Hej,
Jeg har godt nok ikke selv ejet eller trænet en PRE, men jeg har stadig et par kommentarer til racen.
PRE er nogle smukke, intelligente og lærenemme dyr. De er varmblodede og livlige, men de siges samtidig at være mentalt stærke og rolige.
PRE er dog fremavlet med andre formål end at skabe en dressurhest til konkurrencebanerne, selv om den "gamle" type desværre er på vej ud til fordel (hvis man kan kalde det sådan) for en mere "moderne" type. Jeg synes personligt, at det er synd, at en race mister sit særpræg, da der jo findes nok "almindelige" rideheste i verden.
Men den oprindelige PRE er avlet til brug som kvæghest og tyrefægterhest og har vist sin værdi i den klassiske dressur og den høje skole.
Jeg synes, at du bør gøre op med dig selv, om du ønsker en PRE og vil indrette din ridning efter det, denne race kan tilbyde dig, eller om du ønsker at ride dressurkonkurrencer og derfor snarere burde købe dig en hest af den type, der har lettere ved at klare disse krav.
Hvis du vælger PRE bør du nok også være klar over, at på grund af racens trods alt stadig eksisterende særpræg, vil der være nogle egenskaber, du skal være opmærksom på. PRE har f.eks. naturligt let ved at løfte benene højt i bevægelserne og krumme halsen. Dette bliver desværre ofte til en sovepude for nogle ryttere, der let kommer til at ride hesten uden rygsving. Det kan se besnærende ud men gavner bestemt ikke hesten. På den anden side er en PRE ikke skabt til at bevæge sig med mulen i savsmuldet i halve og hele år, før den samles op. Så hvis du vælger PRE, så sørg for at få undervisning af fagfolk, der kender racen og dens særpræg.
Hvis du vælger PRE, så gå ind i det med liv og sjæl - så tror jeg virkelig du får nogle fantastiske oplevelser ud af det! God fornøjelse!
MVH
Jette