Jeg synes emnet bliver lidt bredt, men hvis det er sådan som jeg forstår sammenstød, så here it goes:
Jeg er glad for at jeg lærte om heste og ridning hos islænderfolket, dengang jeg startede med at ride - fordi løsdrift, velfærd, alternativ behandling og træning var en selvfølge.
der var heller ingen hjælpetøjler, sporer (som jeg er ok med, i særlige tilfælde)
- på den anden side, dengang, var sadeltilpasning ikke noget man gjorde stort ud af som idag.
Idag er der også flere på boks, med dækkener, foderplaner, tilpassede sadler - altså nærmer de sig "storhestefolket" ret meget mest på godt, men også skidt, synes jeg.
Men snobberiet imod andre ryttere var også slemt dengang - lidt dem mod de andre, og de denifinere sig imod "storheste-ryttere" af den gamle skole, med nervøse heste i sandkassen, sporer, klapreshenkler, for lidt foldtid m.m.
- og glemmer alle os andre med andre robustheste eller varmblodsheste, som har heste med masser af foldtid, løsdrift, rider i skoven og ja, i det store hele er ret meget lig dem.
Jeg kan også høre den anden vej, at nogle mener at de små islændere, er nogle uldtottet, der er stædige og løber af med deres ryttere, ikke egner sig til dressur eller noget andet, end gangartsklasser.
Kritikken hos begge lejre, om sadler er der noget om - den korte, lette sportstype er næppe ligeså robust som en solid herrehest og en sadel der rager ud over det hele, er skidt.
og enten er folket blevet bedre til at ringe til dyrlæger og kiropraktorer, eller også er islændere blevet meget mere sarte, de er ligeså syge som "alle de andre" heste hos skovturs/hobberidningsfolket med ben - ryg - maveproblemer.
Men sammenstød er der rigeligt af imellem de 2 verdener.