Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Væk fra stalden 2. gang
Forfatter: 
Dato:  26-07-2012 22:22

Jeg skal lige ha lidt inspiration fra alle jer kloge ænder

Som I måske er klar over tager jeg jævnligt hesten ud på trækture eller tur i liner. I dag red jeg på hende, en fin lille tur på grusveje og græsstier. Alt gik fint (bortset fra fluer og hestebremser .....)

Men, da vi kom tilbage til stalden og jeg gerne ville ride forbi og lige en lille smuttur over på den anden side af vejen gik det ikke. Damen var yderst bestemt mht. at vi IKKE skulle længere. Jeg fik hende ca. 30 m forbi indkørslen - STOP. Jeg prøvede at dreje hende til siden - STOP. Jeg prøvede at vende hende rundt og bakke - STOP.

Så hvordan får jeg lært damen, at man altså godt kan fortsætte FORBI stalden OGSÅ med en rytter på ryggen? Der er ingen problmer hvis hun følges med andre, der er ingen problemer når jeg går på jorden. Hun går sammen med en anden hoppe, der er det hende der bestemmer, men ellers er hun ikke en hest, der går forrest.

Mvh. Sanne

Ejer af Dolly - den røde kylling, AKA Den gamle dame, AKA Madammen, AKA Kræet.

Hysterisk DV på 5 øh 7 øh 20 år

0
0
Svar på denne tråd

Stædig
Forfatter: 
Dato:  27-07-2012 06:43

Hej Sanne

Når krikken ikke vil gå forbi. Hop af og træk hende et stykke. Så hopper du op igen og rider videre. Så er jeg sikker på det går :-)

Hilsen Mads

Hjælp til dig og din hest

www.horzeman.dk

0
0
Svar på denne tråd

kan....
Forfatter: 
Dato:  27-07-2012 15:02

Kan godt være, min er sjov, men hvis jeg rider ud IGEN - SAMME vej , så er der intet!! "Nå det kan vi godt prøve igen".

Hvis jeg vil en ny vej efter at have "Mødt" stalden igen, er det NIX. Træt - vil hjem!

Jeg ville prøve med samme vej tilbage? Det er jo også ret sjældent man gør det, så det er de ikke vant til. Hvis det er noget, du vil gøre tit, skal et trænes, ellers ville jeg være meget overbærende.. :)

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  27-07-2012 16:38

MadsG - jeg kan sagtens komme forbi når jeg trækker hesten. Problemet er når jeg RIDER hende. Jeg opfatter ikke hendes protest som 'jeg er bange for at komme hjemmefra', men mere 'jeg giiiider ikke mere' ;o)

Hest7 - det tror jeg skal prøves. Det er ikke fordi det er et påtrængende problem om vi kan ride forbi stalden, men bare at jeg jo gerne vil bestemme. Og det vil kræet så også i den situation.

Flere forslag modtages stadig :)

Mvh. Sanne

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  28-07-2012 06:20

Hvordan er hun når ellers du bryder en af vanerne?

Jeg ville trække forbi, mange gange - også prøve at se om det ikke blev nemmere at ride forbi.

og især undgå at det ender i kamp, det vil bare forvirre.

men få hestens fokus på mig og stå ved - træne fremad og stop, sidelæns, bak - og rose, rose, rose når den tøffer fremad både med og uden rytter.

Det er sikkert andre, der kan skrive det mere detaljeret, jeg følte bare lige for at svare, for jeg genkendte lige situationen

Den gamle hoppe jeg rider, er noget af et vanedyr og har sin dagsorden , så jeg udfordrer hende blidt hver dag, så hun kan gå i alle retninger. og passer på ikke at gøre alting ens, med hende.

Det virker helt fantastisk for os, når hun indimellem stopper op, lirker/trykker jeg hende frem igen og opmunterer med stemmen også går hun igen.

Men jeg hopper hellere af, hvis det gør det nemmere for hesten, på et tidspunkt virker det fra ryggen.

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner.
Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden.
Bent Branderup

Bella 1979-2005, altid elsket

Röst

0
0
Svar på denne tråd

qwerty
Forfatter: 
Dato:  29-07-2012 00:16

Katrine - tak for dit svar.

Når jeg trækker hende (eller kører i liner) er der ingen problemer overhovedet. Og jeg har ikke haft problemer med at ride hende væk fra stalden før. Men det er så også første gang jeg har forsøgt at ride forbi stalden for anden gang.

Jeg gjorde netop som du foreslog; stoppe, dreje til den ene eller anden side, lirke, bakke osv. Normalt fungerer det også fint hvis vi møder noget farligt på turen.

Lige nu overvejer jeg om jeg skal have godbidder med i lommen, så når hun skal forbi stalden for anden gang, kan jeg belønne hende for at fortsætte.

Der er 2 veje ind/ud ved stalden. Jeg overvejer også om jeg bare skal ride ud og ind ad de to veje i f.eks. 1/2 time indtil det bare bliver en 'gaaaab skal vi nu forbi igen' for hende.

Jeg er stadig åben for flere forslag :)

Mvh. Sanne

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider