Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

At gå forrest
Forfatter: 
Dato:  17-08-2012 10:12

Jeg vil gerne høre jeres mening om hvordan jeres hest/pony går ind i boksen og slippes fri på folden.

I min verden er udgangspunktet for hunde og heste, at mennesket går forrest. Det betyder, at hunden går ikke ind før os, han sætter sig på trappen før han går ind, hvis han går først ind bliver han kaldt tilbage og sat af. Han springer heller ikke ind i eller ud af bilen før han får besked på det.

Hesten bliver stoppet før vi går ind eller ud af stalddøren, hun bliver stoppet før vi går ind i boksen, jeg går altid først ind i boksen og drejer hende med mig rundt, ikke noget med bagdelen mod mig. På folden bliver hun drejet om mod ledet, det bliver lukket og så tager jeg træktovet af og hun får lov at gå.

Men jeg ser, at de fleste slipper hesten og sender den selv ind i boksen. Hvis der er mad i krybben er det tit voldsomt og man risikerer at blive mast af en ivrig/sulten hest.

Ude på folden ser jeg dem, der slås med hesten fordi den står ud mod marken, igen, det ser af og til lidt farligt ud.

Hvad er jeres holdning og hvorfor gør I på den ene eller anden måde. det er ikke for at kritisere nogen, jeg vil bare gerne blive klogere og høre andres erfaringer.

Mvh. Sanne

Ejer af Dolly - den røde kylling, AKA Den gamle dame, AKA Madammen, AKA Kræet.

Hysterisk DV på 5 øh 7 øh 20 år

0
0
Svar på denne tråd

Som dig
Forfatter: 
Dato:  17-08-2012 10:36

Hm, altså jeg gør i princippet som dig. Det har jeg også altid gået op i.

Dog bliver det lidt svært, hvis man trækker to heste ind fra fold sammen. Og det gør jeg, da jeg synes, at hestene er meget roligere på den måde. Så slipper jeg altså den første hest ind i boksen uden selv at gå ind. Det forudsætter dog at hestene netop er rolige og at der ikke på nogen måde er glat eller andet i stalden. I så fald vil jeg gøre som dig, én hest ad gang - hesten bliver stoppet, når vi skal igennem døren - jeg går først.

Venlig hilsen

Anna

Fuglslev Hestepension

Opstaldning på Djursland

0
0
Svar på denne tråd

De to heste jeg til dagligt
Forfatter: 
Dato:  17-08-2012 10:46

håndterer, er heldigvis meget rolige, både når det drejer sig om at blive sat i boks og på fold.

Men jeg går ikke med dem ind i boksen, og jeg kan godt slippe dem halvvejs ind af lågen til folden.

MEN:

Jeg arbejder så også ud fra, altid, at hesten skal gå frem når jeg beder den om det, lige meget om jeg så står bagved den. Og jeg skal kunne gå foran den uden at den nødvendigvis skal følge efter mig.

Dette gør i min verden mange ting nemmere. Så er der et klart fremad signal, i modsætning til det lidt uklare om at mennesket blot skal gå forrest.

Hvis jeg havde haft en hest der var totalt overivrig for at blive sluppet, kunne det være jeg havde handlet anderledes.

(Og der skal aldrig vente foder i en boks, hesten ind først, så fodring senere;))

-Med verdens sødeste parthest Darling:o)

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-08-2012 11:52

Fold: Der gør jeg det samme som dig, og jeg har fået tudet ørene fulde af at det er sådan man gør, for slipper man bare, og hesten slår op i glæde, er man i stor risiko for at blive ramt.

Boks: Har hesten tendens til at løbe ind, uanset grund, så lærer den at det skal den ikke, ved at blive stoppet udenfor, og så med mig ind.

Men må ærligt indrømme at hvis det er hest der bare går ind, slipper jeg den uden for boksen, og har osse en teknik til at få grimen af, idet jeg slipper.

Da jeg arbejdede med heste, har det et par gange givet en løs hest, og en skideballe. Og så gjode man det ikke med den hest igen.

Men ellers er det sådan jeg altid har lukket mine heste ind i deres boks. Det må jeg sku ærligt sige, selvom jeg til hvert en tid blankt vil indrømme at det smarteste er som du gør :)

- Thea

0
0
Svar på denne tråd

dadada...
Forfatter: 
Dato:  17-08-2012 12:15

Jeg er ikke så "reglsat" jeg gør det der fungere for mig!

Når hesten skal ud på marken, så går den i en løs snor ved siden af mig eller "bagved", åbnerledet og føre hesten ind, vender rundt og lukker, tager grimen af og går min vej igen!

Ind og ud af stalddøren... hvis den er smal, så går jeg ud først af sikkerhedsmæssige grunde, er den bred, går jeg lige som nå den skal ud!

Ind i boksen, jeg går aldrig med ind i boksen! Jeg stopper enten hesten inden den skal ind i boksen, tager trækketovet af og sender hestens ind!

Når det er om vinteren og hestene skal lukkes ind fra fold, åbner min kæreste ledet og jeg står inde i stalden og tager imod hestene, som hver især går stille og roligt ind i deres boks, og jeg lukker lågerne!

Tja, jeg gør nok bare hvad der fungere bedst, tænker ikke så meget over det som så, ud over sikkerhed!

Men nu er alle mine heste så heller ikke problem heste, de hverken løber afsted når de sættes på fold eller lign, så har ikke så mange regler! :-)

Horselux multi cobs - sælges/deles... Se min præs.

Det at leve, er livet...

Livet er det, at leve...

0
0
Svar på denne tråd

det kommer
Forfatter: 
Dato:  17-08-2012 18:14

det kommer an på, hvordan man har mulighed for at håndtere hestene.

Trækker man to ind på en gang, er det virkelig skidt, hvis hesten har lært, den skal stoppe inden den går ind i boksen. Nå ja, hvis den er ultra flink, kan det være, den står pænt og venter, mens du lukker nr. 2 hest ind i boksen.

Folk gør det i praksis på 1000 måder!

Jeg går ind med de to, idet den ene er på vej ind i boksen, smider jeg træktovet over ryggen på den, lukker hest nr 2 ind i samme sekund. Lukker døren, går til hest nr. 1 , tager tovet af, lukker døren.

Men igen - andre steder åbner folk bare leddet, og så finder hestene selv vej ind, så kommer der 5-10 heste ind på staldgangen på en gang, og de kender deres boks-plads.

Man kan ikke rigtig sige, noget er bedre end andet, for det kommer an på, hvordan man har indrettet sig. Både fysisk, hvilke opstaldere, hvor bred staldgang, hvor langt er folden væk..

0
0
Svar på denne tråd

ddddddddd
Forfatter: 
Dato:  17-08-2012 20:26

Min bliver bare sendt ind i boksen - og ja, grimen af og sendt ud på folden ;)

Hvis jeg trækker to heste - en i hver arm - ind fra fold, så slipper jeg ham altid løs ved indgangen af stalden (han bor bagerste boks i stalden) og så skridter han pænt og roligt ned ad staldgangen og ind i sin boks. Venter der - til jeg har sat den anden hest ind i en evt anden stald.

Min hest er opdragen, gider ikke uopdragne heste.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  17-08-2012 22:23

Nej, når man går med to heste er det selvfølgeligt anderledes ;) Og det med mange heste ind på en gang.

Laisee - hvorfor går du aldrig med ind i boksen? af nysgerrighed.

kathrinedamberg - den med 'gå frem' signal vil jeg tænke over. Vil du fortælle mere om hvad signalet er og hvordan du har trænet det? Det kunne være praktisk at ha.

Og jeg giver jer ret i at rolige heste kan håndteres anderledes end urolige - eller uopdragne ;D

Mvh. Sanne

Crosstræner sælges, se præs.

Ejer af Dolly - den røde kylling, AKA Den gamle dame, AKA Madammen, AKA Kræet.

Hysterisk DV på 5 øh 7 øh 20 år

0
0
Svar på denne tråd

Vente til den får besked
Forfatter: 
Dato:  18-08-2012 09:49

Jeg vender også altid hesten rundt mod leddet inden jeg slipper den, hvis jeg trækker den på fold. Det har jeg lært fra barn.

Hvis hesten er rigtig glad for at blive sluppet fri på folden, så vil den ofte tage et galopspring og slå bagud. Hvis jeg slipper den, når den står med retning ud mod folden, kommer det ene galopspring til at svare til, at jeg står lige i sparkeposistion, når den smækker benene op.

Hvis jeg har vendt den om mod leddet, skal den først snurre rundt, før den kan komme til at vise sin glæde, og så er den nået langt nok væk fra mig, til at jeg kan nyde min glade hest uden at være inden for sparkezonen.

Alle andre døre passeres, når jeg giver signal. Det kan både være hesten først (typisk ind i boksen) eller mig først (typisk i stalddøren).

Lige inden for stalddøren har vi en hylde med insektspray, svedskraber, svamp mv., og her vil jeg kunne gå et skridt ind i stalden og hente de ting, jeg ønsker, uden at hesten prøver at gå med. Når jeg så vil have hesten med, giver jeg den en hyp-lyd og evt. et let træk i grimen, hvis den er faldet i staver eller er optaget af at kigge på noget.

Når hestene kommer ind fra fold er døren til min vallaks boks lukket (ellers går min hoppe derind) og så står vallakken og venter ved boksdøren. På et tidspunkt opdagede jeg, at han var begyndt at mase ind i boksen inden, jeg havde fået døren helt åben. Så blev der trænet "vent på signal", og nu venter han fint.

Kh NinaSt

0
0
Svar på denne tråd

dadada...
Forfatter: 
Dato:  18-08-2012 10:25

Lp-mor Sanne - Man må gerne være nysgerrig ;-) Jamen det gør jeg ikke pga af flere ting, men den største er af sikkerhedsmæssige grunde, hvis og hvis hesten fx skulle blive forskrækket over et eller andet i det man fx vender rundt der inde, kan man komme slem til skade, pga pladsen!

Det kommer sig nok af da jeg havde meget med løbsheste at gøre, hvor man havde mange forskellige heste mellem hænderne i mange forskellige situationer.

Så fordi jeg ikke gøre det, er af sikkerhedsmæssige årsager, og hestene har aldrig haft "brug for" at jeg gik med der ind, de har altid gået ind, skulle tisse og æde :-)

Det at leve, er livet...

Livet er det, at leve...

0
0
Svar på denne tråd

sådan gør jeg..
Forfatter: 
Dato:  18-08-2012 12:50

Nu har jeg godt nok også en lille, velopdragen meget sød pony. Men når jeg trækker til fold går hun ofte bare ved siden af mig uden jeg har tov i hende, og så går hun selv ud når jeg åbner. Når jeg trækker ind, er det, det samme. Her går hun også ved siden af mig, og går selv ind i boksen når hun når dertil. :)

Men jeg gør det helt anderledes, når jeg har med de store tinkerheste at gøre. Her sørger jeg for at gå foran, med et løst tov, sådan at hvis de springer frem har jeg mulighed for at være på afstand, og få dem væk fra mig. Det gør jeg især med de to unge der er på gården. Dem skal man være varsomme med. Sådan gør jeg når jeg trækker ud og ind på fold. Når de skal i boks, giver jeg godt nok slip lige inden. De kan godt finde på at være ret voldsomme, masene, hvis man går med ind. Derfor foretrækker jeg at lade dem gå ind selv.. :)

Sagde

Freja med den lille plettede pony, Dixie

Bomløs Barefoot sadel sælges.

0
0
Svar på denne tråd

Det kan jeg
Forfatter: 
Dato:  19-08-2012 20:43

Det kan jeg ikke egentlig ikke svare på. Det kommer an på, om jeg går med en eller fire heste....

Når de skal i boksen, står jeg ved siden af døren smider træktovet over halsen på dem, og så går de ind.

På folden bliver de vendt med hovedet mod mig, og sluppet en af gangen, aldrig i den samme rækkefølge.

Så jeg tror såmen bare, at jeg FØLGES med mine heste.

...100% Oldenborg ... 100% hest...

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  19-08-2012 22:10

vi har et par varme heste hos os, som man absolut ikke lader gå bag ved sig, uden at have et øje på dem.

de går ved siden af mig og jeg har gerne albuen ind mod dem, så jeg bliver skubbet væk fra dem hvis de skulle hoppe sidelæns ind i mig, dog uden at det nogensinde er sket. heldigvis respekterer de meget vores personlige rum og er meget høflige.

min hoppe havde en frygtelig vane med nærmest at eksplodere både ind og ud af boksen da jeg fik hende, idag skal hun stå helt stille foran boksdøren, samt døren skal kunne åbne og lukke uden at det er signal til at hun må gå igennem. først går jeg ind, og derefter får hun lov at komme ind.

det er en løsdrift boks på ca 55 m2, så pladsen inde i "boksen" er ikke et problem.

vores hund går altid løs, og kender signalet "vent" og det bruger vi selvfølgelig hver gang hun skal ind og ud af bilen. vi går dog ikke op i at hun skal gå bagved os generelt...

*** Misssophie

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider