Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Blive god rytter?
Forfatter: 
Dato:  11-12-2012 20:06

Hej. :)

Jeg er en pige på 12 år. Jeg har redet et år, men der er stadig en masse jeg kan lære. Jeg har brug for nogle godt tips, til at blive en god rytter. Jeg ønsker selvfølgelig altid det bedste for hesten og jeg vil gerne vide mere om hvad jeg skal gøre for at vise respekt over for hesten og lade den føle sig tryk når den rider med mig. :) Jeg håber i forstår hvad det er jeg er ude efter? :)

På forhånd tak!

1
0
Svar på denne tråd

god undervisning
Forfatter: 
Dato:  12-12-2012 05:30

det du skal sørge for er at få så god undervisning som mulig, både i ridning men også mht. omgangen og samværet med din hest.

du kan tage på ridelejre, kurser osv. for at dygtiggøre dig

jeg sender lige et link til et kuruss

jette

Stald Møllegården Heste og Ridecenter

Pony Rideskole

Center for alternativ behandling

bla. KST, Akupunktur, TFT, Massage og Naturopati

Rideterapi og Hippoterapi

Se Kursus Tilbud

1
0
Svar på denne tråd

God rytter
Forfatter: 
Dato:  12-12-2012 05:55
Hejsa

Det var da et virkelig godt spørgsmål! Men der er vist ikke noget nemt svar...
Det bedste råd er nok at prøve at forstå teorien bag heste træning. Fx. så er heste aldrig dumme, men har lært noget forkert eller forstår ikke hvad du vil (eller 117 andre årsager). Så den bedste måde du kan være rytter på, er ved at være super præcis med signalerne, og lære hesten hvad de betyder ordentligt... Dernæst er det vigtigt at være afslappet, rolig og tålmodig.
I forhold til undervisning er det vigtigt at der er fokus på dig, det du gør og din opstilling - ikke så meget om hesten går pænt. For den kan først for alvor gå godt, når du sidder rigtigt... Men altså, tingene tager tid! Med jo mere man er opmærksom på, at det er rytterne det gode ridning skal komme fra, jo nemmere vil det gå.
Det endte vist med at blive et temmelig generelt og filosofisk svar, men håber du vil overveje det alligevel ;)

Iser

~ Kun havet frygter ikke tåber ~

1
0
Svar på denne tråd

en let håndgribelig
Forfatter: 
Dato:  12-12-2012 09:34

ting man kan gøre er at blive filmet under undevisning.

Se det -igen og igen. Hvad er det underviseren retter, hvordan reagerer du når du bliver rettet (for lidt/for meget), og hvordan påvirker det hesten?

Ikke mindste HUSK hav der bliver rettet, så underviseren ikke skal bede dig eks rette ryggen 10 gange på den time. Kan man huske fejlene der bliver rettet, og ride efter at undgå dem, bliver det automatisk en vane på et tidspunkt.

Nu med guldhesten Brødsgårds Leander!

En rigtg hest er en fjordhest!

1
0
Svar på denne tråd

123546
Forfatter: 
Dato:  12-12-2012 13:46

Lad din hest være din bedste ven, den kan give dig så meget tilbage. Og jo bedre du kender den, detso mere kan det gøres på dens premisser, samtidig med at du får et lækkert resultat :)

- Thea

1
0
Svar på denne tråd

Læs bøger
Forfatter: 
Dato:  12-12-2012 15:20

Hej,

Jeg vil anbefale dig at låne bøger om hestes adfærd, sygdomme, fodring og træning af heste - i det hele taget alt, hvad der angår heste, for jo mere man ved om hele hesten, des bedre er man i stand til at sætte sig ind i, hvad det er, der skal til for at få gode resultater som rytter.

Gode bøger kunne f.eks. være (og der findes MANGE andre):

Et godt hesteliv af Inge A. Futtrup,

Gode manerer af Kelly Marks

I harmoni med hesten af Ute Lehmann

Desuden findes der et væld af bøger om ridning, det kunne f.eks. være bogen om dressur af Kyra Kyrklund og Jytte Lemkow - jeg har glemt titlen lige nu. Eller bogen Military af Jan Jønsson. Eller hvis man interesserer sig for at gå over i akademisk ridning (eller bare er nysgerrig og har lyst til at vide mere om historien bag vores dressurridning) er der jo bøgerne af Bent Branderup.

Desuden findes der bøger om at gøre hesten sikker at ride på, f.eks. Jan Ladewigs bog Ridesikkerhed.

Der findes altså en masse muligheder for at blive klogere på heste og lære noget rideteori, som kan gøre dig til en bedre rytter :-) Bare afsted på biblioteket!

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

1
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-12-2012 20:52

alle skal lære.. og ingen er aldrig færdige med at lære.. :-)

det er altid godt at blive klogere som nogen skriver så kan bøger være fantastisk gode.

der er kommet rigtig mange gode ting.

men undervisning og undervisning og lidt undervisning.. eller en søster, veninde eller lignende som er væsentligt bedre end en selv kan også være en løsning.

hvis det nu f.eks er at man skal træde hælene ned, rette ryggen, og rette hænderne på en gang. så kan det være en fordel kun at tage en ting af gangen.

så underviseren et par gange(timer) kun siger hælene ned så det er det eneste du skal bekymre dig om foruden hesten. så lærer mange hurtigere. så skal du måske kun bekymre dig om dine hæle og den udvendige tøjle i stedet for 5-6 ting på en gang.

og så skal du huske på det, og tænke meget på det når du så rider alene, så kommer det hurtigt.

synes det er flot og rigtig godt at du spørger.. sådan.. :-D

og held og lykke med det at blive bedre.. :-)

1
0
Svar på denne tråd

Oveskrift
Forfatter: 
Dato:  14-12-2012 19:09

Det er faktisk et ret godt spørgsmål :-)

Men det allervigtigste er vel at få så meget undervisning som muligt, måske oven i købet flere forskellige steder, eller i hvert fald prøve at ride mange forskellige heste, så du lærer lidt om de forskelligheder der kan være :-)

Man kan faktisk også godt lære noget af, at se dygtige ryttere blive undervist, eller tage ud og kigge til stævner osv. Altså prøve, høre, læse og opleve så meget som overhovedet muligt.

Mit hjerte banker for den akademiske ridekunst.

1
0
Svar på denne tråd

hiiiiii
Forfatter: 
Dato:  14-12-2012 21:12

at blive en god rytter bliver man ikke på 3-4 år men igennem rigtig mange år. men som mange skriver få en god underviser men husk der er mange knapt så gode underviser som ikke altid ved hvad de snakker om så det er vigtig med en god en det første stykke tid til du har dannet dine egne "ridemetoder". lige nu tror jeg for dig selv og din egen skyld at du skal træne din egen trykhed på rykken af hesten prøv og google lidt rundt med nogle øvelser. jeg har redet på heste i 13 år er 17 idag og jeg har efterhånden opbygget en del tryghed på ryggen af de kære dyr jeg bliver ikke stiv og spændt mere i min krop vis de stjeler og bukker og så vidre. når du har den trykhed bliver ridningen noget bedre og selvfølgelig også sjovere for dig selv men ALTID HAVDE EN SUND RESPEKT for dyret ikke overdrevet men bare husk de kan slå dig ihjel på et spilt sekund. netop pga. det med respekt har jeg de sidste 6 år behandlet hestene som et brugs dyr istedet for et direkte kæledyr da man nemt glemmer respekten så

håber du for noget ud af vores inlæg og hel og lykke i fremtiden:D

1
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider