Uha, det lød som en voldsom oplevelse
Jeg har kun prøvet 2 løbske heste (men det er og RIGELIGT)
Den ene stak af på stubmarken fordi hende jeg fulgtes med, ville gallopere så hun startede, og ponyen jeg red stormede selvfølgelig efter!
Her kunne jeg benytte mig af at dreje ham ind på volte, vel at mærke en stor volte til at starte med - ellers ligger man der altså. Og så langsomt formindske den imens hesten - forhåbenligt - sagtner farten.
Den anden var en hest, den stak af på en ridesti med gruset underlag. Der var bare INGEN kontakt nogle steder, og stien var for smal til at jeg kunne dreje. (2m bred med elhegn på begge sider).
Men da vi kom til toppen af stien, hvorefter det går nedaf mod ridehuset og staldene, sagtnede han farten, slap bidslet og jeg kunne stoppe ham.
Hvorfor stoppede han der? Fordi jeg ALTID, når jeg red den vej, havde stoppet ham der. ALTID, hver gang vi kom til det punkt på turen stoppede jeg ham, lod ham stå stille lidt tid og red så videre i samme tempo som vi kom fra.
Grunden til at jeg stoppede ham der var pga. der jo var en bakke nedaf derefter, hvilken jeg ikke havde lyst til at gallopere ned af.
Men han huskede det i den kritiske situation!
Fra den dag af har jeg ALTID trænet de heste jeg red, i at stoppe et bestemt sted på turen. Især hvis jeg vidste at vi engang ville komme til at gallopere på det sted. F.eks. på stubmarken.
Det virker!
Jeg har afprøvet det på 5 stk. 1 pony, 4 heste, ALLE har husket det, også med fremmed rytter.
Engang stak treåringen af på stubmarken, igen var der ingen kontakt, men da vi kom til "stoppestedet

" så stoppede han.
Så øv det med din hest.
ROS den når den stopper, og stop det samme sted HVER gang du kommer dertil.
Glemmer du det en gang eller to, glemmer den det måske også i en kritisk situation.
Jeg kan godt se at dette nok ikke hjælpe lige på tidspunktet, da din hest måske løber imens du øver

Men prøv det, i skridt, trav og når det "sidder der" så også galop...
Held og lykke
KH Christina
Alle heste er uden fejl - undtagen dem med en rytter på ryggen!:-o
Vær mod andre som de skal være mod dig!:-)Se nye billeder på min præsentation!