Jeg kan simpelthen ikke knække denne her, måske I har nogen bud?
Min ene hoppe får "anfald" med udspilede næsebor og vejrtrækning helt nede i bugen. Faktisk som hun ellers ville have set ud, hvis hun havde galopperet i 5-10 min.
Problemet er, at det opstår, inden hun overhovedet er blevet anstregt. Jeg kan sadle hende op i stalden på rideskolen - og så starter hun der. Når vi har gået de max 20 meter ind i hallen, ser hun voldsomt anstrengt ud - og alting kører på hende. Sidst hostede hun også (hvilket ellers er atypisk).
Hun ser vel at mærke ikke stresset ud og der er ingen mislyde i vejrtrækningen. Det er heller ikke alle dage, hun reagerer sådan - og faktisk aldrig derhjemme, hvor vi også har en lille hal, som jeg må ride i, når vejret ikke er til at køre nogen steder.
Frida er 4 år gammel og blev tilredet som 3 års. Hendes kondition er svær at bedømme, men den er ikke lige så god som på min gamle hoppe. Det tilskriver jeg dog, at hun ikke rides lige så meget som den.
Mine to andre heste er begge luftvejsheste, og den gamle, som hun står sammen med, er übersart og reagerer prompte på negative påvirkninger i miljøet. De står derfor i løsdrift, har træpillebund og får wrap af god kvalitet (herudover kun mineraler - plus den gamle nogle tilskud til hove og led).
...men den gamle er slet ikke påvirket og er fuldstændig symptomfri. Hvis det var allergi, burde hun vel reagere?
Der er ingen snot i næsen, pelsen er pæn og hesten er kvik nok ellers. Den har et meget specielt sind, men er yderst ridelig og lidt hæmorideagtig (følger helst rundt efter os, vælter trillebøren, åbner lynlåse, stikker mulen i ansigten på mig og vil generelt gerne have kontakt).
Den er stort set altid glad og meget lidt hoppet. Den er klippet, er blevet tjekket og behandlet for orm i efteråret, har fået B-vitamin kur. Stresser meget sjældent og er energisk - men stadig super cool (fx sprang der for nyligt et kanonslag uden for hallen, hvor vi red alene rundt, men hesten rykkede knap nok med et øre).
Jeg har haft den i longe to dage nu derhjemme - uden reaktion. Det var meningen, at den skulle på Ansager, men den oprindelige tid måtte jeg aflyse pga. arbejde - og siden har det været for glat. Jeg ved dog heller ikke, om vi overhovedet kan fremprovokere en reaktion hos hende, når der nu intet har været derhjemme.
Mine egne tanker har været:
- En form for gjordkrampe (harmonerer dog ikke med, at reaktionen udebliver derhjemme)
- Stress (men så er jeg dårlig til at læse min hest, og den viser ingen yderligere tegn på stress)
- Allergisk betinget reaktion (men på hvad? Rideskolen har en Posner-agtig bund, vores egen er lyng - og det starter jo allerede på stald?)
Hvad er det, jeg ikke ser?