|
|
| trailertræning |
|
|
jeg har et lidt omvendt problem jeg gerne vil have gode råd til at træne! som overskriften siger er det trailerlæsning, igår skulle vi ud med dressurhesten i trailer, og han kan til tider være noget af en mundfuld at læsse, han er ekspert i DM i Tvær  Nå da vi skulle hjemmefra tog det 5 minutter at læsse hesten (dette er tidligere set!) men da vi så skulle hjem igen, ihhh guder, det tog 1 time og 15 minutter at overtale hesten til at bevæge sig ind i traileren, han var ikke bange, men lukker ligesom af (fjernt udtryk i øjnene) og begynder at ligesom siger "prøv nu at se om I kan få mig derop" det er ikke fordi jeg tillægger min hest menneskelige egenskaber, men det begynder godt nok at irriterer mig hans attitude (især efter over 1 time i regnvejr) hvordan får jeg trænet problematikken "jeg vil ikke hjem" kan sagtens træner trailerlæsning herhjemme hvor der ikke er de helt store problemer, men må indrømme lysten til at køre med ham er begrænset hvis man ved man kommer til at bruge over en time på at komme hjem  Håber nogen har nogen gode ideer mvh Vipse
Kombisadel, Wintec 500 CAIR, 17", sort, helt ny brugt max 5 gange- kvittering fra 24/12-08 haves Pris 2000,-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Træningsvideoer på Epona |
|
|
Min fortolkning er, at din hest ikke er tryg ved traileren. Den er nok forholdsvis lydig med hensyn til at gå frem, når du beder den om det. Derfor får du den med op, når du skal hjemmefra. Når du så skal hjem, husker den ganske tydeligt, at det der skete, da den sidst gik op, var at der blev lukket, og at den ikke kunne komme ud af den skræmmende trailer igen. Og traileren begyndte oven i købet at bevæge sig og at rasle, hvilket gør den endnu mere skræmmende end når den står stille. Derfor vil den ikke op i traileren på hjemvejen. Altså en forholdsvis lydig, men bange hest - ikke en stædig en af slagsen. Der ligger tre rigtig gode videor på Epona.tv om trailerlæsning. Det handler om 1) at få etableret et velfungerende signal til "gå frem" 2) at vente med at lukke til hesten er så tryg i traileren, at den ikke længere har behov for at gå ud. epona.tv/dk/traening/film/webtv/ trailerproblemer-den-staedige-del-1/ ?user_epona_pi1[backPi...f1fae17308 Epona.tv er en betalingskanal. Jeg mener, at man kan købe abonnement for en enkelt måned, men det må du hellere selv undersøge. Der er ca. 30 minutters video om trailerlæsning - og en masse andre spændende videoer om træning af heste og meget andet. PS - tak for dit spørgsmål, det inspirerede mig til at se de tre videoer igen, og jeg synes stadig de er gode. PPS - jeg har to heste som begge har lært at blive læsset med den metode, som vises i videoerne. Den ene er en let antændelig DV, den anden en mere rolig, men sommetider også noget bøvlet, oldenborger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Du siger det går fint nok hjemme, men det er svært når i skal hjem igen.. Tror også som ovenstående skriver, den nok ikke lige har synes det har været den sjoveste tur.. Mit råd er: Læs den kør en tur på fem minutter, læs den af og læs den med det samme igen.. Forlæng efterhånden køreturen til længere og længere væk, men husk altid og læs den igen lige efter du har læsset den af.. Begrundelse: Hvis hesten har haft en dårlig køretur, fjerner du øjeblikkelig dens utryghed med det samme ved og læsse hesten med det samme igen.. Hvis du venter, kan det godt "sætte" sig og hesten kan blive meget vanskelig og læsse.. Ved og køre småture til og starte med og langsomt øge det, gør du det, og køre til en hverdag, men presser den ikke udover dens grænser, men derimod vænner den langsomt til det, ligesom sadel osv..  Mit råd, håber det giver mening Held og lykke.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| trailertræning |
|
|
nina epona videoerne har jeg set for længe siden, prøvede at efterleve dem men synes nu ikke det havde den store effekt (var nok mig der ikke gjorde det rigtige) ditte: sjovt nok når han så er læsset så står han fint nok i traileren, sidste tur vi havde var på måske 10 ud til en veninde og han er hverken urolig, svedt eller viser andre tegn på stress, faktisk opførte han sig exemplarisk under hele seancen derude, intet hyssen over at være et andet sted, koncentrerede sig fint om hans opgave. I aftes gik jeg igang med endnu en omgang trailertræning herhjemme (hvilket vi har gjort mange gange, men han "glemmer" åbenbart hurtigt *G*) hvor projektet kun var at skulle bevæge sig ind i traileren. I har nok ret i han er "bange" for et eller andet, men godt nok svært at løse når han er som dag og nat. Så har han en periode hvor alt er fint og han er forholdsvis nem at læsse, så pludselig tager f... ved ham og man kan bøvle i 1½ time hvor han konsekvent stopper ved revle nr 2 på rampen og så får man ham simpelthen bare ikke videre! Troede jeg havde fundet de vise sten da vi holdt generalprøve på trailerlæsning herhjemme og det fungerede så super godt da vi skulle hjemmefra men hjem, nej tak søster lystig, jeg skal ikke derind! Vi må jo bare prøve igen og igen. Synes jo bare han burde vise tegn på stress når vi når frem uanset om det er en lang eller kort tur og der er som sagt intet at mærke på ham mvh Vipse tak for forslagene!
Kombisadel, Wintec 500 CAIR, 17", sort, helt ny brugt max 5 gange- kvittering fra 24/12-08 haves Pris 2000,-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg har været ude til en del heste, der heller ikke viste tegn på stress el. lign., men det er ikke ensbetydende med de ikke var det.. Nogle heste har det med og "bedøve" sig selv, når de bliver kørt med.. Lidt i samme stil, som hvis man lægger en bremse på dem, går der et beroligende stof op til hjernen.. Problemet ved dette er bare, (og det er set en del gange efterhånden), at nogle heste kan finde på og "vågne" midt på køreturen og så er helvede løs.. Det er lidt svært og rådgive dig, når jeg ikke kan se hesten og dens reaktionsmønster helt nøjagtigt.. Men du har ret i et eller andet er der galt... En læsning af en hest, må som tommelfingerregel ikke tage mere end max 20 sekunder, tager det længere tid end det, er hesten ikke helt sikker.. Hvilken trailer bruger du?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ditte......... |
|
|
Vi har skiftet vores brenderup trailer ud med en Gaupentrailer, netop fordi han jo er en lidt stor herre, traileren er fint lys inden i og vi lukker ikke skillerummet til, så han har masser af plads derinde. og Ja et eller andet er der galt nu prøver jeg i de her dage at vi går ned til traileren, så stiller jeg mig ind i traileren med et halvt æbletræ eller foder og så må han sgu selv finde ud af at gå ind!! Dette udløser så diverse stress symptomer, han snuser indgående til sider, bund m.m., efter et stykke tid begynder han at smaske, vi skal lige igennem en omgang "våd hund rysten", så skal der lige skrabes lidt i bunden, men langtsomt kommer han da længere og længere op, helt frivilligt, man kan godt se han er i noget af et dilemma om hvad han skal, tidligere har han været slem til at ryge baglæns med 480 i timen, nu (hvis han bakker) så er det kun ned af rampen, idag begyndte han at slå med hovedet, men gad simpelthen ikke flytte benene, det var mere en tilkendegivelse af at han altså ikke synes dette var ret sjovt! Når han begynder at lave "overspringshandlinger" ved at snuse og kigge til siden, klø sig op af sidevæggen m.m. ja så får han et lille træk i longen så han har hovedet ligeud ind i traileren, ellers er det slap snor. Problemet med ham er også lidt at han godt ved hvor stor han er, hvor meget han vejer og hvor mange kræfter han har i forhold til os, dette har han demonstreret tyderligt tidligere, men det bliver dog heldigvis mindre og mindre. mvh Vipse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ditte......... |
|
|
så der er masser af plads i traileren til at han kan være der, han er nok een af dem der "bedøver" sig selv, han står stille med et fjernt udtryk i øjnene indimellem. Stop, start, frem, bak m.m. signaler virker upåklagelige når det var ikke lige er op i en trailer, jeg kan bakke ham herfra til grænsen og tilbage, jeg kan bakke ham ned af rampen (fra revle 2-3 hvor han stiller sig op, jeg kan få ham til at gå frem til den famøse revle, men resten af vejen virker det så ikke en døjt, jeg har trænet en del med ham fra jorden, der er han en engel, han følger mig som en lille hund når jeg går rundt i en hal og han er løs, han kan longeres uden longe, så alt i alt er ham og mig enige om det er mig der er lederen, bare ikke lige når det kommer til traileren åbenbart  Vipse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trailer problem |
|
|
Min erfaring med trailerlæsning er at det i 99% af tilfældene handler om at udvise MEGET præcise og konsekvente signaler. Du kan lige få min historie med min unghoppe, og se om du kan bruge min metode til noget. Hun er som regel rimelig nem at lokke op i traileren, dog med undtagelse af de sidste to bagben som lige skal stå på rampen. Får jeg hende helt op er det også ok, men når jeg forsøger at lukke bagbommen kortslutter hun og springer ud igen. Jeg har en super god veninde, som er skide skarp i trailerlæsning og ud fra følgende metode kunne jeg læsse hende på 10 min i går, hvor det dagen inden tog 25 min. Hun skal forstå at det er traileren som er fokus, så vi skal hele tiden have fokus mod den. Jeg tapper hende på skulderen (som hun har lært betyder frem) indtil hun går frem. Tager det stille og roligt med et par skridt af gangen. Begynder hun at bakke uden jeg har bedt hende om det fortsætter jeg med at tappe hende på skulder, og følger hende ud, og stopper først når hun igen tager et skridt frem. Kan være svært hvis hesten springer ud, men det er super vigtigt at man ikke stopper med at tappe, så hesten får en "belønning" for at bakke ud. Efter vi har tage denne tur et par gange forstår hun som regel at det ikke hjælper at bakke ud. Så tager jeg hende ellers ind i traileren et par skridt frem og et par skridt tilbage. Så hun både for fornemmelse af at jeg styre hende frem og tilbage. Dette gør vi et par gange, og så får jeg samtidig en til at skramle lidt bagved hende. Når hun er tryg ved uro bagved sig tager jeg hende et skridt længere ind i traileren. Samme procedure med først et par skridt frem, og så et par skridt tilbage. Og så igen skramle bagved hende til hun er ok med det. Til sidst kan jeg få hende helt op og bakke og op igen, og så kan vi til sidst lukke når hun har opdaget høet  Det tog i går 10 min at læsse hende uden de helt store slåskampe, og jeg er sikker på at hvis jeg træner hende det næste stykke tid med denne metode kan jeg læsse hende selv efter et 10-15 ganes træning. Det blev lidt langt, men håber du kan forstå det og evt. bruge det til noget.
Vh Maria Med smuksakken Harmonie og dejlige Max
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Der foreligger mange muligheder og mange løsningsforslag, men det er rigtig svært, at finde den helt rette løsning når man ikke har set hesten Derfor synes jeg, at det er fedt at du har fået så mange positive svar på dit spørgsmål. Jeg er i gang med at lave video af en pony der har lidt det problem som du antyder, og det er rigtig spændende at træne med. For den pony jeg refererer til, gør det sig gældende at han, så snart han så traileren, forventede netop at skulle ud at køre. Han forventede ligeledes et "bagholdsangreb" når bommen blev lukket. Derfor ville han, i nogen grad, gå så langt/kort at han vidste at han ikke blev lukket inde. En af hans hurdler var, at få bagbenene med op på rampen i første omgang. Han stillede sig blot og der forblev han parkeret, med to forben oppe og bagbenene på jorden. desværre er videoen af ham ikke færdig endnu, så den kan jeg ikke lige diske op med her desværre. Men jeg vil vise dig hvilken teknik jeg som udgangspunkt bruger, og med gode resultater. Det er en modifikation af Montys, men uden så højt pres, og med mere fokus på små signaler hesten sender. I starten bruger jeg en dually grime (som jeg synes er et godt værktøj, andre er uenige, og man skal finde det der virker for en selv og hesten) og jeg er tilhænger af mad (evt. Hø eller andet lækkert) i traileren. Maden bruges til at tjekke, at hesten er mentalt til stede, altså ikke fossilerer grundet stress (bedøver sig selv kan jeg se nogen kalder det i tråden), og samtidig har det en afslappende effekt på hesten når den tygger. Hesten skal i og for sig omprogrammeres til at opfatte traileren som "foder dispenser" og ikke en transporterer-mig-altid-væk- hjemmefra-vogn". Ligesom vi hellere vil til børnefødselsdag end tandlæge . Her har du et par videoer som måske kan inspirerer dig, eller give dig gode ideer til at afprøve noget nyt. Video 1 er min egen 4års hingst som ikke havde kørt trailer da han kom til dk sidste år, og alle oplevelser med trailer har jeg selv givet ham. m.youtube.com/watch?v=tGk7KPYoLMo Video 2 er min mors 6års vallak der havde haft en virkelig grim oplevelse i trailer i Portugal, hvor hans hale blev flænset op. Han skulle derfor "omprogrammeres", og startede med at være en af dem der går nervøst ind, kun for at komme nærmest galopperede ud.m.youtube.com/watch?v=qvTqO-5qNCs Video 3 er af Dolce Vita, som jeg lavede en demo på i 2010, og nogle ting har jeg justeret på i og med erfaringer. m.youtube.com/watch?v=ZUQBGRVUt9E Den sidste video viser den måde jeg som udgangspunkt bruger, og også er brugt til hestene i video 1 og 2. For mig giver den metode gode resultater og glade trailerheste i længden.
"Why breed and buy, when homeless die?" Kig forbi Graeskehunde.dk & Galgo-sos.dk Disse hunde fortjener det og trænger bestemt, og venter blot på at nogen vil give dem et varmt og trygt hjem fuld af kærlighed ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| trailertræning |
|
|
carizma kan ikke åbne de videoer du linker til desværre, tusind tak allesammen for de positive tilkendegivelser og gode ideer, kom gerne med flere hvis/når I kommer i tanke om noget der evt kan virke. Vil ud igen og prøve noget af ovenstående af!!!
Han har nemlig også det der med at bagbenene helst skal blive på jorden, ihvertfald hvis han får lov at tænke over tilværelsen  mvh Vipse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
"Why breed and buy, when homeless die?" Kig forbi Graeskehunde.dk & Galgo-sos.dk Disse hunde fortjener det og trænger bestemt, og venter blot på at nogen vil give dem et varmt og trygt hjem fuld af kærlighed ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| trailertræning |
|
|
så virkede linksene, tak 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| weeeeeeeeeeeeeeeeee |
|
|
så er safiren lige læsset 17 gange med mig stående udenfor traileren tog en lille pisk med og tappede ham på bagenden og gud hjælpe mig om krikken ikke bare vadede ind på under 20 sek som om han aldrig har lavet andet *SS* Håber de gode takter holder ved!!!!! Vipse der er ovenud lykkelig lige nu!!!!!!!!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dejlig opdatering |
|
|
Det lyder rigtig godt. Så er det bare at fortsætte den gode træning. Kan han stå i traileren og vente på dit signal til at bakke? Er du begyndt at lukke bom og rampe bag ham?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nina....... |
|
|
nej er ikke begyndt med bom og rampe, han er en lidt stor fyr med et større ego, så vi er igang med at skubbe skillerummet ind til midten, mangler vel 5 cm,rampen prøver vi imorgen, han bakker indimellem af sig selv men bliver stående længere og længere og tit når jeg at bede ham om at bakke ud inden han selv kommer. Igår kunne jeg ingengang får ham op på rampen med bagbenene, så det er et kæmpeskridt i dag! mvh Vipse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tænk på hvordan |
|
|
Hej Tænk meget på hvordan i kører med traileren, hvis man ikke kører pænt med dem, tænker på at bremse stille ned, ikke køre i rabatten og tage svingene roligt, ja så mister de lynhurtig lysten til at ville med hjem igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Det lyder rigtig godt.. Tillykke med det.. Vil anbefale og lade være med og sætte bagbom på før, dit "tap" med pisken virker fremadgående hver gang og han ikke selv kommer ud før du beder ham om det.. Begrundelse: Hvis dit "tap" virker fremadgående hver gang, vil trykket fra bagbommen også virke fremadgående.. Hvis "tappet" ikke virker hver gang og han går imod det og bakker tilbage istedet, kan han finde på og gøre det samme når bagbommen kommer på og panikke istedet, eller sætte sig på den.. Håber du forstår hvad jeg mener... Men det lyder som om du er kommet rigtig langt.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| trailertræning |
|
|
nianca du finder ikke nogen her i tilværelsen der kører pænere end min mand gør det er lige før vi skubber traileren rundt i sving m.m. så det er ihvertfald ikke derfor han ikke vil med hjem!!!! Ditte: der var selvfølgelig en point, må lige se hvordan det går idag og ja ved godt hvad du mener. Vi er nået rigtig langt, troede aldrig jeg skulle opleve ham vade ind i en trailer helt frivilligt, så vi fortsætter det gode arbejde! og ser hvornår det hele går op i en højere enhed  mvh Vipse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| trailerload |
|
|
Selvfølgelig skal en hest selv ville gå i trailer og det er dejligt at læse, når I rigtig arbejder for at opnå dette. Jeg ser det bare som et problem, at man så kun beskriver,, hvordan man træner trailer læsning. Det er da kun en lille del af det. Når man ønsker, at en hest skal samarbejde med handleren, så er det altid, det samarbejde skal være der, både i boks, på staldgang, under flytning, på fold, trailer læsning, under rytter - ja altid. Derfor skal træningen ikke kun omhandle trailer, men al omgang med hesten og omgang er faktisk ikke nok - al tid i nærværelse af hesten, da den aflæser vores kropssprog og reagere på vores lyde. Det er derfor HMS er en livsstil og ikke en pose, man kan købe i butikken.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| henrik...... |
|
|
er HMS ikke bare i bund og grund almindelig sund fornuft i omgang med hestene??? Jeg er ikke een af dem der render rundt og siger "jeg bruger HMS" men jeg bruger sund fornuft i omgang med mine heste! Det kan da godt være man skulle skrive hvordan man omgåes hesten til dagligt, men så blev sådan nogen indlæg som mine UTROLIG lange og ingen gad blive ved at læse indtil de nåede ned til der hvor problemet er! Man kan godt have en fin omgang med sin hest og så stadig et specifikt problem, jeg kan gøre noget nær ALT ved mine heste, de følger mig som små hundehvalpe, både på fold, på trækketur og i boksen, ingen problemer her, hvis jeg siger de skal stå et bestemt sted, ja så bliver de selvfølgelig stående, ovenstående hest indlægget handler om kan jeg have stående løs på staldgang mens jeg strigler og sadler op, men det er jo sådan set irrelevant iforhold til at jeg har læsningsproblemer med ham! Man træner jo automatisk sin/sine heste hver gang man er i nærheden af dem også selv om det ikke er noget man gør bevidst. Jeg "træner" da også mine dyr, selv når jeg bare sidder ude på folden med en kop kaffe  Hvis HN'er gerne vil have uddybet noget ang. træning fx af hesten alment i et indlæg, ja så kan de jo bare spørge *SS* mvh Vipse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Sådan Vipse Stærkt gået at du fik løst gåden med traileren! Juhuu, det er så fedt når det kører.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| carizma |
|
|
tror jeg har set lidt sjov ud i fjæset da han bare kiggede på mig igår og så vadede ind i traileren som den mest naturlige ting i verden *GG* Så håber jeg at de gode takter fortsætter så vi kan lukke rampen og at han hver gang vi skal køre vil gå ind OGSÅ når vi skal hjem!! men tak  mvh Vipse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du kan også |
|
|
i en periode nu han gider gå op, lade ham stå og æder deroppe. Glem alt om at lukke midtervæg og bom osv men dlad ham stå og gnaske hø i ½ time om dagen. Når han så kan stå deroppe og små sove og æde uden stress, så begynder du p åat rode med skille væg osv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|