Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

longering af hest?
Forfatter: 
Dato:  04-10-2012 20:55

hejsa :-P

hvordan lærer man en hest på 13 at blive longerigeret? kan ikke få hende til at gå frem i longen (skridt el. trav) og når hun så endelig er igang stopper hun igen efter en halv volte eller lunter ind til mig i midten -.-

det er ikke for at tæve hesten eller noget men hun er totalt ligeglad med en pisk om man dasker til hende eller får den til og lave smæld

så hvordan kunne jeg evt. lærer hende det

for vil meget gerne kunne longere hende engang imellem

håber der er nogle der har nogen forslag

tak på forhånd

Sandheden om sandheden er at den gør ondt...

heste er de bedste venner man kan få i verden<3

0
0
Svar på denne tråd

Mine råd
Forfatter: 
Dato:  04-10-2012 21:46

Longering du en god til ledarøvning, at vise respekt for " die personlige rum". Hvis det kommer ind i dit værelse i midtenb så føle den sig trygge med dig. Men reglen NR1 lunge er at hesten aldrig kan gå til centrum, hvis du ikke vælkommnat den. Hvis det gør det, eller ikke ønsker at gå så, jage den med pisken og med din krop, arme vinke, slå pisk decided jorden. Sen anvend mindre and mindre give beræm så snart ikke Hesten lytte at få de rigtige konsikvens igen. ned du er tilfreds med treningen, vil du være helt passiv og vælkomnar hesten ind til dig for ros.

0
0
Svar på denne tråd

En god hjælper
Forfatter: 
Dato:  05-10-2012 07:47

Hej,

Start helt forfra med en hjælper til at lede hesten rundt ved hovedet, mens du står på midten og kommanderer med hesten. Når det fungerer på begge volter i skridt og trav (find en hjælper med god kondi), så kan din hjælper gradvis forlade hesten og følge longelinen i retning mod dig. Derved kan din hjælper hurtigt hjælpe hesten på rette vej igen, hvis den ikke kan finde ud af det. Sørg for at bruge de samme kommandoer hele tiden (skridt, trav, galop, parer o.s.v.) - jeg har haft stor gavn af at lære mine ungheste "ud på volten", hvis de begyndte at trække ind mod mig. Men de havde så også god respekt for pisken, som jeg brugte til at pege med.

Du kan vænne hesten til at adlyde pisken, når du peger med den, ved at træne det fra jorden først. Hvis du peger på bagparten, skal den flytte den, hvis du peger på skulderen, skal den flytte den. Det kan være en stor hjælp til longeringen.

Tænk også på, at det sikkert er helt nyt for din hest, at du ikke vil have den i nærheden.

Og så længe, hesten selv meget gerne vil ind til dig på midten, så må du ikke give den lov til at komme ind. Den skal blive stående og du skal gå ud til DEN på volten, når den har pareret, hvis du vil skifte volten eller rose den/give godbid.

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd

ved ikke
Forfatter: 
Dato:  05-10-2012 13:38

Nu ved jeg ikke, hvor mange heste, du har longeret før... Men jeg ved af egen erfaring, at det kræver en hel del øvelse, opmærksomhed, og kontrol over sit kropssprog. Jeg har også måttet bruge en hjælper til at trække hesten rundt på volten, og så forøvrigt holde opmærksomheden på, hvornår jeg kom "foran" hesten - det er centimetre, det drejer sig om. Det er også en god idé at starte med at øve sig på en hest, man VED kan longeres.

Hvis du har longeret masser af heste før, så overse mit indlæg.

Ny hjemmeside: http://www.roeshoj.dk

Oplysninger om Siff / Guccis fortid søges. Irish Cob Crossbreed fra 1996. Genkender du hende? Se billeder på præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

uhaaaaa
Forfatter: 
Dato:  05-10-2012 16:56

det er nogle gode råd alle sammen vil helt klart prøve dem! :-P

Marlene ?Agnes?:jeg har ikke longeret mange heste øver mig også på en anden hest som er rigtig godt til det ( jeg er nok ikke den bedste til at lærer hende det men må prøve)

og jeg kan kun give dig ret i det du skriver

:-D

Sandheden om sandheden er at den gør ondt...

heste er de bedste venner man kan få i verden<3

0
0
Svar på denne tråd

du skal gøre
Forfatter: 
Dato:  05-10-2012 21:06

Du skal gøre longen lille i starten, det hjælper dem meget, ellers stopper de, vil vende om, eller ind til os.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-10-2012 10:56

Jeg lærte min 2 års at skridte rundt i longe på 3 min., det var bare som leg, så kun skridt :) Det skal så siges jeg har longes unge heste til dødelighed ;)

Men jeg startede med at gå rundt med hende i en cirkel og gik gradvist fra hende ind mod midten. Sørgede for mens jeg gik væk, hele tiden at være bag hende, så jeg drev hende den rigtige vej rundt og hun ikke kunne vende som om mod mig. Og vupti gik hun rundt om mig :) Når jeg siger bag hende, er det sådan at jeg står ikke paralelt med hende, men en smule bag ved den paralelle linje. Og så med pisken ud til at lede hende, lige ledes bag ved hende.

Det er det aller aller vigtigste når man longer at være bag ved! Eller gør hesten det mest naturlige for den, at stille sig mog dig. Bagparten ud, og så er det svært at gå rundt ;)

- Thea

0
0
Svar på denne tråd

være 2 personer i starten
Forfatter: 
Dato:  08-10-2012 14:28

jeg synes altid det hjælper at være to personer i starten, når man skal lære en hest at gå i longe.

du står inde på midten som du skal og giver kommandoerne til hesten, din hjælper leder i starten hesten rundt på volten, gerne både i skridt og rolig trav, når den forstår dette flytter hjælperen sig og står nu mellem hesten og dig eller bag ved dig og lidt længere inde mod hesten, men en pisk der bruges til at pege på hesten og holde den ude på volten, som støtte til dine kommandoer om det samme.

når dette fungerer kan du selv overtage pisken og longere den alene, vil den gå ind i volten så peg mod dens skulder, og pas på at du aldrig kommer til at stå foran den linje som går fra hestens skulder og hen imod dig, det virker bremsende på de fleste heste, og de bliver i tvivl om de skal komme ind imod dig. at stille sig foran den linje, løfte den ene hånd og sige "parer" skal senere(sådan som jeg bruger det) fungere som stopsignal.

men en hjælper til at forstærke dine signaler lidt så hesten ikke kommer ind til dig, det tror jeg ville hjælpe i dit tilfælde. bare indtil hesten forstår det, og det tror jeg hurtigt den gør så.

"Tankerne skaber forandringer. Oplev som ham, og du oplever svarene." citat af min dejlige hest Mystery

0
0
Svar på denne tråd

longering
Forfatter: 
Dato:  08-11-2012 21:04

Hejsa

jeg er netop igang med at lære at longerer hesten jeg har part på.

Underviseren fortalte at første skridt er at hesten skal vige til højre/venstre ved at man lægger et pres/dasker på skulderen til den viger til siden bare et enkelt skridt til at starte med og ros. Det gør man så igen og igen og til sidst kommer man på en volte. Jeg går selv rundt i en lille cirkel.

Når hesten så er på volte og går ind mod mig så peger jeg på skulderen og han skal så vige ud af igen.

Jeg starter med at stå i siden ved hestens hovedet og holder ham blidt på næseryggen med den ene hånd( hvis han skulle finde på at gå ind i mig kan jeg lægge et pres på næseryggen så han ikke går ind i mig;)) og den anden hånd holder pisken/sticken der rammer skulderen.

Håber det giver mening:)

God fornøjelse.

Mvh Heidi

Akademisk dressur og horsemanship er lige mig:D

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider