Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

råd til indlæring af galop
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 12:57

Hejsa..

Jeg mangler lidt råd til hvordan man bedst indlære galop - og om det er helt hen i vejret hvad jeg pt. gør...

Min unge hoppe er lige tilredet, hun går pænt og rimelig stabilt i skridt og trav, selvfølgelig er hun ung og kan stadig svinge væk fra hovslaget og slingre lidt ved volteskift - men er nu rimelig ok at styre tilbage for ben og støtte på tøjlen...

Galop er hvad vi mangler ...

Hun er ganske problemfri i forhold til rytter, hun bliver ikke bange eller ligende..

Jeg kan ved at øge traven og opmuntre med et verbalt "Gaalop" godt få hende til at lave anspringet og galoppere... men hvad gør jeg så :)

Hun trækker ind mod midten, så vi tilsidst kun har ½ bane til at dreje rundt på volten - og det er bare ikke plads nok, derfor.. galoppere vi nærmest skrådt igennem, hvor jeg så tager hende tilbage i trav...

En enkelt gang er det lykkeds, at holde hende så nær ansprings siden at der var fin plads til at komme rundt, men der faldt hun så også i trav, da vi nåede modsatte side.

Som sagt hun er ikke "dum" på nogen måde, hun er alt i alt en meget meget sød nytilredet unghest!

Men er der nogen der kan komme med gode råd eller ideer, så er de meget velkomne...

Er det ok til en start, at man bare får galop, på langsiden... i vores tilfælde - skråt igennem :) ?

Det er jo helt nyt for hende..

0
0
Svar på denne tråd

ææææææææ
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 13:46

Ud og indlære- og styrke galoppen i naturen :)

Der udover en masse galop i longe så hun fårs styrket balancen inden du galopere fra ryggen.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil så
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 15:13

Jeg vil så ikke ligefrem anbefale at tage hesten med udenfor ridehuset, når den så tydeligt ikke er styrbar endnu..... Med mindre man har en meget rolig hest eller et stort behov for spænding i livet....

Det du laver, lyder rigtig fornuftigt og lige efter bogen. I første omgang ville jeg dog vente med galoppen, indtil du har mere styr på styringen og især balancen i skridt og trav. Hvis hun vælter væk fra hovslaget i traven, så er der ikke noget at sige til, at hun slet ikke kan finde ud af det i galop. Der er ingen grund til at skynde sig med at få galoperet, og det kan tage laaang tid inden galoppen er ordentligt på plads.

Anspringet kan du ikke lave meget anderledes lige nu; hurtigere i trav indtil den springer i galop. Det er standard-procedure :)

Tænk over, om hun springer an i det første hjørne på kortsiden, eller det sidste hjørne. Måske kan det hjælpe dig at sætte hende op i tempo midt på langsiden, for at hun så springer an i det første hjørne i stedet.

Men ellers, så drop galoppen indtil hun har en bedre balance. Brug i stedet jeres ride-tid på at få hende balanceret i skridt og trav, så skal galoppen nok blive let når hun er klar til det. Og så sørg for at få hende longeret i galop i stedet, så hun lærer at finde sin balance der. Så skal det hele nok komme.

... sagde Randi

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 16:01

Hvem siger man behøver at ride ud alene i skoven? Der er mange der tager deres unge heste med ud i naturen - med en rolig hest FORAN - og så øver balance og galop. Selvfølgelig starte i skridt og trav først nogle uger så alt går som det skal og så kan man begynde på galoppen.

Og derud over kan man nogle gange om ugen - imens man øver skovture med en ældre, rolig hest - øve balance og tempo i longen, i galop.

Det er ikke så sort og hvidt.

Hvis man ikke øver gangarten og balance i gangarter, så bliver gangarten hellere ikke mere balanceret ;)

Dvs hvis du ikke øver galoppen, bliver galoppen ikke bedre.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

sædet...
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 16:27

Nu skal jeg ikke sige for meget, får sikkert samme problem med min plag, jeg har været oppe på nogle gange med tiden. :) Så ingen kommentarer om min plag senere, tak :).

Men min anden hest, som slet ikke var i træning og i øvrigt generelt har svært ved galop, kunne jeg få i galop fra skridt (så plejer hun at skulle være i god træning) bare ved at følge ARR's tip om at skubbe med sædet, ligesom når du selv laver gadedrengehop. Altså den bevægelse i hoften.

Gitte, som er uddannet ARR træner, sagde også, at det var den måde, hun ville gøre det på ved en tilridningshest.

Det virker voldsomt godt. Jeg bruger ikke andre hjælper til min hest for at gå i galop.

At den "slingrer" ville jeg også bruge ARR pricipper til - løfte skulderen, så den ikke er på forparten, (hvilket er helt naturligt for heste) og sporer lige.

Hvis det virker på min hest, så virker det på alle. Som underviserne sagde, Hun gør ikke noget af sig selv. Jo - det gør hun så nu, skal slet ikke bruge ret mange hjælper til hende mere, fordi man udnytter hestens følelse under sadlen, skal man ikke kæmpe med dem.

Massage briks, tarsus, til salg.

0
0
Svar på denne tråd

Balanc
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 21:45

Jeg er lige i gang med min 4 års, som kom hjem for 5 uger siden fra tilridning. Da han kom hjem fik han 3 uger fri, og nu har jeg så redet ham ca 3 gange i ugen de sidste 2 uger, kun i trav og skridt.

I dag skulle jeg så have undervisning for første gang.

Han har jo heller ikke verdens bedste balance endnu, men vi arbejdede med, at han skulle ud og få sug på udvendig tøjle ved at svare frem for indvendig ben.

hele tiden med en fleksibel men stabil kontakt på tøjlen, også hvis han forsøgte at tvære lidt på biddet.

Når han først svarede frem til udvendig tøjle, så faldt han helt automatisk på plads omkring indvendig schenkel og rundede sig om benet. Her hjalp jeg har ved at fører indvendig tøjle ind i volten, endelig uden at trække tilbage, men kun til siden, så han kan søge frem til tøjlen.

når han så gik korrekt, så fik han ro, som ros.

Husk at lave mange skridt afbrydelser så han ikke syrer til.

Da han rimelig hurtig fangede ideen med frem til udvendig og runde om benet, så var tiden kommet til galop.

Først red jeg en ca 20 m volte nede ved den ene kortside, når han lagde sig stabilt på udvendig, så bad jeg ham med stemme og krop om at springe an ved starten af kortsiden. Han skulle gå energisk frem i trav før anspringet. Og han sprang fint an korrekt på begge volter.

igen bad jeg ham om at gå for indvendig ben frem til udvendig tøjle, og da han jo naturligt har en god og dårligvolte, ja så var den gode volte jo fin runde og nem at ride. Den dårlige volte blev mere aflang, fåor han blev bedt om at gå frem til udvendig, og derfor løb han mere ned af langsiden, før han svarede ud til udvendig.

Havde han ikke svaret frem til udvendig, så ville han være faldet skråt ind på diagonalen, som du beskriver din hoppe gør.

når han først svare frem til udvendig, gør du ligesom i trav, fører indvendig hånd ind i volten og endelig ikke bremsede tilbage, og så runder han sig lige så nydeligt.

Efter volten rundt, så faldt han efter kortsiden atter ind, og måtte rides frem til udvendig. Men på denne måde fik vi nogle gode volter hvor han svarede korrekt.

Det skal siges, at min unghest er god i galop, og fx gerne vil galoppere i longe. Min 5 års var som 4 års absolut stærkest i trav, og der var det sværere at få en god galop i starten.

En helt banalt skal hun svare frem for indvendig ben til udvendig tøjle, så hun kan få balance i kroppen på den måde.

Og grunden til at hun sejle og går skråt er fordi hun ikke endnu svare helt korrekt for dine hjælpere - det skal nok komme med tiden.

Mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 23:44

Mange mange tak, for alle beskrivelser og råd... det er virkelig brugbart..

Desværre er ideen med ture ud i naturen, ikke en mulighed.... iforvejen er min træning med hende, en smule risikabel ( når det nu er en unghest) idet at jeg oftest er nødt til at ride alene, uden nogen til at holde øje med om jeg ( 7-9-13 for at det ikke sker ) skulle komme til skade... så ture ud, er vist at stramme den lige rigeligt..

Charlotte..

Det var en rigtig god beskrivelse, tusind tak for den..

Randi..

Det er en super god ide, med at lave anspringet i første hjørne istedet for det sidste... det vil jeg prøve...

Det er dog også Langt mest skridt og trav vi laver ... Hun har netop ikke været klar til det overhovedet, derfor er det også noget nær sprunget helt over i selve tilridningen.

Og så galop i longe, det har vi .. nu ved eftertanke .. slet ikke brugt ret meget overhovedet, så det var nok også en rigtig god ide...

igen tusind tak til jer alle...

0
0
Svar på denne tråd

En hjælper
Forfatter: 
Dato:  07-06-2012 12:42

Her benytter vi en hjælper på banen.

Hesten lærer først at reagere på stemmen ved at løbe løs i ridehuset langs hovslaget, skift af volte sker ved at gå ind foran den (så er det lettest at være to)

Og når jeg så kommer til at skulle på ryggen af dyret, står min hjælper på midten og giver præcis samme signaler som tidligere mens jeg forsøger at hjælpe med ben og sæde.

Så mit råd ville være at få en til at stå på midten af ridehuset, så den ikke løber ind over midten.

Det er svært at være unghest :-)

Men det lader da til at I er rigtig godt igang!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider