Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hvad fejler Frida?
Forfatter: 
Dato:  25-12-2012 09:24

Jeg kan simpelthen ikke knække denne her, måske I har nogen bud?

Min ene hoppe får "anfald" med udspilede næsebor og vejrtrækning helt nede i bugen. Faktisk som hun ellers ville have set ud, hvis hun havde galopperet i 5-10 min.

Problemet er, at det opstår, inden hun overhovedet er blevet anstregt. Jeg kan sadle hende op i stalden på rideskolen - og så starter hun der. Når vi har gået de max 20 meter ind i hallen, ser hun voldsomt anstrengt ud - og alting kører på hende. Sidst hostede hun også (hvilket ellers er atypisk).

Hun ser vel at mærke ikke stresset ud og der er ingen mislyde i vejrtrækningen. Det er heller ikke alle dage, hun reagerer sådan - og faktisk aldrig derhjemme, hvor vi også har en lille hal, som jeg må ride i, når vejret ikke er til at køre nogen steder.

Frida er 4 år gammel og blev tilredet som 3 års. Hendes kondition er svær at bedømme, men den er ikke lige så god som på min gamle hoppe. Det tilskriver jeg dog, at hun ikke rides lige så meget som den.

Mine to andre heste er begge luftvejsheste, og den gamle, som hun står sammen med, er übersart og reagerer prompte på negative påvirkninger i miljøet. De står derfor i løsdrift, har træpillebund og får wrap af god kvalitet (herudover kun mineraler - plus den gamle nogle tilskud til hove og led).

...men den gamle er slet ikke påvirket og er fuldstændig symptomfri. Hvis det var allergi, burde hun vel reagere?

Der er ingen snot i næsen, pelsen er pæn og hesten er kvik nok ellers. Den har et meget specielt sind, men er yderst ridelig og lidt hæmorideagtig (følger helst rundt efter os, vælter trillebøren, åbner lynlåse, stikker mulen i ansigten på mig og vil generelt gerne have kontakt).

Den er stort set altid glad og meget lidt hoppet. Den er klippet, er blevet tjekket og behandlet for orm i efteråret, har fået B-vitamin kur. Stresser meget sjældent og er energisk - men stadig super cool (fx sprang der for nyligt et kanonslag uden for hallen, hvor vi red alene rundt, men hesten rykkede knap nok med et øre).

Jeg har haft den i longe to dage nu derhjemme - uden reaktion. Det var meningen, at den skulle på Ansager, men den oprindelige tid måtte jeg aflyse pga. arbejde - og siden har det været for glat. Jeg ved dog heller ikke, om vi overhovedet kan fremprovokere en reaktion hos hende, når der nu intet har været derhjemme.

Mine egne tanker har været:

- En form for gjordkrampe (harmonerer dog ikke med, at reaktionen udebliver derhjemme)

- Stress (men så er jeg dårlig til at læse min hest, og den viser ingen yderligere tegn på stress)

- Allergisk betinget reaktion (men på hvad? Rideskolen har en Posner-agtig bund, vores egen er lyng - og det starter jo allerede på stald?)

Hvad er det, jeg ikke ser?

Mette (Fjolle)

Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
0
Svar på denne tråd

læs her
Forfatter: 
Dato:  25-12-2012 16:29
0
0
Svar på denne tråd

Det...
Forfatter: 
Dato:  25-12-2012 18:45

...var også galt derhjemme i dag. :( Jeg må prøve at få en tid på Ansager hurtigst muligt, alternativt have min egen dyrlæge ud.

Sarah

Frida er 4 år gammel og har boet i løsdrift sammen med min anden hoppe i 2 år. Min gamle hoppe er 18 år og har latente luftvejsproblemer.

De går ude 24/7 - 365 dage om året. Har adgang til en løsdrift altid. Strøelsen er en kombination af spåner og træpiller. Jeg fodrer udelukkende med wrap.

Jeg kan simpelthen ikke se, hvordan min unghest skulle blive engbrystig? Håber under alle omstændigheder, at hun ikke er det.

Udover min gamle hoppe har jeg en DV, som havde kronisk bronchitis, da jeg fik hende. Hun har aldrig haft luftvejsproblemer hos mig (så har hun haft så meget andet, men aldrig issues med luftvejene).

Jeg tænker, at vi hellere må få tjekket hendes luftveje.

Mette (Fjolle)

Det Gule Helvede

0
0
Svar på denne tråd

umiddelbart ville
Forfatter: 
Dato:  26-12-2012 00:26
Jeg sige det sagtens kunne være stress,det kan sagtens vise sig på den måde du må gå i små skridt og virkelig lægge mærke til hvornår hun begynder,hvad sker der i omgivelserne rundt om hende osv. Det kan være de mindste detaljer du ikke lægger mærke til,sktiv det evt. Ned over en periode og se om der kunne være et mønster på hvornår hun begynder og hvad der udløser det.....og som du selv skriver lige få tjekket hesten af dyrlægen så du er sikker på der ikke er noget fysisk galt
0
0
Svar på denne tråd

hmmmm...
Forfatter: 
Dato:  26-12-2012 01:05

nu kan den jo fejle alt, sådan i princippet, men islænderen kan have samme symptomer af 2 årsager..

Det, der er hyppigst nu om dage, er pludselige vejrskift, når vi går fra -10 til plus 4 på et døgn, så er hans 500 grams naturlige dækken bare for meget, og jeg tror at han oplever en generel utilpashed, der giver ham lignende symptomer, omend i mild grad, som du oplever med Frida. Ligeledes når han skifter pels om foråret og efteråret.

Så får han fridage, til han er akklimatiseret..

STRESS..hvilket ikke er hyppigt længere, men utryghed ved det, han forventer skal ske, hvilket tit efterfølges af svedudbrud, og er mere voldsomt, lig det, du beskriver.

(Og her kan man ikke debattere, hvorvidt hesten ER tryg, trænet, eller "vant" til situationen, den er bare stresset, punktum, og så må man respektere det..)

Jeg ville, i første omgang, tænke meget over trailerturen, uanset om den lige umiddelbart virker tryg eller ej, ved første øjekast.

Så, stress, eller utilpashed ved vejrskift, ville være mit første bud, hvis den ellers ikke udviser symptomerne ellers..

Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er enig med
Forfatter: 
Dato:  26-12-2012 10:27

Nimbus men vil dog tilføje at jeg en gang har oplevet noget lignende, anfaldsvis tung vejrtrækning, dog i meget lettere grad end du beskriver.

Dyrlægen havde ikke nogen bud, miljøet var tip-top, men den fik en kur med svampedræbende medicin som hjalp.

Det du beskriver, lyder mest som "bekymring".

Lipizzanere til salg:

* Rolig,barok type,vallak f.2009,ryttervant,157 cm

* Lipizzaner/DSP-hoppe,7 år,155 cm,tilredet

* Lipizzaner vallak,150 cm, 8 år, tilredet

Alle 3 er trafiksikre og turfornuftige.

0
0
Svar på denne tråd

Dyrlægen
Forfatter: 
Dato:  26-12-2012 17:18

skal med her, synes jeg.

Jeg har set det du beskriver hos en hest som havde et hul i hjertet. Det var svært at diagnostisere, og da det tiltog endte det med en aflivning.

Ellers synes jeg at det lyder som allegi af en slags. Den kan jo være allergisk over for noget andet end den anden hest, du nævner.

Hold os lige opdateret.....og held og lykke med at finde årsagen.

Hollywood Cheri Pine

født d. 12 august, 2012

Quarter Horse Mare

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  27-12-2012 06:05

En hjertefejl var ogsaa hvad der faldt mig ind. Held og lykke med dyrlaege-undersoegelsen.

0
0
Svar på denne tråd

Tak...
Forfatter: 
Dato:  27-12-2012 14:34

...for svarene.

Der var intet i går, hvor jeg klippede hende og red bagefter. Ingenting overhovedet.

Jeg har en tid til hende i morgen på Ansager. Håber bestemt ikke, at det er en kredsløbsforstyrrelse (hjertefejl eller lignende). Frida er linieavl, men der har intet været konstateret tidligere.

Mette (Fjolle)

Det Gule Helvede

0
0
Svar på denne tråd

Ansager...
Forfatter: 
Dato:  28-12-2012 17:47

...fandt ingenting. Luftveje/lunger og hjerte er fine - heldigvis. De tog samtidigt en blodprøve, men den har vi ikke svar på endnu (de ville ringe med resultatet, men jeg har intet hørt endnu).

Jeg spurgte, hvad der ellers kunne tricke adfærden, men det havde de ikke noget bud på. Blodprøven kan sige noget om, hvor vidt der har været en infektion.

...men altså, ingen luftvejsproblemer og ingen kredsløbsforstyrrelser. :)

Mette (Fjolle)

Det Gule Helvede

0
0
Svar på denne tråd

Havde de
Forfatter: 
Dato:  31-12-2012 16:23

Kikkert i lungerne på hende, for det er måden at fastslå/afvise engbrystighed. Har selv haft en oldenborgvallak med dette. Det kan blandt andet komme efter en ubehandlet (mindre) luftvejs/ lunge infektion.

Nu med guldhesten Brødsgårds Leander!

En rigtg hest er en fjordhest!

0
0
Svar på denne tråd

Kate...
Forfatter: 
Dato:  01-01-2013 11:39

Ja, de havde et kamera helt nede for at tjekke luftvejene - hele vejen. Der er en anelse irritation af en slimhinde, men intet der gav anledning til anmærkninger.

Vi fik svar på blodprøven i går, der har været en infektion, men den er ikke behandlingskrævende. Hun skal fortsat trænes og så anbefaler de, at vi får taget en ny blodprøve om 3-4 uger.

Hesten selv er vældig frisk og kæk, der har ikke været nogen "anfald" siden den 25., så nu håber jeg, at det holder ved.

Mette (Fjolle)

Det Gule Helvede

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider