Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Indlæring af changementer
Forfatter: 
Dato:  02-09-2012 21:31

Ja, som over skriften antyder. Hvordan har I lært jeres hest at changere.

Min gmale dreng kan jeg faktisk ikke huske præcis hvordan vi forsøgte os men han hoppede og satte fuld fart på, så underviseren forslog en glidetøjle (til min hest med tendens til at gå lige 1-2 cm bag lod og helt generelt gik bag om tøjlen), den var jeg ikke med på. Tilfælde ville at vi fik ny underviser lige omkring det tidspunkt. Hun tænkte lidt over det og sagde så noget i retning af "enhver du spørger vil sige at sådan lærer man aldrig en hest at changere, men jeg tror det vil virke til din" og så lavede vi ellers små ottetaller med ch over midten. Det virkede.

På min nuværende hest er vi lige gået igang, igen har der været et underviserskift inde over. Den første satte os til at lave volte tilbage, kontra ned ad langsiden og så ch. lige inden hjørnet. Hesten der jo ikke forstår hvad der bedes om kaster sig så frem af og derefter kommer så nogle volter i uskøn kontragalop indtil det lykkes at få en eller anden form for skift. Det har vi så prøvet lidt et par gange.

Ny underviser: Kontra på 20 meter volte, afslappet hest i en samlet galop, ch-hjælp hvorefter hesten (og rytter desværre) kaster sig frem, parade, ro på og frem i kontra igen. Når der så kom et skift (også selv om det ikke er spor rent) er der så selvf. stor ros. Underviseren står på jorden og siger yeah når det lykkes, for det er godt nok svært at mærke om det byttes når man hænger oppe i luften. Det gjorde vi 4-5 gange i torsdags og i dag under træningen var han allerede med på hvad meningen er. Så nu skal vi lige finde ud af det på den anden volte også (vi startede med kontra i galop til den svære side, så han havde lyst til at komme over i den anden galop).

Nå men lang historie. Fortæl hvordan I har gjort, mon ikke der er lige så mange måder at gøre det på som der er ryttere.

VH Line

0
0
Svar på denne tråd

Nærmest ved en fejl...
Forfatter: 
Dato:  03-09-2012 08:26

Min vallak fik lært det lidt ved en fejl.

Jeg var ved at øve galop skråt igennem, da han havde fået en idé med at ville sætte farten op ved den øvelse.

I en af mine anholdninger, spænder han lidt op og takter ikke helt rent, hvilket gør jeg kommer ud af balance ( han er utrolig lydhør over den minste ændring i mine bevægelser) Så ved at min vægt var til ny indvendig,ny indvendig undershenklen flyttet tilbage og anholdning i tøjlen, ja, så byttede han rent og galopperende videre og det har ikke været et problem siden. Så nu sidder den i skabet.

Som du selv skriver - vi tog den også fra "træls side til gode side" Nu er øvelsen, så bare at han ikke ser det som en nem udvej, når vi øver kontra..

Som min underviser siger - det gælder om at finde knapperne og ikke gøre det svære end det faktisk er. For det falder naturligt for hesten af bytte.

For min vallak var det skråt igennem, der var nemmest for ham

Fuldpas opstaldning i nye faciliteter inkl. ridehal tilbydes i 8620 Kjellerup.

0
0
Svar på denne tråd

En god underviser
Forfatter: 
Dato:  03-09-2012 09:34

En god underviser er en som kan tænke kreativt, i stedet for at "sådan plejer man"

Jeg har selv fornøjelsen af en supergod underviser, og her har vores problem ligget i, at min 5 års har lavet de nydeligste changementer, men vi var altså i gang med at træne kontragalop

Så her har udfordringen ligget i, ikke at straffe hesten for at lave rene ch'er, men samtidig lærer den kontra. Så det har/er ikke den lige vej at lærer ham kontra, men meget "kringlet".

Jeg har set hende undervise to meget forskellige ekvipager mhp changement - den ene en meget touchy michellino og den anden en "tung i bagen" vallak. Og de er blevet trænet på to vidt forskellige måder.

Min fornemmelse er, at min underviser efter hånden kender både hestens og mine evner, styrker og svagheder, og det gør det nemmere at vælge den rette tilgang til nye øvelser.

Mvh charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Bom på jorden
Forfatter: 
Dato:  03-09-2012 18:31

Den nemmeste måde at lære hestene changement er at ligge en bom skråt igennem næsten helt oppe ved hjørnet så hesten skal dreje lidt og springe over bommen samtidig. Rytteren skal bare huske at give hjælpen samtidig med at der springes over bommen, så den lige som lære at det er det er for hjælpen den skal changere og ikke kun fordi der ligger en bom på jorden.

Har lært mange heste at changere på denne måde, og det har fungeret på alle...

God fornøjelse

0
0
Svar på denne tråd

blablabla
Forfatter: 
Dato:  04-09-2012 10:35

som en anden også skriver så er det også min erfaring at det er vigtigt ikke at gøre det svære end det er, og helt sikkert meget vigtigt ikke at give hesten alt for mange dårlige oplevelser med at changere, feks kan det give rigtig træls indlæring hvis man,når man træner kontra gallop og så hver gang at hesten "kikser" og changer giver hesten "skæl ud" eller bare bliver en "irreteret" rytter der signalere at hesten gør fejl. klart at den helst ikke vil forsøge at changer frivilligt, den ved jo i starten af udannelsen ikke hvornår det er meningen og hvornår det ikke er meningen at den skal changere

Jeg har gode erfaringer med at at træne det skråt igennem eller stor volte tilbage, lidt frisk gallop og før hovslaget giver jeg hjælpen lidt overdrevet og med hjælp fra en let påmindelse med dressur pisken til den nye gallopside og mange heste vælger at changer for at holde balancen og fordi den reagere på pisken.

ligeledes træner jeg det på skov stier hvor jeg ved at stien drejer, den samme metode som på banen og hesten changer næsten altid med glæde.

Nogen gange kan volet skift ved en stor slange bue hen over midten, give den følsomme hest god grund til at changer, altså den vælter lidt over til den nye gallopside, hvis man giver overdrevet hjælp og straks skam roser, så vil de fleste heste hurtigt finde fidusen og skifte galloppen, det er dog min erfaring at man skal være lidt varsom med denne metode, fordi den kan give smag for urene changementer hvor heste skifter først på forbenen og det er alt andet lige i min erfaring, svære at rette end hvis den skifter urent først på bagbenen.

jeg er i øvrigt enig i at metoden afhænger meget af hvilken tybe hest der er tale om.

god fornøjelse med træningen.

En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

"Buger" forever Blå Brava

0
0
Svar på denne tråd

Changement
Forfatter: 
Dato:  04-09-2012 22:20

Ja jeg var til underviser hos min træner Stine Lyngsø, og så udbrød hun kan Day changere? Og nej det kunne hun ikke, så besluttede Stine at det var dagen hun skulle lære det.

Vi gjorde det vi red i kontragalop ned af langsiden, så ved midter bogstavet, vendte jeg ind mod midten og red skråt ned/op imod A eller C og havde pisken i min udvendige hånd, så talte Stine for mig så vi ramte svævningsmomentet, og når hun sagde NU skulle jeg ligge hjælpen og lægge pisken på (ikke slå, eller klaske, ligge den på hende, og støtte hende) og vupti rent changement.

Sådan gjorde vi det 5 gange til hver side på den måde, og så prøvede vi uden støtten fra pisken og hun gjorde det!! Hun var så nem!!!

Så planen er vi gør på samme måde med Fiona, men Stine siger så også at Day var en af de nemmeste heste hun har oplevet til indlæring af changementer :-)

Hilsen Maria

Nu med Enghavens Fiona <3

" Det er så svært at sige farvel,

så svært at gå sin vej

Men alle mine tanker vil altid følge dig"

Til min elskede sjæleven Day-Light

R.I.P

&

Min sorte skønhed Ridder

0
0
Svar på denne tråd

øv at lære
Forfatter: 
Dato:  05-09-2012 17:33

Hej

Min dressurhest har bare så svært ved at lære det, har prøvet alt, både ottetaller, skråt igennem, over bom m.v. men hun er så stærk i hendes kontra at ligemeget hvad så bliver hun i kontra og hun er ellers stor 175 i stg. så man skulle da syntes hun var rimelig nem at få ud af ballance men nej, tror nærmest hun kan gå 10 meter volte i kontra uden problemer, øv altså, min træner siger også hun aldrig har oplevet en hest der er så stærk i kontra, min gamle springer, ja hun gjorde det bare når man flyttede ben.

Har nogen prøvet at have en hest der var så stærk i kontra at det ikke kunne lade sig gøre?

Skal siges når hun så gør forsøget skifter hun kun i for.

Merete Bertelsen

www.lucard.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider