "dengang" til nu og der findes heldigvis islænder ryttere der tager hensyn incl mig selv. Og for god ordens skyld vil jeg lige nævne at jeg rider ture med nogen der på min vej som rider STORE heste ;o) god Tirsdag. knus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Catarina |
|
|
Hej Catarina, Det var dejligt at høre om dig og din ridning - meget positivt og opmuntrende! Jeg håber virkelig, at det er tegn på forandring, også der hvor jeg færdes Måske behøver jeg ikke blive helt så nervøs, næste gang jeg møder en islænderrytter  MVH Jette
Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det! Men jeg synes også, at... Rigtige piger rider military!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lidt af begge dele |
|
|
Jeg er den lykkelige ejer af både varmblod og islandske heste. Har redet hele mit liv og haft "alm. heste" siden jeg var 9 år. Fik så min første ismule for to år siden og det er det bedste jeg har gjort for mig selv længe - hun er skøn, skøn, skøn. Som novice islandskheste-rytter var jeg meget usikker på, hvordan sådan en islænder skulle rides og jeg var skrækkelig bange for at gøre noget forkert. Men hey... det er en hest! Og jeg har fundet ud af at den skal jo rides nøjagtig som de andre, og har på samme måde godt af både dressur og det løsgørende arbejde - at det så nogle gange trækker mere at komme ud og ride en tur, bare fordi det er noget helt særligt fantastisk på en skøn ismule - det er jo så noget helt andet ... smiler. Men ja, flere steder er mentaliteten noget forskellig i de to verdener - hvor er det dejligt at vi ikke alle er ens 
Hilsen Dagmar To dejlige springheste til salg: 5 års halvblods hoppe efter Carson Ask og 2 års vallak efter Champion For Pleasure/Corratus - ren fuldblod i 3. led.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Synes desværre også der flere steder er en tendens til at det at ride islænder er noget helt specielt. Synes der er en del fejlopfattelser omkring islænderen (stort set udelukkende fra islænder-ryttere), f.eks.: Alle islændere kan gå uden dækken Alle islændere trives bedst i løsdrift, og Alle islændere kan bære et voksent menneske Jeg er helt enig med en af de andre i tråden; en hest er en hest, så hvad race den er, er bedøvende ligegyldigt. Personligt synes jeg jeg trives sammen med de fleste ryttere der har samme grundlæggende syn på hestevelfærd som jeg (dermed mener jeg ikke at der ikke må være forskel på hvordan man behandler hesten, så længe der er fokus på at hesten skal have det godt, er jeg ligeglad hvordan folk holder hest), og derimellem er da en del islænderryttere. Tror måske et af problemerne er, at islændere nærmest pr. definition skal i løsdrift, og de kan sandelig ikke gå sammen med andre hesteracer. Dermed fosvinder noget af fællesskabet rytterne imellem, da man ikke lige får sludret imens man ordner boks, henter sin hest sammen på folden e.l. Så personligt tror jeg det ville gøre en stor forskel hvis opstaldningsstederne begyndte at blande hesteflokkene, så islænderen ikke - som den eneste race, ihvertfald så vidt jeg har oplevet - skal gå adskilt fra alle andre racer (sagde nogen apartheid )
"Friday left me fumbling with the blues, and it´s hard to win when you always loose" - Tom Waits
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja hmmm |
|
|
grunden til at mange islænder ryttere/ steder kun vil have islændere er fordi de mener og hvad jeg selv har set er at islændere sætter en helt anden rangorden hvis det kun er islændere frem for hvis de bliver blandet med andre heste. det gør i fordi det ligger stadigvæk så dybt i deres sociale arv at det er sådan man gør, altså en islænder forstår bedre en islænder. Jeg har faktisk 2 eksempler jeg selv har været ude for 1. jeg havde 3 islændere og en blandet (uden islænder i)min blandet blev ved med at bide og sparke selvom den blev sat på plads, jagtede de andre, det resulterede i den gik for sig selv og aldrig blev en del af flokken, den er nu solgt da jeg ikke kunne bære at se dette, den fungere helt fint den dag idag i ny flok. 2. min ung hoppe blev bidt og var næsten hårløs på den fold hun gik på før jeg fik hende hjem, hun gik med 4 schettere en tinker og en islænder, hende og islænderen gik altid sammen og aldrig i nærheden af de andre da de simplet ikke forstod hinanden. men jeg vil så vende den om og sige at på stutteriet hvor jeg arbejder, går der 3 dv´er i løsdriften sammen med islænderene og det ser ud til at gå fint. men der er også 50 heste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Catarina ?Anders?: Jeg tror altså ikke helt den holder. Jeg kan ikke forstå at islænderen skulle være så markant anderledes end andre racer. Måske de første par generationer der kommer fra Island og aldrig har set andre heste, men efterhånden som islænderen bliver avlet mere og mere "lokalt", burde der ikke være den forskel, men vil da gerne se dokumentation på det, da det kunne være spændende  Jeg har også oplevet islændere gå i en blandet hesteflok, og de reagerede præcis lige som andre heste, så tror desværre det måske er et levn fra tidligere, hvor løsdrift var noget folk kun havde hvis de havde een eller to heste hjemme i baghaven, eller de var islændere. Efterhånden som flere og flere "store" heste (i mangel af bedre ord, selvom min nu ikke er en stor hest med sine 150 cm på en god dag ), begynder at se fordelene ved løsdrift, burde der foregå mere interaktion imellem racerne, så de kan lære hinandens signaler at kende....men desværre går det langsomt,
"Friday left me fumbling with the blues, and it´s hard to win when you always loose" - Tom Waits
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
Charlotte ♥4muler♥ |
05-02-2013 22:36 |
|
Ja jeg har 2 ismuler og 2 varmblodsheste og de er altså meget forskellige. Varmblodshestene er mere tyranniske anlagt end islænderne set med flokobserverene briller på og jeg er ret sikker på at islandsheste taler med accent, og de viger ikke for pres så hurtigt som varmblodshestene. Mht isbamser i løsdrift så er det nok fordi at de sætter en pels i mange lag og derfor trives bedst med at stå ude når de har vinterpels eller en udeboks. Min plag kan svede hvis det er 5 plusgrader. Jeg synes det er noget plat og noget tøsefnidder at holde de 2 hesteracer/folk op i mod hinanden. At generalisere hele islænderverdnen som hensynsløse naturfræsere eller hele varmblodsverdnen som snobbet er langt ude, da der er ekstremer på begge sider. Hvordan man får dem til at enes bedre ved jeg ikke, jeg vidste ikke der var et problem og derfor tror jeg det er bedst at ignorere det væk og lade være med at dyrke et problem som måske ikke er så stort. Vh Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
tja jeg står i en stor løsdrift, der er ikke en eneste islænder... Der boede nogen ikke så langt væk på et tidspunkt, og dem havde vi en strålende forhold til - med vi mener jeg menneskerne... Min "store hest" (tysk oldenborger)var faktisk bange for dem... det har jeg undret mig meget over... Hun æææælsger små ponier - når vi møder dem bliver hun lidt ophidset, fordi hun havde en lille pony kæreste der hun stod da vi købte hende, tror jeg. Men de her 4 islændere vi gik forbi var skræmmende! det klarede vi ved at stå og snuse til dem, græsse lidt mens jeg sludrede med et af deres mennesker. Jeg har ingen teorier, eller viden om at islændere og såkaldte store heste har forskelligt sprog, men hun reagerede altså anderledes på dem end andre heste på fold. Nu er de flyttet.
Venligst Maluna *** Hvis der ikke er fejltagelser i dit liv, tager du ikke chancer nok
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| synes det er synd |
|
|
For mig er en hest en hest, men når det er sagt så synes jeg synd de 2 verdner er blevet så snobbet! ærgeligt at der skal være problemer med dem. islænderen er formentelig den ældste rene heste race derfor KAN der være forskellige ting der er andreledes! jeg tror jeg vil forlade diskutionen da jeg ikke bryder mig om noget bliver skåret over en karm. håber i finder svar på noget man mulgvis aldrig kan finde. god Onsdag
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Fejlen ligger hos rytterne på begge sider. "I starten" da islænderridning begyndte at poppe mere og mere op, der var der desværre nok mange stor heste-rytter, der så ned på de små muler, med lang pels og mærkelig gang. Situationen er så lidt revers nu, for jeg synes oftest, at jeg har oplevet islænder-ryttere trække sig for sig selv sammen med andre islænderryttere. Jeg kan godt forstå, at det er sjovest at ride i en flok, hvor alle rider ca. samme tempo og alle heste kan klare samme terræn (jeg red også meget gerne sammen med andre, hvor vores heste kunne tage turen ens). Men jeg synes, at det for tiden er gået lidt over gevind, og det at ride islønder bliver NOGLE GANGE fremsat som om, at man bare er sådant et naturelskende væsen, der er i fuld kontakt med sin indre viking og moder natur på en gang Islændere er dejlige, DV'er er dejlige, rabarbere er dejlige osv. osv. Og en lille sjov annekdote, jeg synes fortjener plads i denne tråd, men som jeg bestemt ikke tillægger alle islænder ryttere: Jeg sad med min søster til et store ridearrangement, hvor der blev fremvist - i mine øjne - mange smukke og imponerende "stor-heste". Men det var åbenbart ikke det, en tilskuer og hendes veninde var kommet for at se, for de heste, der blev vist, det var da godt nok noget forredent hidsigt skravl! Kunne ikke holde til noget, kunne kun bruges til meget-stramsur. Nej, og de ryttere, der red, det var da godt nok endnu mere galt! Men SÅ kom der en islænder ind, med en islandsk rytter på banen. Og så skal jeg ellers love for, at de fine ord kom frem! Den var jo fantastisk! Imponerende! Så velreden! En rigtig hest! Osv. osv. Pointen: Dette var til DV's Hingstekåring Gallashow... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Catarina ?Anders?: Måske i Europa, men så vidt jeg ved er araberen een af de ældste nulevende hesteracer, alligevel ser man sjældent at der er opstaldningssteder der kun tager arabere ind, hvorimod det i de fleste (heldigvis ikke alle) løsdrifter kun er islændere der tages ind (og de fleste heste kan godt gå i løsdrift, og ville sikkert også foretrække det). Er helt enig i at det er rytterne der er problemet Heste er heste, og sætter du dem sammen skal de nok finde ud af et hierarki racerne imellem (selvfølgelig er der nogen heste der ikke er særlig gode i flok, på mit nuværende opstaldningssted har vi en hoppe der ikke er særlig god til at stoppe med at presse de andre heste - selv efter hun har fået sin vilje jagter hun dem. Hun er absolut ikke islænder). Jeg har intet imod islænderen eller deres ryttere (havde et kæmpe crush på islænderen og haflingeren da jeg var teenager), og selvom jeg har en araber idag, kunne det lige så godt have været en islænder (hvis de ikke var så dyre ). Den eneste "negative" oplevelse jeg har haft med en rytter på en stor hest var en dag jeg kom ridende ned mod vores lokale sø. Der stod en hest+rytter, og hesten stod og drak af vandet. Da rytteren så mig, kastede hun hesten rundt og skyndte sig væk fra mig i fuld fart. Det får mig dog ikke til at mistro/ikke kunne lide "storheste"-ryttere, da jeg er sikker på at der var en grund til hun handlede som hun gjorde (måske havde hesten noget der smittede, måske var den i brunst, måske var den bare ikke opdraget til at hilse på andre heste, måske skulle jeg ikke have taget min Scream-maske og machete med den dag ). Grundene kan være mange, men jeg tror tit problemet opstår når vi tolker på hvad andre gør, istedetfor at spørge dem ligeud. Jeg er så også typen der når jeg møder nogen i skoven ofte spørger om hestene må hilse, og om rytteren har lyst til at følges. Det er god træning for hesten at omgås andre, især på tur, og så er det som regel rigtig hyggeligt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor er tolerencen blevet af...? |
|
|
Jeg tænker at der åbentbart ikke er nogle grænser for hvad folk vælger at konflikte/være fordømmende over. Jeg har ingen speciel mening om folk der rider islændere, ud over at jeg synes det nærmer sig mishandling når store mænd sætter sig op på bitte små islændere. Men altså folk vælger vel den type hest der tiltaler dem, så jeg forstår ærlig talt ikke hvad problemet er.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forskellighed |
|
|
Jeg har ejet flere forskellige racer. Arabere Welchponyer Shetlændere og nu To islændere og en shetlænder. Mine heste står på stald, når det er mørkt,og de står selv og venter ved hegnet.Det er en stald med højt til loftet og en stor port , som kun lukkes, når det er koldt (frostvejr).Og det er vel mest for at holde vandet frostfrit. Mine heste har ikke sat den pels som udeheste gør, og derfor synes jeg, det i orden at have dem på stald. Det er hyggeligt, og jeg ønsker ikke at skulle ud og fodre i mørke morgen og aften. Jeg nyder, at jeg ikke, når jeg er på arbejde, skal blive nervøs hvis det bliver møgvejr. Disse heste har så meget pels at de ikke bliver gennemblødte. Især araberne var jeg også meget glad for. Min Shagayaraber og min islændervallak fandt hurtigt ud af det sammen. Der er dog stor forskel på psyken hos arabere og islændere. Araberne råber højere, og jeg mener også, at de knytter sig mere til rytteren. Der er forskel, men med hensyn til ridningen, så er ihvert tilfælde grundridningen ens. Der er efterhånden flere der konventerer fra større heste til islændere og det ville være godt, hvis man så tog det bedste fra begge sider med.Det giver vel også mere respekt mellem grupperne. Lone
Mine heste lærer mig mindst lige så meget, som jeg lærer dem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forskelle? |
|
|
Hej TS'er Islændere er grundlæggende bare heste.Jeg har fået min første for nylig, og jeg har også en "stor hest", og der er nok flere og flere, der gør begge dele. De skal grundlæggende rides ens, selvom islænderen har et ekstra gear og er en dejlig turhest. Islænderen går på fold med de andre og er ok med det - den kommer med ind om natten og trives fint. Det ser ud til at der er en særlig islænderkultur med særlige klubber. Men også blandt islænderryttere ser det ud til at der er (mindst) to kulturer: en turorienteret og en stævneorienteret. I mit lokalområde er der i hvert fald to specialiserede klubber. Der er jo også store forskelle blandt dem, I kalder "britiske" ryttere, bare tænk på forskelen mellem en HMS-nørd og en spring-konkurrence-nørd. Jeg har ikke oplvet de store modsætninger eller had melelm islænderryttere og andre ryttere.Men måske færdes jeg ikke i de rigtige kredse. Men det er interesant at I tager forskellige rytterkulturer op i jeres opgave. Held og lykke Gertrud
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ??????? |
|
|
jeg er islænder rytter har selv 3 2 hopper, mor 19år og datter 8 år og en lille hingst på snart 2 år efter dattern og så har jeg min søsters vallak på 15 år som er søn af min den gamle hoppe og halvbror til dattern og en vallak på 20 år der ikke er i familie med de andre. de 5 islændere går rigtig godt sammén og det er min den gamle hoppe der har styr på tropperne med hjælp fra den gamle vallak. jeg er udd. dyrepasser med heste speciale og har haft den gamle hoppe med de fleste steder jeg har været i praktik og arbejdet efterfølgene. jeg har arbejdet i travstald,islænderstutteri, islænderrideskole/handicapridning, alm rideskole, og fler andre steder jeg vil også sige der er meget forskel på en bla. flok og raceren islandsk flok på markerne der er mere ro i en raceren flok jeg kan ikke sige på hvad måde man oplevere det på, men når man går immellem dem på folden er der bare en anden ro. tror det måske bunder ud i at på island er de "dårlige heste" blevet sorteret fra og brugt som mad, når de viste dårlig adfærd/ ikke var egnet. hvilket vi i dk ikke er gode til der er mange problem heste her der )undskyld hvis jeg støder nogen men jeg er realistisk) der burde sorteres fra allerede som føl og ja sågar før de blev overvejet lavet og det i alle racer der bliver avlet på for mange heste der ikke burde blive avlet på. der med sagt at det ikke er hyggeligt at lave sit egen føl men man bør overveje om det er en forbedring af hestene man laver og ikke en forringelse  nå men tilbage til spørgsmålene. jeg er som nævnt islænder rytter og jeg har færdes på alle tyber ridesteder, og ja der er snobber inden for begge ridestile men de nærmer sig hinanden nogen steder med stormskridt og ander steder med musse skridt. jeg har redet med i rene islænder flokke og været eneste islænder i flokken jeg har ingen problemer med nogen af delene  og jeg syntes det var fedt som mange andre islændre rytter også gjorde det, da vi holdte et evendt i Jelling for snart 2- 3 år siden for at gøre opmædksom på at der bliver nedlagt flere og flere små veje og stier i det dansk land så det gør det svære for os tur rytter at komme rundt uden at skulle ride på de store veje. Men da vi havede redet lidt af ruten sluttede 2 stor heste og deres rytter sig til os og fulgte os rundt på den rute der var lagt det var fedt og vi hyggede os alle:) Flere som de 2, der tør blande sig for vi havede inviteret alle men budskabet var vist ikke nået ud til alle om at det var for alle må gøres bedre næste gang  jeg så en her over skrev at noget af det fællesskab hos "alm. heste" går af når vi ikke har dem i boks og skal ordne den osv. det vil jeg så ikke sige det gør. vores tid i stalden sluttes altid af med c ½ times børstning side om side af vores venner og veninder og snakken går og så er der kaffe/the/saft/sodavand sanwitch* og kage efter de lange ture. og også nogen gange efter de små  men ja der er da forskel også på tempo i skoven og måder at træne på i hendhold til racerne, det er da klat at en hest på 180 i stang og en i 130- 148 i stang ikke trænes ens og der er jo også store forskelle på bygningen af hestene en langbenet araber eller fuldblod skal jo ikke trænes efter de samme principer som en lille kraftigbygget 5 gænger  håber jeg har gjort det forståligt og ikke har skrevet alt for meget volapyk. nu kl er 4 om natten hihi nat nat 
ejer af 3 isbamser Brúnka fra Tungu, Südda fra Grimming og Beinir fra Ellygaard, Hittekatten Dharma og Bandit hunden Joey <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lige børn........... |
|
|
Jeg synes nu ikke det er så underligt, at der er mange løsdrifte, kun med islændere. Islænderne har som regel samme foderbehov og skal man fx. have en stor hest stående, som har brug for en masse kalorier, kalorierigt wrap osv., så giver det bare problemer eller i hvert fald udfordringer. Samtidig skal mange af de "varme" racer have dækkener på, ind på box osv. Derudover er der størrelsesforskellen. En 800 kg. stor hest, der måske bliver arrig på en lille islænder, kan altså gøre noget større skade på såadn en lille hårbolle, end 2 islændere, der har en slåskamp. Om sommeren kommer udfordringerne også. Mange store heste kan tåle døgngræs, mange islændere tåler det absolut ikke. Der er også lavet studier, der viser, at i en stor blandet flok, så søger hestene først og fremmest sammen i racer, dernæst i farver. Jeg har haft islændere og én shetter i årevis sammen, uden problemer. Så fik jeg endnu en shetter og fandt ud af hvor meget den lille fidus havde savnet én af samme slags, også selvom islænderne elskede den lille, godt kunne finde ud af at klø den på ryggen, selvom den kløede dem på siden eller hvor højt han nu kunne nå osv. Lige børn leger altså bare bedst. Og så er der jo den fælles interesse. Jeg foretrækker at ride ture og er ligeså langt fra de islænder-ryttere der rider konkurrence på "banerne" som jeg er fra de der rider dressur/spring-konkurrencer på større heste. Dermed ikke sagt at jeg ikke har respekt for de dele af sporten, det er bare ikke dér min interesse ligger. Fx. distancerytterne, det er jo en god blanding af racer, men med samme interesse og jeg tror da på, at de har fuld respekt for hinandens valg af heste og jeg ved de hygger sig sammen, men selv dér er der jo store forskelle i træningsmåden af fx. en araber og islænder, der jo må siges at komme fra hver sin verden. Islændere er jo bygget til at holde på overskudsvarmen og er derfor sværere at køle hurtigt ned. Men at mange islænderryttere kommer jordene i hurtig tølt, uden at tage hensyn til andre, det gør mig da trist at høre. Min egne personlige fordomme mod folk med "store" heste, går på, at NOGLE heste er alt alt for lidt på fold og derved bl.a. får alt for mange skader, for de glemmer at tænke sig om når de så kommer ud. Heste der har mulighed for at gå ude hele døgnet, hele året, de lærer at tænke sig om, og ikke styrte afsted på frosne folde. Når det så igen er tø-vejr, så er der leg og ballade, men på frost, der går de roligt omkring og udover at de selvfølgelig er bedre bygget til disse forhold, at det ligger i generne at færdes på knoldede underlag, så holdes det også vedlige, fordi de har mulighed for at gå ude, er nødt til at tænke sig om og ikke bliver "lukket" ud, med alt for meget overskudsenergi. Omvendt er der også islændere der har nogle møg-forhold uden ordentlige løsdriftsforhold, og med alt for mudrede folde, fordi nogle synes de kan tilbyde dem hvad som helst. Men der er da flere islænder-ryttere, der ønsker at ride i ridehal hele vinteren fx. og som vælger at opstalde islændere som om det var en stor hest og de søger naturligt hen til stalde med boxe og ridehal, som kan tilbyde de forhold som de ønsker, får islænderen klippet så den kan holde ud at stå på box om natten, giver dækken på om dagen osv. og der er det jo netop interessen for måden at ride på, som fører ryttere med store heste og så de med islændere, tættere sammen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Rosenholm: Men så burde en stor hest/islænder og en shetlænder jo heller ikke stå sammen, men det er der da mange der vælger at gøre, også uden at det medfører skader på shetlænderen, det kommer jo an på sammensætningen, alderen og hestenes temperament (og også på om der er nok stråfoder på folden, så er der sjældent slåskampe). "Lige børn", skriver du, men hvis det kun er i forhold til problemer med fodring, så kunne man jo bare gøre opmærksom på fra opstaldningsstedets side, at der fodres med så og så meget, og alt andet må man selv stå for. Derudover, jeg tror ikke at folk der søger løsdrift til deres ikke-islændere forventer at de kommer på boks og om folk giver dækken på i løsdriften er vel deres valg (der er da også en del islændere med dækken), og ikke noget der burde diskvalificere eens hest til at få en plads i en løsdrift. Mht. fælles interesse, så synes jeg netop ikke man kan eller skal skelne mellem om det er en islænder eller en stor hest, men efter om man deler interesse for de samme ting (for eksempel turridning, som er det stort set eneste jeg rider - også selvom jeg ikke har en islænder). winniepigen: Fedt at i stadig har fællesskabet, selvom i ikke står og sludrer over udmugningen  Desværre er der en del steder hvor der er begrænsninger på hvor man må stå og strigle, og hvis man kun må stå udenfor eller på den fløj af stalden hvor ens hest står, så er det svært at få den sociale småsludren med andre, medmindre de står i samme del af stalden (dette gælder dog ikke kun islænderen, men problemet bliver større når de ikke kan stå på samme staldgang som een selv, da de jo ikke hører til i den del af stalden, men skal stå i/ved løsdriften). generelt synes jeg dog problemet og forskellene er meget små i de stalde jeg har været i, og har aldrig oplevet konflikter imellem de forskellige hesteejere 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Islændere og andre heste |
|
|
Synes der er mange gode kommentarer i denne tråd : ) Jeg har aldrig haft andet end islændere, men jeg har passet forskellige slags heste og ponyer hele mit liv og haft islændere til at gå både i blandet - og ens flok. Mine erfaringer er, at de islandske heste er nemmere at omgås på folden. De reagerer generelt mindre voldsomt (selvfølgelig er der undtagelser), og er nemmere eks. at genne væk uden sure "modreaktioner". Da min islænder stod med en traver og to oldenborgere og skulle på boks om natten, var islænderen absolut den nemmeste at håndtere, når vi havde fodervagter og skulle trække dem ind / ud. Foldens leder havde taget islænderen under sine vinger, hvilket var ret heldigt, for bagbenene sad ret "løst" på de andre, og en islænder har altså for korte ben til at tage slåskampen op i en dyst med bagben, der sparker. Jeg synes heller ikke det var "sjovt", når en af de store heste hoppede op på ryggen af min hest... : ( Dette er nogle af årsagerne til, at jeg foretrækker at havde min hest på et islændersted, hvor han endvidere nu går i løsdrift, der heller ikke på nogen måde er gearet til større heste. Vi står et sted, hvor både mange storhesteejere og islandshesteejere rider ofte. -Og ja, jeg må sige, at selv fra "min" stald er der brodne kar, der ikke sætter farten ned, når de møder gående eller andre til hest, hvilket bestemt ikke er ok! Jeg har endnu ikke mødt en rytter på en stor hest, der ikke har opført sig lige efter bogen. Umiddelbart er mange islandske heste mere nervefaste end mange store heste, hvorfor deres ryttere måske ikke tænker på, at andre heste ikke er som deres egen. I forhold til at ride sammen, så er det ofte, at heste ikke passer sammen, når det gælder tempo osv. Selv i vores islænderstald, er der nogen jeg ikke rider med, for også islændere imellem er der stor forskel på, hvor hurtigt man rider (inkl. tempoet i skridt). Jeg møder ryttere på store heste, der knap nok hilser, når jeg siger hej, hvilket jeg synes er trist. Andre fortæller at deres heste er "forelsket i islændere" og vildt gerne vil snakke. Jeg ser både ryttere på store heste og på islændere, der efter min mening rider og behandler deres heste på en måde, jeg ikke bifalder. Pointen er, at vi skal passe på med at lave det til en "skyttegravskrig", for der er så mange ting, der spiller ind i forhold til vores måde at se vores hestehold på : )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ??????? |
|
|
ja Camilla. og i andre noget af fælles skabet går da af når der kommer for mange i mit hovede åndsvage regler og retnings linjer på de store steder men der må jo være en grund til dem. og jeg tror man selv kan og selv skal i mange hensene gøre en indsats for at de regler ikke kommer blandt andet ved altid at ryde op og feje efter sig og altid spørge om lov når man låner noget og selvfølgelig aflever tilbage når man er færdig, og sørge for man genere de andre i stalden mindst muligt så tror jeg altså man kommer rigtig lange og især hvis Alle gør det, og man så lader være at brokke sig og snakke om alt og alle på en negativ måde de problemer syntes jeg nemlig altid der er i de bare lidt større stalde og det er både i islænder og alm. stalde. Mange glemmer at kikke på sig selv før de kritisere, at andre "låner", "fylder, roder, og glemmer at feje" i stalden ( jeg er selv god til at rode hihi men rydder altid op før jeg er smuttet) og jeg tror et de der har deres heste på en anden måde end en selv har lært det sådanne og er det helt hen i vejret i forhold til hvordan man selv gør så spørg da pænt hvorfor gør du det sådanne ? måske de ikke ved bedre eller ja det er den måde de har lært det på der er jo himmelvid forskel på hvordan man behanlede heste for 30 år siden og nu og måske man kunne lære noget af hinanden. og kan man slet ikke sammen så lad da være at bagtale og kritiser det hjælper jo ikke på at blive venner aligevel alt dette er også grunden til at jeg i dag heller vil stå med min/e hest/e på de små steder og helst i private stalde hvor der er større sammenhold og ja lige børn leger best  og skulle jeg komme til (forhåbenligt ) at overtage min farmors går så vil jeg lave det om til mindre islænder sted med plds til 28 heste de 3 mine, 1 min søsters og 1 min bestevenindes så "kun 23 heste der ikke er mine og jeg vil bestemme hvem og hvor mange de har i stalden og der vil blive skrevet stald kontrakt med en kausul på der hedder at alt brok, kritik og negativ opførelse ikke vil blive tolereret, da vi er fælles om stedet og skal hver i sær gøre vores til at alle føler sig velkommene og der bliver ryttermøder 1 gang i mdr. hvor alt kan diskuteres, hvis nogen er utilfredse og så må det tages derfra og ja et punkt vil være oprydning, fejning og lån af andres ting uden aftale her om  og ja det er da noget nemmere at passe 28 islændere i læsdrift en 28 alm. heste/ponyer på box. der er en kæmpe forskel på tiden der bruges på fodring, stald arbejde og ind ud lukning laver lige et eksempel her nu jeg selv har arbejdet med begge dele  28 islænder i læsdrift, grimer på alle og binde op ca 15- 20 min efter som alle kender deres pladser og stå der så foder op ca 10 min og mens de spiser kan så laves andet f.eks. ryste halm op og fylde hø/wrap i foderhække/ fodergang. og måske de alle kan nøjes med 1 gangs fodring om dagen ud over deres wrap/hø eller ejere selv fodre ekster når de har redet og når alle så har spist 10 min max til at tage grimer af det bliver ca 40 min og den tid de spiser ca 20 så ca 1 time om dagen resten af tiden ride, hygge alm dag osv. selvføllig kan der være nogen der har specielle behov, som man skal tage hensyn til  28 alm. heste ponyer ind og ud lukning 2-3 gange om dagen af 30 min. fodring 20 min. X 3 = 1 time, dele hø/wrap ud 15-20 min.2 gange om dagen så er der dækken skift på nok ca 3-5 min pr. hest og hvis det er alle ja så lidt over 2 timer bare på dækken skifte eller dækken af og på ved ind og ud lukkning. og vi er slet ikke nået til mugning af boxene endnu. så 28 alm. tager mindst 4 gange så lang tid som de islandske om dagen tid der kan bruges på så meget andet blandt andet at hygge sig med vennerne i stalden hihi og ja dette er stillet meget groft op. og ja det er synd at mange rytter ikke kan tage hensyn til andre/glemmer at skridt forbi når man mødre andre der ude. jeg kunne ikke selv drømme om andet end at skridte forbi og aldrg kunne jeg finde på at komme hurtigt mod andre heste da min egen bliver urolig hvis det sker for mig og jeg kan altså ikke holde min mund så jeg beder dem højt og tydeligt om at sætte farten ned og det plejer da også at virke, dem der har været værst til det har faktisk været stor heste ryttere her omkring så tror begge siders ryttere er lige gode om det der er jo brodne kar på begge sider desvære. men vi må så håbe at os der kan opføre os ordenligt og tage hensyn i denne MIG MIG verden kan smitte lidt af til dem der ikke kan og kun tænker MIG MIG MIG og nu ikke mere negativt fra mig af. god lørdag aften til jer alle og nyd nu mang foldigheden og alle vores forskelligheder både mennesker og heste imellem 
ejer af 3 isbamser Brúnka fra Tungu, Südda fra Grimming og Beinir fra Ellygaard, Hittekatten Dharma og Bandit hunden Joey <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| qwetyuu |
|
|
Winniepigen: dit regnestykke synes jeg ikke er realistisk. Heste i boks ved godt hvor både folden og deres egen boks er, de kan langt de fleste steder selv gå frem og tilbage når man åbner led og boksdøre. Dækken af,på er som regel noget folk skal betale ekstra for, og desuden så er der altså en del islændere med dækken, lige såvel som store heste uden.
Jeg har aldrig stået på et stort sted, kun steder der er mindre end det du drømmer om at have, og reglerne er lavet for at beskytte hestene, ikke af hensyn til eller PGA rytterne.
Hvis man ikke ønskede store heste sammen med ens mindre hest, kan man som opstaldningssted, jo bare sætte en Max grænse på stangmål, man behøver ikke 'racediskriminere'
Og at stål rydder op efter sig selv og tager ned i skridt når man passere andre, burde 'goes without saying' 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
stål=man (damn you autocorrect )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| generne |
|
|
Man kan hurtigt komme til at træde nogle over tæerne, men ja, er enige med et indlæg højere oppe, om at islænderne har en mere naturlig flokmentalitet og at "løse" bagben er avlet væk igennem generationer på island. De fleste islændere fødes og vokser op i blandede flokke, med både andre følhopper, ældre heste og ungheste og da de oftest går sammen hele døgnet, så har de en naturlig respekt og har ikke brug for de store markeringer. Og det er ikke for at være racistisk, det er blot for at forklare hvorfor mange islænder-flokke ikke ønsker andre racer iblandt, andet end shetlændere, som ofte har samme "mønster". Det er absolut ikke for at træde nogle over tæerne, men der er bare forskel på racer og hvad de er bedst til. En islænder kan jo fx. også sagtens gå dressur osv., ligesom en traver kan, men vi kan nok hurtigt blive enige i, at det ikke er dér, deres største kompetencer er, for nogle af de 2 nævnte racer. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg oplever ekstremt meget racisme fra islænderfolket - og knap så meget den anden vej. Mange islænderfolk sviner andre racer, rider hensynsløst i skoven og kører rundt i deres egen verden og ser absolut ingen fejl ved deres islændere - kun os andre. Det er så ufedt at høre på  og der er heldigvis mange, der ikke gør og er tolerante  Jeg vil hellere dele heste op i robustheste og storheste. Jeg oplever ikke forskel på robustheste der går i løsdrift og de danner ikke racekliker. De sparker sædvanligvis ikke, de er rolige og omgængelige i løsdrift, så vel som med mennesker. Desuden er de nogenlunde ligeså nøjsomme (det er nogle arabere iøvrigt også) + de har ca. samme størrelse. Ja, der kan være lidt bagben, hos "andre" racer (og hos islændere og shettere - jeg har fået et par los og er blevet rendt ned et par gange) og lidt mere pep i den på folden, men grundlæggende bliver heste rolige af at gå i løsdrift og med god håndtering - er der ingen problemer. Derudover har jeg på tæt hold set varmblods, islænder, fjords, araber, travheste og en masse andet godt, gå i harmoniske flokke. Så jeg forstår ikke hvorfor nogen skal holde deres islændere fanatisk adskilt fra andre - når der er så mange andre småheste (og store heste for den sags skyld) - der er ligner dem og hvor ryttere har fuldstændig samme mål og ønsker for deres ridning og samvær med hesten, som mange islænderryttere har; skovtur, hms, socialt samvær. Udover det er der selvf. også de seriøse islænderkonkurrenceryttere, der er ligeså seriøse som "storheste"rytterne der rider konkurrencer. Jeg har lært og lærer rigtig meget fra islænderverdenen - og synes det er så møgærgeligt at der er så meget intolerance - når man kan lære af hinanden og burde blæse på hvad der står i hestens pas. Vi er ikke så forskellige, når det kommer til stykket, udover et par ekstra gangarter.
Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden. Citat: Bent Branderup - gør livet til en fest - rid fjordhest ! ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
og bare for ikke selv at se det hele sort/hvidt - så er der er selvfølgelig også seriøse islænder & storhesteryttere der dyrker samværet, skovture og hms. Den sætning ovenover, vil jeg ikke have på puklen for. Der mangler nogle nuancer i hesteverdenen - og folk brude prøve meget eller se meget forskelligt, før de udtaler sig så grimt sig om ridegrene/racer de ikke ved noget om eller kun har haft én dårlig oplevelse med. Kunne være man skulle hoppe på noget distance eller trec, hvor der der virker til at være tolance og fællesskab, på tværs af racer 
Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden. Citat: Bent Branderup - gør livet til en fest - rid fjordhest ! ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke racistisk |
|
|
Jeg er absolut ikke racistisk, men påpeger bare at der er forskelle på hesteracer, grundlæggende forskelle, som der er forbedret og forværret igennem målrettet avl. Der er masser af fejl hos islænderrytterne og i islænderridningen, både de der tøffer rundt i skoven og de der rider konkurrence på banerne. Jeg har haft en rideskole-pony i pleje i et halvt års tid, imens dens stald blev bygget om. Det gav ingen problemer, bortset fra da den kom hjem igen. Den havde simpelthen nydt løsdriftslivet, så den ikke længere var til at holde inde i boxen  Så havde jeg en kæmpe oldenborg i "pleje". Sådan én var jo - fandt jeg ud af - lige så nøjsom som islænderne og ret hurtigt var den også lykkelig for sit frie liv og gav som sådan ikke problemer. Men for hulen, den var stor og fyldte meget i min løsdrift. Jeg må ærligt indrømme, at jeg - i min lille private flok, med kun én opstalder - vil foretrække heste i ponystørrelser. Når man selv har mini-shettere og islændere, så føles de andre altså meget store pludselig og i daglig tale, så er islænderne jo de store her 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Det var heller ikke ment som et angreb, og heller ikke for at skære alle over én kam. Jeg står jo selv i begge lejre og kender mange dejlige mennesker som rider ismules. - og ja, løsdrift er vanedannende  Jeg fik adskillige afslag fra islænderfolk, da jeg skulle finde løsdrift til min fjordvallak (som var vant til at gå i løsdrift og endda med 2 islændere) - bare fordi han var en fjordhest. og de handler mere om de 2-benede end deres islændere. Jeg fandt heldigvis en blandet løsdrift hvor der små, store og et par islændere - og der var ingen racistiske kommentarer derude. Så jeg kan ikke udstå islændersnobberne, de har sagt så meget helligt og selvhøjtidligt bavl gennem årene - og i virkeligheden går det den anden vej og jeg ikke købe en islænder, fordi jeg ikke vil være en del af den verden , men hvis jeg forelsker mig i en islænder igen, så bliver jeg aldrig nogensinde en snob. Enten bliver vores mere adskilt eller også kommer der flere til som nogle her i tråden, der bare har valgt deres yndlingshest - men stadig accepterer andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| heller ikke Racistisk |
|
|
undskyld hvis i så min kommentar over dette som snoppet og racistisk kun til islænder. men som nævnt før her på siden så har jeg arbejdet med dem alle lige fra shetter til Jyske så jeg har bare fundet min yngling hest race og har da også haft og redet islænder i rigtig mange år og det sammen hold jeg har fundet gemmen dem er 50% større end det jeg har fundet blandt andre racer og på tværs. og jeg er både tur og konkurrance rytter men mest turrytter. og jeg er blandt de første til at invitere andre racer med når vi rider tur og vores nabo har nordbakker 6 stk som han mest køre med, ham invitere vi hver gang vi rider ud og det samme med en trav mand lidt længer nede af vejen. travmanden har ingen rideheste så han vil ikke med men vi må bruge hans travbane alt det vi vil og vi snakker med ham hver gang vi rander i ham og ham med nordbakkerne tager med når han kan og jeg har en del venninder der har alt muligt og jeg har selv kun stået i rene islænder stalde i 7 år og det er fordi det er min farmors jord jeg lejer lige nu og kun har plads ril 5 og der af er de 3 mine og 1 en venindes og 1 min søsters, som tilfældigvis kun har islændere. Jeg har så til gendgæld stået i flere stalde hvor jeg har haft den eneste islænder og den eneste i pony mål og jeg må så her sige at min hoppe var den der bestemte over resten i de flokke hun gik i. og der kan det nok være at jeg blev disset pga. min lille hest men der var nu lige så mange der syntes om hende og jeg har aldrig været for fin til at lade de ryttere der har værret slemmest til at kalde mig og min hest ved øgenavne osv. de har så fået lov at prøve hende hvis de ville og ja det har taget meget af den nedladenhed jeg har hørt om islænderne. Og måske jeg fejl skrev det men min fremtidige stald oven over skrevet meget sent hihi mit hovede var ikke helt med. jeg er til de nøjsomme racer der skal ca have det samme at spise. da jeg vil have løsdrift og jeg ikke vil have alt det dækken res ud over hvad hestenes ejer selv vil gøre i det og special fodre vil jeg heller ikke det stå ejer også selv for. jeg vil holde det simpelt og derved billiger både for ejere og mig selv. lige nu har jeg hestene til at stå for 500 kr pr. hest i mdr. og det er med alt. foder, leje af jord, strøm og vand og så stå jeg også selv for det hele lige fra at vande og fodre til at ordne hegnet og alt der imellem. og jeg satser på at prisen skal blive der nede af også i fremtiden og med mange heste i løsdriften 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fordomme |
|
|
Jeg har i den smule islænder verden jeg har set fået fordomme ala den med at en fed rytter sidder på en lille spinkel islænder med en stor røv ud over sadlen og kommer med den evige om at en islænder er bygget anderledes og sagtens kan bære 100 kg og det er naturligt på island ja bla bla stærke robuste heste på island
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|