Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Forbedring af galoppen
Forfatter: 
Dato:  01-08-2012 09:51

Nogle gode råd til forbedring af galoppen...?

Galop den ene vej er super

Galop den anden vej er noget HØ...!

Hesten er undersøgt af fys, og der ikke skæv, men vil gerne gå på to spor, med rumpen ind mod midten på den volte hvor den er dårlig galoperende...

Skal jeg ud og galopere i noget pløjejord??

Kunne du tænke dig et vildt fedt, personligt og UNIKT pandebånd til din hest...?

Så kig forbi EAN Design´s hjemmeside......!

http://bricksite.com/eandesign/om

0
0
Svar på denne tråd

Skævheder
Forfatter: 
Dato:  01-08-2012 10:03

Hej,

Skævheder er jo mange ting. Det kan være fundamental skævhed som f.eks. forskubbede hvirvler, men det kan jo også være skævhed i muskulaturen, således at hesten er stærkere til den ene side end til den anden. Og det er jo et gammelkendt problem. Så gælder det om at styrke hesten i den svage side, så den bliver lige smidig og stærk og i stand til at bære sig lige godt med begge bagben (= ligeudretning).

Ved at svinge bagparten indad, fjerner hesten det indvendige bagbens bæring, og det viser, at hesten ikke er i stand til at bære sig så godt med dette bagben som med det andet.

På den volte, hvor din hest har problemet, kan du arbejde i både skridt, trav og galop på at styrke den. Alle øvelser, der giver styrke til den sides bagben, vil hjælpe. Det er f.eks. versade til denne side samt traversade til den modsatte side. Herved styrkes bæringen i bagbenet både som indvendigt bærende og som udvendigt bærende bagben (altså det bagben, der svinges ind under hesten hen mod og ind under tyngdepunktet).

D.v.s. hvis din hest har nemt ved venstregaloppen og har problemer med højregaloppen, så bør du arbejde med versader til højre (højrebøjning) og traversader til venstre (venstrebøjning).

Derudover kan du rette din hest op (vi leger stadig at det er højregaloppen, der giver dig problemer) ved at ride en smule versadekorrektur i galoppen, altså føre hestens forpart lidt indad i højregaloppen, så du anbringer forparten foran bagparten i stedet for at prøve at presse bagparten udad. Brug højre schenkel en anelse sideførende, således at højre bagben igen svinger ind under hesten og ikke bare sættes til siden, som det gør, når hesten af sig selv anbringer sig i en tilnærmet traversal stilling ved at føre bagparten indad.

I arbejdet med at styrke hesten må du i starten acceptere, at du kan forlange mindre af hesten. D.v.s. at du måske må give afkald på at ride helt samme korte tempo på problemsiden som på den nemme side. Det er jo hårdt for alle at skulle bruge de svagere muskler mere (prøv bare selv at børste tænder med den "forkerte" hånd). Når du kan mærke, at hesten efterhånden får lettere ved at bruge bagbenet rigtigt, kan du langsomt skærpe kravene.

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd

hejsada
Forfatter: 
Dato:  01-08-2012 10:10

Jette - jeg tænker nemlig at det "bare" er hans dårlige side, som alle heste vel har... Han er forskellig i sin muskulatur, idet han har en træls bukkehov på venstre forben.. Så hans skuldre er også forskellige, og når sadlen ligger perfekt til den ene skulder, så ligger den for langt tilbage til den anden.. og hvis den så passer den anden skulder, ja så ligger den jo ud over den ene...

Så hesten har "skævheder".. Men altså ikke i ryggen osv...

Jeg undre mig bare over at hesten for eks. har lettere ved at lære at changere fra hans gode galop over til den dårlige (fra højre til venstre)... Mon det er fordi hans bagpart er skubbet lidt til venstre??? Kan nemlig ikke rigtig få ham til at bytte fra venstre til højre (hvilket i mit hovede burde være lettere, idet det er fra den dårlige galop til den gode)...

Jeg oplever at hvis jeg rider venstre galop (den dårlige), og rider volter hvor jeg stiller ham ud af, at så forbedres galoppen et par meter, når jeg ligeudretter ham igen...

Så mon ikke det er noget med at få ham lagt dyb, forsøge at rette hans indvendige bagben ind, og lade være med at forlange det for længe..?

Men tak for rådende omkring versader på den dårlige volte, og traverser den anden vej... det giver fint mening for mig :-)

Kunne du tænke dig et vildt fedt, personligt og UNIKT pandebånd til din hest...?

Så kig forbi EAN Design´s hjemmeside......!

http://bricksite.com/eandesign/om

0
0
Svar på denne tråd

Hej igen
Forfatter: 
Dato:  01-08-2012 11:20

Hej igen,

Jeg har lige siddet her og vredet og vendt mig som en regnorm for at prøve at forestille mig at være din hest godt at der ikke er nogen til at se på....

Ud fra din beskrivelse af, at det at stille din hest udad på volten giver nogle gode galopspring bagefter, så tror jeg det skyldes, at du, ved at stille den udad først, får anbragt skuldrene anderledes i forhold til hofterne, altså at du får hesten mere ligeudrettet i en tid. Bagefter sørger hesten igen for at anbringe sig i en mere bekvem (men uhensigtsmæssig) stilling med bagparten indad.

M.h.t. changementerne, så er det sikkert noget med, hvad der er lettest, og da hesten i et changement fra venstre til højre skal lave chassé-trin (udtryk fra dansens verden), altså skal træde "om" på venstre bagben, så er det sikkert ret svært, når dette bagben i forvejen er det svage bagben. Bare en teori/tanke, når jeg nu har siddet her og vredet mig......

Så en masse styrketræning ved hjælp af versader og traversader (cavalettistræning er sikkert også godt, da hesten her ikke kan unddrage sig den ens brug af begge bagben - prøv evt. cavalettis lige ud og på buet spor) samt versadekorrektur af venstregaloppen burde kunne hjælpe din hest. Generelt styrkende på bagbenene er det jo også at klatre, så hvis du har adgang til at lade hesten klatre lidt op og ned, vil det i sig selv styrke den. Sørg for under klatring at holde hesten helt ligeudrettet - det kan være en udfordring ned ad bakke, da hesten også her søger at bruge sit stærke ben mest!

God arbejdslyst!

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider