Hej,
Start helt forfra med en hjælper til at lede hesten rundt ved hovedet, mens du står på midten og kommanderer med hesten. Når det fungerer på begge volter i skridt og trav (find en hjælper med god kondi), så kan din hjælper gradvis forlade hesten og følge longelinen i retning mod dig. Derved kan din hjælper hurtigt hjælpe hesten på rette vej igen, hvis den ikke kan finde ud af det. Sørg for at bruge de samme kommandoer hele tiden (skridt, trav, galop, parer o.s.v.) - jeg har haft stor gavn af at lære mine ungheste "ud på volten", hvis de begyndte at trække ind mod mig. Men de havde så også god respekt for pisken, som jeg brugte til at pege med.
Du kan vænne hesten til at adlyde pisken, når du peger med den, ved at træne det fra jorden først. Hvis du peger på bagparten, skal den flytte den, hvis du peger på skulderen, skal den flytte den. Det kan være en stor hjælp til longeringen.
Tænk også på, at det sikkert er helt nyt for din hest, at du ikke vil have den i nærheden.
Og så længe, hesten selv meget gerne vil ind til dig på midten, så må du ikke give den lov til at komme ind. Den skal blive stående og du skal gå ud til DEN på volten, når den har pareret, hvis du vil skifte volten eller rose den/give godbid.
MVH
Jette