Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

PRE hest
Forfatter: 
Dato:  02-07-2012 19:48

jeg har fået rigtig godt øje for en dejlig 5 års pre-valla k i tyskland.

jeg kender dog meget lidt til racen.

vil meget gerne have erfaringer fra andre med pre heste.

Hvor velegnede er de til dressur? her mener jeg la klasser, de høje la klasser?

er de mere showheste?

tusind tak for svar.

0
0
Svar på denne tråd

Ikke haft PRE selv
Forfatter: 
Dato:  03-07-2012 10:13

Hej,

Jeg har godt nok ikke selv ejet eller trænet en PRE, men jeg har stadig et par kommentarer til racen.

PRE er nogle smukke, intelligente og lærenemme dyr. De er varmblodede og livlige, men de siges samtidig at være mentalt stærke og rolige.

PRE er dog fremavlet med andre formål end at skabe en dressurhest til konkurrencebanerne, selv om den "gamle" type desværre er på vej ud til fordel (hvis man kan kalde det sådan) for en mere "moderne" type. Jeg synes personligt, at det er synd, at en race mister sit særpræg, da der jo findes nok "almindelige" rideheste i verden.

Men den oprindelige PRE er avlet til brug som kvæghest og tyrefægterhest og har vist sin værdi i den klassiske dressur og den høje skole.

Jeg synes, at du bør gøre op med dig selv, om du ønsker en PRE og vil indrette din ridning efter det, denne race kan tilbyde dig, eller om du ønsker at ride dressurkonkurrencer og derfor snarere burde købe dig en hest af den type, der har lettere ved at klare disse krav.

Hvis du vælger PRE bør du nok også være klar over, at på grund af racens trods alt stadig eksisterende særpræg, vil der være nogle egenskaber, du skal være opmærksom på. PRE har f.eks. naturligt let ved at løfte benene højt i bevægelserne og krumme halsen. Dette bliver desværre ofte til en sovepude for nogle ryttere, der let kommer til at ride hesten uden rygsving. Det kan se besnærende ud men gavner bestemt ikke hesten. På den anden side er en PRE ikke skabt til at bevæge sig med mulen i savsmuldet i halve og hele år, før den samles op. Så hvis du vælger PRE, så sørg for at få undervisning af fagfolk, der kender racen og dens særpræg.

Hvis du vælger PRE, så gå ind i det med liv og sjæl - så tror jeg virkelig du får nogle fantastiske oplevelser ud af det! God fornøjelse!

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd

S-dressur
Forfatter: 
Dato:  06-07-2012 10:15

Hej

Jeg har redet en pre-hingst og han var noget af det mest charmerende, så min erfaring med racen er som sådan positiv. Han var ret hurtig med på at gå 'engelsk dressur' selvom han ikke havde ret meget erfaring med det (kan dog nikke til det, med at det kan være svært at ride ryggen op på dem). Jeg red ham i ½ år og synes han var skæg, men min daværende underviser vurderede, at jeg skulle have en anden type hest for at rykke mig ifht. mine dressurmæssige ambitioner.

Dog er (var) der noget med, at i hvertfald i forhold til de heste, man importerede fra Spanien, skulle undgå dem, der allerede i Spanien var blevet kastarerede. Simpelthen fordi at spaniolerne kun kastrerer, hvis kvaliteten af hesten er ringe. Det er ikke sikkert det er gældende længere, efter at PRE-heste er blevet en eksportvare - og måske heller ikke for heste fra Tyskland.

Gangartsmæssigt er det ikke så ofte, at en PRE kan gøre sig gældende i LA-klasser, men mere viser deres dressurmæssige styrke i S-klasser, da det, de har talent for, ofte er samling og piaffe/passage. De kan komme op ad jorden, men ikke forlænge så meget. Dermed ikke sagt, at de ikke kan gå en fin LA - men de vil måske ofte blive 'overhalet' af de der stortgående varmblodsheste, som kan strække ben i øgningerne.

MH Nana

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-07-2012 10:53

Hvis dine ambitioner er at ride LA på de danske dressurbaner under DRF, ville jeg synes det var spild af penge og godt blod at købe en pre.

Jeg er akademisk rytter. Har ikke selv arbejdet med andalusiske heste, kun håndteret dem på fold og i stald. Men har set arbejdet med dem. De er bygget til samling, bæring og dressur der beroer på et godt fundament, fremfor den turbo-udvikling moderne dressurheste er underlagt i dag. De er fantastisk følsomme, lærenemme og har nogle gangarter ud over det sædvanlige. Men tror man skal være klassisk eller akademisk for virkelig at værdsætte PRE'en egenskaber. Når man rider moderne, engelsk dressur, tror jeg du vil få mere glæde af en hest, der er designet til det. Jeg bliver personligt ked af det, når jeg ser spanske heste, der bliver brugt til moderne, engelske formål, da man i så fald ikke udnytter ders fulde potentiale.

Så mit råd ville være, ikke at købe den. Den hest kan gøre SÅ meget mere gavn hos folk, der forstår at bruge og værdsætte hestens medfødte kvaliteter. Så jeg synes du skal finde en god varmblodsmodel af den type du finder mest tiltrækkende.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider