Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Power til tyk hest?
Forfatter: 
Dato:  10-07-2012 15:40

Hej,

Er der nogen som har tips til at få lidt energi i en lidt for tyk hest? Jeg har en Lipizzanerhoppe som jeg rider dressur på. Deltager også i lidt stævner. Har slanket hende cirka 80 kg i dialog med dyrlægen. Så hun får nu kun 7 kg godt hø, vitaminer og så slankefuldkost i en mængde som passer til vedligehold.

Så hun er kun lidt for tyk nu. Hun bliver redet 5-6 dage om ugen. Cirka 4 dage dressur og så tur eller bomtræning. Hvis det er meget varmt eller når hun her veldig brunstig så får hun en skridte dag. Men hun er altså ret "tam", dvs. der er ikke så meget power når vi rider. Der er faktisk ingen power. Hvis hun har haft fri dagen før, så er der lidt mere energi at ride på, men ellers har jeg indtryk af, at det er mig som bliver mest svedt :-).

Nogen som har et tips til fodring med noget som giver energi men som ikke feder?

Mvh

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Min den gamle...
Forfatter: 
Dato:  10-07-2012 16:22

Min den gamle vallak reagerede med energi, når han fik havre. 500 gram/1kg dagligt, og SÅ havde man noget at ride på.

Han var på et tidspunkt i stald hos min veninde, som fodrede havre-/stivelsesfrit, og det var ikke en succes for min vallak. Han så fin ud og var pæn huld, men total energiforladt. Så hun endte med at måtte købe havre til ham.

Min 5 års har super energi bare på at gå på døgnfold,og få 100 g vit/min blanding dagligt - og det selvom han rides på la-niveau 5 gange ugentligt.

Så heste er forskellige, og måske kunne du prøve med fx 300 g havre, for at se om det giver lidt frisk energi.

Mvh charlotte

Ps har du styr på elektrolytter og saltbehov er dækket, det kan nemlig også give sløve heste.

0
0
Svar på denne tråd

Forskellige tilskud
Forfatter: 
Dato:  10-07-2012 16:45

Hej Charlotte,

Jeg har haft lidt det samme problem med min Holstener vallak, som også er lidt til den "gode side". Da han ikke tåler havre (pga. stivelsen) har jeg eksperimenteret lidt med forskellige kosttilskud. Jeg er lidt i tvivl om, hvad der har mest effekt. Men jeg startede med at give ham noget gærkultur (Gut Balancer), først og fremmest fordi han havde lidt problemer med maven i forbindelse med start på sommergræsningen. Derudover har jeg givet ham hvidløgsflager i håbet om at mindske insektplagen på folden.

Alt i alt har jeg fået en meget mere energisk hest på trods af varme og græsvom. Tror primært det er den der Gut Balancer, der har gjort en forskel :-)

Mange hilsner fra

Lise Andersen

www.designforpets.dk

Lækkert tilbehør til hunde og katte!

Stort udvalg af hundehalsbånd og hundesenge!

Forhandler af Probiotic LIVE Hundefoder

0
0
Svar på denne tråd

Energi
Forfatter: 
Dato:  10-07-2012 17:47

Prøv at google det produkt som hedder Equiboost. Mener Horselab har det.

Det er probiotisk (=godt for maven) og samtidigt indeholder det vitaminer, mineraler, sporstoffer samt elektrolytter. Lidt et multiprodukt som jeg ikke har set andre levere.

Min spand holder over 2 måneder.

0
0
Svar på denne tråd

Energi
Forfatter: 
Dato:  10-07-2012 19:01

Som du selv skriver mangler den energi. Det er desværre sådan, at får et dyr energi, som den ikke udnytter/bruger, så bliver det til fedt.

Det er derfor svært at få 100% arbejde fra en hest på slankekur.

Lad den får fred under kuren og brug den fornuftigt, så er den klar og skadesfri, når den er tilbage i idealvægt.

Mvh

Henrik

BestBreed Mustang

"True Horse Power"

Tilridning, ridning og skadesbehandling.

www.us-mustang.com

www.facebook.com/BestBreedMustang

0
0
Svar på denne tråd

fuldfoder?
Forfatter: 
Dato:  11-07-2012 01:18

Nu ved jeg ikke hvilke slanke-foder du bruger?

Men i stedet for skridtture når hesten er sløv, så prøv i stedet med en kort tur med tempo. Måske bare et kvarter, men hvor du varmer op i "skridt" ved at gå ved siden af hesten og når du sætter dig op, så forlanger du tempo, ligeledes af igen når hesten skal skridtes af. Gerne i naturen.

Jeg havde selv en islænderhoppe, uden for meget fremdrift og havde skridtet og skridtet laaaaaaange ture for at hun skulle tabe sig og få grund-kondi. Men hun blev altså lullet i søvn.

Så jeg måtte "sadle" om nogle dage og i stedet ride meget korte, tempo-ture og det hjalp. Men, der er også bare forskel på fremdrift. Nogle heste har den bare, uanset overvægt eller manglende kondi.

0
0
Svar på denne tråd

Energi..
Forfatter: 
Dato:  11-07-2012 09:03

Jeg tænker, hun mangler noget energi i foderet når du rider så meget som du gør, og hun så holdes på vedligehold.

Mit bud er at bytte lidt af wrap ud med havre suppleret med roepiller for mæthed og fordøjelse. Måske 2 x ½ kg havre med 2,5 dl roepiller opblødt i ca 1,5 l vand, og så forsøge dig frem med lidt mindre wrap.

Rosenholms idé med tempo-ture lyder rigtig godt..

0
0
Svar på denne tråd

energi
Forfatter: 
Dato:  12-07-2012 12:22

jeg har også en hest er har tendens til at blive for tyk hvis/når den mangler energi, får den enten Brogårdens flydende B vitamin, eller Blue hors B-ekspres. B-ekspressen er den der glider lettest ned, det spiser den fra krybben uden andet, det fra brogården skal der gerne lidt foder til for at det glider ned.

1 liter koster mellem 120 og 150 kr. og den holder rimeligt længe, da jeg kun bruger det i perioder. men jeg synes det har god effekt på energien, hesten bliver friskere, og får mere fremdrift.

0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak
Forfatter: 
Dato:  14-07-2012 19:08

Hej igen,

Tusind tak for de mange gode råd. Synes virkelig de alle er relevante og seriøse. Tak.

Jeg prøver i første omgang med lidt havre og giver nu også elektrolytter når hun har svedt (hun har himalaya saltsten som hun bruger). "Tempo-ture" er også en rigtig god idé. Tak.

Mvh

Charlotte Grøntved

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider