Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Trailertræning
Forfatter: 
Dato:  08-10-2012 13:09

Hej HN.

Jeg har en hoppe på 7 år, som jeg har brugt rigtig længe på at vænne til trailer, og det har været meget vellykket. Jeg har selv kunne læse hende, hvor jeg trak hende hen, og hun så selv gik op.

Desværre har vi været uden underviser og vi har holdt stævnepause, og nu hvor vi igen er igang er hun ikke så glad for traileren.

Hun virker ikke bange, stiller sig bare foran rampen og trækker bremsen, men går direkte op så snart min mor sætter longen på.

Men det er et problem at jeg ikke selv kan læsse hende.

Er det bare et spørgsmål om at hun lige vænner sig til rutinen igen, eller er det simpelthen at starte heeeelt forfra?

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-10-2012 13:18

Nu kan jeg jo godt tillade mig, at lyde lidt klog :-)

Det er lige lykkedes mig i dag, for første gang, at læsse min hest selv - efter et fantastisk weekend-kursus hos US-Mustang i Stoholm.

Tidligere ejer kunne læsse hende selv - men jeg havde fået gjort både hende og jeg vant til, at vi havde en følgehest.

Så da hun pludselig skulle derop alene - havde vi et problem.

Jeg vil tro, at du skal starte forfra - men at du så vil blive overrasket over, hvor hurtigt du får resultaterne tilbage.

Netop fordi du har haft succes tidligere.

Du kan også tage et weekend-kursus hos Henrik og få det løst i løbet af 2 dage :-)

Jeg tænker, at jo mere "mor og longe" du får puttet på, jo længere tid tager det, at "pille dem af" igen...

Rigtig meget held og lykke

0
0
Svar på denne tråd

12345678
Forfatter: 
Dato:  08-10-2012 13:24

Du har nok ret. Det må ikke forståes som at hun bliver mast ind i traileren, hun går lige så stille og roligt ind når longen kommer på, så hun ved godt hvad det er hun skal.

Jeg må bare i gang med at øve og øve :-)

0
0
Svar på denne tråd

Lidt ad gangen
Forfatter: 
Dato:  10-10-2012 07:38

Når den går ind når I sætter longen på, så har du ikke noget stort problem.

Du kan let træne hende til at gå ind uden longen ved at nøjes med at bede hende gå så langt ind, som hun frivilligt vil gå - det kan være næsten helt ind eller at sætte ét ben på rampen. Stop hende inden det punkt, hvor hun selv ville stoppe, giv en foderbelønning og bak ud igen.

Gentag til hun for meget lette hjælpere og helt i ro, går frem til det aktuelle punkt hver gang. Så er du klar til at gå videre. Bed om et skridt mere (du må gerne lægge lidt pres på, men KUN lidt), stop hende, beløn og bak hende ud igen. Og så fremdeles, indtil hun kan gå helt ind.

Det er VIGTIGT at du stopper hende før hun selv stopper, og bakker hende før hun selv bakker ud.

Når hun går fint ind, skal hun lære at blive inde, det gør jeg som regel ved at gå ind med hesten, tælle til 5, give foderbelønning og bakke ud igen. Og så ind igen, tælle til 7 og ud igen - indtil den bare bliver stående inde til jeg beder den gå ud.

Jeg lærer også hesten, at den skal kunne bakke, stoppes efter et enkelt skridt og gå frem igen - sådan at jeg ikke opmuntrer den til at kaste sig bagud.

Jeg bruger mange foderbelønninger i træningen, men de er ikke inde i traileren, de er i min lomme. Og hesten får først belønningen, når den har stået inde i det tidsrum, vi aktuelt er kommet til. Det forhindrer, at hesten drøner ind, tager belønningen og kaster sig ud igen....

Kvalificeret hjælp til problemheste og ryttere,

som er blevet bange for deres hest

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

Nu på Facebook

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider