|
|
| Klapper mig selv på skulderen |
|
|
Mit sidste indlæg omhandlede min hest, som gik i baglås og var begyndt at rejse sig, samt bukkede rundt som en ånsvag. Jeg var faktisk blevet helt bange for at sætte mig på ryggen af hende.... MEN! idag fik jeg nok af at være en kylling, og tog tyren ved hornene! De første par runder gik fint..... og så begyndte hun at danse sidelæns og sætte farten ned og så kom bukkespringene... kort efter begyndte hun hun at true med at rejse sig og ville ikke gå frem... Jeg tog i den ene tøjle og lossede til hende, og så tog vi en hel omgang i ren buk. Da jeg blev siddende på, gav hun op, og så red vi rundt i 20 min efter uden problemer! Faktisk gik hun 10 gange bedre end normalt! Når hun begyndte at spænde op, red jeg schenkelvigning og versader, hvilket hjalp med det samme. Er bare så glad og stolt over at jeg tog kampen op og fik styr på hende igen 
heste kan ikke selv træffe et valg, så vælg med omhu på deres vejne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| årsagen |
|
|
Hej Jannie. Ja det mest interessandte er nu bare, HVAD det var din hest prøvede at "sige" altså protestere imod. Og hvis det ikke blev hørt af dig, men istedet bare "overtrumpfet, hvornår får den så for behov for at opponere igen??? Håber ikke det kommer til at gå galt for dig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kkkkkkkkkkkkkkkkk |
|
|
Kan godt følge dig i din bekymring, og jeg har selv været bange for om hun fejlede noget. Jeg har derfor fået hende tjekket i hoved og r..! og der er intet at sætte en finger på... Hun har ikke ondt nogen steder, men har en hjernvilje og et temperament der siger spar2! Hun forærer ikke noget væk til sin rytter! :-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pas..... |
|
|
Dejligt, hvis det går fremad, men - PAS NU PÅ dig selv!
Massage briks, tarsus, til salg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fejle noget |
|
|
Ens hest behøver ikke fejle noget for at ville "fortælle" noget. Den kan være motiveret af frygt, af sin flok, af sit flugtinstinkt, af sult. Kan garantere dig for at du ikke har "vundet" og at du vil opleve "problemet" igen, næste gang din hest føler sig så presset, at den vil få behov for at sige fra. Det er jo en HEST 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| StaldShamrock |
|
|
Jeg er ikke i tvivl om at hun vil protestere igen. Det er ikke første gang hun har gjort det... Det er sikkert, som du skriver, hendes flugtinstinkt. Hendes far er ren kinsky hest, og der skal man ikke mange led ud, før det er rene vildheste. Jeg tager problemerne som de kommer. Når hun føler sig presset og protesterer, går vi tilbage til de ting hun kender og er tryg ved... Jeg uddanner hende i hendes eget tempo. Alt andet er umuligt med hende her.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmmm |
|
|
been there - done that... Troede at jeg havde undersøgt alt og at hun bare var en "rød hoppe" og at jeg var en kylling, men der VAR noget galt - rigtig galt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| udspekuleret |
|
|
Giver Ida Pors Nielsen helt ret! Kan godt være at du har fået hende tjekket, men af hvem og for hvad? Heste har altså bare ikke hjernekapacitet til at være "dumme" og udspekulerede. Så kloge er de slet slet ikke, så når de reagerer så kraftigt og siger så kraftigt fra, så ville jeg tage det MEGET seriøst - og i øvrigt stoppe træningen. Det er ikke magtkamp eller provokation, det er en hest der siger kraftigt og inderligt fra, siger "stop, jeg kan ikke det her!" - hvad så end grunden er. Det kan jo lige så godt være noget skjult, som man ikke lige kan se med det blotte øje og en almen gennemgang af hesten. Det kan være smerter såvel som psyken - begge er lige alvorlige. Synes i al fald at det er MEGET synd bare at "losse til" hesten Den prøver at fortælle dig noget og det eneste den får for det, er et los hæle i ribbenene? Vil råde dig kraftigt til at få undersøgt hende til bunds, grundigt! Af ikke kun en dyrlæge, men evt. kiopraktor også. Og så aldrig "losse" til din hest på den måde og rive i tøjlen - har du nogen idé om hvor ondt det faktisk gør? Ja, undskyld, ved godt det måske er en upassende kommentar. Men har bare ondt af heste, der bliver misforstået og kaldt udspekulerede, provokerende og bestemmende med en "jernvilje".
..Tanja-Victoria >>
[L] Älä milloinkaan sä unelmaasi jätä, kuule ääntä sen ja löydät huomisen [L] ¤ Søger du hjælp til din problemhest, til westernridning/HMS? Så kig forbi Solhöj Horsemanship! ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lige modsat |
|
|
Godt du fik sat dig igennem, hvis hesten har ondt og er tjekket af en dyrlæge kan man jo ikke blive ved med at tærske rundt og det dyre marked af diverse behandlinger gang på gang, man må også tage tyren ved hornene og få den til at makke ret, som du gjorde, skulle der så vise sig at være noget galt så må det jo så vise sig hen ad vejen... For så skal det jo nok blive værre, når det så er sagt så pas på dig selv! Og lyt til hesten, bliver den værre og værre, ja så ER der nok noget galt,mfår du styr på den, ja så kan du se tilbage på det med et smil og vide at sådan kan en hest også opføre sig....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
| Forfatter:  |
AnjaPrice |
| Dato:  |
08-06-2012 20:40 |
|
En hest kan sagtens have indlært en adfærd som minder meget om at den er fræk. Der er i hvert fald mange ponyer på rideskoler, som har lært sig selv at se meget farlige ud når de små piger kommer og åbner deres boks. Hvis de ser det mindste usikrer ud lægger ponyen ørene tilbage og truer af dem. Kommer der en "voksen" og åbner boksen selvsikkert står den og ser nok så medgørelig ud. Så jeg vil mene at en hest godt kan have tillært sig at være "vild og blodig" under rytter, uden at den har ondt. Igen, rideskole ponyer er vant til at et lille bitte hop med bagparten og rytteren løsner tøjlen og holder op med at forlange noget da de bliver bange. Som Ts skriver har hun været bange for sin hoppe og har frygtet at ride den. Derfor har hun ikke haft modet til at tage konflikten op og den har eskaleret, indtil hun tager mod til sig og siger stop. Hendes hoppe prøver i længere tid det trick som plejede at virke, men denne gang vandt den ikke. Ts har haft dyrlæge på den så vi må gå ud fra at den ikke fejler noget. Til Ts: Dejligt du har overvundet din frygt for at ride din hoppe. Som Lykke skriver skal du bare holde øje med om konfliktadfæren forbliver den samme eller bliver værre. Du virker som en fornuftig heste ejer så det gør du nok også. Hels og lykke frem over og jeg håber ikke det viser sig at hun har ondt nogen steder. Mvh Anja
"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.
ATTEN'ZION
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tillært |
|
|
Der er jeg så uenig. At hesten på rideskolen har "lært" denne maner er typisk, at den ved at ridning/håndtering = ubehag på den ene eller anden måde. At den ikke modsætter sig den voksne, er måske fordi at den ikke får et ben til jorden overfor den voksne og har lært sig selv "tillært hjælpeløshed", dét kan heste nemlig lære sig selv. Men de kan ikke lære tillært ondskab  Men jeg ville som elevhest også være småsur i boksen og irritabel, hvis hver gang jeg blev trukket ud, oplevede noget ubehageligt. Med ubehageligt mener jeg enten smerter, for stort psykisk pres eller forkert udstyr - eller en hest der ganske enkelt ikke har psyken til at være elevhest.
..Tanja-Victoria >>
[L] Älä milloinkaan sä unelmaasi jätä, kuule ääntä sen ja löydät huomisen [L] ¤ Søger du hjælp til din problemhest, til westernridning/HMS? Så kig forbi Solhöj Horsemanship! ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kkkkkkkkkkkkkkkk |
|
|
Om en hest kan have en tillært adfær ved jeg ikke, men i mit tilfælde var det nu mit "frem-signal" der var for usikkert, hvilket forvirrede hesten. Jeg anser mig selv som værende en meget fornuftig hesteejer, lidt pylret, vil nogen sige Og min hest går absolut ikke rundt med ubehag, som bliver overtrumfet. Enigma er en meget stærk hest, og førerhoppe på folden. Hvis hun ikke får det at vide, første gang hun gør noget forkert, så er hun altså bare svær at ride. Hun er typer der rykker tøjlen ud af hånden og løber, hvis hun vil den anden vej. Jeg får undervisning af en meget dygtig underviser, som også går meget op i HMS, så der er ingen fare for at hun bliver kørt helt ned, som nogen får det til at lyde som om. Derudover er hun for nyligt undersøgt på Ansager dyrehospital, hvor de sagde at hun ikke fejlede det mindste, men var lidt små-hysterisk  Har ligeledes haft massør til hende, og heller ikke her var der noget at komme efter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hysterisk hoppe |
|
|
Jeg sidder med en tanke om du har fået scannet hendes æggestokke? Mange hopper har hormon problemer som giver store håndteringsproblemer i perioder. Min egen 3 års hoppe var ikke vinsk, som man tit ser, og normalt forbinder med hormonelle forstyrelser, hun var dog slet ikke som hun plejede. Vær opmærksom hvis din hoppe har lange brunster, eller bliver dominant både over for mennesker og andre dyr. Bliver uridelig, får tendens til gjordkrampe. Disse tegn kan være forstyrrelse af hoppens hormoner som gør at syster og æg binder sig til æggestokkenen, og bliver smertefulde for hesten, og giver hormonelle problemer som hoppen ikke er herre over. Min har nu fået hormon behandling og er blevet Classic syet bagi. Dette skulle slutte hendes pludselige rodeo, når den igangsatte brunst er overstået.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flot arbejde!!!! |
|
|
Tillykke, du har vist din hest vejen frem og i vil komme langt!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tillært adfærd |
|
|
Nej heste kan ikke lære ondskab. Men de kan altså godt lære en adfærd der minder om frækhed. Det er jo bare et spørgsmål om at man som rytter får fjernet presset på det forkerte tidspunkt og dermed får belønnet hesten for den uhensigtsmæssige adfærd. Et eksempel er vores pony som også er gammel rideskolepony. Hun havde lært at hvis hun vendte om ind i træer og buske, så forsvandt presset fra rytteren, da denne så bare koncentrerede sig om at ikke blive tørret af på en eller anden gren. En dag tænkte jeg at nu var det for meget, så jeg holdt presset og håbede så på at der ikke var en grim gren der vippede mig af. Hun kom på ret kurs. Hun prøvede 2 gange til den ene og 1 gang til den anden side inden hun så gik pænt frem. Det var en pony der ellers havde styr på signalerne, men når hun var på tur kunne hun pludselig blive motiveret for at skulle hjem til den anden på folden. Også selvom hun red med andre heste. En hest kan jo også lære at sparke ved hovløft, hvis den finder ud af at man så slipper. Det er ikke fordi den er ond, men fordi den har lært at det også kan være rigtig respons. Trådstarter: Nu skriver du at der var knas med fremsignalet. Var det ikke bedre at gå et skridt tilbage og få styr på basissignalerne? Evt fra jorden. Jeg tænker at det stort set aldrig er nødvendigt at give en hest en i måsen eller blive voldsom. En anden bekymring kunne være, hvordan skal hesten SÅ fortælle når der er noget galt i kroppen hvis ikke den må protestere i ridningen uden det bare bliver set på som hysteri. Min tanke er at det lyder som noget gjordkrampe. Der kan være mange årsager til gjordkrampe som låsninger, nervebetændelse osv. Der er jo også muligheden med hormonproblemer som en anden skriver. Er der taget røntgen af den? Men hvis dyrlæge/kiropraktor har sagt helt ok på alle områder, så vil jeg tro det er træning, træning og mere træning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alle dem med musse-heste. |
|
|
Jeg vil gerne give dig et klap på skulderen Jannie, når andre ikke kan gøre det.  Hvor er det en typisk tråd det her, hvor alle mener at "det stakkels dyr" da lider. For hvis ens hest ikke er tjekket af tandlæge/dyrlæge/kiropraktor/equine touch udøver/smed/healer/massør og Marijke De Jong - så er det jo fuldstændig uforsvarligt, overhovedet at ride på den.  Har alle jer med musse-heste overvejet, at nogen faktisk har heste der kan være en mundfuld?! At den ikke går i stykker, fordi man EN gang hugger til den. Min "lille" musse på 700 kg fandt ud af, at hvis man stejlede og løb - så var der ingen der kunne holde en. Må indrømme at jeg ikke fik fløjet Monthy Roberts ind, men selv prøvede at løse problemet. Dette har kun været et ud af flere problemer, da den er en 4-benet kylling med et usædvanligt veludviklet flugtinstinkt. Det har været en lang sej kamp, at få en dejlig hest ud af den. Så synes bare Jannie skal have det skulderklap hun fortjerner, for det kan være svært at mande sig op, når man har en hest der er en mundfuld. 
Team Amata Nu med de 2 dejligste Hotline og Dicardo afkom efter samme hoppe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| MalouHierro |
|
|
Tusind tak!!  Nej jeg synes heller ikke jeg havde tid til at vente på monty eller pat! Så tog sagen i egen hånd. Dog var min hest jo tjekket i hoved og r.. på ansager dyreklinik inden, af samme årsag. Siden jeg mandede mig op og satte hende på plads, har udviklingen været enorm. Vi er begyndt at springe og har været alene afsted på tur, hvilket jeg aldrig har haft mod på før. Når hun bliver bange, afventer hun mine signaler nu, hvorimod hun tidligere bukkede og vendte rundt og løb. Det er som om vi har genfundet hinanden på et eller andet plan. Det lød meget lyserødt, ikk 
Et par billeder af vidunderet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gir MalouHierro |
| Forfatter:  |
Marianne24 ♥kvisselkrog♥ |
| Dato:  |
10-07-2012 15:04 |
|
så evig ret, har en 5 års, der har lært sig at hvis bare hun rykker sig fri - så er alt godt....så er der ingen der kræver noget som helst af hende....har ikke tal på hvor mange der har stået med afbrændte fingre efter et træktov eller longerings line og hvad gør man så....håber på noget konstruktivt..da hun ik fejler noget som helst
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| godt gået |
|
|
jeg købte mig en en fuldblodsvallak det var det rene selvmord for mig, for jeg er virkelig en kylling og det udnyttede han til fulde. Rodeo for fuld hammer. Solgte ham til en veninde med mere ben i næsen, og hold da ferie. Bare det at han kunne mærke at her var en rytter der turde tage styringen gjorde underværker. Hun fik en fantastisk hest ud af ham! Så jannie tillykke, jeg ville ønske jeg selv havde turdet det dengang med min, for jeg gik glip af en super dygtig military hest hvilket var min drøm dengang, øv  Godt for både dig og hesten 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|