|
|
| Hvorfor endte det sådan? |
|
|
Efter et par uheldige rideture på min vallak er jeg simpelthen nødt til at få nogle dygtige adfærdsfolk til at forklare mig, hvad der foregår i hovedet på ham - for jeg forstår det ikke. Og jeg vil så gerne hjælpe ham. Det hele startede i sidste uge med at han faldt "tilbage" i gammel vane med at stive sig på højre tøjle og stejle. Det skete på en ridetur en lidt sen aften hvor jeg så vil skridte op til en stubmark, der er måske 10 min skridt derop. Ud af næsten ingenting vender han rundt i luften og giver sig til at stejle ned af en bakke. Jeg hopper af - og forsøger at få ham frem fra jorden med det resultat han panikker endnu mere. De næste par dage rider jeg så med meget fokus på højre drej og det har faktisk virket - han er holdt op med at stejle - og vi har også været oppe ved stedet igen - og jeg har fundet ud af hvad der tricker dyret - skygger/en gade lygte der blev tændt. Men så i går. Vi skridter ved otte tiden ud - for langte tøjler, skridter og traver i små 40 minutter. På vej hjemad skal vi op ad sådan et dige - der er så rimeligt meget at kikke på fordi de er ved at lave det, og derfor står der maskiner, hestespisende jordbunker m.m. - jeg tager det helt stille og roligt. Jeg lader ham stoppe flere gange, kikke, stoppe, kikke, stoppe - og han styrer selv hvornår han går frem. Altså tager jeg det fuldstændig på hans præmisser. Da vi så næsten er nede af diget får han øje på en hvid bil med lygter - og så var resten af rideturen i øvrigt ødelagt. Han panikkede FULDSTÆNDIG. Resten af turen hjem - der var en kilometer tog mig 40 minutter. Han var ikke panisk men konstant på vagt overfor for ALT. Han var spændt som en flitsbue og vi stod i indkørslen næsten 20 minutter da vi kom hjem før hans adrenelin niveau var normalt igen. Der er mig en gåde hvad der skete. Vi havde indtil turen som sagt skridtet for lange tøjler men det var en smule mørkere/ved at blive mørkt. Om det kan have været det der har tricket det skal jeg ikke kunne sige - han var i hvert fald MEGET på vagt. Det var som om han forventede der skulle ske noget ubehageligt hvis han blev ved med at være bange. Men som sagt var det begyndt at blive mørkt - og om det kan have været det, der har tricket det skal jeg ikke kunne sige for indtil da havde han været en engel og jeg synes samlet set vi havde en fantastisk tur - ingen stejlen, ingen venden rundt, ingen ting - og for første gang i lang tid en positiv reaktion på biddet også. Jeg er åben overfor alle forslag. For jeg forstår som sagt ikke altid hvad der foregår i hovedet på min hest - og vi har derhjemme analyseret det til døde - og den eneste konklusion vi er nået til er, at vi bare går endnu længere tilbage i træningen - og starter tur træningen forefra en gang til, så vi får ro på ham.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det lader til.... |
|
|
... at han har et problem med lygtetændingstiden  Jeg ville, hvis det var min hest, sørge for at ride noget tidligere og se, om ikke han kan nå at "glemme" skrækken inden mørketiden sætter ind. Desværre ikke noget "mirakel-råd", men det kan jo være at andre har bedre fif  Hilsen Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Synssansen |
|
|
Det er klart, at hvis du "lammer" en af hestens sanser, så bliver hesten meget mere på vagt, for det er nu engang dens overlevelsesstrategi. Så hvis du rider ud i tusmørke, så er der intet mærkeligt i, at hesten bliver bange for alting - for den kan ikke se, hvad det er. Jeg ville være mere bekymret, hvis hesten ikke var blevet bange.... Så giv det hele lidt tid, og tag en tur i ordentlig solskin. Og så få da hesten tjekket, hvis den stejler når du tager i højre tøjle, så er der med garanti noget galt, sikkert tænder (jeg kan berette, at det godt kan betale sig at skifte tandlæge, hvis den sædvanlige ikke mener, der er noget galt...).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
tjaa, jeg har en gammel hoppe, som lyder fuldstændig som din vallak. rigtig stejlehest, vender rundt på en 5 øre og alt er farligt. sært nok er det den samme hest, som ikke frygter noget på en terrænbane og har gået virklig mange kilometer til distance? hun er bare født på vagt, og ved at ride med pulsmåler, kan jeg se, at hun sagtens kan steppe sidlæns, med store næsebor og halen helt oppe, uden at have en puls over 75....forstå dem, hvem som kan. hun fungerer bare bedst i fart og sådan er det. (har haft den i 13 år nu, den er 19, så det er nok ikke noget som lige går over...)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Det med at hesten låser i højre side er en adfærd der kommer sig af når han har stejletendeser - og han er fuldstændig fysisk i orden. Skal snart have ordnet tænder igen, men det er altså kun 5 måneder siden sidst. Og jeg mener låser på tøjlen - ikke på biddet, for der er ikke ligeså store problemer når jeg rider med bid som når jeg rider med sidepull - og jeg foretrækker normalt at ride på min sidepull på tur. I går havde jeg dog valgt at tage bid på for at have lidt ekstra kontrol over højre forben, fordi han spooker mod venstre når det er farligt. Det kan godt være at han bare har et problem med lygtetændingstiden. Det har han nu alle dage haft - og jeg har kendt ham i 8 år. Det skal dog siges, at han har været et rigtig stort problembarn tidligere - været rigtig meget seperationsangst og i det hele taget angst på tur. Og det har taget mig 3 år at lære hesten, at det ikke er farligt at bevæge sig uden for ridebanen. Ligeledes var han i en kort periode - indtil jeg fandt et andet opstaldningssted til ham (det ligger snart 5 år tilbage i tiden) stressvær - så han er en ægte stresshest. Og et problembarn. Og altså lige pt. et hovedbrud for mig - fordi han gjorde i går ikke var helt logisk Og det var altså ikke specielt mørkt, ej heller på nogen måeder tusmørkt, men det var en mellemting mellem lyst og tusmørk. Solen var ved at gå ned, og der var mange skygger - og han har alle dage været panisk angst for skygger. Han er ikke en fart hest - nærmest omvendt. Han reagerer indad hvis han bliver bange. Han fryser og man kan ikke flyte den 3 millimeter ud af stedet hvis den går rigtigt i panik - og split sekundet senere vender han rundt i luften.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
I mine ører lyder det til det har været en lidt for stor mundfuld til ham og den hvide bil var dråben, der fik bægeret til og flyde over, hvis du forstår hvad jeg mener..  Hvis det var mig, ville jeg gå tilbage til tegnebrættet og som du selv skriver gå lidt tilbage i træningen.. Øv en masse "nervefasthedsøvelser" hjemme også, nogle som ville være tusind gange mere farlige end noget du kan komme til og opleve når du rider ud... F.eks. hænge balloner op forskellige steder, stille paraplyer osv. forskellige steder, få en til og trække frem og tilbage med skraldespanden, så den rigtig larmer, mens du rider.. Dette er kun eksempler og inspiration.. Held og lykke.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Vi er gået 10 skridt tilbage - sådan ca. Jeg skridtede en rute hvor han før han været noget spooky i går - for lange tøjler og på en helt rolig hest. Vi var afsted 20 minutter godt og vel. Dog var han usikker på vej hjemad igen - og jeg valgte allerede da han begyndte at blive usikker at hoppe af og trække ham, så blev der ingen konflikt. Vi er kommet frem til, at blot det det begyndr at blive mørt er nok til at han bliver meget usikker, så det skal han lære - man kan ikke tage noget selvfølgeligt med ham - han skal lære ALTING. Han har nemlig tidligere været meget usikker i mørke, når jeg har trukket til og fra ridehal - så det skyldes simpelthen, at han ikke er tryg når det er mørkere end når det er helt lyst. Og så træner vi bare på samme måde som da jeg lærte ham at gå tur - at jeg går så snart han bliver usikker - og så begynder jeg stille og roligt at lære ham, at det ikke er farligt når jeg sidder på rygge af ham. Han er ikke sådan et problem når vi sådan er ude, og det ellers er lyst, så kan man byde ham stort se hvad som helst. Jeg har redet fordi en byggeplads med betonkanoner og alt hvad der tilhører uden store problemer. Han er gået langs meget trafikerede veje uden problemer. Han har mødt skraldebiler m.m. uden problemer. Det er blot fordi miljøet ændrer sig en smule i noget han ellers kender på en bestemt måde. Det har han altid haft meget svært ved at håndtere. Og så kan du tage den med hen et fremmed sted hvor han aldrig har været før - og så tager han det hele som alting var en selvfølgelig hed. Jeg bliver aldrig klog på den hest... udover jeg ved den er temmelig angst af natur. Den bliver i øvrigt trænet i alle mulige mærkelige situationer hjemme, fordi jeg er stor tilhænger af agility og træning fra jorden. Så han oplever lidt af hvet ind i mellem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dårligt seende? |
|
|
Kunne man forestille sig, at hesten har nedsat syn? Og at det måske er svært for ham, med lav sol, billygter osv.? Hvis han har svært ved at orientere sig ved dårlige lysforhold, giver det mening at det bliver bedre, når du stiger af og trækker, da du så guider mere, end når du er ovenpå ham og dermed bag ved ham. Hvis det er problemet, kan du prøve at træne hen mod, at din guidning fra ryggen, føles lige så sikkert for ham fra ryggen, som fra jorden. Ved ikke ligen hvordan man checker en hests syn, men ved at der er heste der har fået diagnostiseret natte-blindhed. At han stiver i sin ene side, er nok blot et vane-mønster han har udviklet i utrygge situationer.
May your belly never grumble, May your heart never ache. May your horse never stumble, May your cinch never break.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Synet ja |
|
|
Hej, Jeg tænker også "synet". Hvis din hest slet ikke kan vænne sig til at acceptere, at skygger bliver længere/tydligere og endda bevæger sig, så kunne det være, at det er synet/øjnene, det er galt med. Jeg har læst om en travhest, der på trods af sine talenter ikke fungerede i løb, men dyrlægen fandt ud af, at den så meget dårligt. Man fik fat i nogle hestebriller (en maske) et eller andet sted fra, og så begyndte den at vinde løb.... MVH Jette
Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det! Men jeg synes også, at... Rigtige piger rider military!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Simpel natteblindhed |
|
|
kunne sagtens være en forklaring.Stik ham en solid kur med levertran, fx 1 dl dagligt i en måned og skift så til et betacarotentilskud, som det man giver hopper der skal i fol. Jeg har engang haft en som, i starten, blev meget bange (hun handlede dog ikke på det, kunne bare mærke hjertet banke højt, smil) når lyset ændrede sig og så var hun OK når det var helt mørkt igen, jeg rider meget i mørke ....men alle vores får levertrankur to gange årligt, så det gik væk efterhånden.
Lipizzanere til salg: * Rolig,barok type,vallak f.2009,ryttervant,ca 157 cm * Energisk,aktiv, elastisk vallak f.2009,ca.157cm. * Lipizzaner/DSP-hoppe, 7 år , 155 cm, tilredet i skoven, trafiksikker.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hvordan tester man for natteblindhed? For han har været sådan i alle 8 år jeg har haft ham - han er overhovedet ikke tryg når det på nogen måder er mørkt, medmindre jeg står af og trækker ham. Det skal dog siges at han aldrig har været redet i mørke så derfor så kan det også være en del af forklaringen, samt han af natur er en meget nervøs herre der kikker på ALT Han handler heller ikke på det medmindre man direkte presser ham i en situation hvor han bliver utryg. Så kan man også bare mærke han "fryser" og så står han helt stille - og så kan man ligesom fornemme hvis man kender ham så godt som jeg gør at hjertet sidder oppe i halsen på ham. Jeg vil da helt klart gerne hjælpe ham - hvis man vel at mærke kan få levertran i dem.. og det ikke koster en formue. For jeg er tilhænger af man hjælper dem på alle tænkelige måder man kan - og hvis grunden er at han faktisk ikke kan se i mørke, så tror da pokker at han er skrækslagen. Det skal dog siges han er en hest der generelt er meget meget følsom - lyde, som fx en hest i en ridehal der "holder fest" når den er løs i hallen ved siden af den vi rider i om vinteren får ham til at tænde HELT af. Han står ganske enkelt i et hjørne af ridehallen og så kan man bare mærke at pulsen stiger til 200.. Folk der ikke kender ham kan ikke se det, for "det eneste" han gør er at fryse, og på rideskolen er man meget traditionelle, så det hedder "en i røven" hvis den ikke hører efter. Så der tages ikke meget hensyn til at nogle heste kan være meget bange for lyde. Og jeg står af - fordi jeg kan mærke han stresser - det gør jeg også i alle andre situationer pt. hvor han stresser uanset hvordan det forløber sig - ganske enkelt fordi stress ligger meget latent i kroppen på den hest i øjeblikket, og måden at vende det på åbenbart er at gå med ham - sænke hovedet på ham - og meget gerne at sænke hovedet og få ham til at tage foder samtidig. Ovenstående har mere end en gang reddet os når han er gået i panik over et eller andet - og jeg har lært ham at når han bliver bange så skal han sænke hovedet og det er ok at han tager en tot græs. Men hvis man kan hjælpe natblindhed med noget der smager bedre end levertran så siger jeg ikke nej tak til at hjælpe ham - for tror ikke lige jeg får levertran i ham. Uden meget stor overtalelse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bummelum... |
|
|
Men det er vel muligt at blande levertran op med et andet fodermiddel, som han kan lide?
Hilsen LouiseN Langsomt er hurtigt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg har nu trænet en del gange i den sidste tid når det har været tæt på at blive mørkt. Desuden har jeg også spottet hans stressmønster i forbindelse med farlige ting meget meget tydeligt - da jeg har prøvet en del reaktioner i løbet af det sidste stykke tid. I går red vi på folden i total mørke - kun gadelygterne fra vejen og ovre ved vejen indtil naboen var der til at lyse op for os. Det tog han faktisk itsuper fint. Han kikkede lidt, blev lidt tung i hånden men det fik vi faktisk løst - og vi skridtede ned for enden af indkørslen uden problemer. Jeg tror bare han bliver rigtig rigtig usikker over selv de mindste forandringer, han kan heller ikke have lyde på nogen måde, han reagerer åbenbart også overfor lys. Så jeg håber på at jeg med tålmodighed kan træne mig ud af det - selvfølgelig ikke fra den ene dag til den anden - og så tror jeg måske han skal have et skud betacarotten så vi i hvert fald er sikre på at det ikke er mangel på det, der er skyld i at han er usikker. Tror dog efter at have læst lidt om natblindhed at det ikke er i slem grad - men at han bare bliver usikker på skyggerne/lysforandringerne. Og han er en meget følsom herre - så det ville undre mig hvis det "bare" var det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg vil blot opdatere med at træning åbenbart kan løse en hel del problemer, hvis ellers hesten ikke har nogle fyskiske skavanker eller andre hindringer for at løse problemet. Vi har for første gang været af sted alene i mørke i går aftes - og jeg mener total mørke. Vi red ca. 500 meter hjem fra ridehallen (en større omvej, for der er ikke ret langt)- og det gik overalt forventing. Hesten var ganske enkelt super fokuseret på mig - og hvad der fik mig til at klikke (og lyden af en gulerod var åbenbart lig med et klik - så jeg fik mig et par smil på læben over den klassisk betingede reaktion fra hesten, der resolut bestemte sig for at nu måtte han have fortjent en godbid). Men vi fik en fin tur hjem fra ridehallen - og vi har nogle gange efterhånden redet ruten med hjælper - sådan at vi ligesom kom godt derover og hjem igen - og de sidste par gange har hjælperen så bare gået ved siden af. Så jeg tror jeg træner mig ud af problemet i bitte små steps i den rigtige retning - og så må tiden jo så i øvrigt vise hvor mange små steps der kræves før at hesten er tryg ved at skridte kortere ture i mørke, som er mit behov uden 1 kg gulerødder og andet godt til hjælp. Men det er tilsyneladende ikke natblindhed men en simpel usikkerhed, der har gjort sig gældende ved ham - og det problem løser vi så - stille og roligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvor er din hest |
|
|
en heldig katoffel, at ha dig som ejer, ingen tvivl om du forstår din hest, og at du er fyldt med tålmodighed og kan rumme hans "neuroser".<3 Lyder til i er på helt rette vej.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|