som en anden også skriver så er det også min erfaring at det er vigtigt ikke at gøre det svære end det er, og helt sikkert meget vigtigt ikke at give hesten alt for mange dårlige oplevelser med at changere, feks kan det give rigtig træls indlæring hvis man,når man træner kontra gallop og så hver gang at hesten "kikser" og changer giver hesten "skæl ud" eller bare bliver en "irreteret" rytter der signalere at hesten gør fejl. klart at den helst ikke vil forsøge at changer frivilligt, den ved jo i starten af udannelsen ikke hvornår det er meningen og hvornår det ikke er meningen at den skal changere 
Jeg har gode erfaringer med at at træne det skråt igennem eller stor volte tilbage, lidt frisk gallop og før hovslaget giver jeg hjælpen lidt overdrevet og med hjælp fra en let påmindelse med dressur pisken til den nye gallopside og mange heste vælger at changer for at holde balancen og fordi den reagere på pisken.
ligeledes træner jeg det på skov stier hvor jeg ved at stien drejer, den samme metode som på banen og hesten changer næsten altid med glæde.
Nogen gange kan volet skift ved en stor slange bue hen over midten, give den følsomme hest god grund til at changer, altså den vælter lidt over til den nye gallopside, hvis man giver overdrevet hjælp og straks skam roser, så vil de fleste heste hurtigt finde fidusen og skifte galloppen, det er dog min erfaring at man skal være lidt varsom med denne metode, fordi den kan give smag for urene changementer hvor heste skifter først på forbenen og det er alt andet lige i min erfaring, svære at rette end hvis den skifter urent først på bagbenen.
jeg er i øvrigt enig i at metoden afhænger meget af hvilken tybe hest der er tale om.
god fornøjelse med træningen.