Når den går ind når I sætter longen på, så har du ikke noget stort problem.
Du kan let træne hende til at gå ind uden longen ved at nøjes med at bede hende gå så langt ind, som hun frivilligt vil gå - det kan være næsten helt ind eller at sætte ét ben på rampen. Stop hende inden det punkt, hvor hun selv ville stoppe, giv en foderbelønning og bak ud igen.
Gentag til hun for meget lette hjælpere og helt i ro, går frem til det aktuelle punkt hver gang. Så er du klar til at gå videre. Bed om et skridt mere (du må gerne lægge lidt pres på, men KUN lidt), stop hende, beløn og bak hende ud igen. Og så fremdeles, indtil hun kan gå helt ind.
Det er VIGTIGT at du stopper hende før hun selv stopper, og bakker hende før hun selv bakker ud.
Når hun går fint ind, skal hun lære at blive inde, det gør jeg som regel ved at gå ind med hesten, tælle til 5, give foderbelønning og bakke ud igen. Og så ind igen, tælle til 7 og ud igen - indtil den bare bliver stående inde til jeg beder den gå ud.
Jeg lærer også hesten, at den skal kunne bakke, stoppes efter et enkelt skridt og gå frem igen - sådan at jeg ikke opmuntrer den til at kaste sig bagud.
Jeg bruger mange foderbelønninger i træningen, men de er ikke inde i traileren, de er i min lomme. Og hesten får først belønningen, når den har stået inde i det tidsrum, vi aktuelt er kommet til. Det forhindrer, at hesten drøner ind, tager belønningen og kaster sig ud igen....