Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hestens naturlige stop??
Forfatter: 
Dato:  13-04-2003 15:21
Hej alle sammen

jeg har købt et par heste, og desvære efter 2 ¨åneder styrtede jeg sammen med den ene, jeg kunne simpelthend ikke stoppe den, desmere jeg trak i tøjlerne deshurtiger løb hun. så det kostede en brækket arm. vi er nu klar igen men jeg er bange for at det vil ske igen, men jeg har læst at hesten har et naturligt stop, hvordan træner jeg den til det?
0
0
Svar på denne tråd

Voldsomt
Forfatter: 
Dato:  13-04-2003 15:36
Puha, hvor er det væmmeligt når de gør sådan.

Jeg har altid brugt, hvis hesten stak af, at ride den ind på en volte, der gøres mindre og mindre.
Har tit redet ind i marker med fuldmodent korn eller pløjemarker, da jeg havde min tidligere hest, som ofte stak af.

Hvis hesten ikke vil dreje kan jeg finde på at tage fat helt nede ved ringen til bidet og hive til den drejer/stopper, men det er kun absolut sidste udvej.

Har du for øvrigt tænkt over at det kan være at den har lært stop på en enden måde end du har lært. Evt. western eller andet??

Har også hørt noget med naturligt stop, men det er vist noget man også lærer hesten. Men så stopper den også med det samme.
Kan desværre ikke huske andet

Hilsen Rikke

Hjemmeside

Til salg:
JOFA ridehjelm str. 55-56, 200,-
Indspændings/springgjord t. stor hest 50,-
Hønet. Stort, sort. Med flettede nylonsnore, 15,-
Elastikchambon. Brugt 1 gang, 50,-

0
0
Svar på denne tråd

meget
Forfatter: 
Dato:  13-04-2003 15:49
Hej Rikke

jeg mener jo at den har lært det på den "normale" måde, og hun har heller ikke gjort det før, men mente åbenbart at jeg skulle have hele turen den dag.
jeg har før fåget det at vide med volden, men er ikke helt tryk ved det, men vis ikke andet virker må jeg jo ty til det!

Hilsen Pia :-(
0
0
Svar på denne tråd

Hej Pia
Forfatter: 
Dato:  13-04-2003 16:14
Da min var stukket af med mig gentagne gange, så valgte jeg at ride hende med martingal, når jeg red i skoven.
Det virkede ret godt. Den må bare ikke være spændt for langt ind.

Jeg håber du får løst problemet :)

Hilsen Rikke

Hjemmeside

Til salg:
JOFA ridehjelm str. 55-56, 200,-
Indspændings/springgjord t. stor hest 50,-
Hønet. Stort, sort. Med flettede nylonsnore, 15,-
Elastikchambon. Brugt 1 gang, 50,-

0
0
Svar på denne tråd

Her er linket...
Forfatter: 
Dato:  13-04-2003 18:43
HEj..

Jeg fandt lige en hjemmeside hvor dr står hvordan man træner det.. :-P

Klik her

Knuzz

Saga88
0
0
Svar på denne tråd

Min gør det oxo
Forfatter: 
Dato:  13-04-2003 18:53
Min hest han gjorde det også i starten at han løb og jo mere jeg trak jo hurtigere løb han...

Jeg fandt ud af hvis man rejste sig i sadlen og klemte med bene og samtidig havde KONTAKT til munden men ikke hev...

Hvis det blev helt slemt så savede jeg ham i munden...kun hvis han havde taget bidet og ikke mere....

Hilsen Camilla
0
0
Svar på denne tråd

Den ene tøjle
Forfatter: 
Dato:  13-04-2003 19:09
Som tidligere beskrevet er det bedst bare at tage godt fat i den ene tøjle så langt nede ved bidringen som muligt og så trække hestens hoved om i dit skød.

Det er selvfølgelig en nødløsning og ikke "finere ridekunst" men en løbsk hest er farlig.

Jeg har dog selv prøvet en løbsk tur på en afaltvej og da turde jeg ikke gøre det. Man forskyder nemlig hestens balance meget og asfalten var for glat, vi risikerede at styrte..
Men på egnet underlag hiver du bare stille og roligt hestens hoved længere og længere om på siden.

Pas på ikke at gøre det i eet hug, det er sådan de får filmheste til at styrte.

Almindelig voldsom saven kan også bruges.

Når hesten har oplevet et par gange at du altså kan genvinde kontrollen holder den forhåbentlig op med at stikke af så du kan stoppe den uden at bruge disse "bissetricks".

Mvh Tina
0
0
Svar på denne tråd

,.-,.-,.-
Forfatter: 
Dato:  13-04-2003 19:49
Uha, det lød som en voldsom oplevelse :(

Jeg har kun prøvet 2 løbske heste (men det er og RIGELIGT)

Den ene stak af på stubmarken fordi hende jeg fulgtes med, ville gallopere så hun startede, og ponyen jeg red stormede selvfølgelig efter!

Her kunne jeg benytte mig af at dreje ham ind på volte, vel at mærke en stor volte til at starte med - ellers ligger man der altså. Og så langsomt formindske den imens hesten - forhåbenligt - sagtner farten.

Den anden var en hest, den stak af på en ridesti med gruset underlag. Der var bare INGEN kontakt nogle steder, og stien var for smal til at jeg kunne dreje. (2m bred med elhegn på begge sider).
Men da vi kom til toppen af stien, hvorefter det går nedaf mod ridehuset og staldene, sagtnede han farten, slap bidslet og jeg kunne stoppe ham.

Hvorfor stoppede han der? Fordi jeg ALTID, når jeg red den vej, havde stoppet ham der. ALTID, hver gang vi kom til det punkt på turen stoppede jeg ham, lod ham stå stille lidt tid og red så videre i samme tempo som vi kom fra.

Grunden til at jeg stoppede ham der var pga. der jo var en bakke nedaf derefter, hvilken jeg ikke havde lyst til at gallopere ned af.
Men han huskede det i den kritiske situation!

Fra den dag af har jeg ALTID trænet de heste jeg red, i at stoppe et bestemt sted på turen. Især hvis jeg vidste at vi engang ville komme til at gallopere på det sted. F.eks. på stubmarken.
Det virker!

Jeg har afprøvet det på 5 stk. 1 pony, 4 heste, ALLE har husket det, også med fremmed rytter.

Engang stak treåringen af på stubmarken, igen var der ingen kontakt, men da vi kom til "stoppestedet :-) " så stoppede han.

Så øv det med din hest.
ROS den når den stopper, og stop det samme sted HVER gang du kommer dertil.
Glemmer du det en gang eller to, glemmer den det måske også i en kritisk situation.

Jeg kan godt se at dette nok ikke hjælpe lige på tidspunktet, da din hest måske løber imens du øver :-(
Men prøv det, i skridt, trav og når det "sidder der" så også galop...

Held og lykke

KH Christina

Alle heste er uden fejl - undtagen dem med en rytter på ryggen!:-o
Vær mod andre som de skal være mod dig!:-)

Se nye billeder på min præsentation!
0
0
Svar på denne tråd

åh nej...
Forfatter: 
Dato:  13-04-2003 19:53
saven i munden??
hive hesten ud af balance??

Hvad tænker i på?? det er da dybt farligt at hive hestens hoved ind til sig i løbske situationer!!

Danaquick skal simpelthen af hesten og træne lidt grundtræning, for det er ganske enkelt det både hun og hesten mangler!!

Gå en tur med din hest og engang imellem stopper du op. Når hesten stopper siger du fx "woah" eller "stop" og hesten skal stoppe!! Ikke noget med at lade den gå 2-3 skridt ekstra. Den skal stoppe når du siger det!!
Når hesten stopper roser du den meget! Man kan give hesten en godbid, men langt de fleste lidt uopdragne heste magter ikke at koncentrere sig hvis den ved du har guffer i lommen, så vurder selv om din hest kan have arbejdsro nok, selvom du giver den guf! Hvis den har, er guf en god indlæringsform!

Når du så kan stoppe den fra jorden (med slapt træktorv) kun ved hjælp af et enkelt ord, så kan du sætte dig op og øve det fra sadlen af.

Start i skridt (på en lukket bane) og giv den kommandoen. Stopper den ikke tager du let i tøjlen til den stopper. Når den er stoppet slipper du tøjlen.

Du kan evt starte med at stoppe det samme sted igen og igen, da hesten så husker det liiidt bedre og så dagen efter kan du begynde at stoppe den på hele volten!

Tro nu ikke at du ser resultater på bare 2 timer. Der skal arbejdes og frem for alt skal du fra nu af være yderst konsekvent med at stoppe hesten. Den SKAL stoppe når du siger det. ikke bare gå 2 meter længere og stoppe når det lyster den!!

Jeg har selv været i dine sko og ved lige nøjagtig hvordan du har det!
Men jeg kan fortælle dig så meget, at lige netop idag har jeg været i skoven på min hest og har simpelthen bare siddet og siddet. Han travede og galopperede for løse tøjler og stoppede, vendte og drejede bare ved en verbal kommando og minimal tøjle/ben hjælp!
Det er bare verdens bedste ting, når man bare kan ride sin hest på den måde!!

Held og lykke!
-miki-

Imagine what it must be like for the horse. He understands others in his herd, but can't for the life of him understand what the human is trying to communicate. It's like living in a foreign country for years, struggling to understand others, then overhearing someone speaking your native language. You are instinctively drawn to them because it means instant communication and understanding.Horsemanship!!
0
0
Svar på denne tråd

Hmmm
Forfatter: 
Dato:  14-04-2003 00:30
Vel vidende at jeg kan blive udråbt som mudderkaster, kan jeg ikke lade være med at kommentere følgende sætning:

Almindelig voldsom saven kan også bruges.

Noget inden i mig vender sig når jeg læser den sætning, det var dog det grummeste!

Jeg VED at en løbsk hest er farlig, jeg VED at en løbsk hest er utrolig svær at få hold på, og jeg VED at en hest der er rolig på bane kan være vild i terrænet, men jeg må absolut også tilslutte mig at der skal mere grundridning og træning i lige netop det at stoppe til.

Træn og i den mellemliggende periode så vent med at galoppere i terrænet, eller hvis du har mulighed for det så find et sted som f.eks en strand og så lad hyppen galoppere til den ikke gider mere.

Men almindelig voldsom saven - nej, nej, nej

Med venlig hilsen

Winnie
0
0
Svar på denne tråd

Galop
Forfatter: 
Dato:  14-04-2003 08:30

Ved godt at heste kan "blackoute", men generelt bør man (efter min mening) kun galoppere i terrænet hvis man er sikker på at kunne stoppe kræet igen.

Alt andet er for farligt for dig og dine omgivelser.

Jeg har set en islandsk berider praktisere en slags stop. I skridt lærer hesten at få trukket (ført) mulen om til rytterens knæ og stoppe. Når mulen er dér bliver den nusset i panden= ros. Det lyder voldsomt, men der er det overhovedet ikke. Når hesten kan det 100% i skridt gøres det i trav og derefter i galop. Der bliver IKKE taget hårdt i tøjlerne. Flere af disse ryttere rider slet ikke ud på deres ungheste førend de kan den manøvre. Det ser ud som hestene direkte finder tryghed ved den manøvre. Jeg har ikke lært min egen hest dét, men hun har nu også kun blackoutet een gang og her var det min egen skyld. Hun ville en vej og jeg en anden og derved blev jeg FOR sur og tog for hårdt i strikkerne. DET ville hun ikke finde sig i.

Hvis hesten har bidt sig fast på biddet, så kan det tit hjælpe at sparke med hælene, samtidigt med at man slipper tøjlerne. I samme sekund slipper de oftest biddet, så du har et 1/2 sek. til at få kontrol over hesten.

Hjalp engang en pige med hendes hest som havde det med at løbe løbsk. Jeg fandt ud af at DENNE hest havde lært at stoppe hvis man gav ham lange tøjler og et "dyyygtig dreng". Det havde HAN lært betød at stoppe. Så tror pokker at han ikke ville stoppe når hans ejer flåede i tøjlerne !

KatrineH
Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot
;D

Springmateriel købes
0
0
Svar på denne tråd

Hallo
Forfatter: 
Dato:  14-04-2003 08:54
Almindelig voldsom saven er beregnet til en nødsituation.
Hvois din hest virkelig er gået løbsk og i er på vej mod hovedvejen eller et elhegn eller en åben stalddør.
Så er det dæleme for livsfarligt at tænke nårh jeg må ikke save den lille hest i munden og det er da også min egen skyld jeg ikke har fået trænet noget grundtræning og jeg kan da sikkert klare mig fint uden knæskaller.

Selvfølgelig skal hesten trænes så den ikke går løbsk. Fra jorden, fra ryggen og på alle tænkelige måder.
Men sidder man i situationen så må man afveje de forskellige risici.
Er man på vej hen ad en lang lige grusvej kan man da bare løbe den træt eller lirke den ned i fart hen ad vejen. Men er du på vej hen i byens største rundkørsel i myldretiden var det smarteste nok at trække nødbremsen - uanset om det var på den "pæne" måde eller ej.

Mvh Tina
0
0
Svar på denne tråd

Tak
Forfatter: 
Dato:  14-04-2003 09:11
Tak for de mange gode råd!

Jeg vil lige fortelle at jeg savede hende i munden da jeg efter et par 100 meter ikke kunne stoppe hende, jeg mener heller ikke det er en god løsning og den hjalp jo heller ikke, men når man nermer sig en asfaldt vej bliver man s.. s.. bange! ikke kun for en selv, men i høj grad også for hestens ve og vel.
Derfor vil jeg gerne lære den at stoppe helt når jeg vil!! så jeg prøver rådet med at træne fra jorden.
( jeg er også for bange lige nu, til at sette mig i sadlen.

Pia
0
0
Svar på denne tråd

Høje af fart
Forfatter: 
Dato:  14-04-2003 11:07
nogle heste bliver "høje" af fart. De er utrolig svære at stoppe, faktisk næsten umulige..før de selv vil.

Min gl. springhest har altid været sådan. Jeg fik det råd af en ældre hestemand, at "drive" på hesten..og her snakker vi altså om at hesten er i jorde galop i forvejen. Når hesten begynder at sagtne farten driver man på igen..så hesten er nødt til at galoppere videre. Dette gør faktisk hesten forvirret, og den stopper når man beder om det. Dels fordi den nu er træt, men også fordi den er forvirret.

Dette gjorde jeg to gange..siden har jeg altid kunne stoppe min hest. Også fra jordegalop, fra hubertusopløb og på stranden...aldrig siden problemer.

I mit tilfælde havde jeg 100% kontrol over andre situationer. Jeg red tit uden sadel, i grime, gennem byen, jeg stillede ham sågar udenfor Brugsen, når jeg gik ind efter is. Han gik ind i trailere, over jernbroer, ud i fjorden osv. osv. Han stolede fuld og fast på mig. Meen hans hjerne "stod af" når han jordede.

Den ældre hestemand fortalte, at for nogle heste virker fart, som alkohol eller stoffer på mennesker. Dét tror jeg er rigtigt.

Behøver jeg sige, at man for at benytte metoden skal have adgang til et meget stort fladt stykke mark, så man ikke kommer i fare (mere end når hesten løber løbsk i forvejen ?)

Den der med volter virkede ikke på min hyps. Jeg kunne ikke dreje ham rundt, og var bange for at vælte ham, hvis jeg bare trak til. Hvilket bestemt ikke var smart i den fart.

0
0
Svar på denne tråd

mig igen
Forfatter: 
Dato:  14-04-2003 17:52
Hej

Tina (Stormy) Det var lige det jeg mente...

Hilsen Camilla
0
0
Svar på denne tråd

altså man træner stop........
Forfatter: 
Dato:  14-04-2003 20:14
ved at ride langsomt i trav mod et eller andet barriere...... og sige whoa eller stop, bare et lyd som ikke lyder som andre lyde......... dette gentages indtil hesten kan gøre det i det frie, stadig kun fra trav.......... når den adlyder blindt på lyden, så kan man under velkontrollerede forhold begynde at gøre det i galop.......... igen først mod barrieren, og samtidig ved at give den den verbale kommando, og så begynder man langsomt at gøre det i et åbent sted, og når hesten så har gjordt det 100% korrekt, så kan man begynde at tage ham ud i det frie.
med venlig hilsen, AG Paladini

try it you will like it!!!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider