Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

rebgrime vs hingstekæde
Forfatter: 
Dato:  02-10-2012 16:19

Kære HN orakel

Er der nogen der har er faringer med både rebgrime og hingstekæde og ved hvilken der tager hårdest fat? Hvilken en af dem der kan være mest behjælpelig med at stoppe en stejlende hest.

Til dem der vil have historien om hvorfor jeg spørger - her er den:

Min 5 årige hoppe brækkede benet i påsken i år. Fyldte 6 på hospitalet hvor hun fik opereret en plade ind - efterfølgende rendte vi ind i en masse komplikationer og hele forløbet trak ud. I dag står hun og healer de 13 huller der blev boret i hendes knogle til skruer.

Hun har altså stået i boksro siden påske - på hospitalet virkelig i boks men hjemme har hun også en lille paddock (3x5m)

Damen føler sig altså ikke rigtig syg længere, og det der med boksro synes hun er ved at være NOK.

Hun er noget af det sødeste. En blid unghest med et rigtig godt hoved, der normalt er både velopdragen og kan styres med løst træktov og små bevægelser. Men nu begynder hun at lide af indestængt energi. Vi må gå med hende 5 minutter hver dag og nu er det sket et par gange at hun er eksploderet. Hun er 1,65 og vejer 550 kg, så jeg synes, det er en rigtig dum leg, når hun rejser sig og hopper og sparker på stedet.

Jeg har brugt rebgrime, uden hvilken, jeg faktisk ikke tror, jeg kunne have holdt hende sidst, det skete. Næste dag havde jeg træningsværk..... Hun var trist i forgårs og der eksploderede hun fuldstændig. Nogen foreslog mig hingstekæde som værende mere effektivt. Derfor søger jeg råd, da jeg aldrig har brugt hingstekæde og kun kender dem i teorien.

Jeg har overvejet at prøve med både og, og så se hvad som hjælper...

Dagen efter var hun glad og sød igen - så var det jo ude af kroppen... for nu... Vi har midst en måneds boksro endnu, så jeg vil gerne undgå at der sker noget indtil da, om jeg så skal gøre hende lidt ondt med rebgrime eller kæder - så må det være sådan.

Jeg forsøger endda at mentaltræne hende med forskellige trick før gåture for at trætte hende, men det bliver jo ikke ved at udfordre med de ting man kan lære mens man står stille.... Forslag til det modtages også gerne.

Venligst Maluna

Hvis der ikke er fejltagelser i dit liv, tager du ikke chancer nok

0
0
Svar på denne tråd

dddddddd
Forfatter: 
Dato:  02-10-2012 20:54

Jeg ville prøve en hingstekæde - der kan du bedre sige nej lige med det samme - ét træk i kæden og slut, færdig.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

et lille råd
Forfatter: 
Dato:  02-10-2012 21:24

Hvad med en "be nice" grime, den forhandles ved Mustang International. Det er en rebgrime, der tager "hårdere fat", og de heste jeg har kendt, har hurtigt lært at opføre sig ordentlig. Kender den dog ikke fra 1. hånds erfarring. Dem jeg kende, der har brugt den, har været meget glade for den.

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  02-10-2012 22:19

Jeg ville prøve kæden eller en trense med bid :)

Med Venlig Hilsen

EVa

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-10-2012 08:04

Jeg ville lægge trense med bid på, når jeg skulle trække hesten, og se om ikke, der bliver lidt mere styr på den sådan.

Har også hørt om nogen, der bruger hingstekæde sammen med trense/bid, men ved ikke, hvordan....

sagde Charlotte

med Malú og Musse

en oldenborg og en pippipony

0
0
Svar på denne tråd

Sikkerhed
Forfatter: 
Dato:  03-10-2012 11:35

Sikkerhed frem for alt - og det er bestemt ikke sjovt at trække med en hest, som er i boksro. Jeg brugte hingstekæde på min, og så en longe for enden af kæden, så jeg havde lidt at give af hvis dyret rejste sig. Det var effektivt, men hun rendte fra mig 4 gange på en måned. Der skulle ikke andet end en mindre forstyrrelse til for at hun eksploderede. Hun var heldigvis flink til at stoppe i den anden ende af hallen. Jeg gik kun med hende, når vi var alene, så det var tidlig morgen + sen aften.

Jeg brugte i øvrigt både hjelm, handsker og sikkerhedsvest, just in case, hvis der skulle komme flyvende ben i min retning. Der skete ikke noget, men jeg var rigtig glad for at have sikkerheden i orden.

0
0
Svar på denne tråd

Hingstekæde er hårdest
Forfatter: 
Dato:  03-10-2012 13:49

Hingstekæden er mere effektiv end rebgrimen, og hingstebiddet kan være endnu mere effektivt, især ved stejlen. MEN du påfører en ophidset hest smerte, og det kan øge ophidselsen. Du kan ikke forudse hestens reaktion, og får den held til at komme fri, især efter at have kæmpet hårdt imod dig, så vil den altid senere i livet kunne finde på at vende tilbage til denne adfærd. Derfor tror jeg ikke, at straf er den bedste løsning.

Jeg ville tage en snak med dyrlægen om at få noget beroligende til hende, eller også ville jeg forsøge med Zylkene, som jeg har ret gode erfaringer med. Eller Blue Hors Relax Amino i en længere periode.

Normalt vil jeg slet ikke mene, at det rimeligt at bruge så hårde "hjælpemidler", men dette er et specielt tilfælde, og du må gøre, hvad der er praktisk muligt. Men jeg ville lade magtmidlerne være den sidste løsning, og helst kun have dem på hesten for en sikkerheds skyld.

Kvalificeret hjælp til problemheste og ryttere,

som er blevet bange for deres hest

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

Nu på Facebook

0
0
Svar på denne tråd

Overskift
Forfatter: 
Dato:  03-10-2012 14:57

En trense med bid? altså det virker kun korrekt når det bliver korigeret oppe fra.
Et bid fungere på ingen måde optimalt til at trække med..

du trækker trykker bidet ned i laderne og ved et todelt bid, laver man nødeknækker efekten og smadre bidet op i ganen..

Ved mange tilfælde ville jeg ALTID ty til rebgrime, og jo mere uopdragen hest jo tyndere rebgrime og et arbejdstøj.

har aldrig arbejdet ed en hest jeg ikke har kunnet holde i en rebgrime, om den så prøver at løbe eller stejler, og når du har arbejdstovet har du mulighed for at komme på afstand, og klappe hesten sådan en.

en hingste kæde er god til nogle ting, men der er mange folk der sætter den forkert, og får ingen efekt.

Med Venlig hilsen Mich & Phoenex.

Den stolte Rytter af en Rød hest (:

Rest in Peace Sally The Saylor

Gone but not forgotten.

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffff
Forfatter: 
Dato:  03-10-2012 15:32

En anden idé:

Jeg har selv en hest som pt står boksro. Personalet vil ikke trække ham til og på sygefold (3x3 m nogle gode meter væk fra hans boks) da han er begyndt at løbe, stjele og angribe dem.

Så nu gør jeg det selv da jeg kender ham og han er meget speciel.

Men det jeg faktisk gør er at få hans interesse til at lægge et andet sted end at overhovedet nå at tænke på at stjele og løbe væk fra mig.

Jeg tager simpelten en masse gulerødder i lommen når vi går. Jeg sørger for at han HELE tiden går ved siden af mig, og ikke bag eller foran mig. Så stopper vi nogen gange helt op for at få opmærksomheden hen på mig og så får han en gulerod hvis han viser mig opmærksomheden.

Så går vi et par skridt mere. HAN skal tilpasse sine skridt efter mig - om jeg så går laaangsomt eller hurtigt. Så stopper vi igen - og gulerod. Så går vi videre.

Heraf kan jeg faktisk nu styre ham med stemmen. Sige "pruuuu" med tungen og stoppe op - han stopper op og afventer sin belønning uden overhovedet at have tænkt på at løbe, stjele, blive sur, gå ind i en osv :)

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-10-2012 20:51

Jeg bruger med sindsro en trense med bid til at trække med.

Bruger tit at gå ved siden af en rytter (med sadel og trense), der er fx er nybegynder. Her har jeg fat i tøjlerne, sådan on-off, og går da ind og korrigerer hesten via tøjlen bla, altså fra jorden.

Jeg vil ikke ligefrem sige, at en hingstekæde er blidere ved hesten end et bid brugt fra jorden.

Nu er det jo ikke de hårde træk, jeg laver i tøjlerne fra jorden, men havde jeg en hest, der var overfrisk, ville jeg da ikke være bange for at tage lidt fat, nøddeknækkereffekt eller ej.....

Ved fx en hest, der stejler, kan en tynd rebgrime eller hingstekæde også være "hård kost" for hestens næseryg.

sagde Charlotte

med Malú og Musse

en oldenborg og en pippipony

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-10-2012 22:24

Tak for alle jeres gode input! Hn er jo fantastisk på det punkt.

Personligt synes jeg trense er irriterende at trække med, jeg føler faktisk man har dårligere kontrol/kontakt/samarbejde. Så det har jeg ikke lyst til.

Jeg har lånt en tyndere og jo dermed skarpere rebgrime. Og i dag gik vi med både den og en alm grime med hingstekæde - så tænkte jeg, at jeg kunne se hvad som evt virkede bedst skulle hun begynde. Men hun opførte sig eksemplarisk og fik en masse ros.

Det jeg ikke bryder mig om ved en hingstekæde er at den ved sin egen vægt alene strammer lidt ind... Men hun sagde nu ikke noget til det. og jeg fik jo ikke brug for at afprøve dens effekt.

Ideen med at bevare fokus med godbidder og "følg mig"træning er egentlig god, men hun får kun den ene lille 5 minutters gåtur om dagen - jeg synes hun skal have lov til at strække benene godt ud i gang, og bare være i det.

Jeg stopper hende hvis det går for stærkt, og er hun "normal" kan hun stoppes med et prrr helt uden tov. eller med en lille anholdning i torvet. Jeg lader hende ikke stå stille og se for meget på noget og taler en masse til hende hvis hun virker lidt "forstyrret" og så sukker jeg hvis jeg fornemmer hun spænder lidt, så slappes hendes hals ofte øjeblikkeligt.

Så generelt synes jeg vi kommunikere rigtig godt, men når hun først ligesom har "gået over stregen" og er eksploderet i disse dage, så er det som om hun ikke kan stoppe igen, og faktisk føles det ikke som om hun kæmper mod mig... det lyder måske underligt.. men det føles ikke sådan.

Jeg vil bare så nødig hun skader sig selv... nu er vi kommet så langt... så hellere et ryk i næsen. Det er en god pointe at man giver smerte til en i forvejen ophidset hest, men alternativet er umuligt - Hun MÅ IKKE løbe.

Igen mange tak allesammen!

Venligst Maluna

0
0
Svar på denne tråd

Ko-tøjr..
Forfatter: 
Dato:  03-10-2012 23:36

Billede

Billede

Jeg havde problemet, at hesten løb fra mig, fx. når den blev bange. Problemet blev løst med træning af mig, men da jeg ikke syntes om at skulle bøvle med knuden i reb-grimen i stressede situationer, opfandt jeg denne variant. Hurtig at tage af og på. Den er KUN til at trække hesten i, og sidder bedst uden på den almindelige grime.

Denne respekterer han, dels pga trykket bag ørerne som en reb-grime, og dels fordi den kan stramme om næsen. Den tynger ikke på næsen, og er let at løsne lidt, når hesten opfører sig pænt.

Den er billig, og let at lave "efter mål". Drejeleddet hedder et legne, derudover bruges lidt nylontov, en karabin og en metalring til træktovet.

VIGTIGT!!! DEN ER KUN TIL TRÆK-BRUG, LAD DEN ALDRIG SIDDE PÅ HESTEN.

Håber dette giver mening.

0
0
Svar på denne tråd

hingste kæde
Forfatter: 
Dato:  04-10-2012 11:35

hej

Ja jeg ville helt klart vælge en kæde, men ikke over næsen, men under.

Jeg prøver at forklare, det kræver en ret lang kæde, evt et kvæler halsbånd til hund, med de helt små led.

Du sætter kæden gennem venstre side af grimen, i ringen på næsestykket. Føre kæden under hagen over i tilsvarende ring i grimen, hvor du sætter kæden i indefra og ud. Så føre du de to ender sammen under hagen på hesten, og har nu en trekant.

Det er meget vigtigt at kæden bare ligger løs under hagen, når hesten er flink men når den blir du siger du nej og gir lille ryk i kæden, hvorefter du OG kæden gerne skulle blive helt bløde igen.

Det er meget meget vigtig at både du og kæden slipper taget igen, for eller så er det helt sikker meget svært at være hest ( lidt som hund der bliver kvalt i kvæler der vender forkert)

Løber hesten, så hold fast, og jeg er næsten 100 på at når den trækker til, så vender hesten front til dig.

Håber jeg har forklaret det grundigt nok eller send pb og jeg prøver igen.

mvh Anni

Nu Mor til en pragtfuld pige.

og lillebror i fuld fart

Baby alarm sælges med kamera, brugt til overvågning af hest.

OPSTALDNING af hingsteføl fra i 2011 tilbydes i løsdrift

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-10-2012 16:33

Tak til jer begge to - interessant model den!

Jeg kan godt se jeg siger "ryk over næsen", men jeg ville dog aldrig lægge den over næsen. Men tak for din forklaring. Jeg havde kun hørt om at tage den gennem den ene ring, og ind i den anden. derved trækker den ligesom sammen ved sin egen vægt. Jeg skal prøve det, som du siger, det lyder langt bedre og mere rigtigt. Så tak!

Og så håbe at det hele er helt unødvendigt!!

Venligst Maluna

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-10-2012 10:37

En lille opdatering, sådan at hvis andre befinder sig i lign situation kan høre hvad der virkede.

Vi har nu gået med både rebgrime og alm grime med hingstekæde nogle dage. Hun styres med rebgrimen og kun når hun begynder at "danse", lægge an til at stejle ell. lign strammes hingstekæden og hun stopper ret øjeblikkeligt løfter hovedet og åbner munden og er nok lidt forskrækket, hun er jo slet ikke vant til hård behandling. Så får hun en masse ros for at stoppe og jeg stikker en finger ind og sikre mig kæden er løs igen.

Jeg bruger den udelukkende hvis rebgrimen ikke er nok. Det virker foreløbig ret godt faktisk, men kors hvor jeg glæder mig til at vi må begynde at motionere lidt mere!!! Og jeg kan få min blide søde dame tilbage!!!
Det er ikke sjovt at gå rundt med så stor og eksplosiv en hest.

Venligst Maluna

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider