Jeg er lige i gang med min 4 års, som kom hjem for 5 uger siden fra tilridning. Da han kom hjem fik han 3 uger fri, og nu har jeg så redet ham ca 3 gange i ugen de sidste 2 uger, kun i trav og skridt.
I dag skulle jeg så have undervisning for første gang.
Han har jo heller ikke verdens bedste balance endnu, men vi arbejdede med, at han skulle ud og få sug på udvendig tøjle ved at svare frem for indvendig ben.
hele tiden med en fleksibel men stabil kontakt på tøjlen, også hvis han forsøgte at tvære lidt på biddet.
Når han først svarede frem til udvendig tøjle, så faldt han helt automatisk på plads omkring indvendig schenkel og rundede sig om benet. Her hjalp jeg har ved at fører indvendig tøjle ind i volten, endelig uden at trække tilbage, men kun til siden, så han kan søge frem til tøjlen.
når han så gik korrekt, så fik han ro, som ros.
Husk at lave mange skridt afbrydelser så han ikke syrer til.
Da han rimelig hurtig fangede ideen med frem til udvendig og runde om benet, så var tiden kommet til galop.
Først red jeg en ca 20 m volte nede ved den ene kortside, når han lagde sig stabilt på udvendig, så bad jeg ham med stemme og krop om at springe an ved starten af kortsiden. Han skulle gå energisk frem i trav før anspringet. Og han sprang fint an korrekt på begge volter.
igen bad jeg ham om at gå for indvendig ben frem til udvendig tøjle, og da han jo naturligt har en god og dårligvolte, ja så var den gode volte jo fin runde og nem at ride. Den dårlige volte blev mere aflang, fåor han blev bedt om at gå frem til udvendig, og derfor løb han mere ned af langsiden, før han svarede ud til udvendig.
Havde han ikke svaret frem til udvendig, så ville han være faldet skråt ind på diagonalen, som du beskriver din hoppe gør.
når han først svare frem til udvendig, gør du ligesom i trav, fører indvendig hånd ind i volten og endelig ikke bremsede tilbage, og så runder han sig lige så nydeligt.
Efter volten rundt, så faldt han efter kortsiden atter ind, og måtte rides frem til udvendig. Men på denne måde fik vi nogle gode volter hvor han svarede korrekt.
Det skal siges, at min unghest er god i galop, og fx gerne vil galoppere i longe. Min 5 års var som 4 års absolut stærkest i trav, og der var det sværere at få en god galop i starten.
En helt banalt skal hun svare frem for indvendig ben til udvendig tøjle, så hun kan få balance i kroppen på den måde.
Og grunden til at hun sejle og går skråt er fordi hun ikke endnu svare helt korrekt for dine hjælpere - det skal nok komme med tiden.
Mvh Charlotte