Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Humørsvingninger????
Forfatter: 
Dato:  04-12-2012 14:55

Jeg har en hoppe, som jeg ikke rigtig ved hvad jeg skal gøre med mere???

Da jeg var nede og prøve hende, var en den rareste hest man kunne forestille sig. havde de mest godmodige øjne og var lige den type man falder for.

hun var vant til at få ren havre, så tænkte hun nok ikke var typen der tændte nemt op..

Jeg fik hende billigt da hun har en piphas, dog på ingen måde generet af det.

Da jeg fik hende hjem, vendte hun hurtig rundt og blev aggressiv, men kunne/kan stå og snakke ligeså stille med hende, pludselig hakker hun tænderne i en eller vender rundt og vil losse, hun har flere gange direkte bakket efter en, for at losse.

hun kan losse med alle 4 ben, fremad, bagud og til siden, så man er ikke rigtig i sikkerhed nogen steder.

de første gange jeg longerede hende, var med longepiske mod hendes krop, ikke at den blev brugt, men for at holde hende væk, da hun ellers ville angribe mig.

Hun viser tit adfærd som en hindsig hingst, spændt helt op, og står og "pruster".

Jeg fik en ud og ordne hendes tænder, og det viste sig hun havde voldsomme tandspidser og to løse ulvetænder, som blev fjernet.

efterfølgende var hun "sødere" for en kort periode.

hun er nu flyttet ud i opstaldning, hvor der stod en anden hoppe 4år ældre, som var en meget hidsig hoppe, troede hun ville blive pillet ned af hende, men nej, min hoppe har taget styringen.

Er man først på ryggen af hende er hun ok, lidt tændt, men ikke noget vildskab, men fra jorden af ved jeg aldrig hvor jeg har hende.

hun viser samme adfærd overfor min veninde, men der hvor hun står opstaldet er der intet, de kan gå rundt om hende, rette hendes dækken o.s.v. og er aldrig i farer.

hun får foder som på ingen måde indeholder havre. får hø og wrap.

jeg har i mange år rette problemheste op, men hende her??? lige meget hvad jeg prøver, så tænder det hende mere. og prøver man og sætte hende på plads, fordi det bliver for farligt for en, ja så viser hun endnu mere aggressiv adfærd...

så håber der er nogle kloge (h)ænder herinde der kan komme med nogle forslag..... for ved snart ikke hvad jeg skal gøre??? hun var købt som en rolig hest alle kunne styre, som var det jeg søgte, fordi min ryg ikke længere kan det med de "vilde" heste, plus efter jeg har fået barn, tænker jeg også på at komme helskindet hjem hver dag...

Naja Zehlmann

www.team-blueheart.dk

Pandebånd + Rhinsten

- Hingste fra hele DK

***KONKURRENCER***

Gelenegle

0
0
Svar på denne tråd

Få hende
Forfatter: 
Dato:  04-12-2012 22:24

tjekket igennem af en dyrelægeudd. kiropraktor! Det lyder som en værre udgave end det som skete for min hoppe - rigtigt sød hest, fik den hjem og så var den bare en kælling - især på folden (der, hvor jeg har hende, går de meget på fold) og blev sur når man pillede for meget ved hende...

Hun viste sig at have en forstrækning i lænden - og hun var faktisk stadig sød at ride, men skubbede smeden gennem stalden (han kom ikke til skade), da han ville tage bagbenet frem...

I dag er hun smertefri, men HOPPE - jeg har lært meget eftertrykkeligt at når hun siger at noget er ubehageligt, så er det det og det skal fjernes! F.eks. en gang havde smeden lagt de forkerte sko på, med en optå i stedet for to, hvilket resulterede i at han efter hun i tre uger havde skrabet og gået småt, måtte skifte dem - i samme øjeblik hun fik de rigtige sko på forsvandt alle irritationssymptomer :P Og bukker hun så meget som én gang i alm. træning, ved jeg at det er tid til at ringe til sadelmageren... Så jeg har lært at der bliver ringet efter den speciallist hun beder om :P

Det kan være at hun bare er en følsom hoppe, så få hende tjekket igennem - der kan gemme sig noget...

Sagde Johanna

Life's a bitch and then you die

0
0
Svar på denne tråd

Hopper er...
Forfatter: 
Dato:  05-12-2012 00:46

da noget af det skønneste der findes he he. Jeg har selv et par stykker og har været igennem lidt af det samme som dig. Mit trick var godbidder, godbidder og flere godbidder. Hver gang hun bed efter mig så fik hun en godbid. Hver gang hun sparkede efter mig fik hun igen en godbid.

Ja det lyder måske skørt men til sidst blev jeg hende der med godbidderne. Mange syntes jeg var tosset i starten og at jeg roste hende med godbidder for hendes adfærd. Men for mig var det den eneste måde jeg kunne komme i kontakt med hende.

Det samme gjorde jeg også når jeg red hende eller forsøgte på det. Hun havde en tendens til at stresse og var ikke til at komme i kontakt med. Så der blev øvet en masse parader og hver gang fik hun en godbid.

Idag er det meget bedre dog kan hun godt finde på at nappe ud efter mig i forbindelse med pålægning af dækken og når jeg spænder gjorden. Det har jeg løst med en HorseLyx sliksten

Jeg håber du finder en løsning så du igen kan få din dejlige hest tilbage igen.

Rikke

0
0
Svar på denne tråd

mange årsager
Forfatter: 
Dato:  05-12-2012 05:20

der kan som sagt være mange årsager og det svære er jo nok lige at finde den rigtige.

men jeg tror du skal gå ud fra at en hest der ændre adfærd og bliver direkte farlige, har ondt, en ubalance i kroppen eller på anden måde har svært ved at være i sin krop.

det kan godt være foderrelateret, måske noget med homonbalancen, måske har hun ondt i ryg, ben måske er det en kombination osv. det er svært at sige og derfor skal du få din hest undersøgt og behandlet.

jeg har set en del af disse hopper i forbindelse med mit arbejde så ja, jeg ved det er en svær situation du står i.

jeg sender et link til dig over pb

jette

Stald Møllegården Heste og Ridecenter

Pony Rideskole

Center for alternativ behandling

bla. KST, Akupunktur, TFT, Massage og Naturopati

Rideterapi og Hippoterapi

Se Kursus Tilbud

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-12-2012 08:16

har selv tænkt tanken med en kiropraktor..

må bare ærlig indrømme at jeg ikke aner hvor jeg finder sådan en henne, i vestjylland???

for ville være træt af at skulle opgive hende... hun var jo købt ind, for at skulle være min hygge-/nusse-/dressurhest (hobbyplan) og ikke en jeg skulle kæmpe med..

men kender i nogle gode behandlere i vestjyalland, så send gerne et link..

Naja Zehlmann

www.team-blueheart.dk

Pandebånd + Rhinsten

- Hingste fra hele DK

***KONKURRENCER***

Gelenegle

0
0
Svar på denne tråd

Flytning
Forfatter: 
Dato:  05-12-2012 08:28

Jeg har oplevet lidt af det samme - godtnok med en vallak - som jeg købte sød og rar og blev ganske svær at håndtere, da jeg fik ham hjem.

Vi 'diskuterede' temmelig meget det første halve år og til sidst blev jeg nødt til at fortælle ham hvem der var førehest i vores flok (mig). Derefter blev der længere og længere mellem hans udfald mod mig og i dag er han en meget sød og rar gadedreng jeg elsker at være sammen med. Han skulle finde sin plads i flokken og da det var på plads faldt han til ro. På folden bestemmer han over de andre - i stalden bestemmer jeg.

En anden mulighed kunne være at hesten rent faktisk var bedøvet, da du så på den. Kender jo ikke omstændighederne nærmere men det er da hørt før. Som mange andre skriver, så kunne det godt tyde på at der er et eller andet, der generer den.

Har iøvrigt også en hoppe, som 'taler' meget til mig og hun lider bestemt heller ikke i stilhed.

Bokse udlejes i mindre stald med vandrefolde syd for Odder. Veldrænet 20 x 50 bane med lys

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  05-12-2012 08:59

Det lyder ikke rart, at din hoppe opfører sig sådan. Når man havde købt, hvad man troede var en rar hest, bliver man garanteret frygtelig skuffet

Det er jo svært at sidde her på den anden side af skærmen og give gode råd, men jeg tænker at det måske kan være en af følgende årsager.

1. Hoppen har ondt. Et eller andet sted er der noget, der generer hende, og det kan være værd at få dyrlæge eller kiropraktor ud. Jeg har hørt rigtig godt om hende her, og hun skriver at hun kører i det meste af Jylland. Måske hun kan overtales?? http://www.evaloeber.dk

2. Du siger, at de andre i stalden godt kan håndtere din hoppe. Kan der være noget i dine signaler til hende, som gør det? Jeg ved da, at jeg har ændret mig MEGET efter jeg har fået et barn. Jeg er blevet mere frygtsom. Især når man har små børn tror jeg altså det hænger ved. Livet er ligesom en anden størrelse... Og det tror jeg godt hestene kan mærke... Måske du kunne arbejde med noget jordarbejde, der kan give større forståelse mellem jer? Har du fx set denne film? Den er god på mange måder, men giver også virkelig et indblik i, hvad man kan opnå fra jorden. www.youtube.com/watch?v=TQUMAJCh1fA

3. Måske er hun frustreret over maden? Eller noget andet, der er anderledes i den nye stald. Hvad med at give sælgeren et kald og spørge denne til råds? Jeg har lige købt en unghest, og det har været så skønt lige at kunne sende sælger en SMS med et par spørgsmål om tidligere adfærd, når man ikke helt ved, hvad man skal forvente af en ret rå hypper.

Håber alting løser sig for dig og din hest

Hilsen Mette.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-12-2012 12:50

Flere teorier:

Det lyder som om at din hest ikke trives. Det kan være pga flytningen, altså hun trivedes måske bedre i hendes gamle flok.

Hvor lang tid er hun på fold? og hvor meget var hun på fold hos sælger, evt løsdrift?

Hvor lang tid havde sælger hende inde du købte den? For hun kan have stået med en god ven som jo så ikke er der mere nu.

Hvis der er heste i din stald der er utrykke, kan det smitte din, hvis det er pga at de bliver behandlet hårdt af ejere el udlejer.

Det kan være hormonelt.

Det kan være pga smerte.

Det kan være du ikke indgyder lederskab.

Det var mine foreslag.

Vh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-12-2012 13:20

Læste lige indlægget igen.

Er eller har du været lidt tøvende, når hun puster sig op?

Hvis hun har fundet ud af at det gør dig nervøs har hun taget magten.

Hun kan godt forbinde dig med noget hun synes er ubehageligt feks ridning, eller at blive taget ind.

Har engang set en lignende opførsel fra en stor hoppe, den havde fundet ud af at den var stærkere en mennesker, men var nogenlunde at ride. Men fra jorden var den farlig. Den kom ikke nok ud på fold og var derfor ikke venligt indstillet på mennesker .

Det endte også med at den sparkede en pige i hovedet, som ellers havde taget den på græsfold sammen med sin parthest i flere uger. Jeg havde advaret hende om at det var en dårlig ide at lege det lille hus på prærien med den hest.(hun var noget naiv mht dens opførsel og rendte rundt på folden hos dem).

Må jeg spørge hvad du gør når hun sparker ud efter dig? For det må den ikke! jeg ville prøve at kigge på dens forhold og få den undersøgt af dyrlæge, og lave hms med den. Og så ville jeg prøve at få sælger ud og se hvordan sælger håndterer den.

Vh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  05-12-2012 13:27

Ville starte hos dyrlægen med at få tjekket ryg og reflekser. Der udover evt få hende tjekket bagi om hun sluger luft/er for åben eller måske har nogle cyster på sine æggestokke.

Andet er at jeg ville få en kiropraktor ud. Samt muligvis sadelmager og få tjekket sadlerne igennem.

Samt starte forfra med damen fra jorden med alm. opdragelse og håndtering. Masser af ros, evt klikker-godbide træning.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Mit bud på kiropraktor..
Forfatter: 
Dato:  05-12-2012 13:48

www.dyredoktor-heidinielsen.dk/ Heidi er rigtig dygtig og kører over det meste af Jylland..

Jeg vil give de andre ret i at det kan være ømhed, som hun forbinder med at skulle ud og lave noget altså når du kommer.. At staldejer kommer forbinder hun blot med rette dækken eller mad..

Hesteklipning tilbydes i store dele af Midtjylland

Se præsentation for mere info

0
0
Svar på denne tråd

Eva Løber
Forfatter: 
Dato:  05-12-2012 14:03

Puha Naja, hun lyder da som lidt af en mundfuld. Jeg kan anbefale Eva Løber, hende har jeg selv brugt et par gange til Monark, hun er uddannet dyrlæge, kiropraktor og har andre mere alternative uddannelser som akkupunktør, cranio sakral etc.

Så hvis du bestiller hende får du i hvert fald en ud, som kan dække det ret bredt :)

Men jeg vil som Sandra også nævner få din hoppe tjekket om den suger luft ind bagi og ellers selvfølgelig få den tjekket i ben og overlinje også.

Held og lykke med hende :-) Håber I snart får løst problemet :)

Med venlig hilsen

Zooropa - Anne

*** Impossible as they may seem
You've got to fight for every dream
'Cause who's to know which one you let go
Would have made you complete ***

0
0
Svar på denne tråd

perioder?
Forfatter: 
Dato:  05-12-2012 14:48

Sker det i perioder? Jeg har haft to hopper der pms'ede for vildt, den ene var generalt bare en bitterfisse, men hun blev forvandlet til den mest kælne kontaktsyge engel, når hun var hingstegal.. -Hvilket hun regelmæssigt var.

Jeg har også kendt en hoppe der plejede at være så sød og dejlig, så ændrede hun pludselig adfærd og blev en rigtigt kælling.

Det viste sig hun havde nogle problemer i kroppen der gav hende smerte, især når man satte hende i galop.

Problemerne blev rettet, men by then, tror jeg hun havde lært at forbinde visse ting med smerte, dvs. efterfølgende var hun stadig rasende over at gallopere, fordi hun forventede smerte.

For where your treasure is, your heart will be also.

Musik komponeres til kur programmer, hjemmesider, videoer MM.

Send pb for info.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-12-2012 19:22

Har aldrig haft problemer med at vise at jeg er lederen..

men ved hende her, er det lidt vaskeligt, for jo mere jeg udviser lederskab, jo mere aggresiv bliver hun.

og normalt giver jeg ikke op, da jeg så bliver temmelig stædig, men ved hende her har jeg måtte "opgive" et par gange, da jeg ellers ville ha kommet voldsomt til skade. Da det simpelthen bliver for farligt.

men hun viste denne adfærd inden jeg overhovedet begyndte at træne med hende.. det var få dage efer hun ankom på marken med en rolig vallak.

siden er hun blevet flyttet sammen med vallaken ud til dette sted, hvor de to så går sammen med en anden stor hoppe.

hun er ikke sådan overfor staldejer og hendes mand. men mig, min veninde og en anden opstalder har hun været aggressiv overfor.

hun har haft brunst rimelig regelmæssigt, har ikke haft taget dato ned på det. men hun har ikke uafbrudt været i brunst.

jeg har prøvet flere ting både fra monty roberts og andre (som jeg har haft stor succes med tidligere) og hun kan også tage godt imod i 5min og pludselig ryger ørene tilbage, mulen krampes op og man har enten tænder eller ben efter sig..

og det kommer sindsyg hurtigt fra hende at man konstant skal have øjne på hende, for at have en chance for at afværge hendes angreb.

Det underlige er så at står hun og spiser, så kan man gå rundt om hende, røre hende overalt uden problemer, så er hun bare en helt almindelig hest.

problemerne opstår hvis man vil strigle hende, arbejde med hende fra jorden (tillidsøvelser, longering o.s.v.)

eller bare hvis hun ser sig sur på en ude på marken (dette er dog blevet bedre efter hun er flyttet)

fra ryggen er der heller ikke andet end hun er tændt, men ingen krumspring, spark eller andet.

hun går i løsdrift nu og gjorde det også herhjemme.

ved tidligere ejer stod hun på boks, men det er i en boks hun fik sin piphas ved at sparke hårdt ind i en betonmur.

de får godt hø og wrap 2 gange dagligt og bliver fodret lige nu får hun Horselux easy. de har indtil nu gået på så stor en mark at der stadig var græs (det har vinteren så sat en stopper for)

tør næsten ikke få smed ud til hende, da jeg er bange for at han vil blive skadet (heldigvis har hun pæne og stærke hove, som ikke kræver meget pleje- gror meeeeeegeeeeet langsomt)

men synes det er vildt hvis hun ligefrem skal bedøves hver gang..

hun kan sagtnes løfte hove, man ved bare aldrig hvornår hun trækken den for at losse, for igen, det kommer bare lige pludselig.. og som sagt hun kan losse i alle retninger med alle 4 ben..

er ikke klar til at opgive hende endnu, da jeg håber at få den hest jeg var nede at se på, men hjælper de forskellige ting ikke, ja så er jeg bange for at lysten til hest ryger på et tidspunkt..

og skulle gerne igang med hende, så jeg kunne komme igang med min undervisning igen...

Naja Zehlmann

www.team-blueheart.dk

Pandebånd + Rhinsten

- Hingste fra hele DK

***KONKURRENCER***

Gelenegle

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-12-2012 22:54

Det lyder jo til at du har gode forhold og er erfaren så, jeg ville få hende grundigt undersøgt af en dyrlæge, dens adfærd tyder på smerter, eller hormonforstyrrelser.

Når hun pludselig vil angribe under hms, tyder det på hun beskytter sig selv, måske pga smerter.

Hvis dyrlægen ik finder noget, så ville jeg få en hms træner til at se hendes adfærd og evt en "synsk/kan tale med dyr ud, som måske kan give nogle svar.

Jeg håber du får det løst , kom gerne med opdateringer.

Vh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

hvad vil den sige
Forfatter: 
Dato:  07-12-2012 14:01

Hej Naja

Hmm.. Kunne det tænkes at hoppen prøver at lære dig noget?

Det lyder som om du kunne lære en masse indenfor området: hestens adfærd. Så at du kunne begynde at se forvarslerne til de forskellige "angreb". og Dernæst kunne begynde at fundere over hvorfor hendes forvarsler kommer / hvornår, etc, så du kan finde ud af hvorfor hun advarer så voldsomt som hun gør.

Det giver meget mening at hun prøver at fortælle dig noget. Men det er rigtig svært for os "herude" at komme med forslag.. Det er lidt som at lede efter en nål i en høstak.

Men måske skal du finde din indre ro frem, næste gang du går hende i møde. Slå dine tanker helt fra og kun SE og observere.. Læg mærke ttil hver eneste lille vift med halen, rykken med ørerne.. Og prøv så at se hvor lidt du kan gøre/røre, for at undgå den dårlige adfærd.

Så kan du måske pejle dig lidt mere ind på hvornår/hvorfor hendes adfærd kommer. Det kunne mellem linierne godt lyde som om du bilder dig selv noget ind. Feks at du ikke er god nok, eller at hun ikke kan lide dig..

det er virkelig svært at stå med selv, det ved jeg ;) Men herfra lige for at du giver det et forsøg

Pøj pøj

0
0
Svar på denne tråd

hopper
Forfatter: 
Dato:  07-12-2012 15:31

"I dag er hun smertefri, men HOPPE - jeg har lært meget eftertrykkeligt at når hun siger at noget er ubehageligt, så er det det og det skal fjernes!"

Sådan en har jeg præcis også!!!!!!!!

Og kan godt genkende det med godbidder for overhovedet at kunne komme i kontakt med dem (fokuser på MIG), og det er en rigtig god ide! Så kan man altid aflære dem det senere.

Og kender udmærket det med at de bliver mere aggressive, når man irettesætter dem. Så ville jeg prøve at arbejde under dens stress niveau. Altså når de bliver frustrerede/påvirkede, reagerer de på en bestemt måde.

Nogle bliver nervøse, andre hidsige, andre aggressive. Og du arbejder så hele tiden for at være under det niveau. Det har hjulpet rigtig godt her. Altså du kigger hele tiden efter dens grænse, og det ændrer sig hele tiden og i forskellige situationer.

Men den slags heste ER altså sådan. Det er ikke noget vi mennesker kan gøre noget ved. Medmindre den er rigtig ked af noget, eller har ondt. Så ville jeg spørge www.brittmenne.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  07-12-2012 16:41

tror i misforstår det lidt, det kan komme selvom der ikke arbejdes med hende.. f.eks. ved at man fylder vand op, så kommer hun hen for at snakkes med (hun er en meget social hest, der selv kommer og ligger mulen til en eller bare vil nusses med) og pludselig ud af ingenting flyver hun i en...

det kan komme hvor man står på den anden side af løsdrift-væggen.

det kan komme når hun strigles, det kan komme ved at man snakke med en anden hest, det kan komme ved at man går på marken o.s.v. o.s.v. der er ikke nogle bestemte ting det sker ved, eller jo det er der også, men ellers kan det komme på alle mulige måder..

lidt svært at forklarer..

jeg ved 100% hvordan man aflæser en hest, har arbejdet med det i mange år.

Alt foregår i meeeeeget rolig tempo omkirng hende, hun bliver rost ved de mindste ting hun gør rigtigt o.s.v. Jeg bruger stort set al min energi på at aflæse hende hele tiden, 99% af gangene får man bare ikke "advarslerne" fra hende inden. det kommer bare på et splitsekund.

Naja Zehlmann

www.team-blueheart.dk

Pandebånd + Rhinsten

- Hingste fra hele DK

***KONKURRENCER***

Gelenegle

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider