|
|
| Bæring og forpart.. |
|
|
Hej, jeg har lige et par spørgsmål omkring bæring og det at gå på forparten. Jeg er rimelig grøn i det endnu, så er kun i læringsfasen  Men, kan en hest godt gå på forparten selvom den træder fint ind under sig? Min pony er ved at lære nnoget dressur, og han træder i sit eget spor. Men når jeg sidder og kigger billeder af min ridning ligner det at han er på forparten, og det vil jeg jo helst ikke have... Kan begge dele godt lade sig gøre, eller er det bare synsbedrag? Og hvis nu jeg gerne vil træne bagpartsaktion med ham, hvad kan jeg så gøre? Har læst at man kan lave versader og schenkelvigninger og sådan, men det kan han ikke endnu. Er der andre måder hvorpå man kan træne det, eller skal jeg i gang med versaderne?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmm. |
|
|
Det er en rigtig lang proces at få hesen mere på bagparten. Jeg mener du skal finde dig en dygtig underviser som kan hjælpe dig. Folk herinde på debatten, kan jo sagtens sige nogle ting du kan træne, men hvis du får trænet tingene forkert, gør det bare ondt værre... Som du selv siger, så er du rimelig grøn, og så bør du ikke selv begynde at eksperimentere med forskellige ting, uden en der kan rette på dig og fortæller når der er noget der er rigtigt og forkert.. Men held og lykke med det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvis det |
|
|
hvis den ser ud som om den er på forparten, så er den det. Man kan tit direkte se, at bagparten er højere end forparten, fordi den er tung fortil. Men vær ikke ked af det, det er naturligt. Og det tager meget lang tid at ændre. !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mkmojguc |
|
|
Du skriver, at han træder i eget spor. Baghoven kan træde i forhovens spor af to grunde: 1: den træder langt ind med bagbenet. 2: den slipper for sent med forbenet og kommer dermed til at have forbenet alt for langt tilbage (stor belastning). Så ja, hesten kan sagtens være på forparten og træde i eget spor samtidig. Jeg synes, at mange blindt tager det som et godt tegn, at hesten træder i eget spor :-b Men som de andre skriver. Det tager tid. Vægtforflytningen er ikke det første, der skal komme - det er ryggen og den lange overlinie. Find en der kan hjælpe dig godt på vej. Pøj pøj :-) Katrine.
Løsdrift, enge og ridebane tæt på skov ved Ringsted, 650,- md. 22584476 Undervisning og træning tilbydes. www.katrinemogensen.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg har allerede en "underviser". Min veninde er en dygtig rytter, og ved godt hvordan man bør og ikke bør ride. Men uanset om jeg har en underviser eller ej, kan jeg godt lide at undersøge ting selv, for at se hvad jeg evt kan gøre anderledes/bedre. Jeg lærer ikke nok, ved at få det hele serveret på et sølvfad af en underviser.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lidt input |
|
|
yderst fornuftig tilgang :-) Det er RIGTIG svært at sige noget om som generel regel - det kræver at man ser hvad der foregår i virkeligheden. men et spg. kunen være: Er det i trav den træder godt ind under sig - og hvor lander bagbenene i en lav arbejdstrav? Tempoet har nemlig RIGTIG meget at sige, når man skal vurdere hvordan hesten arbejder ind under sig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Indtil videre har vi mest arbejdet i skridt. Altså jeg besluttede mig i foråret for at "nu skulle det være", og så trænede vi intensivt i 1½-2 måneder. Derfor er det mest skridtarbejde.. Og ved selvfølgelig også godt, at der ikke kan ske underværker på så kort tid - men det var nu alligevel ganske fornuftigt. Og jeg har ingen erfaring i dressur, har været hyggerytter i de 5 år jeg har haft ham - og derfor er han heller ikke trænet. Vores træning gik desværre i stå, da der pludselig kom eksamen, og så havde jeg ikke tid og overskud til at få ham redet. Da jeg så fik tid, var han gået hen og blevet for tynd, så turde ikke ride på ham. (Han er dog atid til den tynde side grundet EMS),men det her var for meget. Han blev behandlet for orm, og er ved at se fornuftig ud. Derfor starter vi først op nu igen. Men mener at han korter sig lidt i traven, hvis man har "fat" i ham. Fx hvis jeg vil lave nedsidning, men så korter jeg ham også lidt, for at kunne sidde der. Skal jeg dog have lært ordentligt :S Og i longen træder han i sit eget spor i trav, men med rytter har jeg lidt svært ved at se det :p Men det kan jeg jo få en til at kigge efter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lidt input 2 |
|
|
Træn ham godt i longen (se Kirsten Hansen videoerne på Epona) og når du så rider ham, skal du bare sørge for at gøre så lidt som muligt. Skridt er god til genoptræning, men p... svær at ride noget fornuftigt i og bare p... svær at ride fornuftigt i det hele taget. Trav er uddannelsesgangarten, og du skal egentlig bare sidde så stille som muligt på ham (rid letridning) og læg dine hænder på manen med en god bue på tøjle - hold et ikke for højt tempo - så er du godt på vej  Men al grundarbejdet lægges i longen - så brug tid i den og støt dig til ovennævnte videoer 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg er ikke så glad for longearbejde - vi gør det ind i mellem, men det er ikke ret længe af gangen, og jeg har det lidt svært ved at skulle til at forlange noget af ham i denne. Vi har for et år siden haft store problemer med at longere, og jeg gjorde det derfor ikke. Han bed, sparkede og blev aggressiv i det hele taget. Nu er jeg kommet så langt at jeg kan have ham ude på den lange line til hans gode side og kan både skridte trave og galopere. Til hans dårlige side kan han endnu kun skridte og trave- har ikke begyndt på galoppen, da han har brug for min støtte og er derfor kortet lidt ind på en lille volte, så han kan støtte sig til min stick, som ligger på ryggen af ham. Alt dette har jeg brugt et år på, og ja et år er måske længe i nogens øjne, men for mit vedkommende er det en kæmpe sejr, og har ikke lyst til at gå tilbage til udgangspunktet, fordi jeg har presset ham for meget i longen - skal jeg til at lave noget i longen bliver det i hvert fald med min underviser i groundwork som vejleder 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| selv-træning |
|
|
Dejligt at du gerne vil forbedre dig!! 
Jeg har samme mening som dig - det er rart at have en underviser der fortæller: giv efter der, lidt mere energi der osv. Men det er først når man begynder at kunne mærke det selv i den daglige træning at den virkelige mulighed for træning kommer ind.
Personligt har jeg brugt en slags logbog hver gang jeg har haft trænet. Især efter en undervisningstime noterede jeg hvordan jeg gjorde i bestemte situationer, hvad jeg skal huske, følelsen i hånd/sæde/ben når det lykkes, hvordan var hesten den dag ("stiv" højre/venstre, knap så lydhør, stresset), hvordan havde jeg det som rytter (stresset, utålmodig, for lidt energi) osv.
Det har hjulpet mig rigtig meget for at kunne koble den fysiske fornemmelse for korrekt ridning/en korrekt udført øvelse sammen med hvordan man selv indvirkede i netop dét øjeblik. giver det mening? Ellers err videooptagelse af din undervisning måske en idé?
En anden ting: mange undervisere har fokus på når det IKKE går godt... Prøv at få din undervise til at sige fx "ja" hver gang du og ponyen får bare et enkelt trin der er godt - fx. et helt frigjort og smidigt travtrin, en lille øgning i trinlængde, en lille bevægelse til siden når man beder om det osv... SÅ fokuserer du som rytter også på alle de gode perioder og hvordan du indvirker korrekt - du kan også bruge det selv når du rider alene. Med tiden bliver "ja....ja....ja..." erstattet af "ja.ja.ja.ja" 
og en sidste ting, som jeg synes rigtig mange ryttere glemmer: Hav fokus på DIG og ikke på hesten! Indvirker DU korrekt, så skal hesten nok arbejde derefter! Man kan IKKE tvinge en holdning/bærring i en hest hvis man som rytter ikke indvirker korrekt, eftergivende og smidigt 
***Gry***
Skal du holde fest?? - Hjælp til servering tilbydes! Tjener-erfaring haves.
Kontakt mig: gryper@dsr.life.ku.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej - det går ikke |
|
|
Det kan jeg godt se ang. longering. Det skal du så ikke gøre det for meget i 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg kan rigtig godt lide min veninde som underviser - nemlig fordi hun retter på mig, når jeg begår fejl og sige at jeg skal fx læne mig tilbage støtte på udvendoge tøjle osv, og er til gengæld skide god til at rose, når det går godt. Hvilket jeg jo er enormt glad for. Undervisningen startede egentlig i foråret, hvor hun var med ude og se mig ride, og jeg gjorde opmærksom på at det ville ligne noget, som ikke var så flot :p Hun spurgte om jeg ville have at hun skulle give mig et par råd, og det var jeg selvfølgelig med på - vil gerne blive bedre. Og så blev det til fast en gang om ugen i den 1½-2 måneder inden eksamen. Og vi blev rigtig gode faktisk! Og kunne tydeligt mærke forskel på hvordan han var at ride, og hvordan min ridning blev bedre. En af tingene jeg lagde meget mærke til, ved en af undervisningsgangene, var også at min veninde sagde at han var blevet rigtig god - og det kunne jeg takke mig selv for. Netop fordi det var MIG der var blevet trænet, og i den forbindelse også ham. Nu har jeg jo så holdt pause i nogen tid og startede op igen i går, men har brugt pause-tiden på at undersøge forskellige ting, samt prøve at gennemgå vores "problemer" i hovedet, og finde forskellige løsninger på det. Og de skal nu til at afprøves i praksis. Prøvede en af tingene i går og det virker til, at det lykkedes - nu skal vi jo så også bare blive gode til det :p
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|